sob 12.10.2019 0:16
ned 13.10.2019 12:39
XDan píše:Existuje nějaké řešení opravy výbrusu, po tom, co se motor vyběhá? Mám žhavíka 2,5-ku, výbrus je zřejmě po smrti, ale alespoň v rámci pokusu bych chtěl motor zprovoznit. Stejně potom půjde do vitrínky. Nejvíce mě láká varianta motor předělat na kroužkový. Údajně se dají kroužky vyrobit i z bronzu, máte s tím nějaké zkušenosti? Může takto zachráněný motor opravdu nadále běžet? V případě potřeby bych vyrobil i nový hliníkový píst se silnější stěnou pro osazení kroužků. Motor teď momentálně běží, ale start. jedině přes startér a běží jenom na volnoběh.
ned 13.10.2019 16:40
ned 13.10.2019 17:03
ned 13.10.2019 17:39
Celeron píše:MPml, co ta finta našich fotrů a dědků na zvětšování litinovýho pístu? Píst se položil na ocelovou desku a zespoda se jeblo přes vhodnej kalenej váleček do dna. Prý se píst nepatrně "nafouknul" a ještě pár startů zvládnul. Nikdy jsem to nezkoušel a je mi jasný, že geometrie veme za svý. Je opravdu možný, že by se dno o nějakou setinku nafouklo?
Písty do ABC jsem si z kopie Mahle, co dělali v hradeckým Almetu krouhal a chodily dost dobře, takže jak má vypadat geometrie vím. Proto moc nevěřím, že by to bouchnutí do pístu nějak výrazně pomohlo.
ned 13.10.2019 18:06
MPml píše:V motorech, co bylo třeba aby pořádně fungovaly (tj, repre) bylo zásadně original Mahle.
ned 13.10.2019 22:35
ned 13.10.2019 23:25
ned 13.10.2019 23:43
pon 14.10.2019 6:08
VTjr píše:Kdo umí dobře rusky, ten může prošmejdit ruské weby a tam je podobných návodů spousta. Často jen 100-krát opsáno z jednoho zdroje. Je to absolutnĕ bez záruky, že se to povede. Jde o to, že stejnĕ jako Kemr když v Cisařovem pekaři kladivem získával zlato tím, že rozbíjel atom olova, a komentoval to slovy :"Záleží na tom jak se do toho třískne."
Ale vážnĕ.
Jednak záleží od materiálu pístu, sily úderu, ale i tvaru úderníku. V neposlední řadĕ i od teploty, protože pokud vím, tak ty písty se předtím nahřívaly. Je tu spousta úskalí, aby to bylo úspĕšné. V první řadĕ jde o to, že písty (jak černé tak i ABC, ABN, AAC) jsou z velmi křehkého materiálu. Černé jsou z jemnozrnné žíhané litiny se sférickým grafitem, krožkované, ABC ..., jsou z Al slitiny s vysokým obsahem křemíku. Ta je taky málo tvárná a velmi křehká. Zkuste ohnout odlitek ze siluminu, co je taky slitina Al-Si, ale s menším obsahem křemíku. V pístech ho bývá i přes 20%, je to kvůli tvrdosti, tedy i otĕruvzdornosti, ale hlavnĕ nižší tepelné roztažnosti. Aby se motor při chodu po zahřátí neutahoval, tak musí být roztažnost vložky válce stejná nebo vĕtší než pístu.
No a teď, co se stane když budeme "kovat" křehký materiál? Rozpedne se na kousky. Pokud ne, tak v nĕm pravdĕpodobnĕ vzniknou neviditelné drobné trhliny, které nemusí být zpočátku zřetelné. Také v jeho materiálu bude nevykompenzované pnutí. To vše může časem vést k destrukci pístu, nebo proboření jeho dna.
Navíc, i když se nic z výše uvedeného nestane, tak budeme muset korigovat rozmĕrové následky toho "kování". Jelikož tu ránu sotva dovedeme kalibrovat, ta se může stát, že to roztáhneme buď málo a nebude to mít žádný efekt, nebo že to přeženeme a píst se pak nevejde do vložky, nebo jen velmi ztuha. Samozřejmĕ je tu i jistá malá pravdĕpodobnost, že se ránou strefíme a oprava se povede. V případě úspĕšného rozklepání se ale i v tĕch ruských návodech doporučuje píst nanovo zalapovat v přípravku pomocí brusné diamantové pasty, a tím obnovit jeho geometrii. Čili nic jednoduchého.
V ruských návodech se dokonce vyskytuje i návod jak taky zmenšit průmĕr vrchní části ocelové, "černé"vložky. Prý k tomu stačí elektrická plotýnka a eskapáska. Stahneme vložku v horní části eskapáskou, položíme na rozpálenou plotnu, hřejeme a pásku dál utahujeme. Pak necháme vložku volnĕ vychladnout. Co to udĕlá s geometrií vložky - nepíšou. Jen doporučují vložku přehonovat a doladit její rozmĕr k pístu. Malina.
Já jsem nezkoušel ani jeden z tĕchto receptů, nevĕřím v jejich úspĕšnost víc než 10%, spíš ještě míň. Tohle se asi mohlo zkoušet v podmínkách ruských, nebo spíš ještĕ sovĕtských kroužků, kde se v krabicích válelo množství motorového šrotu.
Pokud ale má nĕkdo k dispozici jen 1 exemplář, který chce za každou cenu (a to je důležité) renovovat, tak bych volil nĕjaké strojařsky korektnĕjší metody.
Tím ale nechci shazovat ruské modelářské weby, je tam velmi velkĕ množství užitečných návodů a informací, ale jako všude, i vĕcí nad kterými bych jen kroutil hlavou.
pon 14.10.2019 6:13
XDan píše:Ta dvaapůlka má černý výbrus, nepořebuji ji nutně opravit, je to pouze v rámci pokusu, jestli to ještě rozumně poběží. Já se s tím ještě docela rád natrápím. Strojní zázemí mám, chuť taky.
Pro MPml: Takže říkáte, že bronzové pístní kroužky jsou pro tohle použití absolutně mimo?
pon 14.10.2019 8:14
XDan píše:Já se s tím ještě docela rád natrápím. Strojní zázemí mám, chuť taky.
Pro MPml: Takže říkáte, že bronzové pístní kroužky jsou pro tohle použití absolutně mimo?
pon 14.10.2019 8:54
VTjr píše:Obávám se, že pouze chuť a vybavení nestačí, chce to hodnĕ nastudovat a mít zkušenosti.
Bronz je mimo asi kvůli nízké teplotní odolnosti a vysoké roztažnosti, takže při pracovní teplotĕ se spára zavře a kroužek se bude sekat ve vložce, nebo ta spára bude muset být velmi velká a pak to nebude tĕsnit. Prostĕ to, co funguje v parních strojích, kde jsou teploty do 200° nemůze fungovat ve spalovacím motoru kde jdou do 500° a víc. Kdyby nebyla ta vysoká teplota, tak samozřejmĕ dvojice ocel-bronz byla ideální kombinace s minimálním součinitelem tření.
Krom toho kroužkové motory při objemu 2,5 cm3 je problém sám o sobĕ. Osobnĕ neznám sériově vyrábĕnou kroužkovanou dvaapůlku. Nejmenší, co se mi dostala do rukou je 5cm3 ruská Kometa MD-5.
pon 14.10.2019 9:45
MPml píše:kroužkové dvaapůlky samozřejmě existovaly ...
pon 14.10.2019 10:06
MPml píše:Klíčové totiž u ABC (obecně u jakéhokoli motoru s měkkým pístem) je to, že se musí dokázat obrobit přesně píst (který ani není válcový), ale v žádném případě se nesmí do něj nasekat ani stopy jakéhokoli brusiva.