Switch to full style
Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odeslat odpověď

Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

úte 06.08.2019 13:10

Ahoj kluci.Po sezóně mě čeká výměna ložisek na Asp 61 čtyřtaktu.Nemáte někdo tip na kvalitní ložiska do tohodle motoru.Objednával bych z TOBEXu.Chtěl bych je mít předem ať to pak vyměním sakum prásk.A ne to rozebírat a podle čísla kupovat.Poradí pěkně prosím někdo kdo už měnil.Zatím jsem měnil ložiska jen na dvoutaktech a ne jednou.Ale na čtyřtaktu to bude premiéra,tak snad to dám.Koukal jsem na nějaká videa.Při pístu v horní úvrati by značka na vačkové hřídeli měla směřovat šikmo nahoru na zdvihátka.U většiny dvoutaktů šla ojnice ven docela lehce v dolní úvrati.Musí tady ven vložka aby se sundala ojnice a píst?Je nějakej další fígl,kterej bych mě znát?To,že si musím pořádně dât majzla na rozvody a popř si to poznačit kvůli časování je mi jasný :D .

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

úte 06.08.2019 13:59

Možná pomůže toto: viewtopic.php?p=373582

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

úte 06.08.2019 21:32

To pecold:Dík moc.To už jsem taky našel.A dnes se mi podle toho povedlo v Tobexu objednat ložiska.Takže je to super.

Někdo nějaké finty a rady?Snad to nepodělám s tím časováním.Ničeho jinýho se nebojím.

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

čtv 08.08.2019 23:40

Když je píst v horní úvrati, tak značka na ozubeném kole vačkového hrídele musí být v ose zdvihátek ventilů a je jedno jestli nahoře nebo dole, ale v ose. Zde je obrázek pro ilustraci https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... nAv53V80IQ

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

sob 10.08.2019 12:12

To Vtjr:Díky už jsem to našel na youtube.Je tam podobný obrázek i postup demontáže.Nevěděl bys prosímtě jestli musí ven vložka?U dvoutaktu se mi většinou povedlo tu ojnici vyndat bez vyndavání vložky.No nakonec uvidím až to rozeberu.Ale teď s tím ještě zatím lítám.Mám to v plánu až po sezoně.

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

sob 10.08.2019 22:26

Musí určitě. Dokonce ani to nestačí, protože i po vyndání vložky ojnici z kliky nesundáš. Musíš nejprve demontovat píst. Na to se musí vyndat pístní čep, je tam na to v bloku technologický otvor. Čili ten motor se musí rozebrat komplet. To ale znamená po zmontování komplet všechno nastavit, tedy vůle ventilů. Radím Vám při té příležitosti inspekci ventilů a sedel, vyčistit, odstranit karbon, zabrousit sedla. A dobré je při rozebírání každý díl označit, i pozici a směr a pak stejnĕ složit. Zejména ventilové rozvody.
Naposledy upravil VTjr dne ned 11.08.2019 11:38, celkově upraveno 1

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

ned 11.08.2019 0:29

To Vtjr:Díky za rady.Nebojím se toho.To dám :D .Už jsem spáchal jiné věci a ventily už jsem na čtyřtaktech několikrát seřizoval.Takže si myslím že to zvládnu.Díky všem za rady.

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

pát 23.09.2022 15:15

Dovolím si navázat na tohle téma. Ložiska jsem pořídil v Tobexu, krásné místo mimochodem. Obě v nerezu za nějakých 340 korun. Jenže nemohu sundat zadní ložisko z hřídele. Je nalepené na setrvačník. Stahovák nemám a šroubovák coby páčidlo není kam strčit. Zkoušel jsem nahřívat, ale nic. Jak byste postupovali? EDIT: Vyřešeno, pomohla větší hrubá síla. Šlo to i bez stahováku. Nová ložiska pak samozřejmě na místo nešla, takže jsem karter nahřál plamenem a ložisko na půl hodiny vychladil v mrazáku. I potom to chtělo trochu jim pomoc silou, ale už tam jsou. Jsem zvědav jak se to projeví na chodu motoru.
Přílohy
IMG_20220923_065011 (1).jpg

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

sob 24.09.2022 14:18

Bez stahovaku nemáš šanci! Nalepeno to spíšl není, jen nalisovano s malým přesahem. Jenže i ty běžné stahováky jsou na tyto věci často nepoužitelné právě proto, že jejich ramena nelze do té úzké mezery založit. Takže se musí vyrobit stahovak speciálni, fakticky jednoúčelový.
Já jsem podobný problém řešil při restauraci starých detonačních dvaapůlek JENA 2,5 DK a MK. Tam je podobná situace, kde je to horši ještě tim, že líc klikovky ne á ty vyvažovací výřezy, je kruhový. Mezera mezi ložiskem a tim licem je cca 0,5mm a do ní nejde založit nic co by vydrželo tlak při snimání ložiska. Celou věc jsrm vyřešil tak, že jsem rozbil vnější kroužek ložiska, ten sundal, i kuličky a udělal specialni stahovák na vnitřni kroužek.
Jinak k tomu lepení ložiska na hřidel, je to málo pravděpodobné, ále i vyloučit to nelze. Totiž vyrobci ta ložiska nelepí, ale licuji jd na hřidel poměrně těsnym přechdovym uloženim, někteří i s mírnym přesahem. Lepeni použivaji spíš uživatelé, když zjistí, že ložislo je licováno přiliš volně a vidi stopy toho, že se v provozu na hřideli přetáčí, tak ho někteří zalepí nějakým Loctite nebo Alduritem. Tyto hmoty se pak dají rozebrat jedině teplem, ale to aspoň 300°C.

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

sob 24.09.2022 19:55

No, jak píšu výše. Povedlo se to i bez stahováku, takže to zjevně jde, ale je to vopruz :D Běžný stahovák není kde chytit.
Ale mám jiný problém, motor se ke mě dostal kdysi už značně opotřebeny a jak jsem teď zjistil, mám ulomeny závit na soupatku na volnobeznou jehlu, takže nejde pořádně přitáhnout plynová páčka. Motor vyčištěný, preloziskovany a zastavím se snad na nedostupnosti dílů, škoda.

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

sob 24.09.2022 20:22

Stahovák na vnitřni kroužek pro motor JENA 2,5 jsem zveřejnil zde viewtopic.php?f=8&t=23131&start=45. To jen pro úplnost i když to máš vyřešeno.

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

sob 24.09.2022 21:37

Nerezový ložiska? Proč? Aby je nežral nitrometan nebo žluklej rycín? Ty maj ke žrádlu v motoru spoustu "chutnějších" slitin kovů.

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

sob 24.09.2022 22:12

Protože jsem jejich označení vyčetl tady a nepřemýšlel nad tim viewtopic.php?p=373582 Možná jsou zbytečná, ale už je tam mám a nestaly zase svět. Spíš teď tápu, jak utáhnout tu plynovou páku bez půlky závitu a jak vyřešit nastavení ventilů s jedním zlomeným štelovakem.

Re: Výměna ložisek u ASP FS 61 AR

úte 27.09.2022 17:26

Celeron píše:Nerezový ložiska? Proč? Aby je nežral nitrometan nebo žluklej rycín? Ty maj ke žrádlu v motoru spoustu "chutnějších" slitin kovů.
Taky to pokládám za zbytečnost. Když už, tak bych se spíš zaměřil na jejich přesnost, tedy toleranční třídu. Do motoru jsou ideální C3 se zvětšenou radiální vůli. Ty se ale běžně nedají sehnat. Ja tam tedy dávám obyčejná, zatím jsem ani s nimi neměl žádný problém. Ty C3 by asi byly důležité pro nějaké závodní vysoce otáčkové motory, ale pro běžné spotřebáky, které točí tak do 15 tisíc (4T dokonce ani ne 10 tisíc) to asi bude jedno. No a koroze - když se to zanedbá, tak zkoroduje i nerez. On se totiž dovede "nakazit" korozí od dílu z obyčejné rezavějící oceli se kterým je v těsném kontaktu! Takže aby nerez správně fungoval a nekorodoval tak všechno o co se otírá musí být taky z nerezu! Třeba každý kominík ví, že do nerezové vložky komínu nesmí jít běžnou štětkou z obyčejné oceli, ale ta musí být taky speciální, nerezová. Protože obyčejná štětka zanechá na vnitřním povrchu škrábance s kousíčky/vrstavmi jeho materiálu. Ten začne krodovat a ta koroze se pak šíří i do nerezové roury, kterou to pak sežere jako obyčejnou. Jistě v motoru nejsou takové teplotní ani chemické podmínky, i když v případě produktů nedokonalého spalování nitrometanu či přepáleného ricínu jeden neví. :roll:
Každopádne, když už je tam dal, tak to asi neuškodí. :wink:
Odeslat odpověď