Celkem by mě zajímalo, jakou to má životnost. Vložka válce, co se točí na pístu i ve válci. Navíc čím větší vůle mezi vložkou a válcem, tím horší chlazení. Pamatuju, že něco podobnýho měli někdy na počátku 80-tých let rusáci na pohon maket An-12 nebo An-24.
Kdysi dávno jsem to viděl. Dokonce i nastartované. Ale nikdy mě to moc nezaujalo. Spousta vzájemně se pohybujících ploch. Videml jsem to na nějaké akci a jen nastartované takže životnost si netroufám odhadovat. Problematická dostupnost toho motoru a asi i dílů. Trochu mi to připoměno wankela kterýho dělal graupner. Je to zajímavost ale to je asi tak vše. Navíc i dneska v docela malém objemu.
Vím že úvaha byla dávat to do maket s řadovými motory. Ale ono to tam stejně nejde, protože se to musí hodně dobře chladit. Takže by to šlo použít jen do letadel který měly vstup chladícího vzduchu v čumáku. A tam se ti většinou vejde konvenční pístový motor. Který má navíc hlavu strčenou přímo v proudu vzduchu.
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
HavelAircraft píše:
...Vím že úvaha byla dávat to do maket s řadovými motory. Ale ono to tam stejně nejde, protože se to musí hodně dobře chladit...
S tímhle motorem jsem se setkal jen v literatuře. Podle té neměl nahrazovat řadové motory, ale spíše turbovrtulové, které jsou v reálu štíhlé a klasický motor by se pod haubnu nevešel. Jinak souhlasím, že tam je víc pohyblivých dílů, než je nezbytně nutné. Jako rarita to bude perfektní.
Registrován: 30.10.2011 Příspěvky: 1722 Bydliště: uhlířská lhota 74
Lark píše:
Řek bych kvůli jednoduchosti výroby obráběním z monolitu.
nosložité je to dost i tak tak nevím proč to chlazení nedotáhnout aby bylo funkční , podélné drážkování by nebylo při metodě přesného lití či 3D tisku z kovového prášku vubec problém a odpadla by asi hlavní slabina tohoto výtvoru.
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9109 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
Nevím, zda se to vyrábí ještě dnes. Článek, který jsem o tom četl, je starý nějakou tu desítku let, spíš ještě někdy v minulém století, asi mozna ještě za Komančů. Takže tehdy by přicházela do úvahy jen metoda přesného lití, 3D tisk, z čehokoliv, si ještě nee. Ona je také otázka, jak by tam působila tepelná roztažnost, "obruče" chladících žeber navíc budou fungovat jako zpevňovací prvek. Pokud by byla zebra podélná, mohl by tam vlivem tepelné roztažnosti vznikat v dolíku napnelismus a aby z toho pak nebyla rupatůra. Žebra podélná by se určitě tepelně protahovala jinak, než příčná (po obvodu). Je to jen můj názor, zkoušky, testy, měření, ani výpočty jsem nedělal.
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky:14
Nojo, máš pravdu. Klikovka má na válec převod 2:1 do pomala, takže to bude mít poloviční otáčky než běžnej metylovej motor takže í míň než benzíňáky. Čert ví, jakou to má opravdu životnost když se vložka válce točí na pístu i v žebrovaným válci. I když velkej čtrnáctiválec Bristol Hercules (1000KW/48litrů) měl taky otočnou vložku válce ale pohyb byl jen tvaru osmičky. Vyrobilo se jich skoro 60 tisíc kusů, takže to nebyl jen nějakej konstruktérskej úlet. Osazoval se do Bristol Beaufighter, Short Stirling a Handley Page Halifax. Jeden Hercules je k vidění v leteckým muzeu Kbely.
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 9866 Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Jó, dá se asi použít větší vrtule, ale má to malý výkon. Otáčky 1400 až 6000ot/min, výkon 0,6kW a váha 570g. ASP 4T má 0,83kW při 10500ot/min a váhu 455g.
Myslim, ze vyrobce RCV motoru smysl pouziti (v mem minulem odkazu) docela vystizne popisuje. Hlavnim parametrem zde nebylo dosazeni vysokeho vykonu, ale mj. male rozmery motoru a moznost pouziti i vetsi vrtule napr. u nekterych maket. Toto potvrzuji i uverejnene testy a popisy motoru v RCM, nemeckem FMT a RCR. Take je to alternativni volba i pro toho, kdo chce nejaky motor, ktery se bezne nevidi. Je pochopitelne, ze kazdy motor ma sve vyhody a nevyhody.
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky:14
Lark píše:
V realu jsem to neviděl, ale tady máš trochu většího brášku v řezu, jak to funguje
Celkem chápu, jak to funguje. Ta díra v "hřídeli" vrtule je rotační šoupátkovej ventil pro sání, přístup svíčky do kompresního prostoru a výfuk. Ale co ta ohromná díra ve velkým průměru vložky válce? Je to jen demonstrační otvor aby byl vidět pohyb pístu a nebo to má nějakej jinej důvod? U ozubenýho kola vložky válce je kuličkový ložisko. Ale u vrtule není, nebo ho nevidím. Že se nedá mazat palivem a nebo teplota "hlavy" by z něj trvalou náplň vyházela? Nojo, ale pokud je tam pouzdro, tak s jeho mazáním bude stejnej problém.
Registrován: 6.6.2010 Příspěvky: 730 Bydliště: Praha 10
Trápil jsem se s ním dva roky a nacpal do něj další 4kKč za opravy. Nakonec jsem ho odstavil jako nepoužitelný. Myšlenka dobrá, ale provedení špatné. Hrozně se přehřívá, takže se musí vést vzduch kanálem kolmo na žebra. Materiály asi neodpovádají zatížení. Rozpadlo se mi ozubené kolo, odešlo přední ložisko, patrně se ohnula hřídel. Startování imbusem je taky naprd. P. Janko je má/měl dokonce dva v jednom letadle a byl spokojený. Já jsem takové štěstí neměl. Pat
_________________ Futaba T14SG Velox II, Piper clipped w., Bücker 133 Jungmeister, Slow Poke
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru