Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 10:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1975
Bydliště: Vysočina, ČR
No, já jsem psal o ENYA 15-IV model 3304. Přechody naprosto v pohodě. 1,5 ccm jsem měl taky ale šla brzo "dál", k ní se moc vyjádřit nemůžu. Teda pokud nechci jen teoretizovat...
(Asi jsem byl dost skromnej)


Naposledy upravil ellet dne stř 12.12.2018 11:39, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 11:08 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
tomashr píše:
Enya 09 je 1,5ccm , ne 1,8ccm. To je přesně ten, o kterém jsem psal jako o "prodávaném za socíku", měl jsem...

Enya 09 IV je "jednašestka" - v žádném případě ne 1.5ccm - vrtání je 13, zdvih 12.2 - tj. 1.62 ccm (viz to "09" - to je zdvihový objem v krychlových palcích).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 11:25 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
jeremy2001 píše:
Ešte sa chcem spýtať, akú sviečku mám použiť do tohto motoru teraz v zime, a potom v lete ? Ďakujem.

Tahle Enya má řadu záludností. V prvé řadě má příčné vyplachování (kanály dělané tvarově jako u koncepce IBS) píst s deflektorem, ovšem není to klasický deflektor, ale pouze "schod" na pístu, takže ten motor (zejména verze T.V.) je velmi citlivý na palivo a svíčku.
Originál svíčka je č.3 (velmi teplá) a navíc i tak je nutné nitrovat - jinak to nebude mít výkon a volnoběh (přechody) a vůbec spolehlivost běhu bude tragedie.
V letě s tou "3" a alespoň 8% nitra to bude běhat naprosto bezproblémově, v zimě s tím budou problémy vždy, takže jedině nitrovat o to víc - můj odhad 15 - 20%.
Výkon (i s tím nitrem) bude odpovídat koncepci motoru - příčné vyplachování s deflektorem, přes to nejede vlak.
Ještě jedna poznámka - IV vychází koncepčně z III (ta má taky příčný výplach), oba tyhle motory ale s CX nemají NIC koncepčně společného - CX podstatně novější, vnitřně úplně jiný motor.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 12:24 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Ad .09 - to teda v přepočtu 1,6ccm určitě není - 1,6ccm je v kubických palcích .10!
.09 je 1,48ccm, tedy 1,5ccm.

Jiná věc ale je, že když lovím v paměti, tak mi nějak straší v hlavě, že konkrétně tato Enya možná opravdu byla 1,6ccm ač v názvu 09 - možná nějaká specifičnost značení.

Ale normálně je opravdu 09 1,48ccm a 10 1,62ccm...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 13:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2716
Bydliště: Ústí nad Labem
Také jsem Enyu 09 krotil. DÁ se provozovat i bez nitrometanu (tehdy se nám o něm jen zdálo), ale nahodit ji na tohle palivo rukou, to je opravdu sport. Takže vztaženo na dnešní možnosti - nitrované palivo určitě, teplou svíčku a v palivu alespoň nějaký ricin. A teď, v zimě, určitě i startér. Sám ho nepoužívám, ale tohle je tak trochu zvláštní případ.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 14:36 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
tomashr píše:
...Ad kluzné ložisko - ta ale nemívají problém s nitrem, spíš s moderními mazivy, zase prospěje trochu ricinu. Neměl jsi to náhodou tak, že palivo s nitrem bylo nějaké modernější se syntetikou, zatímco "nenitro" byla klasika s ricinem?...

Nemůžu jednoznačně prohlásit, že ta to může zrovna nitro. Domnívám se, že to bylo díky vyšším tlakům při jeho použití. Používal jsem klasiku s 20% ricínu a do toho 5% nitra, je to záležitost před necelými 15 roky. Model je r.v. 2003, zalétán 2004 a motor odešel po cca 4 sezónách. Po jedne volné sezoně motor vyměněn za nový, stejný a chodí jen na ricín s metylem, úplně bez nitra a pohoda.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 15:24 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 1166
tomashr píše:
Ad .09 - to teda v přepočtu 1,6ccm určitě není - 1,6ccm je v kubických palcích .10!
.09 je 1,48ccm, tedy 1,5ccm.

Jiná věc ale je, že když lovím v paměti, tak mi nějak straší v hlavě, že konkrétně tato Enya možná opravdu byla 1,6ccm ač v názvu 09 - možná nějaká specifičnost značení.

Ale normálně je opravdu 09 1,48ccm a 10 1,62ccm...

Problém je v tom, že takhle jednoduše to u té IV nemůžeš uvažovat - číslo prostě neodpovídá.
IV vychází z předchozí III (ta pro změnu z II - a ta má jiný karter a hlavně nemá nálitek pro šroub tlumiče) - a všechny tyhle typy mají ve skutečnosti .0978 cu.in - takže to opravdu jsou 1.6 - pro kategorií "do 1.5" ty motory (například na rozdíl od Tee Dee nebo Medailionu 09) se nedají použít - jsou prostě "přes".
Ono totiž u některých malých palcových motorů se nedodržuje (nedodržovalo) to, že by se mělo zaokrouhlovat, ale typicky se to pouze "odseklo" - a tím pak vznikne z .0978 (.099) - kategorie do 0.10) číslo 09 - tj-. jiné, než ve skutečnosti ten motor je.
Tady máš manuály na III i II, v skříni bych měl mít i originály, ale najít to na netu je pro mě rychlejší než to scannovat.
http://sceptreflight.net/Model%20Engine ... %20RC.html
http://sceptreflight.net/Model%20Engine ... %20RC.html
Jinak teď koukám - jak III tak II mají klasický deflektor - takže u té IV bude taky - nejspíš jsem si to spletl s starým (prvním) PETem - pokud si dobře pamatuju, tak určitě jedna z těch jednašestek má ten nešťastný "schod" místo klasického deflektoru.
------------
Mj, třeba u Fuji se to celý číslo v značení pro změnu dodržovalo - to je 099 ( http://www.modelenginenews.org/ad/fuji_ch3.html )


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.12.2018 20:39 
Mazák
Mazák

Registrován: 29.10.2010
Příspěvky: 635
Jsem si to myslel, protože Enya 11CX je v našich končinách dost unikát... Svíčku Enya 3 nebo O.S. 6 (A3). S palivem opatrně, protože motor má ještě litinový výbrus a kluzné ložisko. S nitrem taky opatrně. U motorů Enya je více než 5 - 7% spíše kontraroduktivní. Provoz bez nitra je ale rovněž nesmysl. Když ho rozebereš, tak se nediv, že tam není těsnění pod hlavou. Enya ho obvykle nepoužívá.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 9:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1975
Bydliště: Vysočina, ČR
radi5 píše:
.... Provoz bez nitra je ale rovněž nesmysl. ...
Píšeš o nesmyslech a přitom v dobách, kdy nitro rozhodně nebylo běžné, to běžně fungovalo. A provoz takovýho motoru byla, v porovnání třeba s Kolibri 0,8, "nebeská radost". Tím ale nechci provoz bez nitra propagovat.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 12:04 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
ellet píše:
Píšeš o nesmyslech a přitom v dobách, kdy nitro rozhodně nebylo běžné, to běžně fungovalo. A provoz takovýho motoru byla, v porovnání třeba s Kolibri 0,8, "nebeská radost". Tím ale nechci provoz bez nitra propagovat.


Jo, proti Kolibro 0,8 Enya lepší byla, ale proti němu bylo lepší skoro všechno, to je zavádějící srovnání. Proti jiným tehdejším motorům ale Enya 09 až tak skvělá nebyla a problém byl právě v tom, že tento motor prostě počítal s nitrometanem, bez něj to byl problém. A další komplikací byla tehdy dostupnost vhodných svíček...
Řešilo se to různě, například byla tuším i v Modeláři úprava spojená se změnou komprese, ale problém to zkrátka byl. Právě ta malá Enya 09 na tohle byla háklivá opravdu hodně, dovezla se i větší 3,2ccm a ta to zvládala lépe.

Ono je nutné tyhle věci konkretizovat - dopad u různých motorů se mohl lišit (a také lišil) propastně.

Nicméně obecně bych si dovolil tvrdit, že 5% nitrometanu velmi zjednoduší život u prakticky každého spalovacího motoru, tady možná ani výjimka neexistuje - motor poběží s bohatší směsí s lepšími přechody. Na diskusi (a zase individuální posouzení podle typu) je až použití směsí s vyšším procentem nitra (10-15% či dokonce více)...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 12:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1975
Bydliště: Vysočina, ČR
Srovnávat musím s tím, co jsem měl k dispozici. Je fakt, že jsem vybral to nejhorší co bylo ale tvrdit, že bez nitra to nejde, zvlášť když si vzpomenu kolik nás tehdy bylo, je pouhé teoretizování. Prostě to fungovalo, tehdy k naší spokojenosti. (A píšu o ENYA 15..,ne 1,5 ccm )


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 13.12.2018 12:54 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
ellet píše:
(A píšu o ENYA 15..,ne 1,5 ccm )


To bude ono - právě tady debatovaná Enya 09 totiž byla v tomhle fakt extrém, ta větší 3,2ccm a asi i "dvaapůlka" zdaleka tak vyhrocená nebyla.
Já měl konkrétně tu 09 a nebylo to ideální...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 17.12.2018 7:40 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 2.11.2016
Příspěvky: 21
Bydliště: Třebíč
Obrázky: 18
Co člověk,to jiný názor. Enye 09 a 19 /1,6 a 3,2 ccm/ provozuji od roku 1981. Nikdy neviděli nitrometan ,palivo si míchám 80% metylu a 20% ricínu. Do dneška chodí spolehlivě. Sice mají nižší výkon, a hůř chytají v zimě, ale s tím se musí počítat.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 17.12.2018 12:36 
Mazák
Mazák

Registrován: 29.10.2010
Příspěvky: 635
ellet píše:
Srovnávat musím s tím, co jsem měl k dispozici. Je fakt, že jsem vybral to nejhorší co bylo ale tvrdit, že bez nitra to nejde, zvlášť když si vzpomenu kolik nás tehdy bylo, je pouhé teoretizování. Prostě to fungovalo, tehdy k naší spokojenosti. (A píšu o ENYA 15..,ne 1,5 ccm )

Fungovalo. Ale ne tak, jak by mělo...


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz