Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 24.08.2018 23:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10498
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Začal jsem po mnoha letech (15?) zase lítat s akrobatem na žhavíka HP 61 Gold Cup. Pokud naladím motor na zemi s čumákem nahoru 45 - 60 stupňů, jde perfektně. Za letu ale v přemetu asi tak od okamžiku co je na zádech motor ubere a chvíli mu trvá než se zase chytí. Vypadalo to jako že má málo tak jsem zkoušel vždy dva zoubky na jehle povolit. Dostal jsem se až do stavu, kdy má za vodorovnýho letu moc a stále chrchlá ale to ubrání v přemetu se nemění. Nádrž je žlutá banda cca 250ml od Herkulesu s bimbátkem na silikon hadici, tlak z výfuku. Dýlka od závaží bimbátka po jehlu je asi 15-17 cm. Celá instalace je prohlídnutá a těsná, nic není přicpaný. Palivo je čerstvej metyl, 8% syntetika, 3% syntetickej rycín. Faktem je, že na tuhle kombinaci HP61 dříve neběhala, pouze 15% rycínu.
Divný, při přemetu přeci palivo i bimbátko lítá v nádrži stejně podle odstředivý síly a tak si snad nemůže přicucnout vzduch. Dělá to jak při plný i poloprázdný nádrži stále stejně. Zatím mi při letu nechcípnul.
Netušíte někdo, v čem může být dílo?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2018 0:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Těch 15 až 17cm přívodu je už dost dlouhý, ale zase ne extrém. Nádrž máš zhruba v ose karburátoru? Co to dělá, když letíš rovně na zádech? Ono v tom vrcholu přemetu, pokud není vyloženě utaženej, tak ta odstředivá síla je asi zanedbatelná a to palivo může pořádně šplouchat a může si přisávat vzduch. Nemáš na bimbátku moc tvrdou hadičku?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2018 0:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10498
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Protože je válec do boku, tak je nádrž v ose karbecu. Sání kratší udělat nejde, Herkules banda má kolem 8-9 cm a motor v loži je přibližně to samý (jehla je na karbecu vpředu). Na zádech jede celou oblohu na plnej. Blbne to při velkým i utaženým přemetu. Silikonová hadička jak známo neztvrdne.
Nádrž je v modelu původní, jen jsem vyměnil hadičky, dřív v něm byl motor HB61. Jednokanál s deflektorem, o dost menší výkon. Ale ten vzal za svý v Helixu.
By ses divil, co se děje v nádrži za letu, jaký g-čka jsou při obratech modelu, někde na Trubce bylo video.
HP61 byl před tím v Dalotelu 1,8m s hlavou dolů a s mufflerem pro 10ccm MVVS a v něm to určitě nedělalo. Zítra zkusím mufflera sundat a dát originál HP výfuk jestli není problém s tlakování. V muffleru je určitě větší tlak, má výstupní rouru jen 6 mm, HP má výstup 11 mm. Ale tím to asi nebude, v Zeru mám ASP 91 s dělaným krabicovým výfukem s výstup rourou taky 6 mm a jede perfektně v jakýkoliv pozici.
Prostě je to nějaký divný. Sice jsem s metylákama už dlouho nelítal, ale nepamatuju, že bych někdy tohle musel řešit.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2018 1:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Na to že silikonová hadička netvrdne jsi přišel jak? Já mám teda zkušenost úplně jinou. Někdy jsem měl hadičky tvrdý i po jedný, dvou sezónách. To s těmi géčky při různých obratech ti nevyvracím, ale na vrcholu neutaženého přemetu tam určitě moc nebude, a právě při tom to palivo může hodně šplouchat, jak se říká "od zdi ke zdi", a při dlouhém přívodu se může do hadičky dostat dost vzduchu. Osobně jsem taky takové problémy nikdy neměl. To tlakování se mi taky moc nezdá. MVVS mají taky velkou výstupní díru a nikdy s tlakováním nebyl problém. Ještě by mohlo mít vliv nadměrné pěnění paliva při vibracích nádrže. Tu nádrž tam máš natvrdo, nebo v nějakém molitanu?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2018 10:16 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
pokud to dělá s plnou nádrží, tak to nádrží nebude - jedině, kdyby bimbátko drhlo o zadní stěnu - to by se mohlo stát , pokud je dlouhé a za letu se trochu protáhne . Na zemi může být vše v pořádku a při silách za letu se to pozmění . Měla by tam být rezerva .
Taky bych zkusil, jestli to motor dělá i na zemi (při různém převracení letadla)

Pokud motor ubírá do nižších otáček, je uchlastanej .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2018 10:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10498
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Tak to používáš asi nějakej čínskej silikonovej šmejd. :lol: Totalitní hadičky Kablo Vrchlabí jsou i po 30 letech jak "rosol". V Atlasu, kterej je postavenej v roce 1978 mám zalepenou pájenou nádrž z pocínovanýho plechu s bimbátkem na silikonu a za ty léta jsem ji nikdy neměl rozdělanou a stále "bimbá" o stěny při sebemenším pohybu letadlem.
Takže dnešní závěr, s originál HP výfukem taky trochu ubírá ale ne tak znatelně. Jenže problém je, že bez brněnskýho muffleru Maxi lítá o 1/4 pomalejc a otáčky na zemi jsou o skoro 1300 nižší.
Napadá mě, jestli to není moc těžkou vrtulí, že ji prostě při prudkým nebo dlouhým stoupání motor neutáhne a přidusí se a navenek to vypadá, že má málo. Mám na něm Másterku 13/5 (330x120), jinou jsem neměl. Doporučení je 12/6 (300/150) nebo 12/7 (300/175).
Pamatuju si správně poučku, že o palec větší průměr zatěžuje dvojnásobně víc než o palec větší stoupání?


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2018 11:00 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
S tou kvalitou silikonu máš asi pravdu, ale kupuju hadičky od Pelikána a ty opravdu po čase tvrdnou. Ty modré na bimbátko bývají měkčí a netvrdnou. Nic extra jsem ale nikdy nesháněl. To jestli je vrtule pro motor těžká přece poznáš při vertikálním stoupání. Já měl s Masterkou opačný problém na O.S. Max 46AX. Ta vrtule vůbec při volnoběhu nebrzdila a při náletu na přistání jsem musel nalétávat z velké dálky, aby motor klesnul na volnoběh. Dal jsem mu ten samý rozměr APC 12/5 a otáčky klesnou podstatně rychleji a váhou to není, protože váží obě skoro stejně. Ta APC má proti Masterce podstatně větší štíhlost listů ke koncům, a i při vertikále líp táhne.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2018 14:12 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.9.2015
Příspěvky: 991
Lark píše:
Těch 15 až 17cm přívodu je už dost dlouhý, ale zase ne extrém. Nádrž máš zhruba v ose karburátoru? Co to dělá, když letíš rovně na zádech? Ono v tom vrcholu přemetu, pokud není vyloženě utaženej, tak ta odstředivá síla je asi zanedbatelná a to palivo může pořádně šplouchat a může si přisávat vzduch. Nemáš na bimbátku moc tvrdou hadičku?



Tych 17cm by naozaj nemal byt velky problem, mne vysla nadrz pre 2.5ccm asi 25cm daleko, o osi sa ani nebavme a lieta to

Jedine co som uribil je, ze mu miesam 17% nitro a odlahcil com mu vrtulu na 8x3 /na radu jedneho rozumneho cloveka tu ns foru, meno si nepamatam/ takze teraz netoci ale "piska" :) kolko vydrzo ma netrapi len nech lieta :), s vrtulou 8x4 pri stupani kolmo hore pri spomaleni lietadla mu padli otacky tak, ze si uz nedokazal potiahnut palivo z hlbky 25cm, teraz si tlakuje stale nadrz takze super


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2018 14:26 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 11.10.2017
Příspěvky: 109
Obrázky: 4
Pokud máš vše v palivovém systému, jak popisují výše, v pořádku. Myslím, že by jsi si měl pohrát s protijehlou. Podle tvého popisu chování motoru v letu, je moc otevřená.
Pravděpodobně se ti trhá palivo. Ta délka hadičky by neměla až tak vadit. Mě se tlakování u akrobata nejvíce osvědčilo z kolena.
ps: toho oleje tam vskutku moc nadáváš, olej nejen maže, ale i chladí.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2018 16:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
S tím olejem si nemyslím, že by to pro 10ccm bylo málo. Čím větší kubatůra, tím méně oleje mu stačí pro dostatečné mazání. Při plně otevřeném šoupátku by ten vliv volnoběžné jehly měl být zanedbatelný. Nešikovné je, že do té žluté nádrže není vidět. Spíš bych se snažil prohlédnout co se v té nádrži děje při různých polohách a různých otáčkách. Je možné, že při nějaké rezonanci se to palivo tak "splaší", že to přisává vzduch. Mělo by to ale být vidět i v hadičce ke karburátoru.

to sky59: Nemůžeš srovnávat množství nitra pro 2,5ccm s nějakým 10ccm. Takové kubatůry většinou běhají bez problémů i bez nitra, nebo s max. 5%. A že by docházelo k přidírání je určitě nesmysl, když v jiných polohách na plný knedlík běží bez problémů i delší dobu.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 25.08.2018 22:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10498
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Protože odpoledne fučelo jak hrom, tak nemělo letiště smysl a tak jsem k velký radosti sousedů doma párkrát nahodil HP-čko s různejma vrtulema na originál HP výfuk.
S doposud používanou Másterkou 13/5 točí jen 10800 ot/min. V papírech má 16000 max, což tech 10800 je dost málo. Doporučený vrtule jsou 12/6 a 12/7. Vyhrabal jsem vrtuli Kovozávody 300/160, což je něco mezi doporučenejma. S ní se motor rozjel na 12200. Našel jsem ještě APC 12/4 ale ani jsem ji nezkoušel, určitě by se přetáčela. S brněnským mufflerem točila 300/160 12900 ot/min ve vzduchu po odlehčení to bude ještě víc. Uvidíme, co to bude zejtra vyvádět za letu. Podle toho jak se bude vytáčet bych pak mohl v Jinu koupit APC 12/6, 12/7 nebo 12/8.
To množství oleje je pro ABC desítku s bronzovejma futrama na ojnici až dost. Spodek trupu byl mastnej že to až kapalo. Nitro jsme kdysi nedávali do žádnejch motorů, prostě nebylo k sehnání a vše chodilo jak brus včetně 2,5 ccm.
Larku, v tý Herkules nádrži hladina zezadu ve dně vidět je. Jenže když HP-čko nahodíš bez křídla, tak trup vibruje mnohem víc a jinak, než s křídlem. Je vidět, že se vlní ale určitě se nevaří.
to Koli: u MVVS muffleru beru tlak z kolena, u HP výfuku z největšího průměru. Volnoběžnou jehlou to není, na plnej plyn je téměř mimo trysku. Na volnoběh je seřízená dobře, přechody nahoru i dolů jsou dobrý.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 26.08.2018 0:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 9866
Bydliště: Benátecká Vrutice, ČR
Na té žluté nádrži vidíš hladinu, když je to v klidu, ale za chodu by si stejně nic neviděl. Já mám kryt na trupu, protože to je středoplošák a nádrž mám dobře průhlednou, ale kdž sundáš haupnu tak b byly vidět bublinky v hadičce. Tu vrtuli 12/8 bych snad ani nekupoval a vyzkoušel 12/6, nebo 12/7. Ty max.otáčk samozřejmě nedosáhneš, ale kolem 12500 by mělo odpovídat. Jen bacha u těch APC ať se nepořežeš. Mají odtokovku jako žiletku a bývají na odtokovce a náběžce tenké přetoky. Já vždycky vezmu hodně jemný brousek a ty přetoky zahladím, ale i tak je ta odtokovka hodně ostrá. Jestli jsi tam pred tím měl nějaký neoriginální tlumič, tak to taky mohlo mít vliv.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 26.08.2018 8:40 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 11.10.2017
Příspěvky: 109
Obrázky: 4
Pravda je, že pokud to snížení otáček v přemetu je stále pod plným plynem. Protijehla má na to jen malý vliv. Zřejmě to bude pouze v palivové soustavě. Možná zkusit jinou nádrž. K tomu mazání. Vim, že se zvyšováním kubatury motoru se snižuje procento oleje v palivu. Za mé éry akrobatického létání jsem používal různé motory. Naposled OS 160 (26ccm) a nikdy jsem nedal méně než 15% oleje. Ale samozřejmě, je to na každém. Teď již elektry v F3A i RCA vytlačili spalovací motory. Tak už ani nevím, jestli novým motorům opravdu stačí méně procent oleje.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 26.08.2018 15:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.4.2010
Příspěvky: 10498
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Koli píše:
Naposled OS 160 (26ccm) a nikdy jsem nedal méně než 15% oleje. Ale samozřejmě, je to na každém.

Jo s tím souhlasím pokud by to byl klasickej rycíňák. Jenže já tam leju syntetiku Aerosynth 2. A u ní platí u velkých kubatůr že stačí cca 1/3 proti rycínu. No a ty 3% rycínu tam dávám pro sichr navíc.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 26.08.2018 15:12 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 4515
Bydliště: Zvole u Prahy
Obrázky: 0
dlouho tomu, co jsem točil spalovák a zkoušel syntetiku . Ale pamatuji si dobře , jakej byl rozdíl ve zvuku motoru na rycin a syntetiku . Takže jsem tenkrát od syntetiky upustil. Neznám dnešní motory , ani oleje .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz