Registrován: 25.5.2003 Příspěvky: 2327 Bydliště: Košice, SK
Ten odkaz na plán z môjho predchádzajúceho príspevku akosi nefunguje, ale na https://aerofred.com/details.php?image_id=100189 sa dá plán stiahnuť v pdf v celkom slušnom rozlíšení. Mimochodom, to, čo ťa zaujímalo, si aj z toho nekvalitného zdroja vyčítal správne.
Myslím, že bažant bol vhodný predovšetkým na stavbu v krúžkoch.
Ano , zvonku to tak vypada (technologicky vymakany model, vcitane usporiadania dielcov na balzovej dosticke) Bohuzial kruzky casto viedli ludia, co o uckach nemali sajnu, vcitane Faru ,preto vznikali take bezkridelne sialenosti ako Bazant,Fras,Rodeo atd.
Lietanie s uputancom nie je o toceni sa dokolecka s lietadielkom, priviaznym na dvoch motuzikoch, ako to vidi a vnima prevazna vacsina nezasvetenych pozorovatelov .
Zaciatocnicky model , ktory ma velke plosne zatazenie , noveho adepta okrem startovania motoru nicomu nenauci. Dnes v elektro dobe uz ani to toto nie.
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
Vím, že jsem použil některé věci nepřesně. Motor na Bažantovi má skutečně nula - nula (to jsem uváděl o nějaký příspěvek výš). Létal jsem s ním této konfiguraci a vše bez problémů. Křídlo má určitý úhel nastavení, který ale není na plánu uveden. Vznikne tím, že se rovná spodní hrana přilepí na spodní díl trupu. Plánek nyní nemám před sebou, takže si některé věci nemohu ověřit. Ano, směrovka je ven - do "pravé zatáčky". Lanka jdou mírně dozadu. Samozřejmostí je závaží v pravém křídle, asi 20 - 25 g (nemám tu teď plán). Peter, určitě jsou vhodnější modely. V té době to byl slušný začátečnický model, postavitelný za jedno - dvě odpoledne a třetí se šlo ven. Na každém začátku je důležité, aby to bylo co nejjednodušší a složitostí to neodradilo adepta, a druhak, musí to prostě fungovat už od pohledu. Nepotřebuju výkony superbrusu, potřebuju, aby to letělo, nebylo to záludné a začátečník to bez větších problémů zvládl postavit a pak ovládl v luftě. Až se naučí základy - stavby i létání, budeme se bavit o výkonech. Toníčkovi jsem na kroužku nakreslil a následně připravil jednoduchý model - stínový trup s lištou, obdélníkové křídlo alá Ray (nevím, jestli Modely, Igra či kdo). Kluk to zbastlil, já srovnal křídlo (z vrtule do roviny ), potáhnul to a "koukej pane učiteli, vono to lítá " . Uletí to 10 - 20 metrů a kluk je z toho na větvi. Důležité je, že je to jednoduché a funguje to. Že s tím nevyhraje ani A1, ani A3, ho zatim vůbec netankuje. Kdybych dnes něco takového stavěl, asi bych už taky dělal něco jiného. Jako první účko (téměř) ideální pro jednoduchost, láci a funkčnost. Ono žádné účko na jeden a půlku nesplňuje nároky na tento druh modelů. Můžeme zahrabat v historii, Bere 4 a... a víc si teď nemůžu vzpomenout, ale plánky bych doma nějaké našel. V podstatě každá z maket tomu odporuje - Aero 102, Avia BH 11, a další.
Pak jsem presel na tvarove a rozmerove stejnou,ale lehci balsovou placku. Zlepseni letoveho projevu z duvodu mensiho plosneho zatizeni bylo evidentni ... jiz to litalo vse kulate s Mvvs 1,5ccm :
Pozdej jsem si na balicak namastil a postavil jeste vetsi placku s Mvvs 2,5D7 ,ale s jeste mensim plosnym zatizenim , nez meli ty predchozi dva ( cca 25g/dm2) ... a rozdil byl nebetycny:
Pak me slavnostne napadlo namalovat a postavit letadlo temer bez kridel ,prezentovane Z43( plosne zatizeni cca 60g/dm2). To bylo dilo ... zhasl motor a letadlo spadlo.
Příloha:
z43_megi_001.jpg [ 79 KiB | Zobrazeno 835 krát ]
Tak jiz v 1974 mi bylo jasno, ze tudy cesta nevede. Ale to letadlo litalo a jezdilo pomerne dlouho ( posledni info o nem mam z roku 1984) . Na motor jsem dodatecne namontoval rc karbec a doinstalil lankove pantograficke trilankove rizeni.Pak s tim slo slusne vzletat, pristavat, delat mezipristani a formuli 1.... jen na premety a osmicky nebylo dost kridel.
Kdybych tim vyvojem a slapnutim do mekeho neprosel , nebudu psat co pisu.
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky:15
veka1 píše:
...
Příloha:
z43_megi_001.jpg
Tak jiz v 1974 mi bylo jasno, ze tudy cesta nevede. Ale to letadlo litalo a jezdilo pomerne dlouho ( posledni info o nem mam z roku 1984) . Na motor jsem dodatecne namontoval rc karbec a doinstalil lankove pantograficke trilankove rizeni.Pak s tim slo slusne vzletat, pristavat, delat mezipristani a formuli 1.... jen na premety a osmicky nebylo dost kridel.
Kdybych tim vyvojem a slapnutim do mekeho neprosel , nebudu psat co pisu.
veka1
Takže mu asi poradíme, nech si tým vývojom poctivo prejde. Našlápnuté má už dobre, Bažanta si už postavil, takže budeme čakať ako rýchle príde na to, že mu už nestačí (lepší prípad), alebo ho to prestane baviť, či to hneď rozbije (ten horší).
Inak, na tej poslednej fotke so Z43, ten model v popredí mi pripadá ako Galaxie s doplnenými vztlakovými klapkami. Je tak?
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Takže mu asi poradíme, nech si tým vývojom poctivo prejde. Našlápnuté má už dobre, Bažanta si už postavil, takže budeme čakať ako rýchle príde na to, že mu už nestačí (lepší prípad), alebo ho to prestane baviť, či to hneď rozbije (ten horší).
Inak, na tej poslednej fotke so Z43, ten model v popredí mi pripadá ako Galaxie s doplnenými vztlakovými klapkami. Je tak?
ad 1: mladej neni samouk , ma k sobe dobreho ucitele, aktualne futr nejlepsiho uckare v cechach i ve svete, proste mistra .... minimalne to tak vidim ja. Ma i druhe, letavejsi letadlo, to jsem ti jiz psal.
ad2 : ano trup je z Galaxie a kridlo je pouzite z jednoho nechtene zlikvidovaneho preklizko smrkoveho stroje ( proste aktualne doma nebyla balsa , tak jsem bocnice trupu slepil ze smrku 2x15) :
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky:15
Toto som počas letných prázdnin zhlobil u starých rodičov na Kaukaze. Bolo to navrhnuté od ruky, už po nejakých skúsenostiach s U-čkami. Len problém bol v tom, že na prázdniny som si zobral len pár túb Kanagomu a asi 3 plátky 3mm balzy a hárok mikelanty (viac mi toho do kufru nevošlo). Hne)d po príchode som si v obchode za 11 rubľov kúpil žhavíka MD-2,5 Meteor, ale bohužiaľ v lodno-autíčkovom variante, teda namiesto unášača vrtule s kužeľom tam mal zotrvačník. Takže som ešte musel obiehať dedových kamarátov sústružníkov, aby mi vytočili ten unášač, to sa aj podarilo, ale na vytočenie kužeľa, to už som nikoho neukecal. Takže som sa musel uspokojiť len s obyčajnou M5 maticou. Model som staval z tuzemského materiálu a doslova od píky. Dedo mi dal jednu peknú rovnú dobre vysušenú asi 1m dlhú, 2sm hrubú a 8cm širokú smrekovú dosku. On bol dobrý majster na všetko, mal základné stolárske náradie. Tak mi ukázal ako si ju mám do ponku upnúť, ako si mám nastaviť rámovú pílku, naznačili sme resy a potom som trpezlivo pílil tak, že sa mi ju podarilo rozrezať na 3 tenšie plátky, jeden 8mm, druhý 6mm a tretí asi 4mm. Tie som potom hobľoval na hladko. Z prvého som potom vyrezal trup, z tretieho výškovku a odtokovú lištu a ten druhý som zas rozkreslil čiarami a narezal si z neho lišty na nábežku a nosníky a čosi aj do foroty. Tie som potom zas hobľoval nahladko na rozmer 4 x 6mm. Balzu som použil iba na rebrá a trochu zvýšilo aj na rozšírenie nábežky. Vznikol model, ktorý existuje dodnes. V Rusku sa mi ho podarilo dostať len do stavu potiahnutia mikelantou. V takom stave som ho doviezol celý domov, ale potom odložil, lebo som mal doma postavené aj lepšie modely. Meteor vystriedal viacero U-čiek a nakoniec skončil s ohnutou kľukou po prasknutí zadného lanka a okamžitej rany o asfalt (boli požičané, lebo tesne predtým mi moje struny zničil jeden nepodarený cyklista). Až potom som model dokončil, teda povrchovú úpravu, doplnil obrys kabíny a vztlakové klapky (to už z balzy).
Příloha:
Model_U-cko01.JPG [ 97.13 KiB | Zobrazeno 800 krát ]
Spočiatku som tam dal motor CSTKAM-2,5D, taká ruská dvaapolka bez guľ. ložísk.
Příloha:
Motor_CSTKAM-2_5D_02m.jpg [ 40.7 KiB | Zobrazeno 800 krát ]
Model stále mám, fakticky ho uchovávam ako relikviu, ale to neznamená, že s ním nelietam. V čase mojej 25-ročnej pauzy v modelárčení to bolo to jediné s čím som lietal. A odlietal možno 50 štartov. CSTKAM som na ňom zodral, tak tam putovala v roku 2001 kúpená nová MVVS2,5DFR a ta je tam dodnes.
Příloha:
Model_U-cko03_25DFR.JPG [ 90.07 KiB | Zobrazeno 800 krát ]
Model, myslím, nie je koncepčne zlý, ale má chybu v tom, že je priťažký a krídlo má trochu krivé v odtokovej časti. Na Kaukaz som si totiž nezobral so sebou napínací lak, nič také sa tam nedalo kúpiť, a tak som poťah nalakoval zriedeným Kanagomom, čo mi ešte po stavbe zvýšil. Poťah sa však napol tak silno, že dokázal zbortiť aj tú byteľnú konštrukciu z tuzemského materiálu a 3mm balzových rebier (z pomerne tvrdej balzy). Tá krivosť potom spôsobuje podivné správanie v lete na chrbte.
Keď som tento model raz ukázal len tak zo srandy Igorovi Burgerovi, tak mu stačil jediný pohľad aby diagnostikovat tieto 2 zásadné chyby (ťažký a krivý). Kázal mi ho spáliť a postaviť niečo poriadne. Nuž s tým druhým samozrejme súhlasím, ale to prvé nikdy - to ako keby som mal spáliť "Turínske plátno".
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky:15
veka1 píše:
mj. porad vlastnim a opatruji jako relikvii i ten vykres na Z43 o ktery jsem malem prisel prilisnou aktivitou malire pokoju.
Tiež opatrujem pár takých svojich plánikov nakreslených ceruzkou na šedom baliacom papieri. V prvom rade hornoplošník na jednokanál MARS-II, teda model vtedajšej kategórie RC-M1. Lietalo to dobre s jedenapolkami MK-16 a neskôr MK-17. Ja som sa s tým naučil lietať s jednokanálom. Lebo paradoxne ja som nezačal ako väčšina s jednokanálovými vetroňmi RC-V1, ale rovno s motorákom. Skrátka už vtedy som bol telom aj dušom motorár a k postaveniu vetroňa LION (teda RC-V1) ma vlastne donútili až povinnosti klubu zúčastňovať sa nejakých súťaží. Keďže na motoráky sa klubovo nechodilo, tak som ani nemal inú možnosť (okrem A2, samozrejme, a Hádzadiel).
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky:15
veka1 píše:
Pak jsem presel na tvarove a rozmerove stejnou,ale lehci balsovou placku. Zlepseni letoveho projevu z duvodu mensiho plosneho zatizeni bylo evidentni ... jiz to litalo vse kulate s Mvvs 1,5ccm :
Příloha:
cl history_ 022_u.jpg
Inak po dôkladnom štúdiu tejto druhej fotky vidím, že si prešiel veľmi podobným vývojom ako ja. Teda, že si okrem lietajúcich modelov staval aj plastikové kity. Vtedy boli populárne stavebnice dovážané z NDR, prakticky všetkých dopravných lietadiel tej doby. Tie som mal skoro všetky (asi 40) a na tom stole vidím pekne zľava DC-8, na stojančeku Boeing-727, dole AN-24 a IL-18. Moje skončili dosť neslávne. Bol som v lete v tábore, naši maľovali byt a plastikové modely "! poukladali !" hala-bala do prádlového koša. Keď som potom uvidel tú spúšť, tak som zaplakal. Poodlamované podvozky a iné časti, navyše kôš deravý, takže sa tie odlomené fragmenty aj postrácali (inak by som to asi opravil). Vtedy som sa riadne "nasral" a s kamarátom sme urobili veľkú vojnovú bitku - rozstrieľali ich na dvore vzduchovkou a potom vyhodili do smetí. V podstate ich aj tak už nebolo kde dávať a musel uvoľniť miesto lietavým modelom, ktoré ma začali baviť oveľa viac. Ale pri kitoch som sa toho veľa naučil, teda precíznej roboty s lepidlami a farbami, čo sa mi aj pri lietajúcich modeloch neskôr zišlo.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6889 Bydliště: Žilina, SK Obrázky:15
Spomenul som si na ešte jednu vec, ktorú sme riešili pre zlepšenie správania sa U-čiek v letovom kruhu. Vidno to aj na fotke môjho modelu. Vnútorné krídlo (to ľavé) sme robili o pol rebra dlhšie než vonkajšie. Dôvod bol taký, že vnútorné krídlo má o čosi menšiu obvodovú rýchlosť, tada aj menši vztlak v obratoch, tak ho treba sparaviť trochu väčšie, aby sa to vyrovnalo. Ale neviem, či sa to ešte aj dnes takto robí.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Ten Bažant bylo moje první letadlo s 1,5lkou,které mi letělo. Bylo to v Plzni na Borech na letišti na buzerplace v roce 1978 a ještě teď mě začne bolet ukazovák a ruka, když si vzpomenu jak jsem celej den točil a nechal se tlouct vrtulí abych chvilku letěl.Ten motor ještě někde mám, taky dostal potom žhavicí hlavu a už se to líp startovalo. Milan
Registrován: 24.1.2018 Příspěvky: 159 Bydliště: ČR, v blízkosti Olomouce
Ahoj Učitele mám opravdu dobrého.Původně jsem chtěl začít větroni,ale jak vyšlo najevo,že vlastním MVVS1,5D (tento konkrétní motor byl bohužel už moc vyběhaný,takže potom následovalo shánění dalšího-stejného),tak to okamžitě sklouzlo k upoutanci ,Bažantovi.Ten lepší model,jak psal veka1 je Trenér už pochopitelně s lepším motorem MVVS 2,5DF. Bažant letěl zatím pouze jednou a "učitel" už je natěšený,jak přesednu na zmíněného Trenéra. Jak psal VTRj :Takže mu asi poradíme, nech si tým vývojom poctivo prejde. Našlápnuté má už dobre, Bažanta si už postavil, takže budeme čakať ako rýchle príde na to, že mu už nestačí (lepší prípad), alebo ho to prestane baviť, či to hneď rozbije (ten horší). Ten horší případ nehrozí,upoutanci (hlavně ti se spalovákama) mají něco do sebe. (jak říkal sám "učitel" : oproti volným modelům má upoutanec tu výhodu,že i když ho rozbiješ tak,že se nedá opravit,tak pořád z něho něco máš narozdíl od volného-RC modelu,který ti může uletět i s vybavením a už ho nemusíš najít.)- to že má někdo v modelu GPS neberu v potaz.-Myšleno na modely typu "namontovat motor a hodit do luftu",jako třeba NL-532 Netopýr.
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky:9
Peter a Vlado, samozřejmě, že je mnoho lepších modelů, než je (byl) Bažant. Určitě jsou výkonnější, propracovanější atd. Já se na to dívám z pozice "kluka" který chce létat, viz naše"Jednou poletíme jako orel". V tu chvíli je nezajímá, jestli to zaletí svislou osmu, nebo jen nepovedený souvrat přes hlavu. Žádost výkonu přijde až později, až je Bažant omrzí, a to nemusí trvat dlouho. Už jsem to tu psal jinde, kluk dotazník P-47 od Guillowa, jasně na něj neměl (asi velké oči kluka a otevřená peněženka rodičů). K čemu to povede? Kluk stavebnici zničí, zkazí mu to chuť do dalšího a třeba se už nevrátí. Když vidím kluky, že se jim něco povedlo postavit a ono to i funguje, to je největší motivace do budoucna. Pak je začnou zajímat i výkony, ad minus a major (jestli jsem to dobře napsal).
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru