Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 107 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 06.10.2017 11:26 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4223
Bydliště: Žilina SR
To je taky řešení. :wink:
I když sjednocení motorů na jeden typ svíčky pokládám z provozního hlediska za lepší. 8)
Ale se sběratelského hlediska je asi lepší upravovat ty svíčky. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pát 06.10.2017 11:58, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 06.10.2017 11:57 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4223
Bydliště: Žilina SR
DAF píše:
... Ale vzhledem k množství motorů ... Musel bych opravdu hodně létat se vším co mám a ještě toho hromadu postavit na ty, co mi leží v šuplíku, abych je do konce života vyběhal. A to uvažuju ještě o nějaké koupi.

Hle, sběratel! :lol: :lol: :lol: Možná ještě ne současný (ještě si to nepřipouští), ale budoucí určitě. :wink:
Pamatuješ na moji anketu http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=1 ... 5#p1265120. No od té doby Ti určitě něco přibylo a mne taky. A to co píšeš je vskutku pravda a platí i pro mne. Můj život je příliš krátký na to, abych všechny ty motory využil v nějakém modelu. Předpokládám, že většinu těch menších co mám, pod 4,6-6,5cm3 už asi nikdy. :(
Ale sbírka by to byla dobrá i když se skutečnými sběrateli se nemohu rovnat. Viděl jsi sbírku Standu Jelena, co má ve své firmě JeTi-model? Má jich asi tisícovku vystavených a ještě snad stovku, které čistí. 8O Tam najdeš snad všechno, co se vyrábělo. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 06.10.2017 13:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5067
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Však jsem měl hned asi třetí příspěvek v pořadí! Nový motor jsem si od té doby nepořídil, spalovací. Myslím, že jsem ale koupil nějakou elektriku. Spíš se soustředím na menší kubatury, do 10 ccm, důvody jsem už vysvětloval několikrát jinde. Jinak jako sbírku to moc považovat nelze, protože to není tematické, spíše nahodilé. Co bych ale fakt chtěl, je motor TONO I. Je to 1,1 nebo 1,2 ccm malý prcek, ve stylu těch velkých, tedy tvar skříně podobný střele. Jen na rozdíl od většiny TON má přední sání klikovkou a difuzor je nálitek skříně, podobně, jako to mívaly svého času některé série MVVS 1,5 ccm.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.10.2017 14:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4223
Bydliště: Žilina SR
Tak získat TONO-1 asi nebude snadné :roll: , protože to je fakticky jedna z prvotin Františka Starého z řady motorů TONO, kterých vyrobil jen několik kusů. :( To bys asi musel počkat než zemře některý z velkých sběratelů :cry: a bude se rozprodávat jeho pozůstalost.
Jinak, podle Kalinovy knížky byl jeho objem 1,16cm3 (vrtání 11mm a zdvih taky 11mm), vážil 74g a s vrtulí 140/100mm točil slušných 15 200 ot/min.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.10.2017 6:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5067
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
To je mi jasné. Ono Fr. Starý toho navrhnul a vyrobil víc. Měl tam třeba motor 2,5 ccm. Ten snad měl přední sání. A pak udělal i nějakou patnáctku či co, s vodním chlazením (mělo to být pro syna do lodi). Ale to byl snad jeden, nebo pár kusů. Před motory 5,6 ccm se vyráběla 5,5. Sehnat všechny vyráběné modely a verze je s se už nemožné. Právě z Kalinovy knížky mám hodně informací.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.10.2017 10:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4223
Bydliště: Žilina SR
DAF píše:
... Před motory 5,6 ccm se vyráběla 5,5. Sehnat všechny vyráběné modely a verze je s se už nemožné. Právě z Kalinovy knížky mám hodně informací.

Jasně, to je naše bible. :lol:
Ale tam píše, že se vyrábělo TONO 5,6cm3 a s větším vrtáním i 6,6cm3. To jsem ale nikde u nikoho neviděl. Možná v JeTi u Standu Jelena, ale nějak jsem se po tom nepídil. Nakonec 5,6 a 6,6 zvenčí vypadají naprosto stejně.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.10.2017 12:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 5356
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
To by mě zajímalo, jak se převrtávala Tono 5,6 na 6,6. Co si pamatuju, tak válec byl ocelová šlupička se stěnou cca 2 mm a na něm přímo soustružený žebra. Ta šlupička byla zasunutá do hliníkovýho karteru a na karteru držela jen dvěma šrouby M3 a hlava měla ještě další dva krátký M3. Pokud by se zvětšoval průměr díry ve válci, tak by tam nic nezbylo. A že by se zvyšoval zdvih je taky málo pravděpodobný, jedině že by v karteru bylo vybrání dráhy pro ojniční oko jako měly některý Brna. Ale karter Tona 5,6 taky neměl žádnou velkou tloušťku stěny.
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.10.2017 12:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5067
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Vzhledem k tomu, že ten motor (6,6) jsem nikdy v ruce neměl, ani jsem neviděl plány, tak to lze těžko takhle od stolu posoudit. Ale konstrukce motorů TONO byla zvláštní tím, že válec držel v karteru vždy dvěma šrouby M3 a hlava byla přichycena dalšími M trojkami, u menších to byly dva šrouby, u větších 4, tedy celkem 6 (desítka). Mimochodem desítka má právě na karteru rozšíření pro ojniční oko. Mohu se blíže podívat večer doma a případně doplnit. Na TTD (vrtání, zdvih) motoru TONO 6,6 se zkusím podívat do "Kaliny", jestli tam tato informace je uvedena.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.10.2017 13:14 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2064
Bydliště: Ústí nad Labem
Mám dojem, že motory Tono byly snad rekordně jednoduché co do počtu dílů.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.10.2017 16:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 5356
Bydliště: Nový Bydžov
Obrázky: 14
Asi ne, jen na rozdíl od jinejch neměla válec ale jen vložku s chladícíma žebrama. Ty 2 šrouby M3, co držely válec na karteru nebyla žádná výhra, natahovaly se a praskaly. Reakce karbecu taky nic moc a dusící klapka výfuku, motor byl zasr...j od rycínu a napálenej.
Nojo, ale jak jsme si chrochtali, že jsme je měli...
Jirka


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.10.2017 17:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4223
Bydliště: Žilina SR
Celeron píše:
To by mě zajímalo, jak se převrtávala Tono 5,6 na 6,6. Co si pamatuju, tak válec byl ocelová šlupička se stěnou cca 2 mm a na něm přímo soustružený žebra. ...
... A že by se zvyšoval zdvih je taky málo pravděpodobný ...

Hoši, asi máte mezery v studiu naší motorkářské 2-dílné bible od Kalinu a pak zbytečně mudrujete. :P Podle Kalinovy knížky měly oba motory shodně zdvih 17,3mm a 5,6 měla vrtání 20mm ale 6,6 ta měla 22mm. 8)

Každopádně TONO-1 a TONO-6,6 se zřejmě vyrobilo jen několik prototypových kusů a sériově se vyráběly je 3,5ky. 5,6tky a 10tky.

A tom větším vrtání nevidím žádný problém, prostě se zápichy na vnější straně, které tvořily chladící žebra, dělaly do o 1mm menší hloubky. :wink:

I když v Kalinových knížkách se se dají najít taky různé drobné nepřesnosti. :roll:
Třeba ten objem 5,6tky vychází na 5,43, aby to byla 5,6tka, tak by zdvih musel být 17,8mm. Ale pro 6,6tku to vychází poměrně přesně 6,58.
Nebo k jedničce píše, že její objem je 1,16cm3 při vrtání a zdvihu 11mm, ale jak počítám, tak počítám, ten objem mi vychází pouze 1,05cm3. :?
Chápu ale, že on nejspíš použil údaje od výrobců nebo z článků časopisů, Excel tehdy nebyl a pochybuji, že pro všechny ty motory, co tam uvádí to bylo v jeho sílách kontrolovat přepočítáváním. :roll:
Nicméně je to cenná monografie - studnice informací o starších motorech (asi do poloviny 80. let).
Škoda, že česká verze není dostupná i v nějakém digitálním formátu. :( Ale existuje ruskojazyčné vydání a to zdigitalizováno je, takže když potřebuji nahlédnout a nemám po ruce ty své ušmudlané papírové knížky, tak šáhnu tam. :)

Jenže zase ten Kalina, na rozdíl od mnoha knížek ruských autorů, se jen velmi málo věnoval konstrukci a provozu motorů. A úpravám a technologii výroby, jakož i forsírování a věcmi s tím souvisejícími (laděné výfuky, měření charakteristik, tedy otáček, momentu, výkonu, složení paliv, pomůcek a nástrojů ... atd.), tomu se nevěnoval takřka vůbec. :( Mám pocit, že Kalina byl asi víc sběratel než sportovní šampión nebo mechanik. Ale tím mu nikterak nechci ubírat zásluhy. Jeho knížky jsou v prvé řadě monografiemi/encyklopediemi a jen okrajově technickými učebnicemi, zatím co ty ruské (od Filippyčeva, Gajevského, ... a j.) jsou především těmi učebnicemi a až okrajově monografiemi.
Škoda, že nemám k mání knížku od německého autora Demutha. Pokud by ji někdo z Vás měl a byl ochoten oskenovat, budu velmi rád. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.10.2017 18:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5067
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Už se to psalo jinde, ono v CCCP byl problém, že něco vyvinuli, ono to chodilo, a třeba i dobře. Ale pro výrobu se to muselo zjednodušit zlevnit, tak se tady něco ubralo, jinde něco vypustilo a z dobrého výrobku byl DoDo - dodělej doma, viz motory OTM, MK, Raduga a další. Za sebe se domnívám, že uchycení válce u motorů TONO dvěma šrouby M3 by u 3,5 motoru ještě šlo, možná i na tu 5,6 to stačí. Ovšem u desítky to bude už na hraně. O praskání šroubu zrovna na 3,5 už zde v minulosti také někdo psal.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 11.10.2017 7:50 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2064
Bydliště: Ústí nad Labem
Také jsem tomu na té desítce moc nedůvěřoval. Já jsem tam alespoň zašrouboval svorníky z lepší oceli a utahoval vyššími matkami na hlavě, abych při utahování nepokoušel závity v karteru (dost měkký hliník).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 11.10.2017 8:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5067
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Problém je, že ta svině šroub praskne vždycky na tom nejblbějším místě. Nikdy ne v dříku, pod hlavou a tak, ale vždy na přechodu dříku na závit, nebo podobně blbě. Za ten ždibec, který z karteru trčí, to nejde chytit, aby to člověk vyšrouboval. Proč se tak děje mi je jasné, ale stejně to naštve :evil: :wink: .

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 11.10.2017 10:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4223
Bydliště: Žilina SR
DAF píše:
Už se to psalo jinde, ono v CCCP byl problém, že něco vyvinuli, ono to chodilo, a třeba i dobře. Ale pro výrobu se to muselo zjednodušit zlevnit, tak se tady něco ubralo, jinde něco vypustilo a z dobrého výrobku byl DoDo - dodělej doma, viz motory OTM, MK, Raduga a další...

Tohle jsem psal já a byla to bohužel pravda. :( Ale taky to nelze odsuzovat obecně. :P MK-17 byly docela povedené a kdyby měli cementovaný ojniční čep klikovky, tak by byla jejich životnost minimálně 3-násobná. Taky Radugy-10 jsou docela slušné motory, jen mají shitový RC-karburátor. S karburátorem od ASP je to opravdu spolehlivý motor. A takové typu jako KMD2,5 nebo MDS6,5 či MDS10 byly opravdu dobré motory, které jsou na ruských fórech dodnes žádané. Nemluvě třeba o motoru MASTER TM-10 - co je špičková nadčtvercová desítka s velmi kvalitně okopčeným webráckým karburátorem Dynamix-MC. :wink:

Ale nemyslím si, že by zmiňovaní autoři těch ruských knížek řešili zrovna tohle. Oni konstruovali své vlastní soutěžní motory, taky je forsírovali na co nejvyšší výkon - to byli výrobky na světové špičce, ale sovětské sériové "šroty" tam moc neřešili. Oni byli spíš obětí toho systému, protože právě ty jejich nejúspěšnější motory byly stranou a vládou zadány některým zbrojařským podnikům (v lepším případě) nebo běžným strojařským podniků, či strojně-traktorovým stanicím (v tom nejhorším případě), do sériové výroby a to pak pokračovalo tím způsobem, jak jsem už napsal. :cry: Tedy z dobré konstrukce se stal nepoužitelný brak. :x Takže autoři knížek o tomhle buď nevěděli, nebo spíš nechtěli vědět. Cenzoři by jim asi sotva dovolili, aby do textu knížky napsali na plnou hubu, že se každý v SSSR zakoupený motor musí upravovat tak a tak, aby byl vůbec použitelný. :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 107 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz