Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 107 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 6:03 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2087
Bydliště: Ústí nad Labem
DAF píše:
Teď si přisadím já, ta kombinace písmenek je nějaká vražedná. "D" má jasný význam, ovšem F a R se zde malinko tluče. "F" přední sání klikou, "R" zadní sání šoupátkem.
Tady nemáš pravdu. Písmena F, R a S samozřejmě znamenají orientaci (Front, Rear, Side = přední, zadní nebo stranový). Ovšem první písmeno označuje umístění karburátoru, ale to druhé umístění výfuku.
Takže 2,5 DFR znamená detonační dvaapůlku s předním karburátorem a výfukem dozadu.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 8:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5153
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Paměť má jednu nepříjemnou vlastnost, vyhasíná. Motory s označením DFR si nepamatuju, označení DFS ano, a obdobně v kombinaci s G. Pamatuju pyloňáckou šest a půlku GRR, ovšem dnes už jen vím, že byla. Pokud jsem písmenka popletl, tak sory jako. Jen pro upřesnění, první písmeno je způsob zapalování, druhé umístění karbecu a třetí vyústění výfuku. Byly ale motory, kde tímto způsobem písmenka rozklíčovat nešla, např co znamenalo v překladu RL, nebo třeba TRS? Tyhle motory se vyráběly v době, kdy jsem ještě tahal kačera, tak je znám spíše jen "z vyprávění".

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 8:44 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2087
Bydliště: Ústí nad Labem
S prvními písmeny samozřejmě máš pravdu, to jsem vynechal (G značí glow, žhavicí, D = diesel).
V době slávy motorů RL a TRS jsem tahal kačera i já (první MVVS jsem měl 2,5G7), takže nevím. Odhaduji, že ten kód ani nevychází z angličtiny, aspoň mě nic nenapadá. Snad se najde někdo zasvěcenější.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 8:58 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5153
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
O motorech verzí G7 a D7 jsem také jen četl, např v návodu k modelu Simplex. Autor psal, že se jedná na rozdíl od ostatních o poměrně výkonné motory a pokud člověk nechce dělat jen vyhlídkové lety, měl by na to pamatovat, nebo dát silnější, a tím větší motor. U těchto motorů může být dnes problém při provozu, protože, pokud se nemýlím, měly závit svíčky většinou M6x0,75. Tedy, mám samozřejmě na mysli žhavíky. Můj zcela první motor byl MK-17, a že jsem si s ním užil! V dobrém. To se psal rok asi 77 nebo 78, už přesně nevím.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 9:56 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2087
Bydliště: Ústí nad Labem
DAF píše:
pokud se nemýlím, měly závit svíčky většinou M6x0,75.
Měly, ten závit měly do nějakého roku (přesně nevím) všechny naše motory. Dal se "na čuňáka" přeříznout na současný W1/4x32 (je malinko větší, průměr 6,35), pokud jsi ovšem sehnal kapitalistický závitník. Někde jsem vyráběl i nové hlavy (třeba Tono).


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 9:58 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4294
Bydliště: Žilina SR
DAF píše:
Teď si přisadím já, ta kombinace písmenek je nějaká vražedná. "D" má jasný význam, ovšem F a R se zde malinko tluče. "F" přední sání klikou, "R" zadní sání šoupátkem. Takže buď MVVS 2,5 DFS, nebo DRS, co mělo znamenat to "S", to už nevím. Resp. v případě žhavíka bylo místo D písmenko G.

Kdepak, je to naprosto správně. 8)
Kdysi koncem 70. let, když skončily výrobu D7 a G7, tak zvolili nejprve označení dvoupísmenové DF, GF, DR, GR. První písmeno znamenalo druh zapalování, druhé způsob sání. Ale pak někdy v polovině 80. let přidali i písmenko třetí, které označuje směr výfuku. :wink:
Předtím to u dvaapůlek asi nemělo smysl, protože počínaje TRS, RL, D7 a G7 měly všechny výfuk jen dozadu. Ale pak vznikly typy s označením jako GRR, GFR, DFR, ale i GFS nebo DFS.
Popravdě GFR nebo GFS se týkalo spíš třiapůlek a šestapůlek, protože ty se lišily ve vnitřním tvaru spodní části klikové skříně, takže například první vyráběné třiapůlky nešlo jednoduše změnit z GFR na GFS (nebo naopak) jen pouhým pootočením vnějšího dílu válce, musela se měnit i ta skříň za jinou a dokonce ještě i do pístu se musel vypilovat druhý výřez, aby píst v dolní úvrati neomezoval zadní přefukový kanál. Ze stejného důvodu přestavba třiapůlky z GFS na GFR byla ještě složitější a nákladnější, protože se musel měnit i píst (tedy spíš celý výbrus) aby měl jen jeden výřez.
No, až teprve tuším někdy v polovině 90. let začali v MVVS vyrábět všechny motory typu GFS/R, tedy se spodní části skříně uzpůsobenou pro obě polohy válce tak, aby v obou polohách navazovaly kanály na sebe. Je to malinko na úkor maximálního výkonu (vzniká jeden vnitřní výklenek, který je zbytečný a jen zbytečně zvyšuje objem klikové skříně a narušuje hladkost vnitřního povrchu), ale ne zas tolik aby to běžný uživatel pocítil. No a ti co s nimi soutěží, se s tím dovedou pohrát a motory upravit. Nebo už nekupují MVVS. To asi nejspíš - stejně dnes už pod 10cm3 nic nevyrábějí a za chvíli nebudou ani náhradní díly. :(ˇ

Edit: reagoval jsem na poslední příspěvek z 5. stránky, nevšiml jsem si, že diskuse dál pokročila a že to Jarda už uvedl na pravou míru. A byl, jako vždy, podstatně stručnější než já. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 04.10.2017 10:11, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 10:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4294
Bydliště: Žilina SR
JardaRůžička píše:
Měly, ten závit měly do nějakého roku (přesně nevím) všechny naše motory. Dal se "na čuňáka" přeříznout na současný W1/4x32 (je malinko větší, průměr 6,35), pokud jsi ovšem sehnal kapitalistický závitník. Někde jsem vyráběl i nové hlavy (třeba Tono).

Já měl MVVS 2,5 RL, a ta už měla závit W1/4x32. Ale pamatuji, že MVVS5,6A a starší TONO5,6 měly ještě hlavu s metrikou. Začátkem 70. let se to začalo překlápět, prodávaly se MVVS svíčky s jednou čárkou (zápichem) na středovém kontaktu - to byly metrické a pak se 3 čárkami - to byly Withworth. Ten závitník ale u nás nešel sehnat. Buď si ho dovezli z západu, nebo si ho sami vyráběli (můj kamarád, co vyráběl motory si ho tak sám udělal). Ale kupodivu všechny sovětské žhavíky (i ty nejstarší) měly závit W1/4x32 8O , co bych od rusů spíš čekal, že si stanoví vlastní normu. :lol: Takže naše MVVS a Tono s metrickými závity svíček - to byla spíš taková anomálie.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 10:46 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel
Uživatelský avatar

Registrován: 4.11.2008
Příspěvky: 109
Bydliště: Třebíč
Zúčastním se taky diskuze:

2,5 TR - Team Race - měl boční výfuk a velmi dlouhý difuzor. První kousek 1960
2,5 TRS - Team Race Special - výfuk dozadu, hranatý, dva přefukové kanály.

_________________
vlečná Bellanca Decathlon (65 ccm) a pár historiků, převážně se spalováky... . Jo, a taky C/L..!


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 11:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4294
Bydliště: Žilina SR
JardaRůžička píše:
S prvními písmeny samozřejmě máš pravdu, to jsem vynechal (G značí glow, žhavicí, D = diesel).
V době slávy motorů RL a TRS jsem tahal kačera i já (první MVVS jsem měl 2,5G7), ... ten kód ani nevychází z angličtiny, aspoň mě nic nenapadá...


Já taky, ale prvního od MVVS jsem měl detoňáka 2,5D7. K tomu RL jsem se dostal mnohem později. Ležel nepotřebný v klubu, ale měl RC karbec, tak jsem si ho vypůjčil do Ponyho a byl s ním opravdu spokojen.

Ale ty kódy jsou z angličtiny:
TRS = TR Super = Team Racing Super, čili týmový soutěžní super. :wink:
RL = asi taky Racing , ale co znamenalo L opravdu nevím. :roll:
Nakonec ono existovala i desítka MVVS 10 RL, a byla určena pro rychlostní upoutance, takže L by mohlo znamenat i slovo "Line", tedy lanka. :roll:

Každopádně tato písmenná označení neměly nic společného s uspořádaním motoru (zapalování, poloha karburátoru a výfuku) ale s jeho použitím.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 11:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5153
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Se závity svíček u starších motorů může být problém. Kupoval jsem TONO, snad všech kubatur a ověřoval jsem si závit. Jeden inzerátový prodejce mi dokonce nabídnul, a také pak udělal, možnost odborné úpravy závitu z metrického na withworthův.
A pokud jde o "písmenka", verzí, subverzí, modelů a typů a nevím čeho ještě, bývá od daného prototypu časem tolik, že snad ani není možné všechno znát. Pro mě bylo důležité, jak velký ten motor je (velikost jako taková, objem válce a vhodnost pro zamýšlený model éra).
Pokud jde o rozklíčování označení RL, tak se shodneme, že R je racing. Nemohlo by L být od line, tedy od CL, control line? Tehdy se létaly hlavně volné modely a upoutanci. RC bylo v plenkách.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Naposledy upravil DAF dne stř 04.10.2017 17:12, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 13:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4294
Bydliště: Žilina SR
DAF píše:
Jeden inzerátový prodejce mi dokonce nabídnul, a také pak udělal, možnost odborné úpravy závitu z metrického na withworthův...

Jeho "odborná" úprava nejspíš spočívá v tom, že on vezme do ruky závitník W1/4x32 a ním surově :lol: přeřízne ten M6x0,75. Jak už bylo psáno, moc tím nepokazí, jelikož ten Withwort má malinko větší velký průměr (6,35) a stoupání je 0,79375, to znamená, že na 6-7 závitech se to rozejde jen asi o 0,27mm, ale díky většímu průměru tam zbyde z profilu závitu dost na to aby to drželo. 8)
A takovou "odbornou" úpravu si můžeš udělat i Ty sám :wink:, pokud si přes Internet objednáš ten závitník. Třeba tady: http://www.gw-werkzeuge.de/gw12.htm - stojí vcelku pakatel 4,90€+ poštovné.

Jiná věc by byla, kdyby do hlavy vlisoval mosazné závitové vložky (tak jak to mívaly motory Enya) - to bych opravdu považoval za velice odbornou práci. :D

DAF píše:
... Nemohlo by L být od line, tedy od CL, control line? ...

Však jsem to samé už výše napsal, mne to napadlo taky. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 04.10.2017 17:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5153
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
V podstatě mi je jedno, jestli to jen přeříznul jiným závitníkem (Wéčko doma stejně nemám, takže bych ho musel někde horko těžko shánět), nebo to udělal jinak. Jméno uvádět nebudu, ale z komunikace s ním jsem vyrozuměl, že má přístup ke strojnímu vybavení (což já nemám) a motory se také nějakou dobu zabýval. Takže jsem byl spokojen. A jen poznámku, kromě mírách v palcích má Withworth také jiný úhel |(55 st.), než metrický (60st.), pokud si to ještě dobře pamatuju.
V každém případě mohu všechny TONa provozovat na současné svíčky. Mám 3,5 ccm, 5,6 ccm a dvě desítky (jedno- a dvousvíčkovou), všechny s RC karbecem. Chtěl bych na to postavit nějaké stroje bližší historikům. Jen na to mít čas :cry: .
Pokud jde o tajemství písmena "L", tvé vysvětlení jsem přehlédl, za což se omlouvám, ale jak sám víš, občas se to stane :wink: .

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.10.2017 16:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 4294
Bydliště: Žilina SR
DAF píše:
...Wéčko doma stejně nemám, takže bych ho musel někde horko těžko shánět ...

Horkotěžko :lol: - to bývalo kdysi, dnes to není vůbec žádný problém. 8)
Copak sis nevšiml, že jsem Ti napsal konkrétní odkaz na přesně tento závitník v e-šopu GW werkzeuge. 8O Když si ho objednáš a zaplatíš, tak do týdne ho máš doma. :wink:
A stejně tam se dají koupit závitníky a očka W1/4x24, které jsou taky občas třeba, protože motory ASP a OS mají takový na konci hřídele. Když si vyrábíš různé speciální matky do vrtulových kuželů, tak se bez nich taky neobejdeš. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.10.2017 16:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 5153
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 4
Přiznávám, že nevšiml :oops: (příspěvek jsem četl, ale odkaz jsem nerozkliknul). Viděl jsem ho - závitník, kdysi také např. v nabídce Lindingera. Cenu už si nepamatuju, myslím, že to bylo za necelých 5 €, takže v poho (obdobná cena tvému odkazu). Jestli tam je ještě, netuším, nezjišťoval jsem. Jinak fráze "horko těžko" nebyla myšlena až tak doopravdy, strejda google umí docela dobře hledat, tak by to zas tak horko těžké nebylo.
Protože ale motory nestavím (i když bych si to chtěl jednou zkusit, jen tak pro srandu, prostě jestli to poběží, ale minimálně nemám přístup ke strojnímu vybavení), ani nepředělávám, tak Wéčkový závitník na svíčky v podstatě nepotřebuju. Naštěstí všechny žhavíky mám s Withworthovým závitem, tak nemám problém. A pokud by se mi do ruky dostal nějaký motor s metrickým závitem, hodně by záleželo na okolnostech, v jakém stavu by byl a zda by šel použít atd. Ale vzhledem k množství motorů, které mám k dispozici, tak bych k předělání asi nepřistoupil. Musel bych opravdu hodně létat se vším co mám a ještě toho hromadu postavit na ty, co mi leží v šuplíku, abych je do konce života vyběhal. A to uvažuju ještě o nějaké koupi.

_________________
MX 16s, kanál 69 + Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.10.2017 22:47 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 5.1.2014
Příspěvky: 10
Zdravím, no my v klubu jsme problematiku svíček a závitů v hlavách motorů řešili přesně obráceně. Sehnali jsme si očko M6x0,75 a přefikli whitworthův závit na svíčkách a bylo vymalováno........


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 107 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz