Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 19.08.2015 19:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.11.2009
Příspěvky: 931
Obrázky: 0
Zdravím,

mám první model na spalovací motor (DLE30) Yak54. Nikdy jsem správné chlazení neřešil a ani zde na foru jsem nenalezl vlákno, které by se tohoto týkalo.

Yak54 má vstupní otvor poměrně velký(kolem vrtule), výstupní naopak minimální (kolem výfuku a dva malé otvory z boků) - je toto problém? Nedovedu si představit co bude dělat vzduch proudící k motoru.
Dále by mě zajímalo, zda-li se má vzduch pouštět i do trupu modelu? Všiml jsem si, že se často odděluje motorová část a trup (např. potahem). Na svém modelu za motorovou přepážkou nemám potah a tedy proudící vzduch se dostane i do trupu.- je to takto ok?

(Tento dotaz jsem položil i v diskuzi o DLE30, ale nerad bych dalšími dotazy vlákno odváděl)


Přílohy:
Poznámka: Průchozí motor - trup
20150819_204450.jpg
20150819_204450.jpg [ 130.96 KiB | Zobrazeno 1490 krát ]
20150818_192650.jpg
20150818_192650.jpg [ 36.85 KiB | Zobrazeno 1490 krát ]
20150818_192705.jpg
20150818_192705.jpg [ 46.1 KiB | Zobrazeno 1490 krát ]
Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 19.08.2015 20:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.9.2008
Příspěvky: 1021
Bydliště: Brno
Takto se bude chladit velice špatně.
Nech jen průduch na válec, zbytek zadělat. A výstupní otvor o ploše min. 2/3 vstupního.

Prostup do trupu je OK.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 19.08.2015 20:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.11.2009
Příspěvky: 931
Obrázky: 0
mikvalik píše:
Takto se bude chladit velice špatně.
Nech jen průduch na válec, zbytek zadělat. A výstupní otvor o ploše min. 2/3 vstupního.

Prostup do trupu je OK.


Takže mám ten vstuní otvor kolem vrtule spíše zmenšit? A to pronikání do trubu je žádoucí či nikoliv?Mám průchody na fotce zamezit páskou či potahem?


Naposledy upravil Angusss dne stř 19.08.2015 20:17, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 19.08.2015 20:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.9.2008
Příspěvky: 1021
Bydliště: Brno
Angusss píše:

Takže mám ten vstuní otvor kolem vrtule spíše zmenšit?


Ano.
Zadeklovat a nechat jen průduch na válec s hlavou a výfuk.
Důležité je zajistit potřebný odvod teplého vzduchu viz výše plocha výstupního otvoru.

Mrkni na rc album jak to mají na podobných érech borci řešené.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 19.08.2015 20:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.11.2009
Příspěvky: 931
Obrázky: 0
A to pronikání do trubu je žádoucí či nikoliv?Mám průchody na fotce zamezit páskou či potahem?


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 19.08.2015 20:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.9.2008
Příspěvky: 1021
Bydliště: Brno
Angusss píše:
A to pronikání do trubu je žádoucí či nikoliv?Mám průchody na fotce zamezit páskou či potahem?


Nikdy jsem to neřešil a neměl s tím problém. Ani jsem to u nikoho neviděl. Nechal bych to tak jak to je.

Hlavně si zajisti odvod ohřátého vzduchu z haubny a běž lítat.

_________________
Velox Revolution II ZDZ 50NG
EasyStar II
LOOP VA


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 19.08.2015 20:31 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 1.8.2013
Příspěvky: 447
Angusss píše:
A to pronikání do trubu je žádoucí či nikoliv?Mám průchody na fotce zamezit páskou či potahem?

Mam to same ero s tim samym motorem.
Vpredu mam diru jak ty. Mezi trupem mam potah. Ale pres domek to tam stejne je otevrene. V krytu mam pouze otvor na vyfuk a ty dve maketovy diry . Ne ty dodatecny co mas ty. A ted to nejdulezitejsi neprehriva se to. Takze se na to vykasli a litej.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.08.2015 7:54 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 10.1.2011
Příspěvky: 468
Bydliště: Žebrák
Nic nezdělávej, nech to tak jak to je.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.08.2015 8:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.11.2009
Příspěvky: 931
Obrázky: 0
Tak jsem to víceméně nechal, jen kolem výfuku jsem vyřízl větší otvor (stejně šel na těsno) a u směrovky v trupu udělal dva malé otvory. Jinak to tedy nechám a jdu do vzduchu


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.08.2015 9:20 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 16.1.2005
Příspěvky: 2103
Bydliště: Hodonín
Obrázky: 53
Blog: Zobrazit blog (2)
Tady ty kulatý haubny jsou dost problém
protože vstupní otvor je dost veliký
Výstupní otvor by měl mít 2násobnou pplochu proti vstupu což by byla díra jak do .......
takže se to řeší tak že vstupní díru zacpeš a necháš vzduch proudit jen kolem válce a pak už si schopný mít adekvátní vystupní otvor. U kulatých hauben se také dost často dělají odvětrávací otvory po obvodu haubny.
každopádně řešit bys to měl jinak to prostě uhřeješ

_________________
Radim


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.08.2015 9:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.4.2011
Příspěvky: 2784
Bydliště: Jižní morava (Drnholec,S.T.Břeclav) ČR
Obrázky: 6
U nás to kluci řešili že si udělali do těchto hauben žaluzie home dome a vypadá to moc hezky
Něco jako tady na tomhle obrázku ale více na sobě.
http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/309481187/3D_Giant_YAK_54_RC_airplane_model.jpg

Jakmile bude Yak na letišti hodím foto pokud dovolí majitel

_________________
Minulost: T9X,Graupner MZ 24 Hoot, Futaba T10J
Součastnost : Návrat k Graupner MZ 24 Hoot


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.08.2015 9:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.11.2009
Příspěvky: 931
Obrázky: 0
Vzhledem k tomu, že budu přidávat pár gramů na předek, abych dovážil těžiště tak nějaká dodělávka do haubny vůbec nevadí... asi něco podobného zkusím vytvořit a zároveň ještě více proříznu zadní spodní otvor v haubně


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 20.08.2015 11:32 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 7945
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 286
Blog: Zobrazit blog (3)
Chlazení jsem velmi vážně řešil ve vlákně o závodním pyloňáku a vyřešeno ke spokojenosti.

Inspiruj se zde naca cowling

Zásadním principem je, že u výstupu MUSÍ kryt přetahovat trup. To vede k odsávání nebo to alespoň nekomplikuje výstup. Obyčejná díra je problém.
Příloha:
images.jpg
images.jpg [ 3.81 KiB | Zobrazeno 1105 krát ]



To, že výstupní otvor musí být 3/2 větší než vstupní jsem slyšel mnohokrát, ale kromě dobrého pocitu, že to zní dobře, nevím o teorii, které by to podpořila.

Nicméně je třeba říci, že modelářské motory mají skvělý poměr OBJEM x POVRCH a tak se chladí velmi snadno, někdy i přechlazují. Dal bych na doporučení a šel bych létat. Ideálně telemetrie teploty válce a následně řešit, bude-li třeba.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 21.08.2015 13:40 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2010
Příspěvky: 644
Bydliště: Praha 10
TomasC píše:


To, že výstupní otvor musí být 3/2 větší než vstupní jsem slyšel mnohokrát, ale kromě dobrého pocitu, že to zní dobře, nevím o teorii, které by to podpořila.


Ta teorie spočívá v tom, že vzduch se o motor ohřeje a prudce zvětší svůj objem. Pokud je výstupní otvor nedostatečný, blokuje ohřátý vzduch přísun chladnějšího vzduchu a motor se přehřívá. Proto se také u kritických aplikací omezuje vstupní otvor aby vstupovalo do krytu menší množství vzduchu, který může po zvětšení objemu kryt opustit.

U tohoto letadla to opravdu nemá smysl řešit, protože poměr objemu krytu a výkonu motoru určitě nemá kritické hodnoty. Což ostatně dokládá i jeden diskutující se stejným letadlem.
Pat

_________________
Futaba T14SG
Sopwith Pup 1:6, Piper 1:6 clipped w., Bücker 133 Jungmeister


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 21.08.2015 15:05 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 7945
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 286
Blog: Zobrazit blog (3)
Problém je, když je tento pocit konfrontován s realitou.
Součinitel objemové teplotní roztažnosti vzduchu je cca 0,003661 1/st C.

Takže 1 litr vzduchu 20stupňů se kolem motoru zahřeje na 30 stupňů (odhad...) pak je z toho 1,03661 litru vzduchu. Což je jako postavit vedle dvou piv jednoho velkého panáka navíc. (tohle může být škodlivé, to uznávám... :D )

Aby klaplo 150%, tak by výstupní vzduch musel mít 140 stupňů a to se mi tak nějak nezadá. Domnívám se, že je to ústně/internetově předávané zjednodušení řešení situace.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 19 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz