Autor |
Zpráva |
DAF
|
Napsal: sob 04.03.2017 17:29 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
S "pomocí" paliva při zatěsnění tak trochu počítám, aspoň ve skrytu duše. A co se týká prstů, také mám své zkušenosti. Déčkové motory kopaly jak sviňa, používal jsem hadr a naučil se graf na rychlé zahození, abych mohl doštelovat chod. A na palci levé ruky mám také "památku", nikoliv od déčka, ale Juniora dvojky G. Vyšel jsem si s modelem do přírody, tedy na pole za barák, a jal se motor startovat. Asi hodinu nic, tak jsem vysál palivo, sbalil věci a šel domů. Model jsem postavil na ponk a jel cvičně připojil žhavení a brnknul do vrtule. Pro upřesnění situace, model byl s motorem uprostřed a tlačnou vrtulí. Aby se to moc nerozjelo, hrábnul jsem po tom rukou, bohužel ale rovnou do vrtule (sahal jsem sice na model, ale on mi kua ujel pod rukama). Na palci byly šlicy, jak když se krájí salám. Ještě dnes tam jsou vidět jizvičky (a to je od té doby skoro 15 let). Naštěstí mám dodnes všechny prsty na svém místě. Jinak jsem se, zatím zběžně, díval a vypadá to, že to má rozteče šroubů stejné jako Modela 2,0/MVVS 2,0.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: pon 06.03.2017 10:04 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Jeny byly na nahazování hodné. Pokud ho přeplavíš, jen trochu povol kompresi a nic Ti neudělá. A ta těsnost na planžetě není kritická, přesně jak to napsal Lark.
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pon 06.03.2017 13:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
JardaRůžička píše: Jeny byly na nahazování hodné. Jo, jen jsi nesměl zapomenout zkontrolovat na kterou stranu fouká. (Pro neznalé, motory se sáním řízeným membránou nebo pístem šly natočit na obě strany.) to DAF: mám se ti kouknout, zda nenajdu pytlík s novejma planžetema? Měl jsem ale Jena 2 a nevím, zda jsou stejný. Jirka
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: pon 06.03.2017 14:16 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
|
Celeron píše: Měl jsem ale Jena 2 a nevím, zda jsou stejný. Jsou stejné, dvojka a dvaapůlka se lišily jen vrtáním, měl jsem obě.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 11.10.2021 15:15 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Po více než 4 letech oživuji vlákno. Teď už totiž vím, že originální dvojka měla modrou hlavu. A ty černé dvojky vznikly všechny tak, že po vyběhání původního 2,5-kového výbrusu v rámci generálky byly osazeny výbrusem 2-kovým. V ČSSR se to dělalo z toho důvodu, že zatím co prý ty náhradní 2,5-kové výbrusy nebyly nikde k sehnání, tak těch dvojkových bylo v obchodech "habakuk". A možná to bylo i tím, že výrobce Carl Zeis Jena výrobu dvojek ukončil dříve než dvaapůlek, jelikož 2cm3 nebyla ta pravá soutěžní kubatura a nebyla po nich taková poptávka, jako po mnohem lepších a výkonnějších dvaapůlkách. A tak tím asi zbyla spousta vyrobených dvojkových výbrusů, které se pak rozprodávaly jako náhradní díly. Dokonce mi v mládí jeden starý modelář kdysi tvrdil, že tak se to má dělat, tedy že se po generálce zmenší objem motoru, aby menší síly šetřily již mírně vyběhaný spodek motoru (klikovku s ložisky a diskové šoupátko či membránový ventil). Dnes tvrdím, že tohle je holý nesmysl , pokud se při generálce vyměnila i ložiska kliky, tak klidně se může dál pokračovat i s původním objemem (membránové ventily se stejně musely měnit častěji). Dost možná, že tato zkazka byla šířena přímo výrobcem, aby se ty dvojkové výbrusy lépe prodávaly. Zde připojuji foto originální dvojky s modrou hlavou, ale patrně nepůvodní jehlou karburátoru. Příloha:
JENA_20_Aukro_files.jpg [ 44.35 KiB | Zobrazeno 2068 krát ]
Tu jsem nedávno vydražil na Aukru, fotka je zatím jen ta z Aukra, tedy motor nevyčištěný. Ačkoli motor jsem už vyčistil a složil, fotky jsem zatím udělat nestihl. Až je udělám, tak je tady zveřejním. Jinak, dvojkový výbrus se od dvaapůlkového rozezná na první pohled tím, že vnější povrch místa s výfukovými okny je válcová plocha, zatím co u dvaapůlkového je v ní oblý zápich. A na druhý pohled u dvojkového je na jednom ze sloupků mezi okny vyražena číslice "2", zatím co u dvaapůlkového není žádné označení.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: úte 12.10.2021 7:12 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
|
VTjr píše: membránové ventily se stejně musely měnit častěji Tak ten jsem neměnil nikdy. Pravda, unavil se a dobře nedoléhal. Jenže byl symetrický a tak jsem ho prostě otočil a jelo se dál. Taky jsem po těch bazarových Jenách - z čiré nostalogie - pošilhával, ale plácám se přes ruce, abych nepořizoval něco, co doopravdy nepotřebuju. Pravda, jsou krásné a byly to první motory, které mě klepaly přes prsty...
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 12.10.2021 7:41 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Tuhle Jenu jsem si pro zajímavost před časem pořídil, samo že z druhé (možná i třetí) ruky, vyčistil (byla zatuhlá jak sviňa), ale zatím jsem se nedostal k pokusům o start. Jinak také problém s jazýčkem, nedosedá tak, jak by nejspíš měl, ani po otočení. Ovšem dostala se mi do ruky také Jena 1, sice nemá ten pružinový startér (nevím, jestli se dávaly na všechny), ale podle všeho nejspíš ještě ani neokusila palivo. No a bohužel ani k ní jsem se ještě pořádně nedostal. Ale určitě bych našel i nějaký plánek přímo na tento motor.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: úte 12.10.2021 9:31 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
|
DAF píše: Ale určitě bych našel i nějaký plánek přímo na tento motor. Třeba Apollo?
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 12.10.2021 10:38 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Tak ten (Apollo) zrovna nemám, ale něco jiného bych mít mohl. Doma se podívám a případně napíšu.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 12.10.2021 14:32 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Většina SUMek od Faru (plánky Modeláře s nejnižšími čísly) byly navrženy pro motor JENA-2,5. Později už pro MVVS 2,5D7. RC model Pluto byl pro motor JENA-1, taky volný vrtulníček Pirueta. Pokud budeš listovat časopisy Modelář ročníky 65-75, tak tam toho taky hodně najdeš. Jinak ale jakýkoli model do rozpětí 1000-1200mm, a váhy <1kg, který byl původně navržen pro dvaapůlku, lze pohánět tou Jenou, ať už dvojkou nebo dvaapůlkou. Problémem motorů JENA je to, že mají zadní sání a vyžadují tedy delší motorové lože s přístupem k difuzéru karburátora. Jako významný nedostatek považuji konstrukci unašeče vrtule, který zvětšuje hřídel na 10mm, čili vyžaduje aby se do vrtule vrtaly obrovské otvory. Dokonce i ta jednička ho má 8mm. To se mi na Jenách nikdy nelíbilo. Třeba šedou plastikovou vrtuli Modela 200/100 na dvaapůlku JENA nebylo vůbec možno použít, protože její střed by se příliš oslabil. S motorem JENA-1 jsem sice používal šedou plastikovou 180/100, s vyvrtanou obrovskou dírou, ale pokaždé jsem ji poctivě vařil, aby se neroztrhla a asi jen díky malému výkonu (malých otáček) té jedničky to nakonec vždy vydržela (i rany do země). Další věcí, se kterou se musí člověk smířit (a nejen u motorů JENA, ale většiny z toho období) je nemožnost nasazení tlumiče. Nejen kvůli hluku, ale zejména any odvedl dým a nespálený olej a nerozstřikoval ho na všechny strany. Modely byly vždy zapatlané, což mi vadilo. A dnes, když jsem si zvykl otřít jen malou olejovou čmouhu pod křídlem kam ústí deflektor z tlumiče, by mi to vadilo ještě víc. Nehledě k tomu, že detoňáky mívají oleje v palivu 25 až 30%, většinou čistý ricín, který se vůbec nespaluje. No a nakonec motory JENA mají jednu nectnost vyplývající z jejich konstrukce. A sice praktickou nemožnost vypláchnutí ložisek kliky před uložením motoru. Takže zbytky ricínového oleje po provozu tam prostě zůstanou a ty pak pomalounku zasýchají a přitom ocel koroduje (jak ložisek, tak kliky). To vidím, v jakém stavu měly ložiska ty moje 3 motory JENA, co jsem nedávno získal. Ve všech jsem ta ložiska musel vyměnit. Co ložiska, jejich cena je pakatel, ale vyndávají se opravdu velice nesnadno. Vymýt pořádně by to šlo jedině tak, že by se motor rozebral, vylisovala by se ven klikovka, pak to všechno propláchlo a nalisovalo zpět a motor se smontoval. Motor, který je určen do nostalgické sbírky bych po vyčištění už raději vůbec nestartoval a nelil do něj palivo.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 12.10.2021 18:09 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Tady pár fotek k tomu, jak se rozezná výbrus 2,0 cm3 a 2,5cm3. Takže dvaapůlkový vypadá takto: Příloha:
J25.jpg [ 44.17 KiB | Zobrazeno 1944 krát ]
A dvojkový (i když taky s černou hlavou) takto: Příloha:
J20.jpg [ 45.74 KiB | Zobrazeno 1944 krát ]
Na jednom ze sloupků ma navíc vyraženu tu číslici 2: Příloha:
j20_mm.jpg [ 69.32 KiB | Zobrazeno 1944 krát ]
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 12.10.2021 18:12 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
A zde jsou moje Jenečky, které jsem nashromáždil, vyčistil a opravil co bylo třeba (jehly, ložiska a pod). Příloha:
JENA_1_2_25_25G_02m.jpg [ 121.67 KiB | Zobrazeno 1942 krát ]
Pro mne je to kus nostalgie k dětství a mládí. Stejně tak jako vůně detonačního paliva.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 12.10.2021 18:17 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
JardaRůžička
|
Napsal: stř 13.10.2021 9:17 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2717 Bydliště: Ústí nad Labem
|
VTjr píše: RC model Pluto byl pro motor JENA-1 Ahoj Vlado, DAF uvažoval o éru právě na Jenu 1. A k těm výfukům - cosi podobného výfuku se k Jenám dokonce vyrábělo. Ne přímo výfuk, ale řekněme sběrač spalin, viz fotka. Někde jsem přišel k originálu a další jsem si pak tvořil (i pro "dvaapůlky") z konzervového plechu. S potěšením jsem totiž zjistil, že detoňáky jsou za provozu přece jen chladnější než žhavíky a spoje realizované cínovou pájkou to přežívaly. Dělal jsem pak ty sběrače delší, někdy i na obě strany. K odvodu spalin mimo éro to dost přispělo a hluk jednak od těch poměrně nevýkonných motorů nebyl velký a také to tenkrát nikdo moc neřešil.
Přílohy: |
873192_1543167369.jpg [ 44.35 KiB | Zobrazeno 1895 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 13.10.2021 17:35 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6886 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Ten originální sběrač k jedničce mám, taky vodní hlavu a tu startovací pružinu (je ale značně zrezavěna). Teprve když jsem ji dostal do ruky jsem pochopil k čemu je pod difuzérem ten otvor se závitem M3, co mi předtím nikdy nešlo do hlavy, poněvadž ty moje Jeny jedničky z mládí jsem vždy od někoho dostal ale už bez té pružiny. Co se týče modelů na jedničku, plánek modelu Pluto dokonce mám (to byl jednokanál pro RC soupravu GAMA s rohatkovým vybavovačem, jestli to dnes někomu něco říká , pokud ne, mohu v dalším příspěvku rozvést, ač sám jsem to nikdy nepoužil a jen jednou viděl v akci). Taky mám plánek polomakety Taylor Cub. To je taky RC-M1 na motor 1cm3 (tuším originálně navržený pro Taifun Hobby). Na dvaapůlku mám pak plánek MONOCLUB (taky RC-M1, ale to je soutěžní pro MVVS 2,5 D7/G7) a Simplex (ten je už pro 4-kanál, tedy kolem 3 os, vzhledem k velikosti bych řekl, že jako pohon je MVVS 2,5cm3 je naprosté minimum, pokud vím, tak ho autor Hořejší provozoval i s TONO-5,6). No a taky PONY je psán od 1,5 až do 2,5cm3 (no to, jak se vyvede co se týče hmotnosti, na 1,54cm3 to asi bude hodně líné, můj má po několika opravách letovku 1800g, sice s dvapůlkou s laďákem létá hezky, ale určitě by snesl i silnější motor). Ale ještě bych doporučil model z Modeláře č.10/1976/str.14-15 s nic neříkajícím názvem F76126, který Jaroslav Fara navrhl speciálně pro motorek OTM-08 Kolibri. Já jsem si ten model postavil jako RC-M1, tehdy ovládaný soupravou MARS-II, zpočátku opravdu na OTM-08. Ale s tím motorem se mi to neosvědčilo, protože motor se strašně špatně nahazoval a přestalo mě to trápení s ním bavit. Ale pak mi starší kamarád věnoval běhanou Jenu-1cm3, tu jsem do něj vrazil a pak zažil s tím modelem hodně hezkých chvil. JENA-1 byl naprosto hodný motor, který startoval na křivý pohled, jen občas do obrácené strany, to byla jeho jediná nectnost (to jsem jednou hodil model a on mi spad k nohám , později jsem si už dával pozor a kontroloval, zda vrtule opravdu fouká dozadu). Pak, když jsem kompletoval amatérskou proporcionální soupravu, tak jsem model prodal i s motorem JENA-1 i s tou MARS-kou. Takže tenhle model bych pro motor JENA-1 určitě taky doporučil. Já jsem si ho pro sebe pojmenoval Kolibrík a zde jsem Vám vycucl dvoustranu z toho časopisu. Příloha:
F76126_Kolibrik.pdf [933.95 KiB]
65 krát
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Naposledy upravil VTjr dne stř 13.10.2021 18:06, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Google Adsense [Bot] a 20 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|