uprava Raduga 7 (oddelene z vlakna "zabeh v zime")

Jednou je možná elektrika nahradí, do té doby ale ještě budeme s nimi mít plno problémů. Tady nám třeba někdo poradí.
Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7208
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

uprava Raduga 7 (oddelene z vlakna "zabeh v zime")

#1 Příspěvek od VTjr »

Tak tieto moje príspevky boli v pôvodnom vlákne už riadne OT. Ale keďže som si myslel, že pre mnohých môžu byť zaujímavé a inšpiratívne, tak som požiadal moderátora IgoraB aby z nich urobil samostatné vlákno. Ale aby to dávalo logiku, tak som vo oboch vláknach prvé a posledné prispevky trochu upravil, lebo časť tohoto príspevku v pôvodnom znení reagovala na diskusiu v pôvodnej téme a časť už sa týkala úpravy Radugy. Takže aj ten som si dovolil rozdeliť. Nič podstatné som ani neopravil ani nezmenil.
:wink:
igorb píše:Mimochodom, ano vlozka sa brusila cylindrickym trnom, kuzelovitost sa dosahovala tym kde sa brusit zacalo :- )) ... ake lahke

Tie liatinové trny sa predsa robili aj rozpínacie, takže sa dali zoradiť tak, že mali prednastavenú miernu kužeľovitosť. Ale metodík lapovania bolo asi viacero, tak neviem či hovoríme o tom istom.
Keď som teraz nedávno upravoval Radugu 7, tak som kužeľovitosť robil (lebo nebola prakticky žiadna) dosť amatérsky pomocou rozpínacieho trnu z bukového dreva a spočiatku brúsnym papierom zrnitosti 1000 a 2000 (pripevnenom na ňom) a v závere diamantovou pastou priamo nanesenou na to drevo. Viem, že by bol rozhodne lepší ten liatinový trn, ale taký kus liatiny, aby som si ho z neho mohol vyrobiť, som jednoducho nezohnal. Napriek tomu výsledok je myslím cekom dobrý. Pripájam foto trnu, s brúsnymi papierami a vložený do vložky s pastou. Ta drevená doska s dierou na prvom obrázku pod ním je zase upínací prípravok na opracovanie piesta - musí sa pri opracovaní buď držať v ruke, alebo len stalačiť do prípravku z mäkkého dreva.
PA280684.JPG
PA280683.JPG
PA280682.JPG
PA280686.JPG
Naposledy upravil(a) VTjr dne úte 19.11.2013 15:13, celkem upraveno 1 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7208
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#2 Příspěvek od VTjr »

mnov píše:...nevím, jak bych se k nim v budoucnosti opakovaně dostal.

Máš tam přece odkaz "Zobrazit vaše příspěvky" a jelikož jsi do toho vlákna i Ty sám přispíval, tak ho v tom seznamu mít budeš :wink: I když je pravda, že při víc jak 2000 příspěvcích, co máš na kontě, se po čase v tom bude hledat opravdu těžko. Pak ale je možnost pomocí Googlu zadat nějaké klíčové slovo, třeba záběh a za to dáš "site:www.rcmania.cz" a on to určitě najde. Já to taky tak často dělám. To je nedostatek toho, když debata uteče do OT, a když se tam i prodiskutují zajímavé a cenné věci, tak pokud to už s názvem vlákna nesouvisí, už se to strašně špatně hledá. Ale v tomhle mi Google vždy nakonec pomohl. :wink:
:idea:Nebo taky na zajímavé příspěvky si prostě udělat v prohlížeči záložku :)
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7208
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#3 Příspěvek od VTjr »

Takto vyzeral ten motor pred započatím úprav
photo_Raduga-7.JPG

Nakonzervovaný nový z výroby, ani raz nebežal ani nevidel palivo. Takto si ležal niekde v šuplíku vyše 25 rokov. :D
Naposledy upravil(a) VTjr dne stř 20.11.2013 16:16, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
igorb
Příspěvky: 4951
Registrován: čtv 22.03.2007 0:00
Bydliště: SK Bratislava

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#4 Příspěvek od igorb »

pockat, to je teraz aka raduga? "7" s originalnou vlozkou? tam bol predsa ocelovy piest bez kruzka ... ak si teda dobre pametam, ten musel mat kuzelovitost, takze takym drevenym trnom to urobis zhruba dobre ... dreveny trn ma chybu ze nedodrzis minimalnu ovalitu, ale pouzit sa da ked mas dost casu :- )))
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7208
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#5 Příspěvek od VTjr »

igorb píše:pockat, to je teraz aka raduga? "7" s originalnou vlozkou?

Áno, s originálnym výbrusom.
igorb píše:
tam bol predsa ocelovy piest bez kruzka ... ak si teda dobre pametam,

Nie celkom dobre, lebo vložka je oceľová a piest liatinový. Ale áno, bez krúžka.
igorb píše:ten musel mat kuzelovitost,

Nuž musel, ale nemal. Však vieš, sovietske národné podniky sa predsa takými detailami nezaoberali, vyrábali motory, ktoré boli fakticky len polotovarmi na DODO. Zvlášť keď často museli mať na odliatku karteru odliatu aj neskutočne nízku cenu, ktorú nesmeli zvýšiť (to sa Radugy síce netýkalo ale bolo veľa takých čo tam tú cenu malo, napr. z tých čo poznám Kometa a Meteor. Tak sa hľadali úspory inde. Cementovať či kaliť kľuku? Načo? Vyvažovať kľuku? Načo, netreba, pôjde aj tak? Kužeľovú vložka? Načo? A čo to vôbec je? :mrgreen:
Však sa počítalo, že sovietski modelári, ktorí vedia o čo ide si to v krúžkoch dorobia sami (aspoň sa niečo naučia) a tí čo to nevedia, tak aj tak model rozbijú skôr než ten motor odíde. A že nebude mať výkon? Aspoň neublížia sebe a ani nikomu inému. Však ani metyl nebol v návodoch doporučený - ešte by sa ho napili a čo potom? Ale v rusku bol aj s etylom problém :mrgreen:
igorb píše:takze takym drevenym trnom to urobis zhruba dobre ... dreveny trn ma chybu ze nedodrzis minimalnu ovalitu, ale pouzit sa da ked mas dost casu :- )))

Myslím si, že keď sa s ním rotuje, tak ani s ovalitou nie je problém, skôr s tým, že tá kužeľovosť nebude príliš presná. Snažil som sa s tými pásikmi šmirgľov neísť viac ako 3-4 mm nad okná. S pastou trochu vyššie, ale takisto nie celkom do hornej úvrati. Vložku som ľahučko upol za horný límec do 4 čeľusťovej hlavy a drevený pripravok do konika. a opatrne vsúval, pritom mazal olejom a diamantovou pastou. Motor dole iide relatívne ľahko a hore je tesný. Kým bol namazaný len riedkym minerálnym olejom, tak síce v hornej úvrati po chvíli vyfučal, ale teraz po zábehu, keď je tam film z ricínu tak drží kompresiu pomerne dlho. Piest bol tiež opracovaný. Na sústruhu bola dorobená mazacia drážka (rusi síce odporúčali 2, ale ja som zostal pri jednej), skosenie hornej hrany a výrezu pre kanály vyplachovania, zároveň odľahčenie (z 15g na 12g).
PA220674.JPG

Vo vložke boli malou brúskou upravené otvory všetkých kanálov tak aby lícovali s s kanálmi v odliatku kartera.
Tiež vyvážená kľuka podľa návodu v Modelári č.10/1977. Najprv vyfrézovaná drážka v protizávaží a vysústružený mazací zápich v prednej časti pred sacím otvorom a zrazená hrana za ojničným čapom, čo je zbytočný materiál a zlepšuje sa tak vyváženie
PA220662.JPG

Následne pocínovaný povrch a vyplnený cínovou spájkou ten predný kút v sacom kanáli, aby bol vstup hladký
PA280679.JPG

Potom vyplnenie protizávažia olovom a opracovanie nahrubo, pocínovanie a konečné opracovanie do hladka
PB010709.JPG
Naposledy upravil(a) VTjr dne pát 15.11.2013 11:22, celkem upraveno 2 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
igorb
Příspěvky: 4951
Registrován: čtv 22.03.2007 0:00
Bydliště: SK Bratislava

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#6 Příspěvek od igorb »

to sis si mohol usetrit tych 11 rublov a urobit to rovno z kusa zeleza :- ))))
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7208
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#7 Příspěvek od VTjr »

V bronzovom puzdre predku karteru vytvorená mazacia drážka pre odvod prebytočného oleja z predku do sania (aby nekvapkalo z unášača). Tiež bolo nutné na sústruhu znížiť dosadacieu hranu zadného veka tak aby bolo asi o 0,4mm hlbšie, lebo bola prieveľká axiálna vôľa kľukovky, čo môže mať za následok "zliezanie" ojnice z čapu, poškodenie jej dolného oka a sústavné jeho trenie sa o čelo zadného veka. Tiež boli malou brúskou opracované všetky hrany a prechody sacieho kanála kľuky a vnútorný povrch vyhladený rotujúcim drôteným nástavcom.
PA220664.JPG

Ďalej vysústruženie adaptéra pre montáž RC karburátora pre motory ASP 20-30. Lebo úpravami pôvodného ruského RC karburátora sa nemá cenu zaoberať keď sa dá z HK kúpit ASPčkový za 18€ 2ks aj s poštovným.
PB080724.JPG

V budúcnosti tam bude aj tak asi pevný difuzer, lebo ten motor možno bude použitý do U-čka.
Musel som ešte vypilovať zárezy pre listy vrtule do kužeľa unášača (ten ruský polotovar je bez výrezov). Celkový pohľad na motor s vrtuľou APC 11/6"
PB080715.JPG

Nakoniec zábeh na stojane. Eešte ale bude pokračovať s ľahšou vrtuľou, lebo s APC 11/6 to v závere točilo iba 10400 ot min. Asi treba trochu menší priemer aj stúpanie. Originálna ruská vrtuľa k tomu motoru bola 250/150mm (10/6"), mám ale prostějovácké 260/140mm, tie sa mi zdajú vhodné. Len kvôli tvaru (výstupky listov pri koreni dole) sa nedajú vsadiť do toho kužeľového unášača, musím urobiť nový unášač bez tej veľkej kruhovej platne. Predstavujem si ho optimalizovať tak, aby točil max 13000 ot/min. Tu je celkový pohľad s tou ruskou vrtuľou na zabiehacom stojane.
PB130762.JPG


Tak som sa pochválil :lol: :lol: :lol:

Pravdou však je, že ak by si človek spočítal všetky náklady a hodiny, čo s takou úpravou strávil, tak je to v danej kategórii asi najdrahší motor na svete a oveľa lacnejšie a jednoduchšie by bolo si rovno kúpit kvalitný motor OS MAX pre CL (Ú-čka). :mrgreen: Ale mňa aj toto baví, a niekedy sa radšej vydám po menej jednoduchej ceste, rovnako ako mnohých baví si model radšej postaviť ako ho hotový kúpiť (mňa takisto nevynímajúc). Však o tom je modelárstvo, robiť čo nás baví. :wink:
Naposledy upravil(a) VTjr dne čtv 19.12.2013 1:39, celkem upraveno 3 x.
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7208
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#8 Příspěvek od VTjr »

igorb píše:to sis si mohol usetrit tych 11 rublov a urobit to rovno z kusa zeleza :- ))))

Nič by som neušetril, železo by ma stálo určite viac, lebo motor som dostal nedávno zadarmo :lol:
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#9 Příspěvek od JardaRůžička »

VTjr : Pěkná práce, za Tebe mluví činy.
Uživatelský avatar
LittleFalco
Příspěvky: 1128
Registrován: sob 29.09.2012 21:01
Bydliště: Šumná Šumava

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#10 Příspěvek od LittleFalco »

Krasa, hluboce smekam. A tesim se na duchod, az si budu v dilne takhle hrat :D
Zpátky doma, v kopcích :-)
radi5
Příspěvky: 635
Registrován: sob 30.10.2010 0:00

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#11 Příspěvek od radi5 »

Btw. motory pro účka stále vyrábí ENYA, myslím...... Motorů Enya mám několik (současných) a nedám na ně dopustit.
BUBI
Příspěvky: 565
Registrován: pát 06.01.2012 20:13
Bydliště: Bratislava

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#12 Příspěvek od BUBI »

To nie je otázka značky, to je otázka karburátoru. Každý motor sa dá použiť na upútaný model.
Jano Bubeník
BUBI
Příspěvky: 565
Registrován: pát 06.01.2012 20:13
Bydliště: Bratislava

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#13 Příspěvek od BUBI »

LittleFalco píše:Krasa, hluboce smekam. A tesim se na duchod, az si budu v dilne takhle hrat :D

Kruci, ja už v dôchodku som, motorov tu mám hromadu, zajtra začnem. Príspevky VTjr aj mňa inšpirovali.
Jano Bubeník
Uživatelský avatar
VTjr
Příspěvky: 7208
Registrován: úte 09.02.2010 0:00
Bydliště: Žilina, SK

Re: Záběh motoru teď v chladném počasí

#14 Příspěvek od VTjr »

LittleFalco píše:Krasa, hluboce smekam. A tesim se na duchod, az si budu v dilne takhle hrat :D

Dík za uznání. :)
Jen mám pocit, že jsi mě asi automaticky zařadil mezi ty, co ráno vstanou a už mají vyděláno :lol:
Nedivím se, tolik se drbat s jedním zastaralým i když fungl novým motorem opravdu vypadá, že asi nemám co dělat :mrgreen:
Ja jsem ale spíš z kategorie "mládí v pr... a do důchodu ještě sakra daleko". Za měsíc mi bude 53 :(
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
JardaRůžička
Příspěvky: 2731
Registrován: pát 02.03.2012 7:55
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: uprava Raduga 7 (oddelene z vlakna "zabeh v zime")

#15 Příspěvek od JardaRůžička »

Já mám do důchodu o něco méně, i když pořád ještě dost (58 příští týden). S motory jsem si dříve hrál rád a docela dost, ale už nemám potřebné možnosti obrábění. Přesto právě spalováky všech druhů docela určitě budu provozovat dokud na to uvidím.
Odpovědět

Zpět na „Spalovací motory“