Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 79 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 02.03.2010 18:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.5.2009
Příspěvky: 1035
Bydliště: Nelahozeves
"Hlavní, co se změní se změnou OČ (nebo KP) bude DOBA HOŘENÍ.
Pokud dojde k snížení OČ, automaticky přejde hoření směsi z stabilního (a velmi rychlého) stavu do detonačního, který je diametrálně (několikanásobně) pomalejší. "

Já pochopil že detonace je nežádoucí, že výbuch je něco jiného než plynulé hoření (rychlé) směsi, při které dojde k prohoření a vytvoření dostatečného množství plynu pro stlačuní pístu dolů, kdežto detonace způsobí ráz při kterém je namáhána klika a čepy a proto velký motor klepe (u malého to nejde slyšet). A nitrát napomáhá tomu prohoření a proto je chod motoru měkčí a není tak citlivý na jehlu a ano prochází více paliva a dochází k lepšímu chlazení motoru.

_________________
Gaui200,Tarot450ProFBL,MinititanV2,TRex500,Raptor50,TZ-V2 Frenzy,TRex700,FutabaT-10C+nějaký letadla


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 02.03.2010 18:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6883
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Beep píše:
A ted k tomu mazání z diskuze na mojehobby.cz

Milan Porkristl ml 14.04.2005 23:09:20 e-mail www info


for all

Pánové, pochvala je na místě.
----------------------------------
Původně jsem chtěl reagovat až ráno (aby byl čas na rozmyšlenou, jestli to někdo odvodí).
Protože ale výpočet od Zd je zcela elegantní (plocha roste s druhou mocninou, objem s třetí), doplnil bych některé malé podrobnosti.
Empiricky je ozkoušeno, že poměr 1:50 (+-) je pro větší jednoválcový dvoutakt s měrným výkonem okolo 100Hp (75kw) z litru, bezproblémový.
...
...


No docela by mě zajímalo co o tom Zd napsal. Teda ten jeho výpočet.
Domnívám se, že šlo o to, že plochy povrchů malých motorů ve srovnání s jejich kubaturou a tím i množstvím paliva a výsledně maziva na tom mnohem hůř než motory velké. S tím nelze než souhlasit. I když tak docela jednoduché to není, protože schopnost plochy býti smáčenou olejem z prostorového aerosolu je zase úměrná jen velikosti té plochy a nikoliv objemu. Takže pravda bude asi složitější - bude to někde mezi tím.
Sruhá věc je celkem správně uvedeno to, že velké dvoutakty mají valivá ložiska v dolním oku ojnice, vyjimečně i v horním. Prostě tak řídké mazivo, jeké představuje benzín s minerálním olejem v poměru 1:50 by jakékoli kluzné ložisko nepromazalo. Ale u čtyřtaktů jsou pouzitá skoro bez vyjimky kluzná ložiska, ovšem tlakově promazávána neřeďeným olejem.
Ale když jsme už u toho, tak třecí plocha píst/kroužek-válec není zas tak velice promazávána, navíc u čtyřtaktů je sezhora omývána čistým benzínem nebo v lepším případě naftou.
Osobně si myslím, že u modelářského motoru není slabé místo v mazáni skupiny píst-válec, ale dolní oko ojnice. To taky se snad v 99% nejčasteji opotřebuje, nebo dokonce rozmlátí. U patnáctek nejsou už vyjimkou ani jehly, ale viděl jsem vnitřek motoru, když to oko prasklo a jehly se rozletely po skříni a kanálech. :cry: Ja ale s tou trochou benzínu v palivu na dolním čepu nic nepozoroval - kdyby to vadilo, tak bych asi měl, nemyslíš?

Ale vrátím se k tvé původní radě, aby přidal trochu nitrometanu do paliva a bude to v pohodě. Když tak nad tím uvažuji, proč ne. Ale opravdu jen v případě, když to výrobce v návodu doporučuje ale pokud trvá na pravidelném proplachování, tak bych byl opatrnější, asi bych to radši nedělal.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 02.03.2010 18:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.5.2009
Příspěvky: 1035
Bydliště: Nelahozeves
Jednak Ti díky za obsáhlé odpovědi, pomohlo mi to si dotvořit obrázek o dění v motoru a v palivu.
Ale nadruhou stranu mi přijde divné proč žádný výrobce paliva nedělá zimní směs paliva s obsahem benzínu, byla by to levná komponenta.
S tou korozí nebo spíš nekorozí si myslím že to nebude ani tak v materiálech motoru jako spíš v protikorozních složkách které tam slušní výrobci paliv dávají, ve standartním heli palivu jsou navíc i složky které zabranují palivu pěnit, to omezuje možnost tvoření bublinek v palivové hadičce a určitě i další věci které činí lítání se spalovákem více příjemnější a odstranují starosti, proto mi přijde hloupost snažit se palivo míchat sám, nikdy nedocílíš aby byl litr jako litr stejný a o kříšení paliva odvodnováním ani nemluvě. Vzkledem k ceně motoru mi toto přijde jako šetření na nepravém místě

_________________
Gaui200,Tarot450ProFBL,MinititanV2,TRex500,Raptor50,TZ-V2 Frenzy,TRex700,FutabaT-10C+nějaký letadla


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 02.03.2010 19:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6883
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Beep píše:
"Hlavní, co se změní se změnou OČ (nebo KP) bude DOBA HOŘENÍ.
Pokud dojde k snížení OČ, automaticky přejde hoření směsi z stabilního (a velmi rychlého) stavu do detonačního, který je diametrálně (několikanásobně) pomalejší. "

Já pochopil že detonace je nežádoucí, že výbuch je něco jiného než plynulé hoření (rychlé) směsi, při které dojde k prohoření a vytvoření dostatečného množství plynu pro stlačuní pístu dolů, kdežto detonace způsobí ráz při kterém je namáhána klika a čepy a proto velký motor klepe (u malého to nejde slyšet). A nitrát napomáhá tomu prohoření a proto je chod motoru měkčí a není tak citlivý na jehlu a ano prochází více paliva a dochází k lepšímu chlazení motoru.


Detonace před horní úvratí je opravdu nežádoucí. Ale právě proto, že je to podle mého soudu rychlé vznícení celého objemu směsi. Motor to setrvačností překoná, ale dojde k zbytečnému namáhání klikového mechnizmu a výkon to sníží, protože část energie expandujících plynů jde proti pohybu motoru. Detonace je ale u detoňáků nezbytná, ale musí nastávat ve správném okamžiku - to se reguluje protipístem. Motor musí být raději trochu volný, než přetažený. Pak to nijak nevadí. Ve svých úplných začátcích, jako malej kluk, jsem zničil jednu detonační dvaapůlku (naštěsti levnou ruskou MK-12V tehdy jen za 8 rublů) tím, že jsem ji zabíhal přetaženou. Prostě v návodu napsali, že se má komprese zašroubovat nadoraz a pak povolit o 1 a 1/2 otáčky. Jenže oni pod pojmem nadoraz mysleli místo kde se střetne píst s protipístem, ale já to pochopil nadoraz tam, kde končí závit toho šroubu. :) No, bylo to bohužel skoro o celou otáčku dál než mělo být. Oka ojnice se vymlátila do oválů a pak když jsem při druhém spuštění ten sroub povolil, tak motor naběhl na hezké vysoké otáčky, ale poškozená ojnice to prostě nevydržela. :cry: Inu, člověk se někdy učí i na vlastních chybách.
U žhavíků je potíž v tom, že přizpůsobování komprese různému palivu vyžaduje pokaždé rozabrání hlavy a výměnu podložek. Je s tím mnohem víc laborování a stojí to hodně času. Samozřejmě že to je úlohoy výrobce a né uživatele. U detoňáku stačí jen potočit šroubem. Ale kdo má chuť, čas a peníze, tak se s tím může klidně vyhrát. Ale aby to mělo smysl nestačí jen subjektivní pocity s letícím modelem, ale chce to brzdu s měřičem momentu a otáčkoměr a výsledky hezky zapisovat do grafu a porovnávat. Jinak je mnohem lepší se spolehnout na výrobce a použít přesně to, co doporučuje. A v dnešní době jakékoli palivo je jen otázka peněz, ne jako v minulosti, když metyl prostě nebyl k mání a pokud byl, tak jen na složitě vybavované jedové povolení, co se složitostí zkoušek dalo porovnat s získáním zbrojního pasu. Dnes asi opravdu není doba pro takové kutilství. Většina lidí dnes ani nestaví modely - kupuje si rovnou hotové. 8)
Ale odstraňování vody z paliva je věc zcela triviální a s chodem motoru to dělá přímo zázraky. Protože i to nečerstvější a nejlepší palivo má v sobě 1 až 2% vody. :wink:


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 02.03.2010 19:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6883
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Beep píše:
Jednak Ti díky za obsáhlé odpovědi, pomohlo mi to si dotvořit obrázek o dění v motoru a v palivu.

Není zač, většinu toho mám sice ze sebe, ale o tom nitrometanu jsem si nejaké věci radši oživil, velicedobrý článek je o tom na Wikipedii a pokud trochu rozumíš chemii, tak ti dost napoví, viz: http://cs.wikipedia.org/wiki/Nitromethan
Citace:
Ale nadruhou stranu mi přijde divné proč žádný výrobce paliva nedělá zimní směs paliva s obsahem benzínu, byla by to levná komponenta.

No to opravdu nevím. Možná v tom bude i nejaký další háček, o kterém nevím. Anebo se prostě vývoj vydal jinou cestou a už to nikoho nezajímá. Lejte tam co nejvíc nitrometanu a hezky plaťte :lol: Pro výrobce a prodejce je určitě mnohem lepší prodávat drahé palivo než levné. Ale taky to tak být nemusí.
Citace:
S tou korozí nebo spíš nekorozí si myslím že to nebude ani tak v materiálech motoru jako spíš v protikorozních složkách které tam slušní výrobci paliv dávají, ve standartním heli palivu jsou navíc i složky které zabranují palivu pěnit, to omezuje možnost tvoření bublinek v palivové hadičce a určitě i další věci které činí lítání se spalovákem více příjemnější a odstranují starosti, proto mi přijde hloupost snažit se palivo míchat sám, nikdy nedocílíš aby byl litr jako litr stejný a o kříšení paliva odvodnováním ani nemluvě.

Ty další přísady - to jsou už věci o kterých nevím nic. Patrně proto, že vrtulníky jsem nikdy nepěstoval. Kdysi to prostě nešlo (to si mohli dovolit lidi majíci přistup k vybavení strojní fabriky) a dnes je to zase finančně neúnosný špás. Vždy jsem si říkal, až budu velký, tak si pořídím vrtulníka. No dnes mám pocit, že asi velkej nikdy nebudu. :lol:
Citace:
Vzkledem k ceně motoru mi toto přijde jako šetření na nepravém místě

Jo máš asi pravdu. Pokud dáš za model vrtulníku desetitisíce korun tak opravdu je lepší pochybné palivo vylít než riskovat havárii. U modelů letadel to však zas taková katastrofa být nemusí. Fakt jde hlavně o to jaké modely provozuješ.


Naposledy upravil VTjr dne úte 02.03.2010 19:52, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 02.03.2010 19:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.11.2008
Příspěvky: 1328
Bydliště: Praha-západ Letiště: Trněný Újezd
Obrázky: 30
Vtjr napsal:

Ale odstraňování vody z paliva je věc zcela triviální a s chodem motoru to dělá přímo zázraky. Protože i to nečerstvější a nejlepší palivo má v sobě 1 až 2% vody. :wink:[/quote]


To chci vědět jak?? 8O

_________________
K létání nepotřebuji mít v dosahu trafostanici...


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 02.03.2010 19:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6883
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
pikus 1 píše:
Vtjr napsal:

Ale odstraňování vody z paliva je věc zcela triviální a s chodem motoru to dělá přímo zázraky. Protože i to nečerstvější a nejlepší palivo má v sobě 1 až 2% vody. :wink:



To chci vědět jak?? 8O[/quote]
Psal jsem o tom výše. Vyžíhanou modrou skalicí (bezvodý CuSO4).


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 02.03.2010 19:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.11.2008
Příspěvky: 1328
Bydliště: Praha-západ Letiště: Trněný Újezd
Obrázky: 30
Přehlednul jsem to...díky

_________________
K létání nepotřebuji mít v dosahu trafostanici...


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 02.03.2010 19:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6883
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
pikus 1 píše:
Přehlednul jsem to...díky

Např na http://sk.wikipedia.org/wiki/S%C3%ADran ... Fnat%C3%BD je hned první odstavec:
Wikipedia píše:
V bezvodom stave je to biela kryštalická látka, ktorá prijímaním vody zmodrie. Preto sa používa na dôkaz vody v organických kvapalinách alebo ako sušidlo. Dobre sa rozpúšťa vo vode, ale nerozpúšťa sa v etanole. Pridaním etanolu do vodného roztoku síranu meďnatého ho môžeme vyzrážať späť.

Platí to stejně i pro metanol. Ja jsem to dělal mnohokrát kdysi dávno v 80. letech jak s metylem tak hlavně s tím denaturákem. Protože ten k dostání byl, ale metyl nikoliv - to byl strašný problém, který si dnešní modeláři snad ani nedovedou představit. Nechápu jak se mohli u nás vůbec ty žhavíky vyrábět, když palivo legálně prostě nebylo. Buď se ten metyl někde kradl v chemičkách, anebo se složitě vybavovalo na někoho z dospělých vedoucích jedové povolení (na nedospělého juniora to prostě nešlo) a pak se kupoval velký sud pro celý klub. Jasně, že se spotřebovával pomalu a ke konci bylo v něm už opravdu hooodně vody. :(


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 02.03.2010 23:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 8.11.2006
Příspěvky: 2105
Bydliště: Ďáblice
Obrázky: 8
Osobně řeším problém se starým palivem jednoduše. Natankuji ho do trenéra s 12 ccm motorem a ten spálí vše. Nemusím nic vylévat, ani odvodňovat. :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 03.03.2010 9:26 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6883
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
mnov píše:
Osobně řeším problém se starým palivem jednoduše. Natankuji ho do trenéra s 12 ccm motorem a ten spálí vše. Nemusím nic vylévat, ani odvodňovat. :)

No dnes je opravdu jiná doba. Za komunismu by nikdo metylové palivo ani nevylil, ale ani by neměl v čem jiném ho spálit, protože běžný modelář byl rád když měl jeden-dva dobré motory a desítka, to bylo asi tak maximum, co si mohl tenkrát dovolit. Když porovnám ceny tehdejších motorů s tehdejšími platy tak dnes jsou i opravdu špičkové spalováky doslova za pakatel. Kupř. MVVS 6,5GF stála tenkrát bez tlumiče a RC karburátoru 780 Kčs, tlumič dalších 250 Kčs, karbec taky kolem 2 až 3 stovek (to už si napamatuju). MVVS 6,5 GRR stála 950 Kčs (taky holá), MVVS 3,5GFR nebo S stála 680 Kčs, MVVS 2,5GRR 495 Kčs (Všechno holé motory). Motory z dovozu ze západu stály např HB 10cm3 1500Kčs, Webry a Pico mnohem víc (přes 3000 Kčs). Ruské motory byly levné ale měly malý výkon, zastaralou koncepci, malou životnost a museli se často upravovat, aby byly vůbec k něčemu. Pamatuji na řadu OTM, kde byl 0,8 Kolibri za 80 Kčs (ten ale nastartovat a provozovat byla hotová věda), 1,5 Stryž za 120 Kčs a 2,5 Sokol asi 150 Kčs. OTMkám se běžně lámaly klikovky, protože byly moc zakalené. Asi nejpovedenější ruské motory na našem trhu byly MK-17 za 130 Kčs (komplet s vrtulí, výměnným difuzéram a klíči - takový fakt dobrý set pro začínajíci modeláře), který měl jedinou vadu - necementovanou klikovku, takže se poměrně rychle opotřeboval klikový čep a taky Raduga 7cm RC za asi 400 Kčs, která se ale musela upravovat (vyvážení kliky bylo nedostatečné, tak se do vyfrézované drážky nalévalo olovo. Z ruska se toho dalo dovézt taky hodně dalšího, většinou ale nevalné kvality, nebo zastaralé koncepce. Nevhýhodněší asi tenkrát byl žhavík MD 5cm3 Kometa za 9,5 Rbl, který po podobných úpravách jako Raduga se dal dobře využít zejména v upoutaných cvičných akrobatech ale taky to docela dobře chodilo s RC karburátorem. Koncepce byla stará s příčným vyplachováním H (ale to měly ještě mnohé motory, trěba i desítky HB), ale měl píst z Al slitiny se dvema kroužky a jeho životnost tak byla výrazně nad ruským průměrem. Pak se ještě prodávaly maďarské motory Fok 1,5 cm3 a východoněmecké motory JENA 1cm3, 2cm3 a 2,5cm3. Z československých motorů jsem ještě zapomněl na MVVS 1,5D za 230 Kčs, Řadu dvaapůlek MVVS 2,5 DF, DR, GF a GR všechny tak do 400 Kčs a pak motory TONO 3,5cm3, 5,6cm3 a 10cm3 s cenama od asi 350 do 600 Kčs (jinak to byla po celá 2 desetiletí asi jediná desítka naší produkce, protože MVVS 10RC se vyrobilo jen pár kusů).
No a průměrný hrubý plat byl tenkrát od 2500 do 3000 Kčs - čistého samozřejmě míň, takže moc motorů si mohl jen málokdo dovolit. A když uvážím, že třeba jedno servo Futaba S7 nebo S12 stálo 500 Kčs a jednokanálová souprava MARS II tisícovku, proporcionální 3-kanál Modela DIGI asi 2500 Kčs a zahraniční soupravy Futaba, Varioprop, Simprop nebo Kraft nebyly pod 5000 Kčs (a to jen skoro nelegálním dovozem) tak dnes je to ráj na zemi. Kdo kašle na elektrolety, tak pořizuje spalováky opravdu za babku. Casto prakticky nové kusy z druhé ruky ještě levněji.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 03.03.2010 11:48 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 30.11.2009
Příspěvky: 372
Bydliště: Brno
Díky za zajímáve čtení...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 03.03.2010 12:19 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11191
Bydliště: Břeclav, ČR
VTjr píše:
No docela by mě zajímalo co o tom Zd napsal. Teda ten jeho výpočet.
Domnívám se, že šlo o to, že plochy povrchů malých motorů ve srovnání s jejich kubaturou a tím i množstvím paliva a výsledně maziva na tom mnohem hůř než motory velké. S tím nelze než souhlasit.


Ano, bylo to tak.

zd 14.04.2005 19:41:18
Re: Metyl- kde ho vzít aneb hádka o %

Jendo (14.04.2005 18:24:09): Chtělo by to asi logickou úvahu ne?

Objem roste se třetí mocninou, plocha s druhou.

Jinak řečeno:
Dvakrát větší motor (rozměrem) bude mít čtyřikrát větší plochy k mazání a osmkrát větší objem.
Třikrát větší motor (rozměrem) bude mít devětkrát větší plochy k mazání a dvecetsemkrát větší objem.

Tedy uvážíme-li, že během jedné otáčky motoru se musí obnovit ojejový film na všech plochách a do motoru se nacucne směs o jeho obsahu, potom:

Základní motor nacucne na jednotku plochy.
1 jednotku oleje

2x větší
8 / 4 = 2 jednotky oleje

3x větší
27 / 9 = 3 jednotky oleje

atd.

Ve výsledku:
Kolikrát je motor větší rozměrem, tolikrát menší koncentraci oleje potřebuje (rozdíl mezi druhou a třetí mocninou).

U objemu je to ve třetí mocnině.
8 x objemnější motor potřebuje poloviční koncentraci oleje. (třetí odmocnina)
27 x objemnější motor potřebuje třetinovou koncentraci oleje.

Takže porovnáme 12 se 125. Objem je 10.42 krát větší. Třetí odmocnina 2,18.

U 125 motoru dle kvality oleje 1:30 až 1:50, t.j. 2 až 3 %.
Pro 12 motor krát 2,18. Tj. 4,36 až 6,54 %

Tudíž od oka by 6% mělo stačit, ale 12tka motor pracuje v podstatně "vyhoněnějším" režimu a tak je to na úplné minimální hranici.

Sorry za malé algebraické cvičení, ale teď si můžete stejným postupem objemy a procenta porovnávat dle libosti.


Jinak celé pojednání o benzínu místo nitra je zde:
http://zd.wwwcity.cz/zd/BenzinVersusNit ... 0nitro.htm

A o olejích tu:
http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom2. ... tec=376363


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 03.03.2010 15:06 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6883
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
zdzd píše:
VTjr píše:
No docela by mě zajímalo co o tom Zd napsal. Teda ten jeho výpočet.
Domnívám se, že šlo o to, že plochy povrchů malých motorů ve srovnání s jejich kubaturou a tím i množstvím paliva a výsledně maziva na tom mnohem hůř než motory velké. S tím nelze než souhlasit.


Ano, bylo to tak.

zd 14.04.2005 19:41:18
Re: Metyl- kde ho vzít aneb hádka o %

Jendo (14.04.2005 18:24:09): Chtělo by to asi logickou úvahu ne?

Objem roste se třetí mocninou, plocha s druhou.

...

Sorry za malé algebraické cvičení, ale teď si můžete stejným postupem objemy a procenta porovnávat dle libosti.


Jinak celé pojednání o benzínu místo nitra je zde:
http://zd.wwwcity.cz/zd/BenzinVersusNit ... 0nitro.htm

A o olejích tu:
http://www.mojehobby.cz/diskuze/strom2. ... tec=376363

Díky za citaci, ale jak jsem už uvedl výše ohledně toho mazání, myslím si, že realita je někde uprostřed. Protože i při větším objemu rostoucím s 3. mocninou a tím pádem i výrazně většího množství olejového aerosolu v směsi, styčná plocha, která je schopna z prostoru toto mazivo absorbovat roste jen se čtvercem. Kdyby byl statický stav v motoru, tak olej bude ploše odevzdávať jen tenká slupka toho objemu, která je úměrná jen 2. mocnině stejně jako smáčená plocha. Tím, že směs proudí, tak je mazání sice intensivnější ale ne zas natolik, jak popisuje Vaše teorie. Bude to nejaký komromis. Ale jako jisté mezní vodítko to rozhodně není teorie špatná.
Jinak nízkou potřebu oleje větších kubatur připisuji taky konstrukci ložiska klikového čepu, kde se dokonce už od modelářských patnáctek objevují jehlová ložiska. Další věcí je vysokootáčkovost malých motorů versus relatívní pomaloběžnost velkých. Je pochopitelné, že za ty vysoké otáčky platíme intensivnějším mazáním. Pro dvaapůlku je strop někde u 30tisíc ot/min, velké jednoválcové motory (třeba takové 250cm3) jdou zřídka přes 10 tisíc. To ale souvisí se setrvačními sílami a mezí pevnosti použitých materiálů - prostě malé kubatury jsou relativně pevnější. Je to něco podobného jako když porovnáme pevnost mravence a člověka, kde mravenci nijak neuškodí ani pád z 5-metrové výšky, co je zhruba 1000-násobek jeho velkosti, ale člověk se při nekontrolovaném pádu může zabít i pádem z dvoupatrové postele, čili necelé jeho výšky.

Taky díky za linky, rád si to přečtu. I když já to tema nepojal jako "benzín místo nitra", já jsem používal "benzín proti vodě" (té zbytkové, co se do alkoholu dostává z ovzduší). Proto taky mluvím o velice malých koncentracích, které na vlastnosti hoření paliva mají nepatrný vliv, ale velký vliv na jeho hydroskopičnost a postupnou degradaci. Benzín místo nitra je totiž opravdu holý nesmysl, protože zatím co nitrometan vlastne snižuje nároky na vzduch ve směsi, tak benzín působí přesně obráceně. ale to už jsem rozepsal výše.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 17.03.2010 12:52 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.10.2008
Příspěvky: 858
Bydliště: Praha 4
Obrázky: 0
To VTjr - něco jsem ti hodil do SZ, můžeš se tam stavit :?: Dík

_________________
geo


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 79 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz