Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 213 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: ned 29.08.2021 11:10 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4642
Bydliště: SK Bratislava
Trosku prerusim vase rusofilne zberatelstvo kvizovou otazkou, je mozne aby som u takehoto modelarskeho motora (klasika, jednovalec sanie klukovkou) videl cez vyfuk karburator? (pre vrtavych - pohladom DO vyfuku) vysvetlim ked budem moct poslat obrazok ... zatial davam priestor na plodne mudrovanie :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: ned 29.08.2021 14:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6278
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
U motora so saním riadenym piestom pri polohe piestu v HÚ teoreticky áno. 8) Teda za predpokladu, že piest ma kratšiu sukňu a v HÚ sa mierne otvára štrbina dole vo vyfukovom okne. Tade potom by sa dalo vidieť svetlo zo sacieho kanala. V žiadnej inej polohe piesta nie. Lebo sací kanál ma okno nizko a v DÚ sa otvárajú len výfukové a prdfukové kanaly, sací je a musí byť zatvorený piestom.

Inak vznik trj štrbiny, teda dekompresie kartera, je všeobecne považovaný za konštrukčnú chybu. :P :?
Lenže potom sa zistilo, že u určitej koncepcie 2T (neviem presne akej), vzniká tým miernym otvorenim tzv. "podpiestová indukcia" (to je preklad z ruského termínu "подпоршневая индукция", neviem presne ako sa tomu hovorí spravne slovensky/česky), ktora dokonca vyznamne zvyšuje výkon. A dokonca bola v súťažných kategóriách F2C a F2D v Rusku, a možno aj inde, striktne zakazaná. :o
Neviem presne ako ta indukcia funguje, ale je možné, že pri pohybe piesta hore, keď sa objem v kartere zväčšuje a motor nasáva zmes z karburatora, tak prisaje aj niečo z vyfuku. Teda je to niečo také ako efekt rezonančneho výfuku, ale s tym rozdielom, že sa horúce výfukove plyny netlačia cez vyfukove okno do valca, ale do kartera. Tak si to vysvetľujem ja. Ale aby to fungovalo, tak asi musí tomu byť prispôsobená aj vyfuková sústava. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: ned 29.08.2021 16:00 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4642
Bydliště: SK Bratislava
SPI (sub piston induction) je znama vec, a fakt nie len v rusku :mrgreen: bezna vec napriklad u COXov na druhej strane sveta, prestalo sa to puzivat v momente ked sa zacali pouzivat tlmice, lebo to prestalo fungovat ... jasne preco

ale nie, mal som na mysli klasicku koncepciu, nie sanie riadene piestom : - )))

a nehovorim o svetle zo sacieho kanala, havorim o karburatore (difuzore) : - )))


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: ned 29.08.2021 18:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6278
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Tak ja som to, že ta indukcia je zakázaná, zachytil niekde v ruských zdrojoch. Tým som netvrdil, že o nej inde nevedeli, alebo že to bol ruský vynález. :P Nie je to rusofilstvo, len varím zo surovin, ktoré sú mi dostupné.
Aj s motormi je to tak. Ten konvertovaný a opravovaný MDS-3,5 bol skôr výnimka, lebo práve som opravoval jednu starú detonačný Jenu 2,5DK s komplet zapečenými ložiskami (v Jenách ich výmena nie je vôbec jednoduchá). A teraz mám v práci dvanástku Super Tigre. A celkom nedávno som predsa opravoval MVVS 2,5GRR po zlomenej ojnici. Ten motor beží, už so s nim aj 2x lietal, ale potrebuje súrne vymeniť výbrus, alebo aspoň skúsiť nejaký tesnejší piest do tej istej vložky. Takisto potrebujem ojnicu do toho DF, ktorý som kvôli nemu kanibalizoval. No zháňam. Prinajhoršom tu ojnicu vyrobím, do DR-ka nemusí byť jej dĺžka taká presná ako do žhavika.

S tým videním karburátora cez výfuk. No viem si predstaviť aj takú veľmi teoretickú možnosť, že všetky kanály sú tak dokonale vyleštené, že fungujú ako akýsi svetlovod, teda sústava krivých zrkadiel. :lol:
Ale tým moja predstavivosť končí. :wink: Sem s tou fotkou, už nás nenaťahuj! :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pát 01.10.2021 9:04, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: ned 29.08.2021 18:59 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4642
Bydliště: SK Bratislava
vydrzat : - )))))


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pon 30.08.2021 9:51 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2579
Bydliště: Ústí nad Labem
Ad Stryž 1,5: Ten motor jsem měl a pořídil jsem ho určitě r. 1976, protože to bylo před mou vojnou. Na vojně jsem s ním pak létal s nějakou lehkou SUM-kou a to na 16m :!: lankách. Buď jsem měl štěstí nebo dost citu, ale ten motor neuhynul a dokonce měl při letu vzorně akrobatický chod, později jsem ho prodal jako stále funkční.
Je pravda, že u jiných kolegů jsem těch nepřeživších viděl celkem dost.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pon 30.08.2021 10:12 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4642
Bydliště: SK Bratislava
igorb píše:
Trosku prerusim vase rusofilne zberatelstvo kvizovou otazkou, je mozne aby som u takehoto modelarskeho motora (klasika, jednovalec sanie klukovkou) videl cez vyfuk karburator? (pre vrtavych - pohladom DO vyfuku) vysvetlim ked budem moct poslat obrazok ... zatial davam priestor na plodne mudrovanie :mrgreen:


no tak uz som pri stroji, tak tu su slubene fotky : - ))))

Vlado vymyslel nalestene vnutornosti motora, ale v zasade to iste co je na fotkach sa da viet aj na tych ruskych OTMkach alebo dokonca aj amerikach s centralnym vyplachovanim ked sa kuknem odzadu do vyfuku : - )))))))

je to uckarsky amaterky motor 0,7ccm od jedneho rychlikara z rakuska ktory som videl cez vikend na sutazi v tirolsku, no tak som ho sem predsa musel uploadnut : - ))


Přílohy:
20210828_104812.jpg
20210828_104812.jpg
[ 39.08 KiB | Zobrazeno 1046 krát ]

20210828_104824.jpg
20210828_104824.jpg
[ 37.77 KiB | Zobrazeno 1046 krát ]

20210828_104824 - Copy.jpg
20210828_104824 - Copy.jpg
[ 57.37 KiB | Zobrazeno 1046 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pon 30.08.2021 10:17 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4642
Bydliště: SK Bratislava
A ked sme uz pri tom, kto odhali tento motorcek? Mal som ho v ruke na inej sutazi v krajine kde vznikol ... tak kto uhadne?


Přílohy:
20210626_153136.jpg
20210626_153136.jpg
[ 51.66 KiB | Zobrazeno 1045 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pon 30.08.2021 11:46 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 721
řekl bych takový divný, opilovaný Alag a nebo Vella - takže Země Pochutin (Maďarsko)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pon 30.08.2021 11:54 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4642
Bydliště: SK Bratislava
nie, to na tom motore nie je smalc z paprikovej klobasy, nespravna krajina :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pon 30.08.2021 22:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6528
Bydliště: Vsetín
Taky máme drobnou sbírku v kroužku :)


Přílohy:
IMG_20210816_123055.jpg
IMG_20210816_123055.jpg
[ 48.02 KiB | Zobrazeno 975 krát ]

IMG_20210816_123101.jpg
IMG_20210816_123101.jpg
[ 52.47 KiB | Zobrazeno 975 krát ]

IMG_20210816_123110.jpg
IMG_20210816_123110.jpg
[ 59.71 KiB | Zobrazeno 975 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: ned 26.09.2021 22:39 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4642
Bydliště: SK Bratislava
igorb píše:
A ked sme uz pri tom, kto odhali tento motorcek? Mal som ho v ruke na inej sutazi v krajine kde vznikol ... tak kto uhadne?


kukam ze to tu nejako zakapalo ... tak som aj zabudol ... no je to Polska Jaskolka a BTW tiez jeden z motorov s podpiestovym nasanim (sub piston induction)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pon 27.09.2021 15:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6278
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Spolu s prestavaným MDS-3,5 sa mi podarilo kúpiť aj Super Tigre G.75, takisto v žalostnom stave. Tu sú fotky (tie z Aukra, takto prišiel aj s tým motorovým lože):
Příloha:
ST-75G_01mm_povodny_stav.jpg
ST-75G_01mm_povodny_stav.jpg
[ 45.74 KiB | Zobrazeno 424 krát ]

Příloha:
ST-75G_02mm_povodny_stav.jpg
ST-75G_02mm_povodny_stav.jpg
[ 37.87 KiB | Zobrazeno 424 krát ]

Příloha:
ST-75G_03mm_povodny_stav.jpg
ST-75G_03mm_povodny_stav.jpg
[ 43.13 KiB | Zobrazeno 424 krát ]


Jeho stav bol zrejme dôsledkom prudkej kolmej čumákovky, lebo chýbala mosadzná tryska karburátora s ihlou (asi sa zlomila, chlapík to dal niekde vyrábať nanovo a už sa to k motoru nevrátilo):
Příloha:
ST-75G_07_povodny_stav.JPG
ST-75G_07_povodny_stav.JPG
[ 85.26 KiB | Zobrazeno 424 krát ]

, takto to má vyzerať originál (ale to je fotka iného takého motora fotka z webu):
Příloha:
ST_tryska_s_ihlou.jpg
ST_tryska_s_ihlou.jpg
[ 63.28 KiB | Zobrazeno 424 krát ]

A takisto bol vylomený tlmič (aj odrazená časť zadneho uška na karteri, aj vylkmené 2 chladiace rebrá, tlmič bol asi rozbitý úplne, lebo ten celkom chýbal):
Příloha:
ST-75G_05mmm_povodny_stav.jpg
ST-75G_05mmm_povodny_stav.jpg
[ 66.14 KiB | Zobrazeno 424 krát ]


Motor má krúžkovaný výbrus (1 krúžok), ale napriek viditeľnemu zúfalému stavu, má veľmi dobrú kompresiu. No preto som usúdil, že jeho oprava stojí za námahu. Tu je pohľad na dno spaľovacej komory hlavy valca pred vyčistením:
Příloha:
ST-75G_06mm_povodny_stav.jpg
ST-75G_06mm_povodny_stav.jpg
[ 118.43 KiB | Zobrazeno 424 krát ]


_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pon 27.09.2021 20:47, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pon 27.09.2021 16:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6278
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Motor som rozobral a vyčistil. Diely som striedavo máčal v C6000 a potom opakovane varil vo vode (v tej svojej kanvici s košíkom z Al drôtu, ktorý sa mi veľmi osvedčil), na nemrznúcu zmes som sa zatiaľ neodhodlal. Následne diely čistil mechanicky starou zubnou kefkou a CIF-om (výsledky takého čistenia sú také dobré, že to varenie v nemrznúcej zmesi zatiaľ nebolo potrebné) :mrgreen: .

Následne som musel som teda vyriešiť 2 problémy:
1. Oprava karburátora, teda jeho dokompletovanie :roll:
2. Vylomené miesta na karteri (bloku motora) :roll:

Ad1. - vedel by som si predstaviť výrobu dielu ihly z mosadze, ale nemajúc reálnej predlohy ani výkresu, bol by to komplikovaný proces. Teda odraziť by sa asi dalo podľa fotiek z webu, ale len vonkajšok, vnútro by som si musel nejako vymyslieť. Skôr než ale začnem niečo vyrábať, snažím sa taký diel radšej niekde zohnať. Rozhodil som siete po zberateľoch, ktorých poznám, či niekto nemá ten diel zbytočný, alebo aspoň či by mi ho nevedel pomerať a nakresliť výkres. Mal som šťastie :o , lebo sa mi ozval kamarát z Bulharska, že mi to vie zohnať, že mu to zajtra donesú a že mi to pošle. Takže do týždňa mi prišiel poštou z BG celý karburátor :D , s trochu poškodeným odliatkom telesa, ale s tryskou OK, presne takou akú som potreboval. Takže tým sa tento problém zázračne rýchlo a lacno vyriešil. Tomu kamarátovi som viackrát pomohol informáciami o motoroch JENA a MVVS, takže to bolo na revanš, nič za to nechcel ani len poštovné. 8)
Dokompletovaný karburátor nakoniec vyzerá takto:
Příloha:
ST-75G_23.jpg
ST-75G_23.jpg
[ 66.73 KiB | Zobrazeno 418 krát ]



Ad2. - ako som už písal vyššie, vyskúšal som si na MDS-3,5 a FOK-10 technológiu laserového vyvárania, takže pôvodne som uvažoval nad tým, že tie vylomené miesta dám vyvariť. V tej firme mi tvrdili, že by dokonca vedeli nanovo vybudovať aj tie dve odlomené rebrá, ale musel by som si ich potom nejako z bokov obrúsiť a vyhladiť. S tým uškom by vôbec nebol žiadny problém. Lenže tá cena :|, bolo by to na niekoľko hodín práce a stálo by to niekoľko násobok sumy, za ktorú som motor získal. Okrem toho zreštaurovať to na zbierkový exponát som sa ani nechystal, takže od laserového vyvárania som nakoniec upustil. Beztak nemám originálny Super Tigre tlmič, ale mám nejaké zbytočné staré desiatkové od MVVS. Rozhodol som sa teda, že vyfrézujem z duralu redukciu a tá to všetko spevní. Vylomené časti dolepím "tekutým kovom". Tak som aj spravil.
Najprv som frézou zarovnal plochu príruby výfukového okna Vyfrézoval som redukciu, ktoré má po krajoch dva slepé otvory so závitom M3 na pôvodné skrutky originálneho tlmiča. Prírubu som pripevnil na motor a následne vyvŕtal do nej a s presahom až do bloku 2 otvory, do ktorých som narezal závit M4, ktoré majú rozstup zhodný s tlmičmi MVVS.
Příloha:
ST-75G_12.JPG
ST-75G_12.JPG
[ 79.44 KiB | Zobrazeno 418 krát ]

Tu je namontovaná redukcia, ale červíky nie sú zatiahnuté (normálne sa skrutkujú uplne až na dno do otvorov bloku, takže do redukcie zasahujú len asi 4mm, ta je hrubá 11mm, takže na skrutky tlmiča v nej ostáva 7mm závitu):
Příloha:
ST-75G_16.JPG
ST-75G_16.JPG
[ 61.86 KiB | Zobrazeno 418 krát ]

Na laseri som si vyrezal tesnenia z klingeritu a jedno z polyesterovej MYLAR fólie. Na sústruhu som vyrobil tenkostennú oceľovú trubičku s vonkajším priemerom 3,4 mm a vnútorným 3,0 mm, ktorou som vypuzdril otvor vylomeného uška. Hotovú redukciu som cez polyamidové tesnenie pripevnil k skrini motora, jednak tými 2 skrutkami M3 (aj s vloženým trúbkovým puzdrom) a do otvorov s M4 som naskrutkoval červíky M4x8mm, ktoré tým plnia funkciu spojovacích skrutiek. Potom som okolo vylomeného uška urobil šalovanie z lepiacej pásky a vylomené miesto vyplnil 4-minútovým lepidlom na kov, tzv. tekutým kovom.
Příloha:
ST-75G_17.JPG
ST-75G_17.JPG
[ 56.82 KiB | Zobrazeno 418 krát ]

Po zatuhnutí som to rozobral, odstránil polyamidové tesnenie, ktoré slúžilo len ako separačná vrstva (lebo ten tekutý kov by mi redukciu k bloku isto prilepil. Odstránil som lepiacu pásku a ešte v stave, kým tekutý kov celkom nevytvrdol (on síce tvrdne 4-5 minút, ale plnú tvrdosť dosahuje až po 24 hodinách) som zarovnal povrch.
Příloha:
ST-75G_15.JPG
ST-75G_15.JPG
[ 58.7 KiB | Zobrazeno 418 krát ]

Tu je pohľad, kde je viditeľné aj čelo tej trubičky-puzdra.
Příloha:
ST-75G_13.JPG
ST-75G_13.JPG
[ 54.6 KiB | Zobrazeno 418 krát ]

Tu je odmontovaná redukcia s klingeritovým tesnením:
Příloha:
ST-75G_14.JPG
ST-75G_14.JPG
[ 74.97 KiB | Zobrazeno 418 krát ]


_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pon 27.09.2021 16:41, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pon 27.09.2021 16:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6278
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Pred finálnou montážou motora som ešte realizoval úpravu sacieho okna kľukového hriadeľa, kde som dremelkou zaostril jeho hrany a kút vylial cínovou spájkou, aby bol kanál hladký. Takisto som celé vnútro kanála vyleštil.
Motor som skompletoval s novými ložiskami (staré boli značne skorodované), namontoval dvojkomorový MVVS tlmič cez klingeritové tesnenie (to je aj medzi motorom a redukciou, ako aj medzi redukciou a tlmičom). Červíky M4x8mm sú zaskrutkované do dna závitu, 4mm z nich trčia do redukcie a plnia tak funkciu spojovacieho člena, skrutky tlmiča siahajú po ich hlavičky. Pôvodne som uvažoval, že tam budú len 2 dlhé skrutky, ale potom som zistil, že také dlhé skrutky sa do príruby tlmiča nedajú vložiť a zvolil to riešenie s červíkmi.
No a nakoniec finálne motor vyzerá takto:
Příloha:
ST-75G_20.JPG
ST-75G_20.JPG
[ 81.03 KiB | Zobrazeno 413 krát ]

Příloha:
ST-75G_21.JPG
ST-75G_21.JPG
[ 80.88 KiB | Zobrazeno 413 krát ]

Příloha:
ST-75G_22.JPG
ST-75G_22.JPG
[ 80.89 KiB | Zobrazeno 413 krát ]


Motor som zatiaľ nevyskúšal nahodiť, ale nie je žiadny dôvod aby nebežal. :mrgreen:
Jediná vec, z ktorej mám isté obavy, je stabilita toho lepidla v blízkosti horúceho výfuku. :roll: Ale aj keď nevydrží, tak na funkčnosť motora to nebude mať žiadny vplyv. 8)
Som si zas vedomý, že toto nie je ten pravý zberateľský kus (reštaurovať odlomené rebrá, to som rovno vzdal, však nakoniec na funkciu (ne rostlináře :lol: ) to nebude mať žiadny vplyv. Takže, možno to do tohto vlákna ani nepatri. Ale mňa to celé teší a možno to poteší aj ostatných, čo toto vlákno sledujú. :D Už príliš dlho sa tu nič nového neobjavilo.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pon 27.09.2021 20:56, celkově upraveno 4

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 213 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz