Autor |
Zpráva |
MPml
|
Napsal: stř 23.01.2019 5:35 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1166
|
Symplex píše: Před léty jsem měl Mk 17 dvě koupené u nás. Obě měly kluzné ložisko, To je podle mě nesmysl - jak Mk-16 (obě verze) tak Mk-17 (opět obě verze) mají kliku uloženou stejně, na dvou malých ložiskách. Akorát to možná někomu zvenku připadá (protože předek karteru je válcový a není tam ten větší průměr pro větší zadní ložisko) jako kdyby tam bylo futro. Mj. i Mk-12V ("B") (obtažená Webra Mach I) je na ložiskách. https://www.worthpoint.com/worthopedia/ ... -291262627http://sceptreflight.net/Model%20Engine ... h%201.htmlrozdíl akorát je v tom, že ta Webra je udělaná perfektně (mj. taky to byl mimořádně úspěšný motor) a velmi dobře běhá, kdežto ta ruská kopie je jak od sekyry a běhá přesně tak, jak je udělaná . Btw, ještě jeden detail - ten Mach I je německá Webra, ne rakouská.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 23.01.2019 16:09 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Celeron píše: MichoCZ: Palivo mám s 2% amylnitridu. Prosím Tě, jestli to není tajný, kde se dá v dnešní "sekšírovaný" době sehnat amylnitrid? Co jsem slyšel, tak ho zařízli hodně dlouho před nitrometanem protože je zařazenej mezi fety. Nemusíme za ním plakat, protože místo amylnitridu se dá použít přísada pro dieselové automobilové motory s názvem SuperDieselAditiv, co se běžně všude prodává (u nás stojí plechovka o objemu 500ml stojí 10€). Existuje přísada zimní http://www.vif.cz/files/files/bezpecnos ... _zimni.pdf i letní http://www.vif.cz/files/files/bezpecnos ... _letni.pdf. Letní je pro nás určitě lepší, protože té aktívní látky co zvyšuje cetanové číslo (2-ethylhexyl-nitrát) je v ní mnohem víc, zatím co zimní verze obsahuje téměř polovinu svého objemu různé lehké uhlovodíky pro snížení teploty zamrzání nafty, co je ale pro modelářské motory k ničemu. Zde je link na debatu na ruském fóru, které jsem se účastnil, konkrétně na příspevek jednoho, kterému se pomocí této přísady podařilo zvednout otáčky staroučkého MK-12V z 13300 ot/min na neuvěřitelných 16300 ot/min http://forum.rcdesign.ru/f5/thread46799 ... ost7307612 dale tady je i můj příspěvek http://forum.rcdesign.ru/f5/thread46799 ... ost7349191, kde informuji o přísadě, která je v prodeji u nás a dávám i dva odkazy na ty katalogové listy. Jinak hotové palivo s amylnitridem je v podstatě blbost , protože staří znalci možná pamatují, že amylnitrid bylo možno dlouhodobě skladovat jen v čisté podobě v tmavé skleněné skumavce a přidával se do paliva jen těsně před použitím, protože ve směsi s éterem, petrolejem a ricínem velmi rychle degradoval a už to nemělo na výkon nijaký účinek. Odhaduji, že SuperDieselAditivu by tam chtělo přidat tak kolem 1-2%. Ten chlápek s přezdívkou Olaf používal nějaké aditívum prodávané v Rusku od firmy MOL a dával ho tam 3-4%, jenže ta jejich přísada má v sobě aktívní látky jen kolem 25%. Každopádně jedna jediná plechovka za 10€ té naší letní směsi, při koncentraci 2%, by měla vystačit na přípravu 25 litrů paliva. To je víc než dost a prodraží to litr paliva jen o 40 eurocentů (tedy asi o 10Kč), což je pakatel. Ale úpřimně se přiznám, že ja jsem to zatim nestihl vyzkoušet.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Naposledy upravil VTjr dne stř 23.01.2019 16:47, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 23.01.2019 16:37 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
MPml píše: Symplex: Před léty jsem měl Mk 17 dvě koupené u nás. Obě měly kluzné ložisko
To je podle mě nesmysl - jak Mk-16 (obě verze) tak Mk-17 (opět obě verze) mají kliku uloženou stejně, na dvou malých ložiskách. Akorát to možná někomu zvenku připadá (protože předek karteru je válcový a není tam ten větší průměr pro větší zadní ložisko) jako kdyby tam bylo futro. Ne jen podle Tebe, ale je to skutečně úplný nesmysl. Klika je ve dvou stejných ložiscích, bohužel ale dost malých a z toho plynou i nedostatky a krátká životnost toho motoru. Klika má poměrně dlouhý tenký hřídel, o průměru jen 5mm, který počas provozu pruží - ohýbá se, co pak ničí jak ojniční čep, tak i spodní oko ojnice, jakož i diskové šoupátko v zadním víku. Na ruských webech jsou návody pro úpravu těchto motorů. Nejlepší z nich nahrazovali původní klikovou hřídel novou, se zvětšeným, odstupňovaným průmerem, vzadu na 6mm, do skříně se pak vyvrtávalo nové osazení pro větší zadní ložisko a šoupátko z duralu se nahrazovalo šoupátkem z pertinaxu. Jinak pertinaxový variant jsem si vyrobil i já sám, ale pro výrobu nové kliky jsem neměl ani vybavení, ani sílu/vůli. MPml píše: ... rozdíl akorát je v tom, že ta Webra je udělaná perfektně (mj. taky to byl mimořádně úspěšný motor) a velmi dobře běhá, kdežto ta ruská kopie je jak od sekyry a běhá přesně tak, jak je udělaná . Btw, ještě jeden detail - ten Mach I je německá Webra, ne rakouská. No, ono asi dost záleží od roku výroby. První série MK-12V byly prý srovnatelné s Webra Mach jak výkonově tak i životností, jenže postupně výrobu zprznila tzv. "socialistická raciaonalizace" a "zlepšovatelství", kdy pro zjednodušení výroby se začalo upouštět od nekterých technologických operací (cementace například) a kvalitní výroba se nahrazovala hrubou "stachanovštinou". Takže motory, které byly prodávané v 60. letech byly jakž-takž dobré, během 70. let šla jejich kvalita postupně prudce dolů a to, co se ještě vyrábělo/prodávalo v 80. letech už nestálo za nic. Celkem se motor MK-12V vyráběl asi v 5 verzích, poslední z konce 70. a ze začátku 80. let měla stříbrnou neeloxovanou skříň i žebra válce, a skříň už nebyla vepředu dělená, ale tvořila s předkem jeden celek. Takový jeden motor doma mám. Mohu jej nafotit pro zajímavost.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: stř 23.01.2019 16:43 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Symplex píše: Před léty jsem měl Mk 17 dvě koupené u nás. Obě měly kluzné ložisko... ... cca 1974 - 1977, už přesně nevím. A rozebíral jsi je někdy, když to tu tak bohorovně tvrdíš? Možná si jen MK-16/17 pleteš s jinými u nás prodávanými ruskými motory. Napřiklad OTM-1,5 Stryž nebo Veterok-1,5 měly opravdu kliku v kluzném uložení. Ale to bývalo i u MVVS-1,5D a na jejich životnost a výkon to nemělo až tak zásadní vliv. Taky všechny malé motory ENYA jakož i OS-PET měly kluzné uložení, ovšem v bronzovém pouzdru (s japonskou precízností), takže i životnost byla nakonec docela dobrá. Motory s valivými ložisky navíc byly vždy minimálně o 40-50g těžší. Jinak stačilo by se i podívat do přiložené knížky s návodem, tam je náčrt motoru v řezu. Tohle jsem si z ní kdysi seskenoval:
Přílohy: |
MK-17-rez_motorom.jpg [ 273.25 KiB | Zobrazeno 1196 krát ]
|
|
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Symplex
|
Napsal: stř 23.01.2019 19:52 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.5.2008 Příspěvky: 291
|
Asi máte pravdu. Pletu si to s jinými rusáky. Měl jsem postupně Kolibříka 0,8 a Striže 1,5. Hlavně jsem díky tomuto vláknu začal vzpomínat na začátky s motory - kolibřík byl pro začátečníka oříšek. Ani nevím, kde motory skončily (asi stěhování).
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|