Autor |
Zpráva |
Miro_V
|
Napsal: stř 20.10.2021 14:31 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 26.7.2020 Příspěvky: 1099 Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK Obrázky: 7
|
Paradny motor. Skoda Mira , "na kolene" dokazal zazraky 
_________________ Radiomaster TX16s / FrSky Horus X12s / Spektrum Dx8 G2 + pár lietadielok....
|
|
Nahoru |
|
 |
|
|
 |
VTjr
|
Napsal: pon 25.10.2021 19:23 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Vracím se k problému konektoru žhavení pro malé motory, zejména s MP-Jet-em .061 mám problém, že na tu jeho žhavící hlavu se nedá založit běžná kontaktní kleština žhavítka Ale ani tento konektor, který jsem si kdysi (~1983) vyrobil z plastového kolíku na prádlo a úspěšně používal s motory MVVS 2,5 RL a G7, pak taky i s GRR, na tu jeho hlavu nesedí. Příloha:
Kolicek_zhavenie_stary_01_m.jpg [ 155.76 KiB | Zobrazeno 3935 krát ]
Totiž, současné svíčky mají centrální kontakt silnější než ty staré MVVS, takže na nich už tahle koncovka tak dobře nesedí (myslím do té jamky na konci kontaktu). Příloha:
Kolicek_zhavenie_stary_02_m.jpg [ 151.28 KiB | Zobrazeno 3935 krát ]
Nemluvě o centrálním kontaktu žhavící hlavy MP-Jeta, který je ještě silnější. DAF mi radil: DAF píše: Ale to přeci není problém, Wasserfták má třeba tohle https://www.pelikandaniel.com/?sec=product&id=6200, nebo já si to vyrobil z kolíku na prádlo, viz foto. Tak nakonec jsem si vyrobil koncovku z kovového kolíčku na záclony, udělal ho univerzální jak pro tu jedničku MP-Jet, tak i pro dvaapůlky MVVS. Příloha:
Kolicek_zhavenie_novy_01_m.jpg [ 121.69 KiB | Zobrazeno 3935 krát ]
Horní kontakt z fosforobronzu je stažen dvěma šrouby M2 mezi dva kousky cuprextitu a aby se nesmekal z centrálního kontaktu svíčky, tak jsem zdola naletoval dva kroužky odřezané z kusu měděné trubky. Příloha:
Kolicek_zhavenie_novy_02_m.jpg [ 127.3 KiB | Zobrazeno 3935 krát ]
Funguje to, kontakt je vyhovující, ale asi budu muset dát pro jistotu do toho kolíčku silnější pružinu. 
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
 |
DAF
|
Napsal: pon 25.10.2021 21:31 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 8969 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Já použil čistě přírodní materiál, dřevěný kolik (ekoteroristi by měli určitě radost), na jeden kontakt je připojen mosazný šroub s vyvrtaným důlkem na dřík svíčky. Pravda, používal jsem to jen na čínskou jedničku, ale cvičné jsem to zkoušel i na dvojku Modelu a MVVS 2.0 ccm. Fotka je v předchozím příspěvku. Bohužel pro jiné aktivity jsem v poslední době (už pár let) žádný z těchto motorů neměl čas nahodit. Snad se k ní vrátím v příští sezoně.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
 |
VTjr
|
Napsal: čtv 28.10.2021 10:18 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Jak vidíš, já se dopouštěl z dnešního pohledu neekologického využívání plastů již v 80. letech.  Ale bylo to na radu kteréhosi článku v Modeláři, prý je na to vhodný miniaturní prádlový kolíček pro kemping. Tak jsem si ho sehnal a skutečně byl. A kupodivu, ten jeho plast se ani za 40 let nerozpadl, dodnes drží a nemá žádné praskliny.  To se o dnešních čínských kolíčkách rozhodně říci nedá. Jinak ale nejkvalitnější kolíčky se dají koupit v Chorvatsku. Nemyslím tím teď jen pro modelářské využití, ale skutečně i na prádlo.  A ty naše dřevěné - no nevím, zda se ještě vůbec vyrábějí? 
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
 |
DAF
|
Napsal: pát 29.10.2021 8:30 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 8969 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Ten můj dřevěný je z nějakého tvrdého dřeva (buk?) A mám ho nějakých 18 let (+/- , datum jsem si do deníčku nezapsal). V poslední době jsem videl na trhu nějaké a materiál byl zřejmě bambus. Obávám se, že s ohledem na snahy a tlaky ekoteroristů možná brzo dojde i na naše čuďáky.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
 |
VTjr
|
Napsal: úte 14.11.2023 0:25 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Tak toho se obávám i já.  Nejspíš na ně opravdu dojde. Začne to tím, že se cenově dostupné spotřební čuďáky přestanou vyrábět. To už vlastně začalo.  Budou jen soutěžní speciály s řádově vyšší cenou. Pak se začne začne zhoršovat dostupnost spotřebních dílů, např. svíček, spalovákových vrtulí a zejména paliva. Nakonec klesne zájem i o jejich soutěžní kategorie, takže bude klesat i výroba těch speciálů. A ceny starých typů motorů porostou, stane se z nich ale pouze sběratelský artikl. Podobný vývoj ve velmi zrychleném tempu proběhl ve fotografii, kde během 1 dekády fakticky zmizely foťáky na film.  Myslim skoro nenávratně. Ale je tu jistá naděje, že by to s čuďáky mohlo dopadnout lépe. Třeba po vzoru LP desek. Když už se zdálo, že CD a MP3 je definitivně pošlou do historie, tak se svět nečekaně vzbouřil a gramofonové desky najednou zažívají nebývalou renesanci. Doufejme že s čuďaky to dopadne stejně a že ty modely s nimi budou vrčet/ječet i v dobách kdy už všechna auta budou jen na elektriku. 
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
 |
VTjr
|
Napsal: úte 14.11.2023 0:40 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Miro_V píše: Paradny motor. Skoda Mira , "na kolene" dokazal zazraky  No, ono to celkom na kolene nebolo. Keď tie jeho motory vznikali, tak Miro pracoval na údržbe v Avii Žilina, kde mal prístup k slušnému strojnému vybaveniu a aj pomerne dosť času sa tomu v práci venovať. Bola tam aj kaliareň, kde mohol sám cementovať i kaliť súčiastky a dokonca aj odlievať do kokily odliatky na tie svoje motory MIHO. Samozrejme mal aj vlastný malý sústruh, ktorý si zreštauroval zo šrotového stavu. Ale keď už v Avii ZA skončil (lebo skončila aj celá Avia, musela ustúpiť hypermarketu Tesco a jeho parkovisku), tak to už s pretekmi FSR končil a motory vyrábať prestal. Vrhol sa na odlievanie kovových Al lodných vrtúľ a za utŕžené peniaze si motory pre seba radšej kupoval.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
 |
JardaRůžička
|
Napsal: úte 14.11.2023 8:29 |
|
Mazák
|
 |
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2702 Bydliště: Ústí nad Labem
|
VTjr píše: Doufejme že s čuďaky to dopadne stejně a že ty modely s nimi budou vrčet/ječet i v dobách kdy už všechna auta budou jen na elektriku. Přál bych si to taky, ale obávám se, že tak optimisticky to nedopadne. Jsou to "spojené nádoby". Pokud již dnes je o spalováky menší zájem, zákonitě se jich vyrábí méně a tedy (i z dalších důvodů) dráž. A nastává sestupná spirála. Další dárek od Evropské unie je také klatba na nitrometan. Mohlo by mi to být celkem jedno, protože vzhledem k věku motory, které vlastním, již ulétat nestihnu i kdyby se hodně dařilo a něčím je nakrmit zatím dokážu. Je ale smutné vidět chřadnout obor, který mě provází celý život  .
|
|
Nahoru |
|
 |
DAF
|
Napsal: úte 14.11.2023 8:41 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 8969 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Díky zmizení malých čuďáčků z trhu děláme na kroužku pouze elektry (tedy s těmi nejpokročilejšími, samozřejmě). Pro kluky to je jednodušší, doma nabijí baterku, na letišti zapojí konektor a jde se do luftu. Před letem v podstatě nemusí nic štelovat. Jen si musí, aby si opravdu zalétali, pořídit dvě - tři baterky, případně s sebou tahat nabíječku a nějaký zdroj. To se bavíme o ekvivalentu tak do 3,5 ccm. U větších modelů (ekvivalent 10 ccm a víc) už je otázkou, zda benziňák nebo elektra. Ale touto debatou jsme už dost uhnuli od původního tématu  . P.S. Jardo jsme na tom zhruba stejně, motorů mám také dost a vzhledem k věku je nejspíš také nestihnu vylétat. Pokud bych stavěl jedno éro na jeden motor ročně, vystačilo by to na několik desítek let (asi 35 - 40). Jen aby bylo k sehnání (za aspoň trochu přijatelné ceny) palivo, vrtule a svíčky (nějaké jsem nakoupil do foroty).
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
 |
JardaRůžička
|
Napsal: úte 14.11.2023 12:29 |
|
Mazák
|
 |
Registrován: 2.3.2012 Příspěvky: 2702 Bydliště: Ústí nad Labem
|
To jsme na tom velmi podobně. Jenom upřesním, že těm mladým samozřejmě nevyčítám elektrifikaci, je to opravdu jednodušší a praktičtější. Nostalogie po spalovácích je jen můj problém.
|
|
Nahoru |
|
 |
DAF
|
Napsal: úte 14.11.2023 14:00 |
|
Mazák
|
 |
 |
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 8969 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
VTjr píše: ...Doufejme že s čuďaky to dopadne stejně a že ty modely s nimi budou vrčet/ječet i v dobách kdy už všechna auta budou jen na elektriku.  Obávám se, že tohle asi také nevyjde. Tahle historka je už dost stará (skoro 20 let), ukazuje však přístup některých lidí k naší zálibě. Byl jsem venku s nějakým větroněm a šel kolem jakýsi člověk a ptal se, co tam dělám. Řekl jsem mu to a on odvětil, tak to tady bude randál, bude to smrdět a plašit ptáky, co? Někde už teď mají problém létat se spalováky, bez ohledu na druh paliva. A k těm mlaďasům, nejsem si jist, jak by reagovali rodiče, kdybych jim řekl, že pořídí malý spalováček (1,5 - 2,5 ccm) a příslušenství k tomu a kluci by nedej bože přišli domů s posekanýma rukama od vrtule (když vidím šikovnost některých, stačí i jen ty elektry). A že detoňáky uměly kopat! Já bych ještě dnes mohl ukázat jizvy od vrtulí (právě od těch menších motorů, viz výše) a neřešil jsem to a ani se tím doma nechlubil. Dnes by taková bebí asi jen tak neprošla.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
 |
VTjr
|
Napsal: úte 14.11.2023 17:21 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Já elektrifikaci mladým taky nevyčítám, je to samozřejmě pro ně mnohem praktičtější a dává to víc času výuce samotného pilotování, protože my jsme právě mnoho času museli věnovat starostem s motory. Nicméně zaznamenal jsem i takový trend, že někteří se nabaží elektriky a pak zatouží po čuďáku (většinou už velkém benzínovém) který považují pak za přechod do jakéhosi vyššího levelu. Takže o osud velkých benziňáků se tolik nebojím, spíš ta hrana zvoní žhavíkům a detoňákům. A ještě k tomu prognózování vývoje. Začátkem 90. let, kdyby se dělala anketa, tak by asi drtivá většina nabyla názoru, že klasické gramafonové desky prostě končí a že za nimi pes neštěkne. Přitom v posledních letech prodej LP-ček přeběhl prodej CD-ček a jiných nosičů. No, částečně to bude i tím, že prodej nosičů celkově klesl a LP-čka pak v tom získala větší podíl, protože dens se gro hudby prostě stahuje on-line. Každopádně ke smrti gramofónů nedošlo. Takže je tu jistá naděje, že nedojde ani k smrti čuďáků. I když klidně může být vývoj i takový jako u foťáků na film, po kterých už opravdu pomalu pes neštěkne.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
 |
VTjr
|
Napsal: úte 14.11.2023 17:26 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
DAF píše: ... Jen aby bylo k sehnání (za aspoň trochu přijatelné ceny) palivo, vrtule a svíčky (nějaké jsem nakoupil do foroty). Vrtulí mám doma stovky kusů, i když bohužel zrovna ty rozměry, se kterými létám paradoxně musím nakupovat  , ale všeho co nepotřebuji mám nadbytek  . Palivo si zatím míchám sám, snad i to hotové ještě bude nějaký čas. A svíček mám taky velkou zásobu. Když tady v ZA jeden kamenný obchod s elektronickými komponenty, který měl i menší modelářský sortiment, se rozhodl z modelařiny vycouvat a na vše modelářské dal obrovskou výprodejovou slevu, tak jsem tam vykoupil všechny žhavící svíčky po 0,50€/ks. Většinou typy od MP-Jet. Takže zásobu mám na dlouhá léta (řekl bych do smrti). 
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
 |
VTjr
|
Napsal: pát 17.11.2023 14:26 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6750 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
DAF píše: ... A že detoňáky uměly kopat! Já bych ještě dnes mohl ukázat jizvy od vrtulí (právě od těch menších motorů, viz výše) a neřešil jsem to a ani se tím doma nechlubil. Dnes by taková bebí asi jen tak neprošla. Já taky od nich párkrat dostal. Byla kolikrát i krev. Ale pak jsem si koupil takový obal na prst se semišové kůže. Ono to byla vlastně zdravoťácká pomůcka (ochrana pořezaného prstu) a prodávalo se to krom drogerie i vlékárnach a sanitasech. Nasadilo se to na ukazovák a přivázalo šňurkou o zápěstí. Když přes to detoňák kopl bolelo to taky, i když méně, ale hlavně ta krev nebyla. Nevím jestli se dnes něco podobné prodává, to by jistě tě Tvým klukům pomohlo. Nakonec, pokud ne, tak by se to dalo i vyrobit. Nebo rozstřihat starou koženou rukavici, z ni vyrobíš takových ochran 4 možná i t kusů. Jinak asi před 5 lety jsem koupil v Tatramodelu takovou ochranu, ale z gumy. Jenže se ukázala jako dost nepraktická, prst s ní je strašně silný a špatně sa s nim kope do vrtule. Navíc poslední dobou létám skoro výlučně žhavíky a tam nic takového nepotřebuji. Možná jen pro 4T? 
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
 |
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|