Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jaký motor a co k němu
PříspěvekNapsal: stř 11.01.2023 13:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 9109
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 9
U dvouplochů je třeba ještě brát v potaz větší čelní odpor, takže při stejné letové hmotnosti bude potřeba o fous silnější motor. Pro srovnání, jaká byla rychlost Avie B-534 a Avie B-35/135, když v obou byl prakticky stejný motor, to jen poznámka na okraj. Mimochodem, francouzské D-520 měly motory ze stejné modelové řady a srovnej výkony s jinými dvouplochy s motory stejné či obdobné výkonnosti (např. Italské Fiaty CR 42).

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaký motor a co k němu
PříspěvekNapsal: čtv 12.01.2023 21:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Leon píše:
... Ale asi ten ricin v sudu prošel mrazy a i stářím a "brno" se začalo zadirat . . černej výbrus . . .

Myslím si, že to nebylo starým ricínem, ale nevhodným výfukem, nebo celkově neoptimální konfigurací bohatost paliva-teplotni hodnota svíčky-délka/objem výfuku-velikost vrtule. Pokud má laďák nevhodnou delku a k tomu špatně seřízený karburátor (bohatší směs), tak motor karbonuje.
Nicméně to jde vyčistit a motor dostane druhý dech.
Přesně toto se mi stalo po poměrně krátkém používání MVVS-7,5 GFS RC s originalním 1/4 vlnným laďákem (magic muflerem) od MVVS. Ty teplotní poměry tam byly takové, že se dokonce téměř propálila silikonová hadice spojující koleno s tím výfukem. A když najednou začal motor zhasínat při volnoběhu, tak jsem zjistil, že se hůř protáčí. Po demontáži kolena vyfuku jsem se zhrozil jak je píst černý. Já si myslel, že jr vybrus v háji a motor půjde do kytek. Tehdy ještě šel koupit nahradní v MVVS, ale když jsdm si spočítal naklady takové generálky klikovka-ojnice-výbrus-ložiska, tak mi vyšlo, že za stejnou cenu koupím nový ASP S-52 (8,5cm3). Taky jsem ji koupil, ale MVVSku nakonec vyčistil, vyměnil jen ložiska a by zase OK.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaký motor a co k němu
PříspěvekNapsal: čtv 12.01.2023 22:58 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 18.5.2009
Příspěvky: 476
Bydliště: Kunčice u Nechanic => u HK
Obrázky: 0
VT juniore . . :D
Asi to chápu a beru. Ony ty procesy při spalováni jdou nad moje znalosti.. Ale ta ruská MDSka se s mým amaterským výfukem "nemrvila", ale nechtěla tahat dle mých představ. A ta 15ka mvvs s mým vejfukem asi trpěla . . Beru.
A Ď za reakci. Už jsem nějaký čas "v benzinu"..
Ať se daří.
L


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaký motor a co k němu
PříspěvekNapsal: pát 13.01.2023 8:08 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Jinak já jsem tu situaci podrobně rozvedl v tomto vlákně viewtopic.php?f=8&t=72347&start=0. Čistil jsem to opatrně více-méně mechanicky, ale dostal jsem od IgoraB dobrou radu, že se ten karbon dá změkčit vařením v glykolu, tedy nemrznoucí chladící směsi pro automobilové motory s hlinikovou hlavou. O o to opravdu funguje, jen se to musí provádět venku ve vhodné nádobě, nejlépe v staré fritéze. Já jsem to zkoušel v staré rychlovarné konvici, ale tam byl problém s tím, že ona po dosažení 100°C vypínala, takže nakonec jsem to vařil v ešusu na kempingovém PB vařiči. Na zahradě dál od domu, kvůli nezdravým výparům. A i požární bezpečnosti. Totiž glykol normálně moc hořlavý není, ale když se dovede do vary, pak už jó. Nijak intesivně, ale vytrvale. Jde to však uhasit přikrytím pokličkou.
A po tomto procesu jde karbon snadno dolu starým kartáčkem na zuby.

Jinak k příčině karbonování, jakož i k procesu čištění se v tom starším vláknu z odkazu fundovaně vyjadřuje IgorB.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pát 13.01.2023 16:01, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaký motor a co k němu
PříspěvekNapsal: pát 13.01.2023 8:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Sagitt62 píše:
... No a ve startboxu určitě čerpadlo na palivo+starter...(Nic proti rukavicím,Dafe :lol: ) Mám to v boxu zabudováno napevno a honím vše starší 3S lipolkou. Na žhavení doporučím spíš samostatné externí žhavítko,mě se ten kabel z boxu motal vždy na ta nejblbější místa,dokud mu vrtule neukončila krátký a neplodný život :D

Já doporučují spíš než startbox s plandajícími kabely, radši tu 3s LiPol-ku ke startéru připevnit a mít ho tak autonomní. Tedy bez těch plandajících kabelů, které mají neskutečnou schopnost vletět do točící se vrtule.
Na tankování postačí ručni cerpadlo s kličkou.
A na žhavení je skutečně nejlepší to jednočlánkové malé žhavítko. Různé PowerPanely jsou cesta do pekel. Zejmena začátečník s nimi bude akorat tak pálit drahé svíčky, co se mu s žhavítkem nikdy nestane.

A co se týče rukavice a ručního startování žhavíků, tak já v 90% případů startuji ručně a žádnou rukavici nepoužívám. Mám nacvičený osvědčený postup, kterým desítku MVVS startuji na 1 šup (no, zcela výjimečně na 3 šupy). Ale velmi zřídka se stáví, když je teplá, tak že něco z toho postupu nedodržím a pak to na 3 šupu, ani na 20 nejde. Tehdy výjimečně použiji svůj elektrický autonomní startér.
Ještě k té rukavici. Opravdu si nevzpomínám, že by mě někdy nějaký žhavík seknul (ani desítka). :P Ale docela nedávno jsem dostal šupku od malého detonačního motoru MVVS 1,5D. Vrtulka sice dřevěná Modela, hrany oblé, ale krvička tekla. :cry: :D
No, to je i tím, že já jsem po tom, co posledních 12 let provozuji skoro výhradně žhavíky, na ty detoňáky už ztratil grif k jejich nahazování. :( Detoňák (tedy dnes tomu říkají diesel, i když to skutečný 4-taktní diesel není) když se přechlastá, tak má sklom k detonačním kopancům kde pohyb vrtule může být tak rychlý, že ani hodně nacvičená ruka ten ukazovák z její roviny dostatečně rychle nevytáhne. Nikdy jsem ale neměl možnost nahazovat detoňáky objemů větších než 2,5cm3. Dovedu si představit, že když se takový kopanec přihodí u detonační desítky (vyráběla se MVVS 10 DFS RC pro historickou kategorii TEXACO) nebo ještě většího motoru, tak proti ztrátě prstu ani rukavice nepomůže. :roll:
Ale 2T žhavíky jsou hodné, jen se to s nimi musí umět. :wink: Se 4T je to horší, ty taky dovedou kopat. Ale to mi je jedno, protože mně se nahazovat 4T rukou nedaří a tam používám výhradně startér.

Nicméně neberte to tak, že tady nabádám začátečníka aby rukavici nepoužíval. :o Jestli nepomůže, tak určitě nezaškodí. 8)

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaký motor a co k němu
PříspěvekNapsal: pát 13.01.2023 15:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
DAF píše:
U dvouplochů je třeba ještě brát v potaz větší čelní odpor, takže při stejné letové hmotnosti bude potřeba o fous silnější motor. Pro srovnání, jaká byla rychlost Avie B-534 a Avie B-35/135, když v obou byl prakticky stejný motor, to jen poznámka na okraj. Mimochodem, francouzské D-520 měly motory ze stejné modelové řady a srovnej výkony s jinými dvouplochy s motory stejné či obdobné výkonnosti (např. Italské Fiaty CR 42).

Tak ale dvouploch srovnatelné velikosti jako jednoploch má i mnohem větší nosnou plochu (nejen čelní), takže potřebuje skoro 2-krát sinější motor. Mám dvouplocha o rozpětí 1080mm, kde byl původně slabší 2T motor o objemu 5cm3, ale tď jsem to přestavěl na ASP FS-61, tedy 4T desítku a myslím si, že to bude tak akorát.

Jinak ale mám takovou mírně kritickou poznámku k výběru modelu zakladatele vlákna, i když on se na to neptá. :P

Já totiž nepovažuji za šťastné začínat se spalováky a zrovna v dvojplošníku. Nevím jaké má on pilotní zkušenosti, ale dvojploch sám o sobě je pilotně náročnější. Taky je náročnější na stavbu i seřízení.
A taky se s ním hůř startuje, jednak kvůli 2-kolovému podvozku s ostruhovým kolečkem a kvůli obvykle menší aerodynamické mohutnosti SOP i VOP.
Dvojploch je výrazně obratnejší a taky velmi citlivý na správnou polohu těžiště.

Takže pro získání zkušeností s provozem spalovacího motoru bych doporučil na začátek koupit nějakou ARF stavebnici hodného trénera (nejlépe hornoplošníku) a teprve pak, když už se plně skamarádí s motorem, tak jako další level může přesedlat na dvojplošníka.

A ještě poznámka k výběru serv. Doporučuji použití velkých standartních serv. :!:
Mini a mikro serva, i když mají stejný moment a rychlost pohybu, tak mnohem hůř snášejí vibrace než serva velká s velkým potenciometrem vevnitř.
A na palubní síť přijímače postačí i 4-článková baterie NiMH nebo lépe NiCD (SCR nejlépe). Já jsem roky provozoval akrobata s 10cm3 motorem a 5 standardními servy s čtveřicí NiMH článků VARTA Longlife velikosti AA. Ty stačily jak proudově tak i kapacitou s rezervou i na celkovou hodinu létání. Na běžná serva bych 5-článek nikláků nikdy nedával (když jsou plně nabité, tak napětí je už na hraně toho co ta serva snesou, některá i nesnesou). A i když to snesou, tak se výrazně zkracuje jejich životnost (tedy zejména komutátoru a kartáčků v jejich elektromotorech). HV serva - to je jiná věc. Ale jsou zbytečně drahá a mají význam jedině když chceme napájet palubní síť 2s LiPol-kou.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaký motor a co k němu
PříspěvekNapsal: pon 03.04.2023 22:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 29.10.2010
Příspěvky: 635
Standartní serva napájím v asi deseti modelech 2S Lifepo4 napřímo a za cca 14 let žádné neodešlo. Dokonce kupodivu všechny baterky stále žijí..... Jen dvoje jsem zničil, když jsem nechal omylem zapnuto. Ty 1100ky stávaly asi 4 dolary, když ještě jakžtakž fungoval HK.... :(


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jaký motor a co k němu
PříspěvekNapsal: úte 09.05.2023 10:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Já mám ale zkušenost s tím, že mi na jednom modelu, kde jsem se rozhodl pro 5-článek Ni-MH, tedy 5 ks Enelopů AA, mi odešla 2 serva. První bylo jakési noname mikroservo, které jsem používal na ovládání plynu. Naštěstí nemožnost ovládání motoru není zas až taková katastrofa, prostě jsem vylétal palivo a po zhasnutí motoru normálně přistál na dráhu. To jsem nahradil HV mikroservem Dymon a myslel jsem si, že jsem už za vodou. Ale dost záhy mi tam odešlo křídélkové HiTec servo (ovládá po staru obě křidélka) a to už byl velký průser. Neodcházelo najednou, ono se to zpočátku jevilo jako kdybych měl rušení, takže se podařilo model vrátit na dráhu, ovšem v poslední fázi přistávacího manévru se najednou model otočil do nožáku a bylo z toho "mlynské kolo". Naštěstí model je velmi pevný, takže to odnesl jen odomený ocas s VOP a SOP, čili oprava snadná. To mne utvrdilo v tom, že vyšší palubní napětí 5-článku Ni-MH je cesta do pekel a od té doby s modelem lítám jen na 4-článek. S LiFeP u standartních serv taky nehodlám experimentovat.
Zajímavé ale je, že ten hodně starý model (postavený začátkem 80. let), jsem tehdy provozoval na 5-článek ze socialistických 900mAh NiCd akumulátorů z Bateria Slaný (to byly takové dlouhé tužky s kontaktními letovacími vývody) a naprosto bez problémů. 5-článek jsem zvolil kvůli mému amatérskému přijímači, který měl v dekodéru logické integrované obvody MH7474. No a ty vypovídaly službu už při napětí mírně nad 4V. Jenže ty staré nikláky těsně po nabití mívaly jen 1,25V, které navíc velmi rychle spadlo na 1,2V, zatím co dnešní Ni-MH po nabití vyletí i na 1,5V, co záhy spadne na 1,35V, ale na tom se to dost dlouho drží a jen pomalu klesá. Stará serva Futaba FP S-12 si s tím napětím 6V (i mírně nad) v pohodě poradily. Navíc ty staré nikláky byly dost nespolehlivé, ani jejich kapacitě se po pár nabíjecích cyklech nedalo moc věřit, takže článek navíc byla vcelku rozumná volba. To co psali v návodu, že životnost je 100 nabíjecích cyklů - tak to bylo asi jen zbožné přání výrobců z n. p. Bateria. Nebo to dosahovali jen v laboratorních podmínkách ale v reálu byla životnost asi poloviční. Nakonec ani ty dnešní garantované tisíce cyklů nových akumulátorů neplatí.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz