Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 15.11.2021 12:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6325
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Vďaka za vysvetlenie. 8)

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 15.11.2021 23:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.5.2003
Příspěvky: 2327
Bydliště: Košice, SK
Už keď som sa v tom hrabal, tak pre doplnenie.
Pre modely typu 3D Fun Fly, sú vhodnejšie vrtule s označením W, ako wide blade, široký list. Napr. https://www.apcprop.com/product/15x4w/


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 17.11.2021 13:48 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6325
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Ja som na svojom Diablotine-Mini vyskúšal 3 motory (MVVS 7,5, Radugu-10RU a MVVS 10, ktorá je tam doteraz) a asi 2 desiatky rôznych vrtúľ. Teda aj vrátane APC 13x4"W a 14x4"W, a tiež drevených 14x4" s označenim Diablotin, takých s veľmi špicatými koncami a nakoniec aj APC 12,5x3,5", nie W, ale vraj to bola vyslovene Fun-flajerová vrtuľa.
Skúsenosť je taká, že W vrtule podstatne viac zaťažujú motor než tie obyčajné s užšími listami. V dôsledku toho však motory dosahujú menšie otáčky a kvôli malému stúpaniu ich ťah s rychlosťou letu veľmi rýchlo klesá. Model lieta strašne pomaly a tak akosi ťarbavo. :( Nožový let sa s tým nedal urobiť ani náhodou :cry: (môj model má malú bočnú plochu trupu a ani tie často použivané vertikálne plochy na kridlach nemám).
Človek by ale čakal, že aspoň v stúpavej fáze letu a vo vise to bude užitočné, ale ani to sa mi príliš nepotvrdilo. :? Skúšal som podobné W ale menšieho priemeru, motor síce točil trochu viac, ale ťah ešte viac klesol, takže to bolo ešte horšie.
Takže mne sa s desiatkami nakoniec celkom osvedčili tie drevené Diablotin 14x4 s úzkymi koncami, ktore som ale všetky postupne "vylietal" :lol: (rozumej dolámal) s tou Radugou (kým sa mi zadrela, vypadol poistny krúžok piestneho čapu, čo bol samozrejme okamžitý koniec jej výbrusu). K 7,5-ke som sa ale už nevracal (tam bola najlepšia šedá prostĕjovská 260x140mm), vrazil tam MVVS-10 a musel skúšať vrtule znovu. Vykon MVVS-ky bol výrazne vyšší a nakoniec sa mi s ňou najlepšie osvedčili Masterky 13x6", no trochu horšie, ale ešte použiteľné aj 13x5". 8)
Inak ja viem, že príčinou nepoužiteľnosti W vrtúľ môže byť aj to, že môj model po viacerých opravách trochu oťažel a tak potrebuje lietať na väčšej rýchlosti, pri malej musí byť viac natiahnutý aby sa udržal vo vzduchu, a to potom pôsobí ťarbavým dojmom. :roll: Okrem toho Diablotin-Mini zrejme nie je plnohodnotný 3D alebo FF akrobat. :roll:
Takže ak sa niekomu podarí zraziť plošné zaťaženie povedzme pod 35g/dm2, tak skúsenosti môžu byť úplne iné. :roll:
Takisto vieme, že vysoký výkon motora samozrejme nenaučí tehlu poriadne lietať. :lol:
Zvlašť keď Diablotin-Mini bol pôvodne koncipovaný pre 6,5cm3, alebo skór pre triedu .40 motorov, ktorá končí, no povedzme do 8cm3. Ale to by musel byť ľahký ako pierko, čo môj rozhodne nebol. Ja som ho nestaval, kúpil ho z druhej ruky aj s tou 7,5kou, nezalietaný. Staviteľ sa to evidentne snažil postaviť čo najľahšie, ale podľa mňa šetril hmotnosťou na nespravnom mieste, na úkor pevnosti a životnost draku. Všetko z najmäkšej balzy, ale zabil to poťahom strašne hrubou a ťažkou nažehlovacou fóliou. Namahané miesta "zosilňoval" obrovskými nánosami PUR lepidla, ktoré však poriadne nedrží ani na preglejke a už vôbec nie na mäkkej balze. :x Takto vytvoril málo tuhý, málo pevný, ale pritom pomerne ťažký drak. Papier by bol isto tuhší a podstatne ľahší. Pri každej oprave (a to nielen po haváriách) som riešil kadejaké spevnenia namáhaných uzlov. Lebo raz sa vylomil preglejkovy nosniček, čo drži maticu skrutky kotviacej kridlo (to kridlo som skoro stratil za letu), inokedy sa zas vytrhlo kotvenie podvozku, dokonca sa uvolnila aj motorová prepážka, bočnicami trupu sa pomerne rychlo preboril pevný poťah centroplánu. A to nehovorim o nutnosti spevnenia aj tych bočníc trupu v mieste vyrezu pre kridlo (z hornej strany oslabených idiotskym výrezom pre maketu kabínky). Skrátka konštrukčny navrh draku a aj jeho prevedenie bolo veľmi zlé. A každa takáto oprava pridávala hmotnosť, čiže to viedlo k nutnosti zvyšovať ťah motora. Ladený vyfuk k 7,5ke bol síce fajn, ale prinašal nelinearitu a hysteréziu reakcie na ovladanie plynu, navyše aj zvýšené karbonovanie motora a značný narast spotreby paliva (musel som nastaviť alarm na 4:30, aby som po tomto čase už nerobil žiadne vylomeniny nízko nad zemou). Ale aj bez laďáku 7,5-ka išla na maxime svojich možností, mala RC karbec s 8,5mm dierou, čo jej síce pridávalo na maximalnom výkone, ale len s tlakovaním z obyčajneho expanzného vyfuku nedávalo spoľahlivosť chodu motora v akrobacii. Takže som nakoniec musel lietať s Perry pumpou.
Lepšim riešenim teda bol väčší objem motora, ale s mierne priškrtenym karbecom kvôli lepšej sacej schopnosti. Potom, čo som bol nútený spevňovať čumák kvôli uvoľnenej motorovej prepážke, som sa rozhodol ju upraviť aj pre alternativnu montáž desiatkového motorového lože. Tak sa aj stalo. Zvolil som Radugu-10RU z dôvodu, že je to bola najľahšia desiatka ktorú som mal. Ale aj tak s ňou pribudlo ďalšich skoro 100g (to vrátane 25g kusu olova do chvostu kvôli ťažisku). MVVS je ešte asi o 50g ťažšia, ale olovo do chvosta som už nepridával. Inak v Raduge som použival karburátor pre ASP 21M (lodný 3,5-kový, má ale dieru ako letecké 6,5ky), motor s nim sice nešiel do vysokých otačok, ale s veľkymi vrtuľami si zachovával dobry moment. V MVVSke teraz mám ten klapkový karburátor, najlepší čo na sklonku éry Obrovského vyvinuli, je naozaj super, vrelo odporúčam. :wink:
Každopádne vďaka mojim opravám/úpravám model už riadne presluhuje a má za sebou (zdokumentovaných) neuveriteľných vyše 850 štartov. Ale aj 4 veľké havárie (1x zlomené kridlo, 3x trup, 1x poškodený čumák, 1x odlomený chvost s VOP a SOP). Až na jednu, ktorá bola vyslovene dôsledkom mojej fatálnej chyby pilotáže, všetky ostatné boli v dôsledku vysadenia motora v nevhodnej polohe nizko nad zemou, kedy sa núdzové pristátie už nepodarilo. Samozrejme mohol som niekedy zareagovať aj lepšie, ale človek má na rozhodovanie zlomky sekundy. Mojou chybou asi bolo skôr to, že s prazdnejšou nadržou som už nemal blbnúť tak nizko, alebo lepšie nastaviť motor, či skôr preventívne vymeniť sviečku. Okrem toho však bolo aj niekoľko desiatok úspešných núdzakov, väčšinou s doletením na drahu. Len pri tom dolaďovaní palivovej sustavy s Perry pumpou bolo tych núdzakov hádam aj zo 20, kým sa mi konečne podarilo všetko zosúladiť a dobre nastaviť. Inak ta pumpa je sice fajn, ale má mizernú životnosť, 2 som "vylietal" zakaždym asi po 30 hodinách a opraviť sa nedá. Kvôli odideniu tej prvej som aj mal tu jednu haváriu v polohe kolmo hore asi 3m nad zemou (s tým by asi nikto nič nespravil). U desiatok som ju už nepoužival.

Prepáčte chlani, že som sa toľko rozpísal :oops: , ale napadlo mi, že tieto moje skúsenosti môžu byť pre iných možno aj celkom užitočné. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 18 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz