Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Diesel Mentor
PříspěvekNapsal: čtv 08.04.2021 13:33 
Mazák
Mazák

Registrován: 16.1.2013
Příspěvky: 631
RC_FB píše:
A ano, i ta motorka s vytaženým klíčkem (a tedy zapalováním do zkratu=bez jiskry) byla v danou chvíli vznětovým motorem. (Taky jsem si postavil takový motor do pily, když jsem šel s tuningem trochu nadoraz...)

To je samozřejmě nesmysl prvního stupně.
Pokud dojde k přehřátí klasické jiskřivé svíčky (tj. k zážehu docházi i bez jiskry, o přehřáté elektrody), tak je to furt zážehový motor - protože dochází k zážehu směsi o ty přehřáté elektrody.
Tečka.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Diesel Mentor
PříspěvekNapsal: čtv 08.04.2021 13:48 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 20.2.2020
Příspěvky: 57
Proč se v téhle debatě vytahují speciální případy? O přehřáté svíčce není vůbec řeč. Je to otázka konfigurace motoru a spalovacího prostoru, zejména s ohledem na kompresní poměr.
Nevím, jak ta motorka-moje pila rozhodně žádnou přehřátou svíčku nepotřebovala.

_________________
Taranis XD9+ na OTX 2.2.2
Django F5J-100


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diesel Mentor
PříspěvekNapsal: čtv 08.04.2021 15:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1775
Bydliště: Vysočina, ČR
Naservíroval jsem "vznětový motor" googlu a ve všech obvyklých jazycích to překládá jako diesel, na plnění motoru kašle :) . A docela pěkný dělení (co všechno je diesel) je i tady. Každý s tím ale možná nemusí souhlasit...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diesel Mentor
PříspěvekNapsal: čtv 08.04.2021 18:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7559
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
V tom případě mi po celý můj modelářský život všichni lhali :lol: .
Jen poznámku (obecnou) k automatickým překladům, jsou ustálené termíny, které automat ne vždy dokáže dobře přeložit. V jiných souvislostech jsem se třeba setkal s tím, že překladem wing commandera do češtiny jako "křídlový velitel", kulomety na stíhačce měly ráži 50 kalibrů, výměnná hlaveň kulometu byla označena za zásobník, bombometčík za dělostřelce a podobné nesmyslnosti. Pokud mi někdo nevěří, stačí si prohlédnout dokumentární seriály od WW II, s překladem od fy. SDI Media.
V naší kotlině převažoval termín "detonační", byť se v debatách běžně říkalo diesely. Ano, jak poznamenal MPml, podle rychlosti hoření se rozlišuje o co vlastně jde. Pokud si dobře pamatuju, detonace je prudké zahoření v celém, objemu najednou, kdežto spalovaní v motoru má být po vrstvách (šíří se od bodu zážehu, a je jedno zda je iniciováno svíčkou či vznícením). Aby hoření bylo optimální, jsou proto navrhovány různé tvary spalovacích prostorů. Detonační hoření ve velkých motorech je nežádoucí, to už zde také někdo zmínil.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diesel Mentor
PříspěvekNapsal: pát 09.04.2021 17:26 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5998
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Už jsem to nevydržel jen číst a musím taky zareagovat. :mrgreen:

Ono detonační hoření (klepání) je nežádoucí jak ve velkých tak i malých motorech. :P
A plně souhlasím s MPml, že pojmenování detonační motor je nešťastné. :| Správnější by určitě bylo pojmenování "vznětový" a dokonce i ten mnohými zatracovaný pojem "dieselový" vystihuje jeho fyzikální podstatu přesněji. Ale v našich jazycích je pojem "detonační" natolik vžitý, že ačkoli jde skutečně o označení něčím, čemu se chceme vyhnout, tak už to nikdo nezlomí. To je podobné jako když se kdysi vžil pojem "videomagnetofón", co je sice absolutní nesmysl a správnější, odborníky narhovaný pojem "magnetoskop" se nikdy neujal. Naštěstí se tomu začalo říkat krátce "video" a nakonec už i ta skončila na smetišti přežitých technologií a pojem "video" nabyl správneho významu (tedy ne přístroj ale záznam).
Jinak je pravda, že v německé a anglické terminologii se používa pro detoňáky označení "diesel". Např. v ruštině se to nazýva "kompressionnyj dvigateľ" (компрессионный двигатель, čili kompresní motor), ale na fóru dnes naprosto taky po vzoru anglosasů převažuje pojem "dizeľ" (дизель). Nejspíš to první, dvojslovné, dlouhé se už nikomu necce vyslovovat. I s zapomenutim videomagnegofonu jme asi mĕli štĕstí, že vĕtšina byla líná použivat ten jazykolam. :mrgreen:

K těm nesmyslům (prosím za prominutí, nechci ho urazit, ale prostě musím nazvat věci pravým jménem) co tady píše RC_FB - to se snad ani nemá cenu vyjadřovat. :lol:
Automobilový vznětový dieselový motor tím, že se před startem zahřeje žhavením, rozhodně nestává zážehovým žhavíkem a modelářský zážehový žhavík se nestane motorem vznětovým. :P Starší diesely ty žhavítka ani neměly a přesto startovaly a fungovaly i bez nich. Nebo je měly, ale nežhavilo se automaticky, bylo jen na rozhodnutí řidiče zda před startem nažhaví, a taky často nežhavili, šetřili baterku a nastartovali. Ta spirála opravdu jen ulehčuje studený start, ale pak na funkci motoru už nemá žádný vliv.
A kecy typu, že modelářský žhavík poběží i bez vlákna svíčky když už se jednou nahodí může říkat jen někdo, kdo nemá s tím žádné zkušenosti. 8O Naopak, stačí i nadměrný pokles teploty vlákna a žhavík nefachčí. I přepálení vlákna za chodu (příliš teplá svíčka, moc vysoké otáčky, vysoký kompresní poměr, nebo příliš vysoké % nitrometanu) znamená okamžité zastavení motoru. A příkladem jsou i žhavící víceválce, zejména 2-válcové boxery, kde když při volnoběhu dojde náhodou k zhasnutí jednoho válce, tak ačkoli ten motor nezastaví, tak i jdoucí na plný plyn na jeden válec se bez přižhavování tím funkčním ten druhý, zhaslý válec už sám nenahodí. Proto víceválce potřebují ke své spolehlivosti přižhavování (v boxerex totiž podmínky plnění obou válců směsí jsou vždy mírně odlišné a při nízkém volnoběhu k tomu zhasínání opravdu dochází). Kdyby byla pravda to, co tu on tvrdí, tak by žhavíka stačilo rychle protáčet výkonným elektrickým startérem, i bez svíčky a motor by naskočil - jenže každý ví, že to není pravda, bez žhavení motor nenaskočí, nikdy. :P
Taky ty skazky o tom, že motorka po zahřátí krásně jede i bez zapalování - no to se stávalo jen pilotům, kteří kradli nízkooktánový letecký benzín a při jízdě na něj s motorem seřízeným na vysokooktánový benzín, tedy pro něj nadměrně vysokým kompresním poměrem, docházelo k detonačním zápalům. Motor sice prý nějak jel, ale rozhodně ne krásně - no, oni dělali něco, co jejich motorce strašně škodilo a ušetřené peníze za palivo rozhodně nevyvážili potřebu včasnější generálky motoru. :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diesel Mentor
PříspěvekNapsal: pát 09.04.2021 21:09 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 20.2.2020
Příspěvky: 57
Nesmysly-s tím žhavíkem jsem to napsal blbě. Samozřejmě zdaleka ne každý a chcípnutí pro pokles teploty vlákna (ulití při rychlém přidání při nastavené moc bohaté směsi a tak...) je samozřejmě mnohem častější varianta. Tohle a alchymie se svíčkami byl důvod, proč jsem se žhavíkům vyhýbal. Ale fakt jsem u kamaráda zažil exemplář, který (dostatečně teplý) chytil znova do čtvrt minuty i bez nažhavení. Ano, musel pokračovat vlastně pod plným plynem. A nemůžu vyloučit, že byl po tuningu...

Motorky nevím. Pila byla Husqvarna 372 po dost důkladném tuningu a teplá jela i na volnoběh bez zapalování na Verva 98, takže o nízkém oktanovém čísle nemůže být řeč. Hůř se sbírala do otáček a snažila se vytrhnout z ruky :lol:

_________________
Taranis XD9+ na OTX 2.2.2
Django F5J-100


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diesel Mentor
PříspěvekNapsal: pát 09.04.2021 21:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7559
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
No konečně :lol:, už jsem myslel, že tuhle válku o kočičí prd přehlížíš :wink: .
Ta motorka byla jednak překomprimovaná (dost snížená hlava), měla karbec s o hodně větším průměrem. Už takto se mi ten motor dostal do ruky (údajně s tím někdo v 70 letech jezdil závody). Blbě to spalovalo a tak se v hlavě tvořil karbon (který jsem oškrábal, pak šel trochu líp), takže tomu "chodu" pomáhal i on. A máš pravdu, že ten chod nebyl nic moc, vždycky jsem to hned nějak chcípnul. Jet se na to určitě nedalo a nastartovat také ne. A vlastně o co jde, za pár let bude každý, kdo bude chtít provozovat čuďáka vyvrhelem, kdo nebude mít baterky, nebude in.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diesel Mentor
PříspěvekNapsal: sob 10.04.2021 15:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5998
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
DAF píše:
... za pár let bude každý, kdo bude chtít provozovat čuďáka vyvrhelem, kdo nebude mít baterky, nebude in.

Rád bych sdílel Tvůj optimismus :o , ale já si myslím, že naše generace se toho nedožije a kdo ví jestli i ta příští. :roll:
Ono totiž pohled do těch zářných elektro-mobilních zítřejšků vypadá asi takhle:
Příloha:
Wired_Fatra.jpg
Wired_Fatra.jpg
[ 95.31 KiB | Zobrazeno 98 krát ]


Jen s tím rozdílem, že dnes jsou ty hory přes ty dráty a sloupy pořád ještě vidět, ale v budoucnu nebudou, budou všude vidět jen ty dráty a stožáry. :(
Laické veřejnosti se totiž soustavně zamlčuje fakt, že přes čerpací stanice dnes proteče cca 10x víc energie, než přes všechny dráty, co tu už natahané máme. :P I kdybych připustil, že elektro-mobilita se bude vyznačovat 2x větší účinností, než autonomní spalovací proces (o čem ale dost pochybuji), tak stejně těch drátů budeme potřebovat 5x víc. A to absolutně zanedbávám fakt, že ta energie se musí i nějak vyrobit a nejspíš taky skladovat (pokud opravdu chceme při zvyšování kapacity ve velkém využívat zejména obnovitelné zdroje). Já však vidím hlavní problém především v její dopravě. Už dnes má Německo obrovský problém v tom, jak dostat energii z větrných parků v Severním moři na průmyslový jih země. Kapacity jsou na hraně a to jen díky tomu, že mohou parazitovat na české a polské přenosové soustavě.
Takže mne nejvíc mrzí, že se asi nedožiji toho, abych věděl jak tohle dopadne. Anebo možná jsem i rád, že se toho nejspíš nedožiji. :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Diesel Mentor
PříspěvekNapsal: sob 10.04.2021 15:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7559
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Ne, nejsem optimista, to se budu raději dohadovat, jestli MVVS 1,5D je detoňák, nebo diesel, a jestli MVVS 2,0 byl jen ve verzi G, nebo i D. K eletromobilitě, proč se uvádí doba nabíjení na 80% kapacity a ne na 100%? Když jedu k benzince, beru plnou (samozřejmě podle potřeby, ale opravdu většinou plnou, ta mi vydrží na většinu měsíce, není třeba každý den doplňovat - dobíjet, abych mohl ráno vyjet). Mimochodem už se objevily venku návrhy na zákaz nabíjení v určitých denních dobách, právě pro nedostatek zdrojů. A nikdo nemluvi o potřebných (obrovských) investicích na výstavbu siti, aby bylo možno nabíjet to předpokládané množství e-aut. Těch otazníků je mnoho, ale odpovědí málo..Ale už jsme zase mimo téma :lol:.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz