Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 95 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pát 19.02.2021 10:56 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5902
Bydliště: Žilina SR
Obrázky: 15
Ale když už tady mám pamětníka, co kdysi kupoval ten konverzní set na předělávku detonační dvaapůlky na žhavící, tak se zeptám na jiné. Psal jsi, že součástí setu byl nový výbrus (tedy vložka+píst+ojnice), dno válce (spalovací komora) se závitem M6x0,75 pro metrickou svíčku, měděné těsnění, upravená žebrovaná hlava a 1 svíčka JENA M6. A že to všechno stálo 25 Kčs. :o Tak tomu se fakt nechce dnes věřit, že v podstatě generálkový set se svíčkou stál cca tolik co 3 svíčky od MVVS 8O Já si pamatuji, že ty stály 8 Kčs/ks, i když tato cena možná platila až o pár let později, protože já první svíčky kupoval někdy v roce 1976-77, do té doby jsem měl jen detoňáky).
Jenže šťouralové na ruském fóru, kde je takové vlákno o sběratelských skvostech motorů, kam jsem dal fotky této žhavící Jeny, a taky TONO3,5, okamžitě zapochybovaly nad mým komentářem, kde jsem napsal, že šlo o předělávku ne domácí, kutilskou, ale kupovaným fabrickým setem a že svíčka jak v Jeně tak v Tonu je metrická. O svíčkácj tvrdili, že si to asi někdo sám přeřezával když strhla závit v hlavě (co podle mne postrádá jakoukoli logiku) a že všechna Tona a žhavící Jeny, co oni mají mají svíčku s W1/4"x32. Taky mi dávali odkaz na fotku svíčky JENA 1/4" zde http://forum.rcdesign.ru/attachment.php ... 1289849027. Naštěstí i na mé na svíčce je to M6 vyraženo, nasvítil jsem to tak, že to je i na této fotce krásně vidět:
Příloha:
Plug_JENA-M6_in_headm.jpg
Plug_JENA-M6_in_headm.jpg
[ 65.68 KiB | Zobrazeno 313 krát ]

Nicméně oni argumentují, že šlo asi jen o nějaký pokus v drobné sérii, kde se českoslovenští a východoněmečtí výrobci pokoušeli prosadit svůj metrický standart a pak se hned rychle vrátili k W závitu. Ono to vlastně i je pravda, jen s tím rozdílem, že to netrvalo krátce a že těch svíček bylo vyrobeno opravdu hodně. Marně jsem tedy tvrdil, že ty metrické svíčky se v ČSSR používaly masově po dobu víc než 10 let a pokud mají doma MVVSky a TONO s withworthem, tak asi na export do SSSR šly s tímto závitem, nebo si je modeláři sami přeřezali na trochu větší withworth.
Zde je fotka, kde v horní řadě jsou metrické, 2 MVVS (maí na elektrodě 1 zápich), 1 JENA M6 a v dolní řadě jsou 3 MVVS s W závitem (mají na elektrodě 3 zápichy - tím se to rozlišovalo):
Příloha:
plugs_M&W_07m.jpg
plugs_M&W_07m.jpg
[ 56.39 KiB | Zobrazeno 313 krát ]

Rozmístil jsem ty 2 řady svíček aby byly otočené závity k sobě, takže se dá i volným okem rozeznat, že ty W jsou oproti M o málinko větší. :wink:

Nakonec vím taky, že k motorům TONO se prodávaly náhradní hlavy s W závitem, a taky třeba dvojsvíčkové hlavy. Sám jsem kdysi koupil použitý TONO5,6 s metrickou hlavou, ale dostal jsem k němu i náhradní W hlavu, jakož i metrickou dvojsvíčkovou. Ten jsem ale záhy prodal, protože jsem potřeboval peníze na serva Futaba, když jsem si postavil amatérskou proporcionální soupravu.
Další pochybovači zas tvrdí, že žhavící set nemohl obsahovat píst s kuželovým deflektorem, ale musel by být s plochým dnem. Tak na to opravdu nemám odpověď. 6e prostě všechny detoňáky mají kuželová dna pístů (nebo velká většina, což je pravda) a žhavíky rovné. Já si sice myslím, že kuželová dna mají především motory s centrálním vyplachováním, jako ta JENA, nebo MK-12V (Webra-Mach), MK-16, MK-17 a pod, zatím co motory s křížovým (Ritmy) nebo vratným vyplachováním (MVVS) ho mají rovné. Na to padl argument, že MVVS 2,5 TRS ho měl kuželové, ale RL rovné. RL jsem měl, tam bylo opravdu rovné, ale jak to bylo s TRS - nevím. Nicméně MVVS 2,5 D7, co byla mírně upravená TRS-ka, ho měl taky rovné. Ale pak jsem zjistil, že ty první D7-čky, ty s pískovaným výfukem, ho měly fakt kuželové (mám totiž 2, jednu tu starší a jednu novější), takže jsem ochoten věřit, že i TR a TRS ho taky takový měly. Nakonec MVVS1,5D, s dvoukanálovým vratným vyplachováním, má taky to dno kuželové.
U mé konvertované Jeny je i taková možnost, že ten konverzní set skutečně měl rovný píst, ale jak ho majitel vyběhal, tak třeba zkusil motoru ještě prodloužit život tím, že ze starého výbrusu použil jenom píst (a ten byl kuželový). Ale to už jsou jen takové moje dohady. :roll:
Každopádně by mne zajímal názor jiných českých a slovenských pamětníků, protože mně je sice čerstvých 60, ale zas až takový pamětník nejsem, provozovat spalovací motory jsem začal až někdy v první polovině let 70. a éra funglových motorů JENA mě minula. Sice jsem s nimi lítal, ale už tehdy to byly starožitnosti. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pát 19.02.2021 11:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5902
Bydliště: Žilina SR
Obrázky: 15
igorb píše:
:twisted:

Igor, ešte mám na Teba takú odbornú otázku, Ty si tu taký expert. :wink:

Je naozaj pravda, že mnohé motory, ktoré majú tak detonačné ako aj žhaviace verzie, sa skutočne líšia v tvare dna piesta. Detonačné ho mávajú kuželové alebo sférické, žhavíky ho majú rovné, a to napriek tomu, že vyplachovanie je v oboch verziách rovnaké. Tak by ma zaujímal dôvod. :o
Moja úvaha je taká, že či to náhodou nesúvisí s tým, aby v tých detoňákoch nevznikalo pri zapálení zmesi viacero detonačných ohnísk, ale len jedno na vrchole toho kužeľa, teda v priehlbine protipiestu, v strede spaľovacej komory. :roll:
Lebo je zrejmé, že žhavíky so správne zvoleným kompresným pomerom, s tým asi nemajú problém, pretože zmes sa v nich zapaľuje od vlákna sviečky, teda v jednom, jednoznačne tým určenom, ohnisku.
To je taká moja úvaha. 8)
Aj keď existuje dosť veľa detonačných motorov, ktoré však majú to dno rovné, napríklad i tie ruské Ritmy všetkých verzií (bolo ich asi 4 typy, 4-kanálové/2-kanálové, staršie, novšie ...). Ale oni mi tvrdili, že prvé ritmy mali tiež dno kužeľové, ale ja som sa s takými nikdy nestretol. Možno za to môže "socialistické zlepšovateľstvo, keď sa kvôli výrobným nákladom mnohé veci v konštrukci menili a to pokračovalo desaťročia tak, že sa nakoniec z pôvodne úspešného motora stal nepoužiteľný šrot. Spolu s morálnym zastarávaním aj na toto doplatilo mnoho sovietských motorov. Ale aj naša D7 pôvodne mala kužeľ a posledné už piest rovný a zdá sa mi, že aj vyššie okno, teda širšie časovanie výfuku (to vôbec nehovorím o nastupujúcich 3-kanálových DR/DF).
Našiel som ale výkresy RITMa v knihe od Gajevského a skutočne je to tak, tvar dna piesta na nich nie je rovný ale vo forme useknutého kužeľa. Teda takýto:
Příloha:
Backup_of_Ritm_piston.jpg
Backup_of_Ritm_piston.jpg
[ 53.78 KiB | Zobrazeno 307 krát ]


Tak čo si o tom myslíš Ty, ale aj ostatní? :roll:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pát 19.02.2021 11:43 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4435
Bydliště: SK Bratislava
Neviem o tom ze by dizle mali mat kuzelovy piest a zhaviky plochy, vsetky prerabky co som videl, alebo sam urobil mali povodny piest a tiez MVVSky od novoty. (teraz si nespominam ze by som mal iny motor ako MVVS vo verzii aj dizel aj zhavik).

Jedina vec je, ze v pripade ze by konicky piest zasahoval kvoli malemu kompresnemu objemu az do sviecky, tak s tym bolo treba nieco urobit, napriklad tym zrazenim spicky, ale to je vazne problem len u malych objemov. Ten konicky piest sa beztak pouzival len u centralneho (axialneho) vyplachovania ako mala napriklad aj ta jena. U vratneho preplachovania bol piest plochy a u priecneho tam bol bud deflektor alebo tvarovany piest. ... no pokial pominiem "cenovo optimalizovane" konstrukcie typu plochy piest vo vratnom vyplachovani ako sme obcas videli.

Dokonca u MVVS DF bola aj vlozka aj piest ten isty u dizla aj zhavika, protipiest bol vo vlozke hlavy, nie priamo vo vlozke valca. Takze prerabka na zhavika spocivala v novej hlave, alebo sa namiesto vlozky hlavy pre protipiest, pouzila zhaviaca vlozka hlavy. Tusim v neskorsich verziach tu vlozku s protipiestom nahradili klasickou koncepciou, lebo ta vlozka nefungovala, tusim na spravnu kompresiu bolo treba mat protipiest tak hlboko, ze sa dotykal piestu ... hlavne ked clovek pouzil vysmradene palivo co dostal v obchode spolu s tym motorom, no proste kriza, ked som to videl, viac som tie motory uz do ruk nezobral, takze dalsi vyvoj neviem ... vystacil som si s dobre fungujucimi D7 :- ))))))) ... este mam tusim tri, ale to by som musel prehrabat tu bednu zeleza co mam doma :-P


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: pát 19.02.2021 13:25 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2498
Bydliště: Ústí nad Labem
Vlado: Ten set jsem kupoval okolo roku 1970 v Praze v Jindřišské ulici v tehdejším Mladém techniku. Možná, že šlo o doprodej, ale s cenou jsem si jistý.
Stejně tak se závitem M6 x 0,75, protože ten do jisté doby (přesně nevím) používaly i motory Tono i MVVS a nejspíš i Vltavan. U MVVS to byly svíčky rozebíratelné, se šroubením a slídovým těsněním. Prostě W 1/4x32 se začal používat později. Protože má nepatrně větší průměr (0,635 mm) dal se "na surovce" přeříznout z původního. Asi dvakrát jsem to udělal, jinak jsem raději vyráběl novou hlavu. V modeláři kdysi dokonce vyšlo obzvlášť surové řešení - k přeříznutí závitu si vyrobit "závitník" z odešlé svíčky s witworthem, nebylo totiž snadné tenhle závitník sehnat. Mně ho vyrobili schopní přátelé v Moravanu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 11:04 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5902
Bydliště: Žilina SR
Obrázky: 15
Ještě se vrátím k té jehle RC-karbu JENA.
Včera jsem měřil ten závit ulomené trysky.
Tak naštěstí je to obyčejný M3 (tedy ne jemný, jak jsem se původně domníval), což je pro opravu dobře. 8)
No jak s věkem slábnou oči, tak i hrubé věci vnímám jako jemné. :(
Ale zatím jen 60+, doufám že se to aspoň v tomto stavu vydrží a budu moci aspoň pilotovat modely. Na dálku furt vidím jako orel. :mrgreen: No, takový trochu slabozraký orel. :lol: :lol: :lol:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 11:14 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4435
Bydliště: SK Bratislava
ano, udrzi sa to v tomto stave - na citanie jedny brile, na letovanie druhe, na kukanie do monitora 3tie a robotu doma 4te ... no a na lietanie nic, to mas do daleka, ale na pripravu k letu pouzijes 2 z tej zbierky 4roch :- ))))))))))))))))))))))) ... ale to by slo vyriesit bifokalmi 8)

yo a na ten zavit treba taku tu jednooku lupu ako maju hodinari (no teda mali, hodinky uz vysli z mody, ale aspon to lahsie zozenies :mrgreen: )


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 16:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5902
Bydliště: Žilina SR
Obrázky: 15
Vidím, že naše skúsenosti sú podobné.
A nemaj obavu, všetko to, čo si vymenoval a ešte viac, mám a používam. 8)
Tie hodinárske lupy mám už 30 rokov. Pri laserovaní, ktorým sa živím, som ich používal aj keď som do blízka ešte videl, lebo štruktúru gravírovaného povrchu nevidí voľným okom ani malé dieťa.
A okrem vymenovaného mám aj také okuliare s dvoma takýmito lupami (to sa však príliš neosvedčilo) a ešte aj takú čelenku s dvojstpňovou sklopnou optikou a podsvietením (ta je super, len podsvietenie trochu slabé, LEDka je tam zastaraná). To je dobré napríklad na to letovanie, ale keď nie je po ruke, tak si dám aj 2 okuliare na seba.
A na plac mám v startboxe lacné hypermarketové 2x+3D okuliare, čo mi zatiaľ vždy postačilo.

Inak, opravujem teraz miniDiablotina, s ktorým som v máji 2020 tresol. S vysadeným motorom som sa snažil doplachtiť na dráhu, ale nedoletel, padol mi po krídle a spravil mlýnske kolo, takže trup bol na 3 časti a krídlo síce viac-menej celé, ale značne poškodené. Keby som nešpekuloval a posadil ho do rákosia naokolo, tak by škody boli asi minimálne, lenže ja som "frajer", čo na dráhu vždy doletel :D , ale tentoraz nie. :oops: No a odvtedy kvôli tomu prakticky nelietal. Už som bol rozhodnutý, že to opravovať ani nebudem, ale dlhé zimné večery v lockdowne nakoniec rozhodli, že som mu dal ešte asi poslednú šancu. Však si to po 750 letoch hádam aj zaslúži. :lol:
Včera a predvčerom som teda finalizoval opravu - opravoval poťah nažehľovačkou, čo je činnosť, ktorú bytostne neznášam. :| Bohužiaľ kupované modely sú všetky fóliované, tak sa tomu bohužiaľ musím podriadiť, alebo modely nekupovať, ale ja na svoje vlastnoručne stavané modely to svinstvo nikdy nedám. :P Teda chápem, že pri sériovej výrobe modelov je to veľmi výhodná technológia, neviem ako Ty, ale ja mám k nej vyslovený odpor :x . A pri opravách duplom. :evil:

Je to síce OT, ale čo už. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 16:25 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4435
Bydliště: SK Bratislava
Neviem ci k tomu mam odpor, v zivote by na nazehlovacku pouzit nenapadlo :mrgreen:

a ano nazehlovacka vo vlakne zbierky spalovakov sa tiez moc nehodi :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 17:17 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5902
Bydliště: Žilina SR
Obrázky: 15
Teraz zase trochu k téme, teda k motorom JENA.
Na ruskom fóre mi nikto neverí, že ta moja prestavba na žhavíka bola urobená fabrickým kupovaným setom. Argumentujú jednak tým, že ho nikto z nich nevidel, a potom aj tým, že do ZSSR sa predsa dodávali aj 4 okienkové JENY 2,5, ktoré mali aj fabrický žhavíkový variant. Tu na týchto fotkách hore ich vidno.
Příloha:
JENA_types.jpg
JENA_types.jpg
[ 70.35 KiB | Zobrazeno 124 krát ]

Příloha:
IMAG1695.jpg
IMAG1695.jpg
[ 59.17 KiB | Zobrazeno 124 krát ]

Příloha:
IMAG1696.jpg
IMAG1696.jpg
[ 53.44 KiB | Zobrazeno 124 krát ]


Takže, načo by sa v ZSSR predával nejaký konverzný set, keď sa predávali rovno hotové 4-okienkové žhavíky. Navyše na mojom motore sa im ta lesklá odsústružená horná plocha rebrovanej hlavy valca zdá neprofesionálna, teda amatérska, takže tvrdia, že to muselo byť vyrobené samodomo. :roll: Som presvedčený, že to tak nebolo, ale už aj sám o tom začínam pochybovať (lebo ja som motor taký dostal, sám som ho nekonvertoval :? ). Ale pokračovalo to ďalej. :|
Najprv z toho bola dlhá polemika ohľadne metrickej sviečky, argumentovali tým, že tie 4-okienkové žavíky mali predsa palcovú (aj fotku uverejnili, však keď ich naozaj dodávali do ZSSR, kde metrické sviečky neboli, tak asi vyrobili pre nich palcové). Tiež argumentovali aj tým, že tam ktosi z nich kúpil TONO-10 v roku 1978 a ten mal sviečku palcovú (lenže to bolo v čase, keď sa aj u nás tie metrické prestali používať). Mojimi fotkami JENA M6 sviečok sa v tomto však akosi nechali presvedčiť. Odbili to tvrdením, že sviečok M6x0,75 sa asi urobila len nejaká pokusná séria, ja však viem, že sme ich mali cca 10 rokov (iba tie). Ale už to nechali tak.
Ale v zápätí vytiahli iný argument, a síce to, že piest v mojom motore je s kužeľovým deflektorom. :| To by vraj Nemci k žhavíku určite nedodali.
Tí mudrci a chytrolíni tvrdia, že kužeľový deflektor majú len a len detoňáky a žhavíky ho naopak nemajú. Zas argumentujú tými 4-okienkovými JENAmi, ktoré vraj majú dno ploché.
Ja si ale myslím, že kužeľový deflektor nesúvisí s spôsobom zapaľovania, ale vyplachovania, pričom to centrálne vyplachovanie ho naozaj veľmi potrebuje, ale krížové a vratné ani tak nie. No a práve tie 4-okienkové JENY podľa všetkého už nemajú centrálne, ale 4-kanálové krížové vyplachovanie (ako ruské Ritmy), tak preto je tam použitý plochý piest.
Bol však aj ďalší argument, že predsa aj MVVS 2,5 TRS mali piest kužeľový, ale jeho žhavíkové dvojčatá MVVS 2,5 RL už mali piest plochý. No priznám sa, že TRS som nikdy nemal (RL áno, skutočne s plochým dnom), ale skalopevne som bol presvedčený, že nastupujúce verzie D7 mali piest plochý. A mám aj doma dva motory MVVS 2,5 D7, jeden je Typ I. (s pieskovaným výfukom) a druhý neskorší Typ II. (s hladkým, osústruženým výfukom). Samého ma však dosť prekvapilo 8O , keď som zistil, že ten Typ I. má naozaj na pieste kužeľový deflektor a ten neskorší Typ II. ho teda nemá. :o Keďže Typ I. je zrejme priamym pokračovateľom TRS, tak im teda asi verím, že aj TRS a pravdepodobne aj jeho predchodca TR, ten deflektor mal. Okrem toho, však aj MVVS 1,5D má deflektor, pritom má takisto 2-kanálové vratné preplachovanie. :?
Ale to na veci konvertovanej mojej JENY veľa nemení. Myslím si, pravdepodobne sa zistilo, že pri vratnom aj krížovom vyplachovaní deflektor neprináša žiadne výrazné výhody, a tak ho prestali robiť. Nakoniec aj ten ich "slávny" sovietsky Ritm (mimochodom vyrábaný masovo desaťročia postupne asi v 6 verziách) mal spočiatku 4-kanálové, 4-výfukové krížové vyplachovanie a piest s dnom v tvare useknutého kužeľa. Lenže všetky jeho ďalšie verzie už mali dno rovné (aj ja sám mám doma 2 také, s rovným dnom, jeden je ale 4-kanálový a druhý 2-kanálový).

Tak sa pýtam, či niekto z vás sa tu stretol týmito asi poslednými 4-okienkovými verziami motorov ZEISS-JENA.
Lebo ja sa domnievam, že tie 4-okienkové motory JENA 2,5 sa do ČSSR už asi oficiálne nedovážali, lebo som ich tu fakt u nikoho nevidel. Tento môj názor nakoniec podporuje aj to, že ani pán Kalina sa o nich v svojich knižkách ani slovkom nezmieňuje. Naopak do ZSSR zrejme dovážané boli, ale zas nebol dovážaný ten konverzný set. Ak by toto bola pravda, tak by to mnohé vysvetľovalo. 8)

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 24.02.2021 20:13, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 17:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5902
Bydliště: Žilina SR
Obrázky: 15
Ešte pridám fotky Motora MVVS 2,5 D7 (typ I. vyrábaný cca do roku 1969) v RC verzii. Tento motor je úplne v pôvodnom stave tak, ako som ho dostal. No a zistil som, že na rozdiel od novšieho typu nižšie má piest s kužeľovým deflektorom (to je zrejme pozostatok konštrukcii jeho predchodcov TR a TRS)
Příloha:
MVVS-25D7_RC_old_1m.jpg
MVVS-25D7_RC_old_1m.jpg
[ 124.98 KiB | Zobrazeno 122 krát ]


Příloha:
MVVS-25D7_RC_old_2m.jpg
MVVS-25D7_RC_old_2m.jpg
[ 130.98 KiB | Zobrazeno 122 krát ]

Tu si všimnite toho pieskovaného neopracovaného výfuku! :wink:
Příloha:
MVVS-25D7_RC_old_4m.jpg
MVVS-25D7_RC_old_4m.jpg
[ 89.02 KiB | Zobrazeno 122 krát ]


Příloha:
MVVS-25D7_RC_old_5m.jpg
MVVS-25D7_RC_old_5m.jpg
[ 95.16 KiB | Zobrazeno 122 krát ]


_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 17:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5902
Bydliště: Žilina SR
Obrázky: 15
No a pre porovnanie MVVS 2,5 D7 (typ II. vyrábaný cca do roku 1973), ten je v klasickej verzii s obstrekovým karburátorom, ale ihla trysky je mojej vlastnej výroby, pretože motor som dostal nabúraný, so zlomenou ihlou, prasknutou kľukovkou a prerazeným zadným vekom kartera. Dalo mi dosť námahy zohnať tu kľuku, ale podarilo sa, veko a trysku som vyrobil sám. Takže toto nie je taký zbierkový exponát ako ten motor predtým. Tento motor má ale už piest s rovným dnom.
Příloha:
MVVS-25D7_new_1m.jpg
MVVS-25D7_new_1m.jpg
[ 135.74 KiB | Zobrazeno 134 krát ]


Příloha:
MVVS-25D7_new_2m.jpg
MVVS-25D7_new_2m.jpg
[ 131.29 KiB | Zobrazeno 134 krát ]


Tu si všimnite, že výfuk je nahladko osústružený! :wink: Takisto nové, mnou vysústružené, duralové zadné veko skrine.
Příloha:
MVVS-25D7_new_5m.jpg
MVVS-25D7_new_5m.jpg
[ 96.01 KiB | Zobrazeno 134 krát ]


A tu je dobre viditeľná nová tryska ihlového ventilu. Ihla sa skrutkuje dovnútra trysky závitom M2,2 a jej račňa je utesnená gumovým krúžkom extrahovaného zo starého plynového zapaľovača. Teda je to systém veľmi podobný tomu, aký sa potom používal k motorom MVVS v 90. rokoch až do ukončenia výroby niekedy v rokoch 2014-17.
Příloha:
MVVS-25D7_new_6m.jpg
MVVS-25D7_new_6m.jpg
[ 98.87 KiB | Zobrazeno 134 krát ]


_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 24.02.2021 20:15, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 17:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5902
Bydliště: Žilina SR
Obrázky: 15
igorb píše:
... a ano nazehlovacka vo vlakne zbierky spalovakov sa tiez moc nehodi :mrgreen:

No, hádam som to tými poslednými 3 príspevkami trochu odčinil. :wink: :wink: :wink:
Myslím si, že Tvoje oči pri pohľade na tie D7-čky určite zvlhli. :D A nielen Tvoje. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 17:54 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4435
Bydliště: SK Bratislava
Ani nie, mam take 3 doma :- )))))))))))

... ale nie take nalestene, ja som ich vyjazdil :-P


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 18:23 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5902
Bydliště: Žilina SR
Obrázky: 15
A takto to vyzerá, keď dostanete po havárii rozbitý motor MVVS 2,5 RL (zlomený karter "vejpůl"), ale vcelku nepoškodené črevá (iba ohnutá ojnica) a doma máte starý vybehaný sovietsky MD-2,5 METEOR, s ohnutou kľukou a netesniacim výbrusom, ale celým blokom (ak nerátame odrazený kus montážnej pätky pri tej havárii kedy sa aj ohla kľuka). S úžasom som zistil, že vonkajší priemer vložky a takisto hrubšej časti hraidele kľukovky, majú zhodné na stotinu mm. Takisto pozície výfukového a prefukových kanálov pasovali voči kanálom v bloku. Napriek tomu, že RL mal 2-kanálové vratné vyplachovanie a Meteror priečne, tak do toho jeho obrovského kanála to pasovalo. Hlavné ložisko kľuky mali takisto zhodného rozmeru 22x10x6 (6900) a poloha sacieho okna v kľuke tiež pomerne presne sedela s oknom v sacom náliatku karburátora. Takže jediné, čo nepasovalo bola dĺžka kľukovky (ta od RL bola asi o 5mm dlhšia) a takisto rozmer predného ložiska, kde Meteor ho mal 16x5x5 (625), zatiaľ čo RL s miniatúrnymi guličkami 14x7x3,5 (687). Tak som vytočil redukciu, ktorú som do skrine zalisoval na lepidlo, čo mi umožnilo použitie RL hriadele bez úprav. Len sa mi nepodarilo dostatočne dobre utesniť predok, obával som sa redukciu vytočiť s príliš malou vôľou na hriadel, takže za chodu predok dosť soplí kvapky oleja. Na druhej strane ložisku, ktoré v motoroch TRS/RL/D7/G7 vždy dosť trpelo, takéto intenzívne mazanie skôr prospieva.
Ešte som musel vytočiť dno valca so závitom na sviečku W1/4"x32. Na to som využil jednu starú žhaviacu hlavu so spáleným vláknom, ktorá sa dodávala k MVVS 2,5 GF/GR/GRR/GRR-T - tú stačilo len prevŕtať a narezať ten závit. Hornú rebrovanú časť som kúpil - to sa predávalo pod názvom RC hlava k 2,5. Nakoniec ešte ojnica. Mal som jednu starú od TRS, čo mi dal kamarát, ktorý ju menil, lebo bola s oválnym horným okom. To som vypúzdril a zistil, že jej dĺžka zs náhodou pasuje tak, že motor má s ňou dokonca ten správny kompresný pomer. A nevadilo vôbec ani to, že výbrus mal oproti pôvodnej pozícii v RL piest pootočený voči vložke o 90° - kompresia naďalej výborná. Tak už som len doplnil z detonačného Meteora (ten mi tiež kedysi prešiel rukami) obsterkový difuzér a trysku ihlou. Motor pergektne štartuje a napriek nedefinovateľnému spôsobu vyplachovania dosahuje parametre porovnateľné skôr s RL než Meteorom. Jediný nedostatot je to odkvapkávanie z netesného predku hriadele.
A tu sú fotky:
Příloha:
MVVS-MD25_1m.jpg
MVVS-MD25_1m.jpg
[ 85.95 KiB | Zobrazeno 121 krát ]

Příloha:
MVVS-MD25_2m.jpg
MVVS-MD25_2m.jpg
[ 102.57 KiB | Zobrazeno 121 krát ]

Příloha:
MVVS-MD25_3m.jpg
MVVS-MD25_3m.jpg
[ 100.41 KiB | Zobrazeno 121 krát ]


_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Sbírka spalováků
PříspěvekNapsal: stř 24.02.2021 18:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5902
Bydliště: Žilina SR
Obrázky: 15
A ešte 2 fotky:
Příloha:
MVVS-MD25_4m.jpg
MVVS-MD25_4m.jpg
[ 126.11 KiB | Zobrazeno 121 krát ]

Příloha:
MVVS-MD25_5m.jpg
MVVS-MD25_5m.jpg
[ 125.76 KiB | Zobrazeno 121 krát ]


:D

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 95 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz