Autor |
Zpráva |
VTjr
|
Napsal: stř 02.09.2020 18:48 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
No kamaráde, teď jsi mne dostal. Přesná odpověď na tuto zdánlivě jednoduchou otázku není ani jednoduchá, ani triviální. Odpovídám se značným opožděním, protože jsem byl na krátké dovolence v místech bez připojení k Internetu. Ale ještě předtím jsem se snažil nějaká doporučení najít a zjistil jsem, že eliminace vrubových napětí - to je hotová věda, na které se píšou diplomovky, ne-li přímo dizertace. Našel jsem 2 odkazy na diplomové práce z VÚT Brno, které se zabývají podobnou problematikou (konkrétně pevností perforovaných plechů, kde jsou ale ty otvory chápány spíš jako porucha) a taky stupňovanými hřídeli. Dost náročné na pochopení, zvlášť pro nevystudované strojaře. Nicméně nejaké závěry jsem si z toho všeho vyvodil. V zásadě platí, že čím větší průměr otvoru, tím je eliminační účinek rozložení napětí lepší, na druhé straně ale velké otvory zas oslabují konstrukci zmenšováním činného průřezu dílu. Takže se musí volit jakýsi kompromis. Taky platí to, že vrtat se nemá tam, kde viditelně končí prasklina, ale kousek dál (o jeden až 2 průměry toho otvoru), protože ve skutečnosti ona ta prasklina opravdu dál pokračuje, ale ještě není vidět. Takže dobře poradit mohou spíš praktici na základě svých letitých zkušeností (ti co takové mají, vidím, že se tu s takovou radou nikdo moc nehrnul). No ono je to taky odpovědnost dát radu, a co když nevyjde? Myslím si, že teoretik, jen tak z patra, poradí asi sotva. To proto, že vypočítat je to vskutku nesnadné, a i kdyby, tak bez přesné znalosti charakteristik daného materiálu je to vlastně nemožné. On si bude vědom, že o tom konkrétní toho vlastně ví příliš málo aby za svou radu byl ochoten nést odpovědnost. Myslím si, že tyhle věci se asi snadněji řeší empiricky, tedy v labáku, kde se na vzorcích odlitku stejného materiálu vytvoří uměle praskliny a pak se porovnáva odolnost vůči jejich šíření při kalibrované zátěži s odlehčovacími otvory různých průměrů i bez. A aby bylo možné z toho vyvodit závěry, tak by se to muselo zkoušet na statisticky významném souboru. Navíc, když by se ještě měla zkoumat i ta závislost na průměru těch otvorů, tak ta měření by šla do stovek, možná tisíců. Řekl bych, že to je už přímo téma pro státní úkol, nebo mezinárodní grant. K tomu pak napasovat teorii, která by ladila s naměřenými zkouškami a doktorát máš téměř jistý. Ale nepochybuji o tom, že podobné výzkumy se už mnohokrát dělaly, ale já na to nenarazil. Možná jsem jen nenašel vhodná klíčová slova nebo jsou mnohem staršího data a na netu prostě nejsou, nebo jen na uzavřených webech. Já v tomhle až takový praktik nejsem (tohle jsem řešil jen několikrát, pokusně a spíš na praskajícím plastu, na kovovém odlitku ne), ale osobně bych volil průměr toho otvoru cca rovný nebo trochu menší než je síla stěny skříně v daném místě (čili asi 1,5mm). Samozřejmě ho pak řádně odmastil a zalil vhodným lepidlem (tím doporučovaným tekutým kovem). Uvažoval jsem i nad tím, že je možná lepší ho nevrtat úplně skrz, ale pouze na dotek hrotu vrtáku s vnitřní stěnou (hloubku vrtání je třeba omezit navlečenou tlustostěnnou trubkou na vrták). To se pak bude lépe hermetizovat tím lepidlem (nezateče tolik dovnitř), ale zase eliminační účinek toho vrubového napětí bude asi o něco horší. Asi tolik z mé strany.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
Naposledy upravil VTjr dne čtv 03.09.2020 11:07, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
DAF
|
Napsal: čtv 03.09.2020 10:29 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Jen poznámku, příspěvek VTjr jsem četl, volba velikosti díry bude opravdu odhadem. Asi bych, hlavně s ohledem na velikost dílů nedělal nic velkého. Asi bych volil rozměr 1,5 mm (volba je na tobě). Při vrtání ale pozor, ona ta prasklina nekončí tam, kde to vidíš ty. Proto bych vrtal o fous dal v jejím směru (řádově půl mm). Pamatuju na opravu plexi na Blaníkovi, kde už byla řada děr a prasklina stále pokračovala. Vím, že to je jiný příběh, ale otvor, ktery měl napětí rozvést, byl ve viditelně části praskliny, ovšem ta bohužel ještě malinko pokračovala a protože byl odlehčovací otvor udělán brzo, nic ji nebránilo v dalším šíření.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: čtv 03.09.2020 11:28 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
V podstatě jsi potvrdil to, co jsem napsal já (a dodatečně zvýraznil). Tak fajn, že se zatím aspoň my dva shodnem. Volba průměru otvoru je v našich amatérských podmínkách fakt jen odhadem a asi víc bude důležitá ta jeho poloha. Pokud se vyvrtá příliš brzo, tak jako by tam nebyl, ten otvor bude úplně zbytečný a bude to vesele praskat dál. Ovšem krom zbytečného perforování karteru takový zbytečný otvor už nic neoslabí, takže pokud se zaleje lepidlem, nebude ani ničemu vadit. Takže v první řadě bych to prostudoval řádně lupou. Napadlo mě také, naplnit skříň nějakým barevným roztokem, zavřít ji, nějak zahermetizovat a natlakovat. Pak se uvidí kudy ta barva ještě leze. Asi by se dal použít inkoust z propisky rozpuštěný v lihu nebo acetonu. Ale pak by zas byl problém jak to z té spáry dobře vymýt. Nehledě k tomu, že přes neviditelnou část praskliny asi ani nic neproleze. Tam by pomohl asi jen ultrazvuk nebo roentgen, a to je zas mimo naše možnosti, že? Takže radši ne, nic nešpinit barvou! , bude asi fakt jednodušší to řádně prozkoumat lupou a vrtat dál, jak již bylo napsáno.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: čtv 03.09.2020 13:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Pamatuju, dnes už samozřejmě matně, na laborky ve škole a defektoskopii. Díl se namočil do čehosi (řídký olej) pak se zvenku očistil a následně pokryl savým materiálem - křída, mastek apod. Dokonce myslim, že to bylo něco fluorescenčního a zkoumalo se to pod lampou. Tam, kde byl defekt (prasklina), kapalina vyvzlínala na povrch. Tohle asi půjde těžko použít. Asi bych to nehrotil a pod lupou zkontroloval, kam až to viditelně vede a těch cca 0,5 mm za místem udělal otvor. Prasklina s největší pravděpodobností půjde v již naznačeném směru a nebude se samovolně zalamovat ostře pryč. A pokud by to uhýbalo, přiměřené velký otvor na správném místě by mohl změnu zlomu eliminovat. A jinak čištění karteru bych viděl opakovaným oplachem v ultrazvukové čističce.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: čtv 03.09.2020 22:40 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Praskliny na kovu jsou pod UV světlem vidět aniž by se to něčím namazalo. Blbý je, že do nejběžnější UV lampy na kontrolu bankovek se karter nevejde a je potřeba třeba UV zářivka.
|
|
Nahoru |
|
|
Mosquito
|
Napsal: pát 04.09.2020 9:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.5.2008 Příspěvky: 595 Bydliště: Praha
|
Dík všem moc za rady.O víkendu vyvrtám,zalepím a sestavím a uvidím co to bude dělat.Teď nějak nestíhám.A je škoda nevyužít počasí na lítání . To Vtjr:Prosím tě potřeboval bych radu ohledně paliva.Psal jsem ti SZ.Dík
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 08.09.2020 21:00 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Tož hen totok, víkend je za námi, tak co? Lepils'? A jak to dopadlo? Nebo jsi byl létat a oprava se odkládá na zimu .
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Mosquito
|
Napsal: stř 09.09.2020 18:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.5.2008 Příspěvky: 595 Bydliště: Praha
|
To DAF:Trefil jsi to Využívám počasí k lítání.Ale určitě to zalepím ještě před zimou slibuju Pak dám vědět jak to dopadlo.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: stř 09.09.2020 19:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Tomu rozumím, také jsem víkend využil k poletování. Po pobavení osazenstva, vytáhnul jsem svého (nyní oblíbeného) retrostorika Cloud Cruisera (plánek je k dohledání na Outerzonu). Udělal jsem dva lety (a k nim přihodil ještě dva s Plutem). Když jsem utíral letadlo od oleje, najednou jsem si všimnul, že nějak divně plácá výškovka. Blbe jsem slepil koncovku s tyčkou táhla a ono se to utrhlo. Pro mě naštěstí až po přistání . Táhlo opraveno, takže bude-li vhodná konstelace hvězd, zvláště aby Venuše nebyla v opozici vůči Marsu, to půjdu velmi rád znovu provětrat. Jinak mě ta oprava samozřejmě zajímá, i jak to bude dál chodit. Přeci jen, ne že bych to chtěl za každou cenu realizovat, ale mohla by se ta technologie někdy hodit.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: sob 19.09.2020 22:50 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Dik za info, vypadá to nadějně. Držím palce, ať bez další úhony náběhá mnoho hodin.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Mosquito
|
Napsal: ned 20.09.2020 14:08 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 15.5.2008 Příspěvky: 595 Bydliště: Praha
|
Když bude nějakej problém,tak novou skříň jsem koupil.Tak to do ní když tak přeházím všechno a motor poběží v pohodě.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: pon 21.09.2020 12:46 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6888 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Oprava vypadá fakt dobře a věřím, že ten opravený karter nakonec přežije i vše ostatní. No a ten nový nakonec přes bazoš posuneš někomu jinému v dobách, kdy už žádné náhradní díly k těmto motorům nebudou. Anebo, až ten motor doslouží a poputuje do nějaké sbírky, tak se vše přendá do nového karteru aby vypadal jako exponát hezky.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|