Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 80 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2019 11:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5609
Bydliště: Praha ČR
VTjr píše:
Nemyslím si, že celosvětová komunita příznivců čmouďáků je natolik malá, že by se na tom jedna celosvětová fabrika neuživila. Nevíme přesně co všechno zatím je, pokles zájmu o malé žhavíky nepochybně je, ale to může být jen jednou z příčin. :roll:


Podle mého názoru tu je podobná situace, jako ve focení na klasický film... Ono si to celkem drží popularitu a produkce filmů celkem žije (byť ceny pomalu rostou), ale naproti tomu prakticky padla produkce fotopřístrojů. Důvod je v tom, že od toho odešla spousta lidí a dostalo se tak obrovské množství přístrojů do bazarů, že prostě poptávka po nových padla daleko hlouběji, než by odpovídalo jen počtu zbylých zájemců.

U spalováků to bude podobné - oni zájemci zbyli, jenže s jejich poklesem se nejprve vyprodávaly zásoby, k tomu toho šlo spoustu do bazarů a výsledkem byla možnost uplatnění nové produkce blízká k nule.
Blbé je, že za pár let tyhle zásoby vymizí a pak bude s případným oživením produkce velký problém, ale v tuto chvíli bych docela věřil, že se skutečně žádná větší fabrika neuživí...


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2019 11:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7020
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Zásoby dojdou za pár let!? Spíš za pár měsíců, a v podstatě už došly. Na nezapnutý Rx, či vybité baterky jsem zatím nespadnul, ovšem na nepřehozenou paměť v Tx ano. Drknutí do plynu u elektry při přenášení na start se mi už také povedlo. Naštěstí to jsou prckové, takže by to ani nějaké velké zranění nebylo. U čuďáků se mi to zatím nepovedlo, asi si tam dávám větší pozor. Ovšem kecal bych, kdybych tvrdil, že mě vrtule nikdy nesekla. Bylo to ale při startování či seřizování.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2019 12:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5609
Bydliště: Praha ČR
No ona je ještě otázka, kolik se toho už nějakou dobu vyrábělo a zda se výroba opravdu zastavila až nyní anebo reálně stála už nějakou dobu a zásoby tak došly zdánlivě rychle po "vyhlášení konce" :?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2019 13:03 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2008
Příspěvky: 7075
Bydliště: Moravský kras
Tak asi evidentní je, že malé žhavíky (ok, dejme tomu za hranici zvolme 10 ccm) už nejsou a nebudou masovka. Pro fajnšmekry možná zůstane něco v sortimentu výrobců, kteří už umí benzínové motory (Saito, OSMax..). Fakt je ten, že nad 10ccm se už dá najít benzín a začíná tam pomalu dávat smysl i vzhledem k výkonu a ekonomice provozu.
BTW generace, která ještě pamatuje posekaný prsty ze žhavíků tady taky věčně nebude, a nastupující generace už se s tím málo kde potkají.

mimochodem, zablokovat plyn proti nechtěnému drbnutí pupkem do kniplu umí dneska snad každé rádio a měl by to být základní nadrilovaný úkon..
A u benzínu RC spínač na zapalování taky nedovolí odletět bez fungujícího spojení s vysílačem ;)

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2019 13:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.1.2007
Příspěvky: 7020
Bydliště: Praha 8, ČR
Obrázky: 8
Debatu bych završil tím, že nejspíš podržíme minutu ticha za všechny čuďáky, ať už ne metyl či detoňáky. Nastala doba, kdy budou naše malá éra pohánět už jen výhradně elektriky a mezi většimi se nějakou dobu budou prát elektry s benzínama a po dalších tlacích Greténů už zůstanou jen elektry. Ten smrad se pak jen přesune jinam.

_________________
Hitec Aurora 9X


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2019 13:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5609
Bydliště: Praha ČR
Mimochodem pokud někdo chcete, tak můžu nabídnout ASP15 běhané asi 2x na stojanu a OSMAX FX61 trochu víc jetý, ale pořád funkční :-)
Ono je u spalováků možná blbé i to, že s poklesem zájmu je to člověk pomalu líný psát souvisle do bazaru, protože si od toho nic neslibuje, pak paradoxně ti, kdo by to naopak chtěli, mají možností méně...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2019 13:49 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5528
Bydliště: Žilina SR
TomasC píše:
Motor se točí i bez zapnutého přijímače. :D :D

Dobrá kontra. :lol: :lol: :lol:

No ale elektromotr se zas někdy naplno roztočí při pouhém vypnutí vysílače když je špatně, nebo vůbec není nastaven fail save režim (zažil jsem u kolegu = rozbitý model a i poškozené dveře blízko stojícího auta).
Taky toho zavadění o knipl jsem byl svědkem. Kamarád nesl elektrický 3m větroň s kilowatovým motorem, no a při tom nesení v poryvu větra náběžkou posunul nejen knipl, ale přepnul i spínač vypnutí motoru. 8O A pak se mu jen velkým úsilím a pohotovostí podařilo přepnout zpět ten přepínač, než mu točící sklopná karbonová vrtule neskončila v břichu. :o
Taky jsem zažil to, že někdo hodil model s vyplým přijímačem. Ale stejně i takový start F3B na navijáku. Souhlasím, že zas toto se s elektroletem nestane. I nenabité baterky elektroletu jsem zažil (osobně), ale pochopitelně se nestalo nic jiného, jen to, že jsem ten den byl na letišti jen v roli diváka.
Taky se mně osobně 2x stalo to, že jsem ve vysílači zapomněl změnit model. Opačné výchylky křidélek mne ale hned na to upozornily. :lol: S rychlým spalovacím motorákem jsem kvůli tomu hned třísknul, ale s pomalejším elektrickým větroněm jsem se jaksi rychle přeorientoval a po otočce přistál.

Situací z nepozornosti je mnoho druhů, ale ať si každý posoudí sám, které jsou nejnebezpečnější. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2019 14:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5528
Bydliště: Žilina SR
tomashr píše:
...Podle mého názoru tu je podobná situace, jako ve focení na klasický film... Ono si to celkem drží popularitu a produkce filmů celkem žije (byť ceny pomalu rostou), ale naproti tomu prakticky padla produkce fotopřístrojů. Důvod je v tom, že od toho odešla spousta lidí a dostalo se tak obrovské množství přístrojů do bazarů, že prostě poptávka po nových padla daleko hlouběji, než by odpovídalo jen počtu zbylých zájemců.

Tohle přirovnání je trefné, tak nějak to možná taky bude.
tomashr píše:
...Blbé je, že za pár let tyhle zásoby vymizí a pak bude s případným oživením produkce velký problém, ale v tuto chvíli bych docela věřil, že se skutečně žádná větší fabrika neuživí...

Tohle si ale nemyslím, jak kde :roll: Poptávka může být pořád dostatečná.
Například U-čka. Nevím proč u nás upoutané kategorie se tak utlumili. :roll: Možná se pletu a nemám nejnovější informace, ale v ČR je lítá jen několik desítek nadšenců a na Slovensku jsou to spíš jedinci, i když máme několikanásobného mistra světa. A prakticky všichni (i díky němu) v akrobacii přešli na elektriku. Ale kupř v Rusku, nebo USA jsou tyto kategorie nesmírně populární a pořád je tam většina lítá na spalováky. Nakonec F2A či F2C ani jinak nejde, to zasáhlo jen F2B, ale kdo ví, jestli se správně neměla spíš vytvořit speciální kategoria elektrických akrobatů, tak jako k tomu došlo při RC kategorijích. Možná byla obava, že klasická spalováková F2B pak úplně zanikne. :roll: Ono je taky dobré si prohlédnout i videa z různých soutěží, aby si člověk udělal obrázek o tom, jaká je perspektiva. Nedávno jsem narazil na záznam z nějakého ruského regionálního mistrovství v rychlostních upoutaných automobilech. To jsou spalováky. Nikdy jsem nic takového neviděl, ale v Rusku je to prý pořád dost populární, je to taková pozemní obdoba F2A, kde taky jde spíš o kvalitu a nastavení pohonné spalovací jednotky než o nějaké pilotní umění. Jen musím zkonstatovat, že při pohledu na vyhodnocení mi skupina soutěžících ale i organizátorů připomínala spíš akci domova důchodců. :| :) A to o něčem vypovídá. :cry:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne stř 02.10.2019 18:34, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2019 15:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 8110
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
TomasC píše:
Motor se točí i bez zapnutého přijímače. :D :D


Divnej argument ve prospěch elektriky. Pokud máš lítací elektrokrávu, tak co se stane, když zapneš opto regl TMM8024 bez zapnutýho přijímače? No budeš se divit ale nahodile vyrazí na plný pecky kupředu. Jestli to udělá jinej regl a ta nahodilost je daná nějakým zapínacím přechoďákem dějem v reglu, to jsem dál nezkoumal.

Dám protiargument. Co se stane u elektriky když hodně zapáčkuješ hodně zatíženejma digi servama a vypne BEC? Kolik modelářů si umí spočítat Imax * počet serv? To se u čouďáků s přímým napájením přijímače a serv z baterky nikdy nestane.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: stř 02.10.2019 15:34 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 9407
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
VTjr píše:
jestli se správně neměla spíš vytvořit speciální kategoria elektrických akrobatů, tak jako k tomu došlo při RC kategorijích.
Určitě neměla být vytvořena zvláštní kategorie. V RC sice vznikla kategorie akrobatických elektroletů F5A, ale nikdy nebyla létána na nějaké vrcholové úrovni. Došlo to až tak daleko, že byla kategorie F5A zrušena.

.

Nicméně tvůj pohled chápu a titulu mistra republiky v UŠ si mimořádně vážím. Speciálně proto, že jsem ho získal za skřípění zubů spalovacích soupeřů s elektrickým letadlem z EPP a létal jsem na kevlaru. :wink:

.

V regulátorech JETI je nastavitelné chování co se stane bez přítomnosti signálu. A samozřejmě, že to byla ironická poznámka mířící na vlastní chybu. VTjr to samozřejmě pochopil správně. :wink:


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: úte 08.10.2019 19:07 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5528
Bydliště: Žilina SR
Ještě k tomu spalovacímu motoru bez zapnutého přijímače. :roll:

Tohle se sice může stát, ale spíš v takové kategorii jako je F3D, kde motory nemají RC karburátor a jedou stále na plný kotel.
Pokud ho jiné RC modely mají, tak na to, že nejde řízení, dotyčný velmi rychle přijde. Jednak tím, že model mohl být odložen se zavřeným karburátorem a v takovém stavu motor ani nelze nastartovat. No a i v poloze úplně otevřené klapky se startuje špatně, když chytí, tak se rozječí na plný plyn, při pokusu ho stáhnout se hned zjistí, že to nejde. Z hlediska bezpečnosti je důležité jen to, aby byl model dobře uvázán. Navíc před startem se přece popojíždí a manipuluje s plynem. :roll:
Takže toho bych se opravdu u akrobatů nebál. :wink: U pyloňáků možná, to je asi Tvoje zkušenost. :wink:

K regulátorům a FailSave.

Já vím, že v JeTi dbají na bezpečnost. 8) Ale ne všichni používají ty nejlepší regulátory, přijímače, vysílače. A bohužel mnoho začínajících (ale kupodivu i zkušených), ačkoli mají tu nejmodernější výbavu, tak ani neví, že je tam vhodné nějaký fail save režim nastavit. :o To, jak jsem psal o tom poškození vrtulníku najednou se roztočící vrtulí vedle stojícího trupu akrobatu, to byla chyba opravdu zkušeného modeláře. Inu, každý se někdy splete, zapomene. :|

O tom, že kategorie F5A se neosvědčila, jsem opravdu nevěděl. 8O

Jak je to tedy? V F3A soutěží vedle sebe jak spalováky tak elektry, anebo je to jen pro spalováky jako v minulosti? :?:
Asi ne, v čem by pak elektroakrobaty s dokonalými pohonnými koaxiálními jednotkami, s protiběžnými vrtulemi soutěžily?
To ale pak pro tuto kategorii dopadlo tak, že elektry velmi rychle vytlačí spalováky a fakticky udělají z kategorie F3A to, co bylo původně myšleno pod kategorii F5A (přece bylo řečeno, že elektrika bude pod F5...). :roll:

Pokud tam budou povoleny oba typy pohonů, elektry ji nakonec ovládnou tak, jako kukaččino vejce/mládě hnízdo svých opatrovatelů. :P

To ale zase já nepokládám za zcela správné vůči těm, co nadále chtějí létat špičkovou akrobacii se spalováky. Stále dokonalejší elektry budou mít stále větší a větší výhodu a budou pak všude vítězit. Kupříkladu ten protiběžný pohon se u spalováků realizuje mnohem složitěji než u elekter. A u spalovacího F3A tak zůstane nakonec jen ten, kdo nebude mít velké ambice. :(

Ono se přece něco podobného už stalo v F2B, tam se spalováky létají už jen skalní příznivci, ale vítězí se s elekry. :|

Ale připouštím, že je to možná všechno jinak a jen já nemám dostatek správných informací. :oops: Pravidla různých kategorii zas tolik nečtu. Takže pokud se v něčem hluboce mýlím, budu rád, když to někdo znalý dá na pravou míru. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: úte 29.10.2019 0:11 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.10.2010
Příspěvky: 651
Nechci kecat, ale myslím, že mistrem světa F3A se s elektrikou zatím nikdo nestal. A to tam už létají mnoho let a v drtivé většině. Myslím, že naposledy 2019 CPLR jako vždy s Yamadou...? :wink:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: úte 29.10.2019 3:26 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5528
Bydliště: Žilina SR
Klidně tu "kecni" co o tom víš. :mrgreen: Jestli je to opravdu tak, mám radost. :D
A sakra, to abych s tou svou YS-110FZ začal konečnĕ létat. :roll:
Opravdu, není nic lepšího, než pocit, že máš v akrobacii dostatek výkonu navíc. :P
Třeba toho svého mini-Diablotina jsem cca 550 letů provozoval s MVVS 7,5GFS RC, pak asi 200 letů s Radugou-10RU, která se "naštestí" :wink: zadřela (do prostoru válce se uvolnila drátĕná pojistka pístního čepu, co znamenalo totální konec výbrusu), další Raduga-10 už jaksi nebyla ono, nakonec jsem tam vrazil MVVS 10GFS RC s tím klapkovým karburátorem a s tou je to konečnĕ radost lítat. 8) Dobrá desítka na mkdelu o rozpĕtí 1290mm - to je teprve ono. :wink: Letos asi 150 letů - no radost. :mrgreen: Jednak ten výkon a spolehlivost a to pouze na palivo s 5% nitra. 8) Faktem je, že v rekreačním poletování s 3D mne v motorizaci neomezují žadná pravidla. I kdybych do mini-Diabla vrazil třeba dvacítku, tak je to pouze moje vĕc a limity klade pouze fyzika. :)
No a teď jsem náhodou sehnal ůplnĕ nového, 13 let starého, ale nezabĕhnutého boxera MVVS 1.44 Twin s Walbrem :o , tak ho uvažuji dát do vĕtšího Diabla nebo Frenzyho o rozpĕtí 1670mm.
Jenže dočetl jsem se, že s tím Twinem byly jakési problémy? 8O Jde o příspĕvky ve vláknech víc jak 10 let starých, psali, že to zdárnĕ vyřešili, ale nevím co a jak? :? Na mé čerstvé dotazy, aby to upřesnili, však zatím nikdo nereagoval. :( Ale dávat Yamadu do 3D akrobata je mi jednak líto a taky by to provoz prodražovalo kvůli její žravosti nitromethanu. :( Tu si proto nechávám v záloze pro rychlé F3A, pokud se k nĕmu stihnu nĕkdy konečnĕ dopracovat. :roll: Ono ten model do 1300mm rozpĕtí má svoje výhody v skladnosti, co umožňuje častejc trénovat. S velkými modely je to s bĕžným autem trochu problém ho v nĕm mít každý den. Létaní s obry je vždy tak trochu svátek. :wink:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: úte 29.10.2019 19:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5528
Bydliště: Žilina SR
radi5 píše:
... mistrem světa F3A se s elektrikou zatím nikdo nestal. A to tam už létají mnoho let a v drtivé většině. ...

Ještě dodám, že pokud je jich drtivá většina, tak ono se to stejně nakonec asi dříve nebo později zlomí ve prospěch elektroakrobatů. :( A pak už budou jen oni vyhrávat, takže krom pár skalních příznivců všichni ambiciózní závodníci je opustí a žádná sebelepší, sebemodernější Yamada to nezachrání. :| To jen tak konstatuji, ačkoli z toho nemám radost. :roll:
Taky mě napadlo, že problém může být tak trochu i generační (myslím ve vztahu k rozhodčím/bodovačům). Třeba těm starším se pořád víc líbí zvuk spalováku a jelikož bodování byla je a bude činnost vždy dost subjektivní, tak bezděky můžou hodnotit spalováka při stejné kvalitě provedení figur trochu lépe než jinak znějícího, tichšího elektroleta. Ale jakmile se to zlomí, jakmile jednou těch pár zbývajících soutěžících se spalováky náhodou selže, nebo odejde do důchodu, a vyhraje to elektrolet, tak si všichni na to zvyknou a spalováci to budou mít těžší a těžší. A ten zlom může nastat velmi rychle. Však se podívej jak rychle došlo k proměně upoutané kategorie F2B z výsostně spalovací na drtivě elektrickou, jakmile se Igorovi Burgerovi podařilo vykoumat ten svůj kontrolér (a ještě z pár koutů světa se vyrojili jeho více, či spíš méně povedené pajcy).
Otázkou však je, zda by zákaz elektropohonu v pravidlech F3A těm spalovákům nějak prospěl. :roll: Spíš by to asi dopadlo tak, že eletrolety by asi pak rychle vzkřísili kategorii F5A a spalováková F3A by pak postupně vymřela po meči i po přeslici. :P
Ale to jsou jen takové mé teoretické úvahy, bez znalosti skutečných soutěžných reálií. :oops: Resp. je to pokus extrapolovat to, co se děje v sféře hobby poletování, do výsostně sportovní kategorie. Jenže přece platí i to, že to hobby je podhoubí ze kterého vyrůstají budoucí závodníci. :? A pokud ten mladý, doslova s mateřským mlékem, nenasává vůni spalováků, tak bude pro něj vždy přirozenější šťuknout vypínačem a potáhnout kniplem, než startovat a seřídit spalováka, co si přece jen vyžaduje mnohem víc znalostí a méně pohodlí. :wink: No a pokud je mládež natolik líná, jak si to o ni vždy myslíme my starší, tak jsou dny spalovacích modelářských motorů opravdu beznadějně sečteny. :cry:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne úte 29.10.2019 19:45, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: ASP žhavící motory - konec?
PříspěvekNapsal: úte 29.10.2019 19:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.12.2008
Příspěvky: 958
Bydliště: Lysice,Brno,Blansko.
Obrázky: 10
Ten boxer bych zachoval jako zběratelský kus byť MVVS 1.20 Twin je trochu vzácnější.Hlavně Ti poměrně brzo odejdou membrány ve Walbru/ztvrdnou/ protože nemají rády metanol.Dej ho na poličku a kochej se! :mrgreen: Na ceně tak určitě neztatí! 8)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 80 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz