|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Autor |
Zpráva |
Jiri
|
Napsal: úte 26.07.2022 9:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.2.2006 Příspěvky: 1205 Bydliště: Praha, Sobín Obrázky: 3
|
Vlastní hloupostí jsem spálil elektromotor třídy 3530 (průměr/délka), 1400 kv. Takových je spousta, ale tento má specifický unašeč (přední čelo 4 otvory s roztečí 21mm), jinak zadní montáž. Hledám náhradu, případně někoho, kdo to umé pževinout.
_________________ Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
smolpachol
|
Napsal: stř 27.07.2022 8:31 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 3.3.2019 Příspěvky: 11
|
Dobrý den, na RC manii je uvedeno několik návodů nebo spíše odkazů, jak previnout elmotor a zvětšit jeho výkonnost. Stačí jen hledat. A mně se nechce. Je to všechno o zručnosti. A nakonec, rozlož motor, na magnety dej pásek ze železného plechu smotaný do trubky nebo trubku vhodného průměru, ať se neztratí magnetismus a s chutí do toho. Pomalu odvinovat vinutí a počítat závity, změřit průměr jednoho vodiče (je složen z několika tenkých drátků) a pak vinout. Vinutí musí mít izolaci lakem. Jak jednoduché. Ale náročné na přesnost a kvalitu práce. DÁ SE TO A JDE TO! Ale stojí to zato? Jen v tom případě, že si dokážu, že to umím. Náhradní díly na motory se dají sehnat bez větších problémů. Ať už to lítá nebo plave. Zde odkaz k převinutí el.motoru https://www.google.com/search?client=fi ... CAY&uact=5
Naposledy upravil smolpachol dne stř 27.07.2022 17:54, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
prikrylm
|
Napsal: stř 27.07.2022 13:27 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 3699 Bydliště: Řečkovice Obrázky: 0
|
smolpachol píše: ... na magnety dej pásek ze železného plechu smotaný do trubky nebo trubku vhodného průměru, ať se neztratí magnetismus.... ??? to slyším poprvé, proč by se taková věc měla dělat? Netvrdím, že TO není pravda, jen mě TO překvapuje.
_________________ (šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: stř 27.07.2022 14:28 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 24.4.2003 Příspěvky: 10764 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
prikrylm píše: proč by se taková věc měla dělat? Je to snaha omezit demagnetizační faktor. Jak odstraníš část magnetického obvodu, tak se změní průběh siločár. To může vést k "zeslabení". Myslím, že je to pozůstatek z dob, kdy byly magnety nekvalitní a na tohle velmi náchylné. Což může být v číně dodnes
|
|
Nahoru |
|
|
prikrylm
|
Napsal: stř 27.07.2022 15:20 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 3699 Bydliště: Řečkovice Obrázky: 0
|
Aha. Díky za osvětu!
_________________ (šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: pon 01.08.2022 22:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
prikrylm píše: Aha. Díky za osvětu! Vsunutí "zkratovacího" magneticky měkkýho plechu platilo jen u feritových magnetů. Aspoň mi to tvrdil technik z EM Brno, bývalý MEZ, výrobce elektromotorů.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 02.08.2022 14:07 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Než bych se pustil do převíjení, tak bych v první řadě zkontroloval právě tu kondici magnetů rotoru. Ono totiž při spálení motoru, někdy dojde k takovému jeho přehřátí, že ty magnety ztratí svůj magnetizmus práve v důsledku toho tepla (částečně, nebo i úplně). Totiž když se překročí tzv Curieho teplota https://cs.wikipedia.org/wiki/Curieova_teplota, tak se magnetické domény uspořádají nanovo, často pak i změní polaritu, ale každopádně dojde k výraznému oslabení remanentního magnetizmu. No a pokud se statorové magnety tím teplem takto poškodí, tak převíjení motoru je už činnost naprosto zbytečná. A ještě k té železné trubce, která má ochránit magnet před odmagnetováním. Myslím si, že u moderních neodymových magnetů toto nehrozí a spíš bych se obával té teploty. Popravdě nevím jaký typ magnetů může být použit v tom motoru, ale dle dostupných informací třeba běžné neodymové magnety ztrácejí magnetizaci už od 80 až 100°C, tedy jsou teplotně mnohem méně stále než magnety feritové, nebo ocelové. Svůj magnetizmus mohou ztrácet i časem (0,1 až 2% za 10 let), nebo i v důsledku mechanického nárazu a deformace. Aby k tomu nedocházelo, aby se teplotní stálost zvýšila, tak se do nich přidávají velmi drahé přísady Terbia a Dysprosia. Každopádně v dobrých elektromotorech nemají místo levné magnety, možná právě i to je bolest levných setových motorů stavebnic. Z vlastní zkušenosti vím minimálně o jednom případe, kdy k tomu přehřátím došlo (a to se nám to statorové vinutí ani nespálilo ). Motor prostě přestal točit a pri otáčení rukou nebyl cítit žádný odpor (tzv. "komprese"). Naštěstí jsme měli k dispozici stejný setový motor, ale s potrhanými vývody, tak jsme jen prohodili rotory a motor začal točit normálně. Hledal jsem informaci o Curieho teplotě neodymových magnetů, ale našel jen tohle na Wikipedii v anglické mutaci https://en.wikipedia.org/wiki/Neodymium ... re_effects trochu víc o tom píšou v ruské mutaci https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9D%D0 ... 1%82%D1%8C, ještě víc v německé https://de.wikipedia.org/wiki/Neodym-Ei ... tshinweise, zas trochu méně v české a úplně málo v slovenské. Dle německého textu dovede přísada drahého Terbia a Dysprosia zvýšit teplotní stálost až do 200°C. Nicméně z hlediska teplotní stálosti jsou na tom mnohem lépe kobalt-samariové magnety.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 02.08.2022 14:13 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
Ale kdyby ses do toho převíjení přece jen pustil, tak zde je schéma uspořádání a směru vinutí nejběžnějšího 12-pólového statoru se zapojením cívek do trojúhelníku: Příloha:
N12Dreieck.jpg [ 18.95 KiB | Zobrazeno 2460 krát ]
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 02.08.2022 14:28 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
smolpachol píše: ... DÁ SE TO A JDE TO! Ale stojí to zato? Jen v tom případě, že si dokážu, že to umím. ... Toto jsi napsal naprosto přesně! Nestojí! Protože přesně tak jsem to zkusil i já, že jsem 2x převíjel levný setový motor (co jsem měl v modelu Fox1800). Prvně to bylo právě abych si dokázal, že to svedu. Dokonce se mi tam podařilo narvat o něco silnější průřez drátů a motor byl nakonec asi o 20% výkonnější. Podruhé jsem byl přemluven kamarádem abych to zopakoval (že já blbec se před ním pochválil, že to dovedu ) a ač nerad, tak jsem si to zopakoval znovu. Ale stejně, na celém tom převíjení je asi nejtěžší odstranit to původní vinutí a přitom ještě spočítat kolik tam bylo závitů. Pak se musí prázdná kotva natřít vypalovacím lakem nebo aspoň opravit místa, kde se při té extrakci starého vinutí izolační barva poškodila. Já jsem používal práškovou barvu Komaxit rozpuštěnou v acetonu a po vysušení na vzduchu to dosušil v troubě a následně vypálil při cca 200°C. Hned se to vypalovat vysokou teplotou nesmí, protože zbytky neodpařeného acetonu nadělají bublinky v povrchu. A pak to samotné navíjení je už pouhá malina.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: úte 02.08.2022 15:16 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1777 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Jak to tak ctu, tak previjet asi nikdy nebudu. Kdysi jsem se snazil u el. naradi, ale od te doby co vymysleli pancerove vinuti elektromotoru pozn. to uz ani nejde u lepsich vyrobku. Je to zalite protioterovou hmotou. Ty modelarske moturky, jsou uz titerky urcite by mi zhorelo i podruhe i potreti.
|
|
Nahoru |
|
|
VTjr
|
Napsal: úte 02.08.2022 17:29 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 9.2.2010 Příspěvky: 6838 Bydliště: Žilina, SK Obrázky: 15
|
No ono převíjení má asi smysl jen pokud chceš vyvinout nějaký lepší motor pro daný účel, kdy se například motor potřebných parametrů ani nedá sehnat. Nebo když chceš za každou cenu opravit nějaké zařízení, ke kterému už nejsou dodávany náhradní díly. Kdysi byly perfektní, rozsáhlé německé stránky o převíjení elektromotorů http://www.speedcroco.de/. Autor tam popisoval množství různých svých prací s převíjením motorů na modelářské účely, které extrahoval ze starých tiskáren, kopírek a jiných zařízení. Bylo tam taky hodně užitečné teorie a spousta schemat vinutí pro různé počty pólů statoru i počtu magnetů v rotoru. Jenže je to už několik let, co autor tyto stránky pro veřejnost zavřel a jsou už pouze privátní. Lituji, že dokud to šlo jsem si je celé neuložil do MHT formátu. Ale jak je vidět i z té jeho úvodní stránky, on se orientuje na rychlostní rekordy, takže asi má co tajit. Jenže pro běžného modeláře, který nemá takové ambice je dnes na trhu obrovské množství různých typů, ze kterého si asi leze vybrat vhodný motor.
_________________ Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 02.08.2022 18:32 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
VTjr píše: Pak se musí prázdná kotva natřít vypalovacím lakem nebo aspoň opravit místa, kde se při té extrakci starého vinutí izolační barva poškodila. Já jsem používal práškovou barvu Komaxit rozpuštěnou v acetonu a po vysušení na vzduchu to dosušil v troubě a následně vypálil při cca 200°C. Hned se to vypalovat vysokou teplotou nesmí, protože zbytky neodpařeného acetonu nadělají bublinky v povrchu. Motor s vinutím nasyceným epoxydem či jiným sajrajtem nemá smysl převíjet. Pokud není zablemtanej, nebo má jen fixační kydance blemty na vinutí mimo plechů, dá se v pohodě odmotat zakreslit a spočítat. Na drobnou opravu izolace plechů před novým vinutím je ideální vodní sklo, pokud potřebuješ aby to nesteklo z hran, tak jsem přidával bílý saze používaný při laminování.
|
|
Nahoru |
|
|
Jiri
|
Napsal: ned 07.08.2022 18:43 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.2.2006 Příspěvky: 1205 Bydliště: Praha, Sobín Obrázky: 3
|
smolpachol píše: DÁ SE TO A JDE TO! Ale stojí to zato? Jen v tom případě, že si dokážu, že to umím. Náhradní díly na motory se dají sehnat bez větších problémů. Jde o to, že motor má atypycký unašeč, tj. tváří se jako velmi dlouhý, což je zase nutnost kvůli tvaru klece, ve které se točí (jde o pohon paraglide). A ten unašeč kvůli atypicky velké rozeči děr (aby to nekmitalo) nelze namontovat na jiný motor obdobných parametrů (kterých jsou mraky). Zkouším nějaký bastl za pomoci kombinace od přírody delšího motoru s dlouhým šroubem a 3d tištěnou vložkou mezi unašeč a vrtuli.
_________________ Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|