Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 09.12.2019 13:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
prikrylm píše:
No, ale pokud lítáš na kapacitu (kterou prakticky neznáš, jen odhaduješ), tak se ti přesně tohle může stát, zatímco když sleduju "jen" napětí pod kritické napětí nejdu nikdy.

Ehmmm, nemôžem si pomôcť, ale z tvojej otázky mám dojem, že lietaš baterky, ktoré nájdeš kdesi na poli a ktoré nemajú na obale nič napísané :roll:
Asi skúsim ešte raz, aj keď mám dojem, že táto debata nikam nevedie...
Táto diskusia začala tri strany dozadu otázkou
Standa Stuchlý píše:
Zdravím pánové. nechci zakládat nové téma protože se to stejně týká Taranise. Přiznám se, že jsem ani nehledal. je tu toho už moc. O co jde.
Dá se nastavit hlášení zbývajícího motorového času podle odebrané kapacity? Mne nic nenapadá.

Z otázky je jasné, že autor má prúdové čidlo a defaultne všetci predpokladáme, že aj napäťové.
Takže diskutujeme o tom, ako lietať: na stopky, na napätie alebo na kapacitu?
Môj názor je: na kapacitu, ale pritom najväčšiu prioritu má napätie, ergo keď počujem, že napätie mi zavíja viac ako je zdravé, tak idem na pristátie bez ohľadu na to, čo mi hovorí kapacita.
Otázka:
prikrylm píše:
Nebo lítáš na kapacitu a sleduješ napětí a když je napětí "špatné", končíš? Na co je pak ta kapacita?

Kapacita je na to dobrá, že stará baterka má väčší vnútorný odpor, to znamená, že ju môžeš pod záťažou " vydojiť " na nižšie napätie. Keď spravíš to isté na čerstvej baterke, že budeš lietať, kým nebude " zavíjať " zhruba rovnako, ako tá stará, tak ju vycucneš viac. Na to je podľa mňa dobré meranie kapacity, ak ho človek má, že ťa upozorní, že máš ísť dole, aj keď ti napätie hovorí, že si ešte v pohode.
To neznamená, že sa nedá lietať bez telemetrie, ani to neznamená, že sa nedá lietať len podľa napätia. Väčšinou prúdové čidlo stojí výrazne viac, ako napäťové, ergo záleží od vkusu a peňaženky každého súdruha, či dá toľké prachy za prúdové čidlo.
Nič viac som nechcel povedať... :wink:

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: pon 09.12.2019 15:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
Mám pocit, že tohle téma patří víc někam jinam, když už se to ale rozjelo, taky se připojím.
V dobách bez telemetrie jsem si (a pro kamarády) spáchal udělátko. Měřilo všechny články (3S nebo 2S samo poznalo) a
při první nastavené hodnotě, ubralo plyn na polovinu nastavéné hodnoty pákou (při plném plynu byl nastaven tedy poloviční), po dalším poklesu napětí regovalo (druhá hodnota) vypnutím motoru. Běžně jsem se vracel s baterkou ve které zbávalo cca 10-20 %. A protože jsem létal za podobných podmínek, nakonec jsem to stejně odhadl i bez udělátka. Chci tím říct, že člověk se musí naučit vnímat i okolní vlivy a ty správně v úsudku využít.
Možná z těchto "historických důvodů" z měření napětí dál vycházím. Kapacita je sice zdrojem dalších využitelných informací, musím mít ale taky scénář, jak budu pokračovat s dalším vabíjením článků (konktrátně hlavně nejslabšího, protože jeden je nejslabší vždycky). To je na úkor jednoduchosti a pro mnoho modelářů neschůdná ceska. A to nemluvím o nárustu chybovosti vysledku (důsledek složitější konctrukce), protože mluvit o nějaké přesnosti asi moc nemůžeme. Naproti tomu, měřením pouze napětí nikdo nemůže nic pokazit, jen nebude plně využívat kapacitu.
Ještě foto historického udělátka.


Přílohy:
Hlídač_PIC_ATTINY_2m.jpg
Hlídač_PIC_ATTINY_2m.jpg
[ 82.1 KiB | Zobrazeno 1410 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.12.2019 15:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
BoŠ píše:
Jak tak sleduju diskuzi o telemetrii a vybíjení baterek, tak se stále více kloním k názoru, že telemetrie v některých případech více či méně zatemňuje mozek.
Tak tos trefil :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.12.2019 17:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9254
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
prikrylm píše:
No, ale pokud lítáš na kapacitu (kterou prakticky neznáš, jen odhaduješ),...

A ty sa pri nabíjaní nepozeráš na displej koľko si nabil? Ja keď som bol elektroletec vedel som o svojich akumulátoroch všetko a kapacitu som poznal tak na +-2%.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.12.2019 17:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1753
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
ddano007 píše:
Kapacita je na to dobrá, že stará baterka má väčší vnútorný odpor, to znamená, že ju môžeš pod záťažou " vydojiť " na nižšie napätie. Keď spravíš to isté na čerstvej baterke, že budeš lietať, kým nebude " zavíjať " zhruba rovnako, ako tá stará, tak ju vycucneš viac. Na to je podľa mňa dobré meranie kapacity, ak ho človek má, že ťa upozorní, že máš ísť dole, aj keď ti napätie hovorí, že si ešte v pohode.

V tomhle si možná nerozumíme. Chápu, že starší baterka může mít stejnou kapacitu jako nová (tak nějak o tom pochybuju, ale třeba se mýlím). Liší se vnitřním odporem. Chci obě baterky (novou i starou) vylítat. OK. Jak ale změřím ztrátový výkon, který se ztratí vlivem většího vnitřního odporu a změní se v teplo (zahřátí baterie)? Ten přece přes silový konektor neprojde. Starší baterka tak do okolí dodá stejnou energii jako ta nová, ale ta starší dodá míň elektriky a víc tepla.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.12.2019 18:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
1, možno by bolo dobré, ak sem chodí nejaký moderátor, aby posledné tri strany presunul kamsi inde, moc to s Taranisom priamo nesúvisí.
2,
ddano007 píše:
... stará baterka má väčší vnútorný odpor, to znamená, že ju môžeš pod záťažou " vydojiť " na nižšie napätie.

To ale neznamená, že aj na vyššiu kapacitu. Vylietaná kapacita bude menšia.

ddano007 píše:
Keď spravíš to isté na čerstvej baterke, že budeš lietať, kým nebude " zavíjať " zhruba rovnako, ako tá stará, tak ju vycucneš viac.

No a z tej novej baterky vylietaš pri lietaní rovnakým štýlom, ako so starou, väčšiu kapacitu.

prikrylm píše:
... Chci obě baterky (novou i starou) vylítat. OK. Jak ale změřím ztrátový výkon, který se ztratí vlivem většího vnitřního odporu a změní se v teplo (zahřátí baterie)?

Nijako. Môžeš ho skúsiť odhadnúť na základe vnútorného odporu a priemerného odoberaného prúdu.
Zo starej baterky nikdy nevylietaš rovnakú kapacitu akoz novej, práve kôli vnútornému odporu: jednak sa ti časť výkonu premení na teplo, a druhak ti vplyvom vnútorného odporu vypne ESC. Pre to som napísal, že napätie je rozhodujúce...

prikrylm píše:
Starší baterka tak do okolí dodá stejnou energii jako ta nová, ale ta starší dodá míň elektriky a víc tepla.

Súhlas, vidíš, že sme sa nakoniec zhodli :roll:

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.12.2019 22:12 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1753
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
ddano007 píše:
Nijako (měřit ztrátový výkon na baterce). Môžeš ho skúsiť odhadnúť na základe vnútorného odporu a priemerného odoberaného prúdu.
Zo starej baterky nikdy nevylietaš rovnakú kapacitu akoz novej, práve kôli vnútornému odporu: jednak sa ti časť výkonu premení na teplo, a druhak ti vplyvom vnútorného odporu vypne ESC. Pre to som napísal, že napätie je rozhodujúce...
Tyjo ty mě mateš. :)
Takže z tlustě označeného mi opět vyplývá, že lítat se má na napětí a spotřebovaná energie je jen orientační, protože pokud nejsou baterky nové a počasí (teplota) ideální, tak se kapacita musí odhadovat (stejně jako lítaný čas).

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.12.2019 7:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
No vidíš, že sme sa nakoniec skoro zhodli... skoro... :wink:

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.12.2019 12:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1753
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
ddano007 píše:
No vidíš, že sme sa nakoniec skoro zhodli... skoro... :wink:

Super! Zbytek doladíme někde u piva/vína/kofoly/jiného moku.... ať to tu už víc neplevelíme... :)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.12.2019 13:38 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19310
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
ddano007 píše:
1, možno by bolo dobré, ak sem chodí nejaký moderátor, aby posledné tri strany presunul kamsi inde, moc to s Taranisom priamo nesúvisí.
...

Takhle nějak?

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.12.2019 13:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1753
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Nejšikovnější! Díky. :)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.12.2019 18:15 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19310
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
prikrylm píše:
... Starší baterka tak do okolí dodá stejnou energii jako ta nová, ale ta starší dodá míň elektriky a víc tepla.

No, s tím bych si dovolil polemizovat. Ono toho tepla zase tak moc nebude, ale měkčí baterce dřív spadne napětí a protože to na nízké napětí už neletí a/nebo to vypne regl, nedovolí mi to (při stejném proudu) vybít víc než u té tvrdší.
To podle mě souvisí s tím termínem "využitelná kapacita"...
Si tak o tom myslím.

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.12.2019 21:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.5.2010
Příspěvky: 1881
Tak jak jsem to pročítal, tak mi vyšla tato skutečnost, ať se to komu líbí nebo ne. Je to můj pohled.

1/Létat na čas ano, pokud nemám telemetrii a nechci havarovat nebo zbytečně ničit baterii.
2/Létat na kapacitu spíš ne, je to přece jen informace o momentální kondici akumulátoru a jde spíše o doplňkovou informaci.
3/Létat na napětí ano. Dá se tak plně využít i nekvalitní akumulátor s bezpečným přistáním a ohledem na šetrné zacházení s akumulátorem. Ještě výhodnější je hlídání jednotlivých článků akumulátoru, což dnes není žádný problém. To bych si uměl nastavit v Taranisovi i sám. Doufám.

Pánové, myslím, že jste mi to objasnili víc než dostatečně. Všem díky.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 10.12.2019 21:31 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4373
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
Možná se mýlím, ale ještě bych možná doplnil - létat na napětí ano, ale vzít u toho do úvahy odebírané proudy. Je něco jiného létat s odběrem 5A a 500A. Podle toho pak taky vypadá vybíjecí charakteristika. A podle toho pak mít zvolené napětí baterie pro alarm.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 12.12.2019 2:02 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4722
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
_ Asi budu za provokatéra, když budu tvrdit, že ani nějak změřená plná kapacita baterky není KONSTANTA
Nic méně to co je celkem spolehlivé je REAKCE baterky poklesem napětí při známé zátěži
_ Což je změna vnitřního odporu baterky Ri v závislosti na stupni vybití. Drobnou nepříjemností
je závislost Ri na teplotě. Pokud ale teplotu znám (mám změřenu) není potíž zjištěné Ri korigovat.
_ Řešitelé úlohy KOLIK JEŠTĚ MÁME ČASU (nešlo a modelářskou aplikaci, ale o Li-Ion baterii zálohující
napájení přístrojů na chirurgickém sále do nahození diesel agregátu nebo obnovu napájení ze sítě 230 V)
zaznamenávali časový průběh spotřeby ve Wh. Sledování tohoto průběhu mělo dva úkoly.
Bylo jakousi kříšťalovou koulí na základě které se více různými odhady
1) dala získat extrapolace potřebných Wh v následující době.
2) Z hodnot Ri(Tj) a Ri(Tj+1) se určilo %vybit v čase T(j) a T(j+1) s použitím odhadu nominál. kapacity Cnom
pak kapacity C(T(j)) a C(Tj+1) jejich rozdíl se porovnával se změřenými Wh v časovém úseku T(j) až T(j+1)
_ Pokud vypočtené a měřené Wh se shodovaly (lišily o méně než dané Delta) považoval se výpočet za správný
Pokud ale během několika intervalů bylo Delta překročeno provedlo se něco jako početní rekalibrace Cnom.
_ Postup tak hlídal zda předpokládaná Cnom je správná. Pokud došel k závěru ne, provedl nápravu
úpravou Cnom. Průběžně tedy vykonával něco jako proces AUTO-KALIBRACE.

_ Šlo o nějakou studenskou práci, a její součástí bylo i rozsáhlé ověření použitelnosti a spolehlivosti
_ Zápis programu pro nějaký uP nebude o moc delší než tento slovní popis.

_ Mohu létat na čas pokud, jej mám s potřebnou přesností zjištěný ověřením (když to způsob letu umožní)
_ Mohu létat na Ah/Wh Pokud chci vědět kolik mám min. letu, musím se k tomu dostat zkušeností/výpočtem
_ Létání na NAPĚTÍ je po doplnění několika předpokladů (pokud to jde) létáním na Ah/Wh
Pokud v těch předpokladech dojde k nečekané změně, musí to jistit rezerva = Nevyužívat příliš blízko 100%


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz