Autor |
Zpráva |
prikrylm
|
Napsal: úte 23.04.2019 21:28 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 3760 Bydliště: Řečkovice Obrázky: 0
|
ddano007 píše: prikrylm: "Mám baterku, klidně novou. Kolik z ní dostanu energie záleží na tom, jestli budu s křídlem lítat piánko nebo pořád naplno (abych si užil). Piánko bude mít křídlo 1/3 spotřebu - například, aby byl rozdíl proudů velký. Při nižší spotřebě dostanu do motoru víc energie než když lítám naplno." Ehmmm, nie, že by som chcel rýpať, ale akým myšlienkovým postupom si dospel k vyššieuvedeným záverom? Z baterky dostaneš rovnakú kapacitu, bez ohľadu na spôsob lietania. Môžu to trochu ovplyvniť tepelné straty na vodičoch a ohrievanie baterky vplyvom veľkého vnútorného odporu, ale pri ideálnom prípade - ak nemáš perpetuum mobile - z baterky dostaneš rovnakú kapacitu http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ol-baterie (a nejen tam) se doslova píše: "Čím väčší je odoberaný prúd, tým menšiu kapacitu je možné reálne vyčerpať"
_________________ (šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
prikrylm
|
Napsal: úte 23.04.2019 21:37 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 3760 Bydliště: Řečkovice Obrázky: 0
|
guchar píše: Jde o to jak pro oba (přerušované) odběry v době jejich trvání skončit ještě s 25% rezervou. Když poletím naplno, a napětí už bude jen 3.3V, takže dál už raději ne. K čemu mi bude vědět, že jsem spotřeboval 50% deklarované kapacity akumulátoru?
_________________ (šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: úte 23.04.2019 21:44 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 19.8.2005 Příspěvky: 4949 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
prikrylm píše: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=4&n=vyuzitelna-kapacita-lipol-baterie (a nejen tam) se doslova píše: "Čím väčší je odoberaný prúd, tým menšiu kapacitu je možné reálne vyčerpať" To má logiku. Podívej se na vybíjecí křivky, jak rychle klesá napětí na článku při rostoucím vybíjecím proudu. Viz třeba zde. Jinak řečeno, když budu článek vybíjet 0,1A, tak mohu jít až někam k 2,7V bez toho, abych článek zabil. Když ho ale zatížím 20A, tak už při 3,2V je buď po smrti nebo blízko ní protože při tom vysokém proudu to může velice rychle spadnout pod 2,5V. Ty meze prosím nebrat doslova.
|
|
Nahoru |
|
|
mior
|
Napsal: stř 24.04.2019 8:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.9.2008 Příspěvky: 3157 Bydliště: Nové Mesto nad Váhom, SK
|
Jio to už v podstate vysvetlil.
Okrem toho treba vziať v úvahu vlastnosti elektropohonu: - pri malých odberoch napätie lipolky začne padať až pri takmer vyčerpanej batérii. - pri veľkých odberoch začne napätie padať oveľa skôr, čo sa prejaví znížením ťahu elektropohonu, trebárs až na nepoužiteľnú hodnotu. K tomu sa navyše môže pridať regulátor, ktorý pri poklese pod nastavenú hodnotu napätia batérie začne výkon motora obmedzovať, prépadne ho skokom vypne.
Myslím, že to pozná každý: pri lietaní s mäkkou baterkou pri prudkom pridaní plynu elektropohon zvädne, avšak po ubratí na nižší odber sa dá decentne lietať ďalej a tak z baterky vyčerpať viac energie ako v prípade lietania na plný plyn.
Takto nejako bola myslená veta: "Čím väčší je odoberaný prúd, tým menšiu kapacitu je možné reálne vyčerpať"
_________________ Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk
|
|
Nahoru |
|
|
ddano007
|
Napsal: stř 24.04.2019 9:20 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.3.2010 Příspěvky: 2881 Bydliště: Zavar, SK
|
prikrylm píše: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=4&n=vyuzitelna-kapacita-lipol-baterie (a nejen tam) se doslova píše: "Čím väčší je odoberaný prúd, tým menšiu kapacitu je možné reálne vyčerpať" No, s tým článkom mám ja osobne zopár problémov: 1, baterka 2200mAh-3S s vnútorným odporm 100mOhm je na lietanie nepoužiteľná, ťažko ju brať ako na niečo použiteľnú referenciu. 2, ak lietaš s modelom 6 minút, tak ťaháš z baterky v priemere 10C ( nebudeme teraz uvažovať, že je slušné nechať v baterke aspoň 30% kapacity ). Ak lietaš s modelom 12 minút, tak ťaháš z baterky priemerne 5C. Moje lietanie býva kdesi medzi tým, ak lietam na pohodu, tak sadám kdesi pri 8 -9min, ak sa moc bláznim, tak 6-7 min. V tej pravej tabuľke, pre baterku 2200mAh/3S s 20 mOhm to vychádza pre 5C = 11A cca 2.9W vs 130W baterka vs motor, čo je cca 2.2% tepla na baterke. Pre 10C= 22A to je cca 9.7W vs 234W baterka vs motor, čo je cca 4.1% tepla na baterke. Čo mi teda dáva rozdiel cca 2% medzi pohodovým a razantným lietaním. Nie som si istý, či je možné taký rozdiel v praxi zaregistrovať. Zaujímavé to začne byť pri 20C, kde už je to 39W vs 450W, čo je 8% tepla na baterke, čiže rozdiel 6% oproti pohodovému lietaniu. Ale priemerných 20C = 3 minúty lietania, čo býva tak pri dúchadlách, a to pri 5C zase neudržíš vo vzduchu jio píše: To má logiku. Podívej se na vybíjecí křivky, jak rychle klesá napětí na článku při rostoucím vybíjecím proudu. Viz třeba zde. Jinak řečeno, když budu článek vybíjet 0,1A, tak mohu jít až někam k 2,7V bez toho, abych článek zabil. Když ho ale zatížím 20A, tak už při 3,2V je buď po smrti nebo blízko ní protože při tom vysokém proudu to může velice rychle spadnout pod 2,5V. Ty meze prosím nebrat doslova. Nieee... Čím viač baterku zaťažíš, tým nižšie môžeš ísť s napätím pod záťažou. Práve kôli vnútornému odporu baterky...
_________________ X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
|
|
Nahoru |
|
|
ddano007
|
Napsal: stř 24.04.2019 9:42 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 18.3.2010 Příspěvky: 2881 Bydliště: Zavar, SK
|
mior píše: Myslím, že to pozná každý: pri lietaní s mäkkou baterkou pri prudkom pridaní plynu elektropohon zvädne, avšak po ubratí na nižší odber sa dá decentne lietať ďalej a tak z baterky vyčerpať viac energie ako v prípade lietania na plný plyn.
Takto nejako bola myslená veta: "Čím väčší je odoberaný prúd, tým menšiu kapacitu je možné reálne vyčerpať" No, ale spoliehať sa na to, že nepríde krízovka a nebude treba pridať plný plyn je trochu riskantné Ten článok je dobrou ilustráciou toho, čo robí vnútorný odpor baterky. Čím väčší vnútorný odpor baterky, tým menšiu kapacitu z nej môžem dostať pri lietaní. Pre to som aj argumentoval, že meranie kapacity, ako jediné kritérium pri koniec lietania nie je najlepší nápad. Ale pokiaľ je baterka v slušnej kondícii, nie som si istý, či je ten rozdiel použiteľnej kapacity razantné vs pohodové lietanie prakticky pozorovateľný. Na začiatku článku uvádzate, že pri takom lietaní ste vyčerpali takú kapacitu a pri takom onakú. Chýba mi tam údaj koľko ste lietali a podľa akého kritéria ste išli dole. Lebo pri starších baterkách idem dole podľa napäťových alarmov a tam je to skôr o skúsenosti a momentálnom psychickom rozpoložení pilota, než o exaktnom meraní. Pri dobrých baterkách idem dole podľa vylietanej kapacity a tam to nezáleží od štýlu lietania...
_________________ X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk
|
|
Nahoru |
|
|
TomasC
|
Napsal: stř 24.04.2019 10:28 |
|
Administrátor serveru
|
|
|
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
|
Myslím, že je potřeba se podívat, proč potřebuješ alarm. Protože potřebuješ s letadlem ještě přistát a ideálně s motorem. Nastavením napětí nemůžeš usledovat stupeň vybití akumulátoru. Do měření promlouvá i vnitřní odpor aku.
Mám čidlo v modelu, který letí rovně za 5A. Bez problému akrobatí za 12A. Visí na vrtuli za 25A. A plný plyn je někde u 75A. Pro takto rozdílné proudy je řešením měření odebrané kapacity. Když budu létat na plný plyn, tak v akumulátoru zbude vždy dostatek kapacity na přistání. A to i tehdy, pokud si dám mizernou, měkkou baterku a model bude vadnout při 75A. Při 5-10A si klidně přiletím a přistanu.
Pro model, který bude létat jen v jednom motorovém režimu, typicky elektrovětroně je možné použít nastavení napětí. Ale jednou, až nebudeš poletovat pod plným plynem, ale jen malinko motorovat (tedy režim, který je jiný než běžný) ti baterka dojde a model se už nevrátí.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 34 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|