Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 52 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Lipo 6S - alarm napětí
PříspěvekNapsal: úte 23.04.2019 21:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1079
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
ddano007 píše:
prikrylm: "Mám baterku, klidně novou. Kolik z ní dostanu energie záleží na tom, jestli budu s křídlem lítat piánko nebo pořád naplno (abych si užil). Piánko bude mít křídlo 1/3 spotřebu - například, aby byl rozdíl proudů velký. Při nižší spotřebě dostanu do motoru víc energie než když lítám naplno."

Ehmmm, nie, že by som chcel rýpať, ale akým myšlienkovým postupom si dospel k vyššieuvedeným záverom? :roll:
Z baterky dostaneš rovnakú kapacitu, bez ohľadu na spôsob lietania. Môžu to trochu ovplyvniť tepelné straty na vodičoch a ohrievanie baterky vplyvom veľkého vnútorného odporu, ale pri ideálnom prípade - ak nemáš perpetuum mobile - z baterky dostaneš rovnakú kapacitu

http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ol-baterie (a nejen tam) se doslova píše: "Čím väčší je odoberaný prúd, tým menšiu kapacitu je možné reálne vyčerpať"

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Lipo 6S - alarm napětí
PříspěvekNapsal: úte 23.04.2019 21:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1079
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
guchar píše:
Jde o to jak pro oba (přerušované) odběry v době jejich trvání skončit ještě s 25% rezervou.

Když poletím naplno, a napětí už bude jen 3.3V, takže dál už raději ne. K čemu mi bude vědět, že jsem spotřeboval 50% deklarované kapacity akumulátoru?

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | několik vrtulemi poháněných létajících strojů)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Lipo 6S - alarm napětí
PříspěvekNapsal: úte 23.04.2019 21:44 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4140
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
prikrylm píše:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=4&n=vyuzitelna-kapacita-lipol-baterie (a nejen tam) se doslova píše: "Čím väčší je odoberaný prúd, tým menšiu kapacitu je možné reálne vyčerpať"

To má logiku. Podívej se na vybíjecí křivky, jak rychle klesá napětí na článku při rostoucím vybíjecím proudu. Viz třeba zde. Jinak řečeno, když budu článek vybíjet 0,1A, tak mohu jít až někam k 2,7V bez toho, abych článek zabil. Když ho ale zatížím 20A, tak už při 3,2V je buď po smrti nebo blízko ní protože při tom vysokém proudu to může velice rychle spadnout pod 2,5V. Ty meze prosím nebrat doslova.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Lipo 6S - alarm napětí
PříspěvekNapsal: stř 24.04.2019 8:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 2585
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
Jio to už v podstate vysvetlil.

Okrem toho treba vziať v úvahu vlastnosti elektropohonu:
- pri malých odberoch napätie lipolky začne padať až pri takmer vyčerpanej batérii.
- pri veľkých odberoch začne napätie padať oveľa skôr, čo sa prejaví znížením ťahu elektropohonu, trebárs až na nepoužiteľnú hodnotu.
K tomu sa navyše môže pridať regulátor, ktorý pri poklese pod nastavenú hodnotu napätia batérie začne výkon motora obmedzovať, prépadne ho skokom vypne.

Myslím, že to pozná každý: pri lietaní s mäkkou baterkou pri prudkom pridaní plynu elektropohon zvädne, avšak po ubratí na nižší odber sa dá decentne lietať ďalej a tak z baterky vyčerpať viac energie ako v prípade lietania na plný plyn.

Takto nejako bola myslená veta: "Čím väčší je odoberaný prúd, tým menšiu kapacitu je možné reálne vyčerpať"

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Lipo 6S - alarm napětí
PříspěvekNapsal: stř 24.04.2019 9:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2259
Bydliště: Zavar, SK
prikrylm píše:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=4&n=vyuzitelna-kapacita-lipol-baterie (a nejen tam) se doslova píše: "Čím väčší je odoberaný prúd, tým menšiu kapacitu je možné reálne vyčerpať"

No, s tým článkom mám ja osobne zopár problémov:
1, baterka 2200mAh-3S s vnútorným odporm 100mOhm je na lietanie nepoužiteľná, ťažko ju brať ako na niečo použiteľnú referenciu.
2, ak lietaš s modelom 6 minút, tak ťaháš z baterky v priemere 10C ( nebudeme teraz uvažovať, že je slušné nechať v baterke aspoň 30% kapacity ). Ak lietaš s modelom 12 minút, tak ťaháš z baterky priemerne 5C.
Moje lietanie býva kdesi medzi tým, ak lietam na pohodu, tak sadám kdesi pri 8 -9min, ak sa moc bláznim, tak 6-7 min.
V tej pravej tabuľke, pre baterku 2200mAh/3S s 20 mOhm to vychádza pre 5C = 11A cca 2.9W vs 130W baterka vs motor, čo je cca 2.2% tepla na baterke. Pre 10C= 22A to je cca 9.7W vs 234W baterka vs motor, čo je cca 4.1% tepla na baterke.
Čo mi teda dáva rozdiel cca 2% medzi pohodovým a razantným lietaním. Nie som si istý, či je možné taký rozdiel v praxi zaregistrovať.
Zaujímavé to začne byť pri 20C, kde už je to 39W vs 450W, čo je 8% tepla na baterke, čiže rozdiel 6% oproti pohodovému lietaniu. Ale priemerných 20C = 3 minúty lietania, čo býva tak pri dúchadlách, a to pri 5C zase neudržíš vo vzduchu :mrgreen:

jio píše:
To má logiku. Podívej se na vybíjecí křivky, jak rychle klesá napětí na článku při rostoucím vybíjecím proudu. Viz třeba zde. Jinak řečeno, když budu článek vybíjet 0,1A, tak mohu jít až někam k 2,7V bez toho, abych článek zabil. Když ho ale zatížím 20A, tak už při 3,2V je buď po smrti nebo blízko ní protože při tom vysokém proudu to může velice rychle spadnout pod 2,5V. Ty meze prosím nebrat doslova.

Nieee... Čím viač baterku zaťažíš, tým nižšie môžeš ísť s napätím pod záťažou. Práve kôli vnútornému odporu baterky...

_________________
Taranis X9D + nejaké lietadlá, heli a koptéry, www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Lipo 6S - alarm napětí
PříspěvekNapsal: stř 24.04.2019 9:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2259
Bydliště: Zavar, SK
mior píše:
Myslím, že to pozná každý: pri lietaní s mäkkou baterkou pri prudkom pridaní plynu elektropohon zvädne, avšak po ubratí na nižší odber sa dá decentne lietať ďalej a tak z baterky vyčerpať viac energie ako v prípade lietania na plný plyn.

Takto nejako bola myslená veta: "Čím väčší je odoberaný prúd, tým menšiu kapacitu je možné reálne vyčerpať"

No, ale spoliehať sa na to, že nepríde krízovka a nebude treba pridať plný plyn je trochu riskantné :wink:
Ten článok je dobrou ilustráciou toho, čo robí vnútorný odpor baterky. Čím väčší vnútorný odpor baterky, tým menšiu kapacitu z nej môžem dostať pri lietaní. Pre to som aj argumentoval, že meranie kapacity, ako jediné kritérium pri koniec lietania nie je najlepší nápad.
Ale pokiaľ je baterka v slušnej kondícii, nie som si istý, či je ten rozdiel použiteľnej kapacity razantné vs pohodové lietanie prakticky pozorovateľný.
Na začiatku článku uvádzate, že pri takom lietaní ste vyčerpali takú kapacitu a pri takom onakú. Chýba mi tam údaj koľko ste lietali a podľa akého kritéria ste išli dole. Lebo pri starších baterkách idem dole podľa napäťových alarmov a tam je to skôr o skúsenosti a momentálnom psychickom rozpoložení pilota, než o exaktnom meraní. Pri dobrých baterkách idem dole podľa vylietanej kapacity a tam to nezáleží od štýlu lietania...

_________________
Taranis X9D + nejaké lietadlá, heli a koptéry, www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Lipo 6S - alarm napětí
PříspěvekNapsal: stř 24.04.2019 10:28 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 9039
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 300
Blog: Zobrazit blog (3)
Myslím, že je potřeba se podívat, proč potřebuješ alarm. Protože potřebuješ s letadlem ještě přistát a ideálně s motorem.
Nastavením napětí nemůžeš usledovat stupeň vybití akumulátoru. Do měření promlouvá i vnitřní odpor aku.

Mám čidlo v modelu, který letí rovně za 5A. Bez problému akrobatí za 12A. Visí na vrtuli za 25A. A plný plyn je někde u 75A. Pro takto rozdílné proudy je řešením měření odebrané kapacity. Když budu létat na plný plyn, tak v akumulátoru zbude vždy dostatek kapacity na přistání. A to i tehdy, pokud si dám mizernou, měkkou baterku a model bude vadnout při 75A. Při 5-10A si klidně přiletím a přistanu.

Pro model, který bude létat jen v jednom motorovém režimu, typicky elektrovětroně je možné použít nastavení napětí. Ale jednou, až nebudeš poletovat pod plným plynem, ale jen malinko motorovat (tedy režim, který je jiný než běžný) ti baterka dojde a model se už nevrátí.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 52 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz