Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 84 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 9:41 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 7908
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 286
Blog: Zobrazit blog (3)
Ahoj,
potřeboval bych konzultaci jak je to s bezpečností malých napětí. Něco jsem hledal, ale doby kdy jsem mohl pracovat na zařízeních pod proudem (s dozorem) jsou dávno pryč.

Otázka je zhruba tato: Jaké je bezpečné napětí v modelu, dle vyhlášek, norem, zákonů?

O co jde. V současnosti je vhodná doba na změny v pravidlech. Bude se měnit hmotnost na 25kg, protože letecký model (díky práci Svazu modelářů) je do 25Kg nikoliv do 20kg jak to bylo do letošního roku.
Při té příležitosti padl návrh na revizi napětí povolených v modelech. Udělal jsem přehled:


Povolená napětí v pravidlech FAI
B.1.3. obecně - 72V
F3A - 42,56V
F3P - 42,56V
F5 - obecně 42V
F5B - 42V
F5D - 21V
F3U (FPV racing) - 17V
F3C - (heli) - 51V
F3N - (freestyle heli) -51V
F2B -(upoutané akro) - 42V

Povolená napětí ve Sportovním řádu ČR
6.1. obecně 42V
UŠ - 42V
RCA - 42V
RCAS - 42V
RCAH - 42V
SUM - 42V
RCMV - 42V
RCMH - 42V
RCEA - 42V
RCEK - 7,4V¨


Otázka je zhruba tato: Jaké je bezpečné napětí v modelu, dle vyhlášek, norem, zákonů?
Ideální úvaha je zvednout obecné napětí, aby šlo používat třeba 12článek a tím mít model v souladu s pravidly. Můj průzkum naznačuje, že by se mohlo jít šlo jít na 60V akumulátoru. Ale spíše bych viděl 50V, protože za regulátorem je "střídavé napětí".

Principiálně je třeba vyhovět zákonům/normám ČR a dle toho uzpůsobit pravidla.

Budu velmi vděčný za konzultaci v oboru kde se nevyznám, ale přínos pro modelářskou veřejnost je zcela evidentní.
Předem děkuji za všechny modeláře.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 10:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 3887
Opravdu je za regulátorem střídavé? Tohle už se dlouze rozebíralo, ale podle mne pulzně rozsekané stejnosměrné je pořád stejnosměrné...

Jinak si nejsem jistý, jak jsi přišel na tu variantu 50 nebo 60V - pokud vím, tak bezpečné napětí při stejnosměrném je 100V a při střídavém 50V v bezpečném prostředí. Tam bych chápal, kde se vzala hodnota 50V pro střídavé, naopak ale 60V je u stejnosměrného hodnota pro nebezpečné prostředí (což u modelu není od věci), ovšem u střídavého by to pak padalo na 25V :-(


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 10:24 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 7908
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 286
Blog: Zobrazit blog (3)
Když vezmu modelářský extrém, tak se bavíme o hydroplánech. Tedy rozpojování aku a přitom stojím po kolena ve vodě. Je to ale uzavřený obvod??
Netuším, a tak se ptám.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 11:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 3887
No asi je fakt hlavní, aby se někdo znalejší dokázal vyjádřit k té otázce stejnosměrné/střídavé...
Pokud to lze brát za DC, tak asi vše směřuje k možnosti navrhnout 60V, což je OK i pro ten hydroplán.
Naopak ale pokud by do toho vlezlo AC, tak je najednou dost na diskusi i těch 50V a možná to míří k variantě "radši do toho nevrtat" :(


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 12:20 
Mazák
Mazák

Registrován: 11.9.2011
Příspěvky: 1790
Bydliště: ČR ,Slapy nad Vltavou
Taky bych do toho raději nevrtal...

A odkud "padl návrh"..? Myslím, že některá témata raději neotvírat, chytne se toho EU MOUDRO

a budeme dělat zkoušky z vyhlášky 50...nebo která vlastně platí...

Mne fascinuje dnešní doba a řešení problémů, které NEJSOU...

Kolik je už mrtvých ? :-)


Naposledy upravil 2952 dne stř 25.10.2017 13:01, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 12:32 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.12.2005
Příspěvky: 393
Bydliště: Přibyslav
http://fyzika.jreichl.com/main.article/ ... ym-proudem

takže i pro ten hydroplán je 60V více než hodně...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 12:39 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 4677
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
o stridavem napeti bych vubec nemuvit. Regulator nezacne nic posilat pokud nema signal, back emf atd.... to proste neni to same jak stridave napeti ze site. takze je to proste stejnosmerne napeti a hotovo

Vzhledem k tomu ze i v nejnebezpecnejsim prostoru je 60V maximum bych proste rekl ze maximum je 60 (coz je vic nez ted) a hotovo. To je 14S a kdyz se podivate tak na vic uz prakticky nejsou regulatory. I Mezony maj 59V maximum. Myslim ze duvod je vcelku jasny :-D

_________________
210,280X8,480 Hexa, 3.4m Go-3, EDF Goshawk, Huricane XL, EPP Spartan, SkySurfX8, SE.5 pred opravou


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 13:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 966
Bydliště: Jaroměř
Obrázky: 0
Amper píše:

Vzhledem k tomu ze i v nejnebezpecnejsim prostoru je 60V maximum


Opravdu?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 14:09 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 296
Bydliště: Brno
Pokud by se výstup z regulátoru snad měl brát jako střídavý (což není ani náhodou, podle mého skromného názoru), musela by se pak příslušným způsobem vyhodnocovat i velikost napětí. Jakože výstup H-můstku živeného z baterky s X volty by mohl dávat střídavé napětí tak maximálně o velikosti X/2 voltů, ale spíš X/(2.sqrt(2)) voltů.

Považoval bych to za pulzní stejnosměrné, nikoliv střídavé napětí. Ale teda když už se do toho vrtá, tak u těch hydroplánů po kolena ve vodě je to myslím bez diskuse to zvlášť nebezpečné prostředí.

@pepan: ten článek z fyzika.jreichl.com úplně na konci obsahuje pěkný blábol. Škoda, až do té doby vypadal docela důvěryhodně.

_________________
Sky Surfer 1400, FT Mini Arrow, FT Mini Scout, Hydrofoam, FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 14:11 
Mazák
Mazák

Registrován: 30.8.2011
Příspěvky: 4677
Bydliště: Plzeň, CZ
Obrázky: 0
ok, mas pravdu, ale tech 25V ale to bych doporucoval zatlouct :-) nebo tu diskusi smazat a neresi to. 25V je fakt malo

_________________
210,280X8,480 Hexa, 3.4m Go-3, EDF Goshawk, Huricane XL, EPP Spartan, SkySurfX8, SE.5 pred opravou


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 14:19 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 7.7.2011
Příspěvky: 16
Fakt je, že zkoušky z vyhl. 50 jsem dělal už dávno, ale pro extra (zvláště) nebezpečné prostředí (a tam hydroplány a lodičky v provozu spadají) byl limit dokonce 12V AC...

Tuhle oblast bych raději vůbec neotvíral - není radno šťourat do do něčeho, co pak může EU zase zkur...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 16:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2009
Příspěvky: 520
Hlavně to napětí je neuzemněné, tudíž je úplně jedno, jestli stojíš po kolena ve vodě. Nějaké nebezpečí hrozí jen při dotyku dvou vodičů současně. Ale taky bych do toho neryl, ostatně nikdo asi nepoužívá 60V v jedné baterce. To by asi ani nešlo modelářskými nabíječkami nabíjet (ale nevím, v hi-tech nabíječích se nevyznám). Jednotlivé baterie jsou bezpečně pod limitem a jak to pak v modelu propojí - kdo by to řešil.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 16:43 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 2524
Obrázky: 1
Skoro bych to viděl na cestu jak se dívat na zdroje co nemají žádný pól spojeny se zemí.
A nebo kde je skulinka na to, aby modely mohly podle něčeho dostat nějakou výjimku.
- NA OKRAJ Rozsekané stejnosměrné sice ano, ale pokud mne hlava neklame, pro zvýšení síly
do protilehlých cívek pulzy obrácené polarity. A pak je to otázka čeho se lze dotknout, tak aby to šlo přes srdce (hlavu).
Obvykle brushless regulátory pracují na vyšších kmitočtech než 50 až 60 Hz. Ale nutno pamatovat i na "doma" vyráběné (DIY).
==
Prostředí zvlášť nebezpečné (trvale voda nebo venkovní)
Části živé: jsou pod napětím za provozu. Části neživé: mohou se dostat pod napětí jen při poruše
Bezpečné malé napětí __živých částí DC=25 AC=12 V .
Bezpečné malé napětí neživých částí DC=60 AC=25 V .


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 18:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 1779
Bydliště: Zavar, SK
Chlapci, nešťúrajte do toho, lebo nám zrušia lietanie:
http://www.spseke.sk/web/kabinety/els/d ... otykom.htm
A hydroplány mám seknú úplne: po kolená vo vode je zvlášť nebezpečné prostredie a tam nemôže byť viac ako 12V, ani trojčlánok nemôžeš doplna nabiť. Vysvetľujte byrokratovi, že regulátor negeneruje striedavé napätie ... :mrgreen:
http://www.vosaspsekrizik.cz/cs/downloa ... -dotyk.pdf

_________________
Taranis X9D + nejaké lietadlá, heli a koptéry


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 25.10.2017 20:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 966
Bydliště: Jaroměř
Obrázky: 0
fokker1 píše:
Hlavně to napětí je neuzemněné, tudíž je úplně jedno, jestli stojíš po kolena ve vodě. Nějaké nebezpečí hrozí jen při dotyku dvou vodičů současně.


A jak ošetříš poruchu? Že třeba do lodi, nebo hydroplánu nabereš vodu a jeden z pólů tak vlastně (třeba) "uzemníš"? A po kolena ve vodě?
Jak ošetříš, že z neživé části uděláš živou?
Po kolena ve vodě, mokré ruce uvnitř lodi a 30mA DC........


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 84 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Bing [Bot], Seznam.cz [Bot] a 9 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz