Switch to full style
Budoucnost klepe na dveře. Zde se diskutuje o různých aspektech elektropohonu - motorech, akumulátorech a regulátorech, klidně i o převodovkách a vrtulích.
Odeslat odpověď

stř 21.04.2010 23:37

JirkaA píše:Hoši já mám dojem, že hledáte za každou cenu problém tam, kde v podstatě není. Ten článek u MGM se týká modelů aut, kde se bržděním maří CELÁ konetická energie modelu. U letadel to je trochu jinak, tam se brzdí kinetická energie vrtule plus něco málo co vrtule sebere proudu vzduchu (kinetická energie hmoty vzduchu protékající průřezem vrtule, k tomu dost mizerná účinnost vrtule). U sklopky ani to ne, tam jde fakt o to utopit kinetickou energii rotující vrtule a potom už jen udržet docela zanedbatelné síly působící na sklaplou sklopku.

Toto sa týka momentu kedy sa prúd rozbehnutý cievkou cez fety, pri prerušení fetov, musí zachytiť. Napríklad pri PWM 8kHz, a pomere brzdenia 50:50, trvá stav zopnutia brzdy 1/16000 sekundy, a potom to príde.
O nejakej energii nemá zmysel písať, ide o indukčnú cievku spínanú fetmi ako v meniči.

čtv 22.04.2010 5:38

Když už jsme u brždění, jaká je situace u skokovýho stažení plynu třeba na půlku? Přibrzdí si regl, nebo jen omezí spínání a stav se změní sám? Předpokládal bych druhou variantu, takže u letadla by špičku šlo snížit zpomalením stahování plynu (motor nejdřív trochu ztratí otáčky odporem vrtule a až následně začne brzdit). Uvažuju správně?

Třeba u hotlinerů vím o několika případech shoření reglu po nastoupání, mohla to být i tato příčina.

čtv 22.04.2010 9:07

A co potom motor na přepínač, kde je jen poloha zapnuto a vypnuto. Pokud je brzda zapnutá, což u té sklopky asi bude, pak vypnutím motoru dojde ke skoku z max. otáček na brzdu a to by se to muselo odpálit hnedle,ne?

čtv 22.04.2010 9:09

Mam to takhle na 1.3kW pohonu (18" vrtule, prevod 6.7:1) uz 2 roky a zatim ok. Je pravda, ze regl je cinska kopie Jeti Adv. a ten ma brzdu pomerne dost mekkou.

čtv 22.04.2010 9:26

Bavil jsem se na podobné téma s vývojáři u JeTi. Při brždění teče sice obvodem relativně velký proud, ale ztráty se vytopí v motoru. Stačí porovnat poměry odporů vinutí motoru a sepnutých tranzistorů v regulátoru.

Já jsem řešil brždění u F3Ačka, kdy se brzda nastavuje tak, aby model opravdu zpomaloval, nejen na sklopení vrtule.

čtv 22.04.2010 11:50

zdekar píše:A co potom motor na přepínač, kde je jen poloha zapnuto a vypnuto. Pokud je brzda zapnutá, což u té sklopky asi bude, pak vypnutím motoru dojde ke skoku z max. otáček na brzdu a to by se to muselo odpálit hnedle,ne?


To se právě neoddělá. Ten limit brzdy je pevně nastavený a není extra tvrdý.

čtv 22.04.2010 11:52

Speedy píše:Když už jsme u brždění, jaká je situace u skokovýho stažení plynu třeba na půlku? Přibrzdí si regl, nebo jen omezí spínání a stav se změní sám? Předpokládal bych druhou variantu, takže u letadla by špičku šlo snížit zpomalením stahování plynu (motor nejdřív trochu ztratí otáčky odporem vrtule a až následně začne brzdit). Uvažuju správně?

Třeba u hotlinerů vím o několika případech shoření reglu po nastoupání, mohla to být i tato příčina.


Většinou (skoro vždy) se parametr zpoždění rozběhu váže i k obrácenému kroku = zpomalení z maxima.

čtv 22.04.2010 12:01

TomasC píše:Bavil jsem se na podobné téma s vývojáři u JeTi. Při brždění teče sice obvodem relativně velký proud, ale ztráty se vytopí v motoru. Stačí porovnat poměry odporů vinutí motoru a sepnutých tranzistorů v regulátoru.

Já jsem řešil brždění u F3Ačka, kdy se brzda nastavuje tak, aby model opravdu zpomaloval, nejen na sklopení vrtule.


Ano, ztráty se vytopí v motoru, jedná se jen o velikost toho proudu. Při velmi ostře nastavené brzdě je dán proud indukovaným napětím a R obvodu (motor, regl, vodiče). Proto např. MGM na svých regulátorech nastavili maximum brzdného účinku pro všechny kombinace motorů, které ověřovali, nebo parametrově odhadli tak, aby nebyl zbytečně vysoko proud. Pro zabrzdění NEU 1509/1Y/6,7 s vrtulí 17/18 z maximální rychlosti to bylo málo. Proto tento parametr upravili o další krok zostření brzdy.

Re: Brzda na regulátoru

úte 09.10.2018 8:01

Zdravím, chci se zeptat kde je problém, že nejde nastavit brzda na střídavém ESC Swift 20A od SkyRC? Už jsem x-krát ověřoval nastavení pomocí vysílače. Break je nastaveno na ON, ale při letu se vrtule stejně stále točí :evil: Je nezbytně nutné nastavovat pomocí karty nebo je vadný regulátor :?:

Re: Brzda na regulátoru

pon 22.10.2018 9:46

Neví někdo :?:
Podle mých posledních zkušeností nejde aktivovat brzda ani na regulátorech EMax (např. Simon 20A) :(

Re: Brzda na regulátoru

pon 22.10.2018 10:34

Já jsem na EMaxu taky měl problém s brzdou - pocitově to trochu brzdilo, ale k zastavení vrtule to nestačilo.

viewtopic.php?f=16&t=84096

Přitom v menu nastavení brzdy je, nastavoval jsem to, ale skoro nic to nedělalo. S jiným regulátorem to brzdilo hned, ale ten zase neměl nastavení řídicí frekvence na 22 kHz, takže na 8 kHz ten motor trochu píská. A teda z nějakého důvodu na stejnou baterku lítám kratší dobu než s tím EMaxem, což teda už vůbec nechápu.

Re: Brzda na regulátoru

čtv 25.07.2019 15:03

Připadá mi, že většina testovaných AC i DC regulátorů (Hobbywing, Swift, Emax, RAY atd.) prakticky vůbec nebrzdí i když je brzda nastavena. Odpor při otáčení rukou je nepatrný a sklopné vrtule se při průletu a staženém plynu volně otáčejí :evil:
Nastavování je buď jumperem nebo přes vysílač.

Re: Brzda na regulátoru

úte 30.07.2019 21:16

Já si tohle nemyslím. Přeprogramoval jsem si SimonK regulátory (jediná změna bylo zapnutí brzdy), HobbyWing SkyWalker šel nastavit, a všechny tyto regulátory potom brzdily dostatečně na to, aby se sklopná vrtule zastavila a sklopila. Jen ten Emax v tomto nezabral, i když pocitově rozdíl tam byl.

Re: Brzda na regulátoru

stř 31.07.2019 6:28

Tak speciálně u regulátoru Swift 20A (SkyRC) u svého Easy Glidera mám nastavenu brzdu pomocí vysílače a vrtule se vesele točí :evil: Nevím- může to být např. že není regl kompatibilní s motorem EMax GT2215 ?

Re: Brzda na regulátoru

stř 31.07.2019 13:05

A točí se ta vrtule stejně snadno, když odpojíš motor od regulátoru, a propojíš všechny tři dráty od motoru (stačí stisknout k sobě rukou ty banánky)?
Odeslat odpověď