Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Brzda na regulátoru
PříspěvekNapsal: úte 20.04.2010 13:09 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.10.2009
Příspěvky: 261
Bydliště: Praha, letiště Lipence
Ahoj, jaký význam má nastavení brzdy na regulátoru? Mám větroně, kde jsem brzdu nenastavoval, takže když plachtí, je slyšet, jak se motor docela slušně točí i když je vypnutý. A to není větroň žádný rychlík, spíš pomalejší autobus. Nevadí to?
Chápal bych, že silnější nastavení brzdy slouží u akrobata k brzdění při přistání.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 20.04.2010 13:11 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2005
Příspěvky: 10872
Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd
Obrázky: 11
Je to presne naopak nez pises. Volne se protacejici vrtule brzdi model DALEKO vic nez kdyz je vrtule zastavena. U "akrobata" se na pristani prave nechava vrtule protacet, brzdi to vic.

U vetrone si brzdu zapni, bude to litat podstatne lepe. A pokud pouzijes sklopnou vrtuli, tak po zabrzdeni se vrtule sklopi k trupu a poleti to jeste lip.

_________________
Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Moje modely - http://poletuchy.ic.cz/hangar/


Naposledy upravil Abu dne úte 20.04.2010 13:15, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 20.04.2010 13:12 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.10.2009
Příspěvky: 261
Bydliště: Praha, letiště Lipence
Díky, sklopku mám, stejně se točí.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 20.04.2010 13:16 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2005
Příspěvky: 10872
Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd
Obrázky: 11
Prave proto se toci, ze si ji nezabrzdil. Zustava otevrena tou odstredivou silou. Nastav brzdu na reglu a uvidis jak se pekne sklopi.

_________________
Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Moje modely - http://poletuchy.ic.cz/hangar/


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 20.04.2010 13:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
Všechno podstatné už napsal Abu, tak snad jenom:
Nenastavuj ostřejší (tvrdší ) účinek brzdy než potřebuješ (např. pro zaklopení vrtule), protože při brždění tam tečou značné proudy a na větších vrtulích by jsi mohl odpravit regulátor.
(Pokud je u regulátoru možnost volby nastavit brzdný účinek ve více stupních)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 20.04.2010 13:25 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.10.2009
Příspěvky: 261
Bydliště: Praha, letiště Lipence
Díky za odpovědi 8O


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 20.04.2010 16:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9129
Bydliště: Bratislava dnv SK
Zabrzdená vrtuľa menej brzdí model.. Zapnutá brzda teda práveže nebrzdí.
Na sklopke sa musia listy skápať dosť ľahko, aby sa sklopili..

Poznamenám, že to prípadné odpravenie regulátora nezávisí na nastavení mäkkosti brzdy.

Ono totiž už žiadne normálne elektrozariadenie (regl) nepracuje s čiastočne otvorenými tranzistormi, to znamená že pri brzdení regl na moment tranzistory zopne a hneď zas vypne - takže brzdí akože menej - a prúd ktorý sa tým rozbehne z vinutia, je rovnaký ako keby brzdil trvale.. (frekvencia spínania je príliš malá..)

Problém je, že po prerušení brzdenia niekam ten naindukovaný prúd vo vinutí, musí pretiecť, a nemá moc kam. Prejde cez fety na vstup regulátora, kde je kondenzátor, a trochu aj ďalej na akumulátor. Ak to niečo z toho nezachytí, stúpne napätie, teoreticky aj na astronomické hodnoty.
Napríklad ak je kondenzátor starý a už vysušený (oficiálna životnosť elektrolytov je cca 2 roky), alebo sú vadné konektory k aku, alebo dlhé káble k aku ktoré potom bez ohľadu na kvalitu a hrúbku majú aj drobnú indukčnosť čo bráni zachyteniu tej špičky z vinutia...

Keď napätie stúpne čo len na moment nad maximum čo znesú fet tranzistory reglu, alebo aj BEC stabilizátor lebo je tiež pripojený na vstupe od aku, tak sa to prerazí - a v nasledovnom momente celé komplet vyhorí.
Je to dôvod mať kvalitné konektory a hlavne krátke káble medzi reglom a aku.
Možno by sa oplatilo po čase vymeniť kondenzátor na regli..

Ten prúd pri brzdení nezávisí na ničom inom, ako od vinutia motora (a otáčok ktoré určujú vstupné napätie), a odporu obvodu vinutie_motora-káble_k_reglu- fety_reglu.
To trošku nesúhlasí so závermi v popise od MGM, ale v princípe a hlavne pre predstavu čo sa tam deje aj keď je všetko dobre (priložil záznamy z osciloskopu) je to dobre pozrieť:
http://mgm-compro.cz/index.php?tid=dest ... ni-motorem

Prečo hlavne pri brzdení, a nie aj pri rozbehu motora? Lebo pri rozbehu síce vzniká rovnaký efekt, ale prúd vo vinutí sa "rozbieha" obvodom v ktorom sú aj tie káble medzi reglom a aku, a samotný odpor aku. Preto pri mäkkých aku je ten prúd nižší a vďaka tomu ho zachytia. Lenže pri brzdení sú mimo.
Jo a v tom brzdení - čím zaťaženejší je motor, t.j. dosiahne menšie otáčky, tým menšie počiatočné napätie a teda je to prardoxne menej náročné na zachytenie.
Naopak pre motor naprázdno, vďaka najvyšším otáčkam, pri brzdení je najvyššie naindukované napätie a teda aj prúdová špička, čiže najhorší stav pre prežitie reglu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: úte 20.04.2010 22:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
coro píše:

..............Poznamenám, že to prípadné odpravenie regulátora nezávisí na nastavení mäkkosti brzdy.............
............Ten prúd pri brzdení nezávisí na ničom inom, ako od vinutia motora (a otáčok ktoré určujú vstupné napätie), a odporu obvodu vinutie_motora-káble_k_reglu- fety_reglu.
To trošku nesúhlasí so závermi v popise od MGM.......


Jednoduše řečeno = nemáš pravdu.
Koncem roku jsem toto řešil shodou okolností právě s ing. Dvorským (MGM Compro). Měl jsem problémy s brzdou na 160A reglu MGM ve spolupráci s jednozávitovým NEU. Dořešilo se to vzájemnou spoluprácí ke spokojenosti a regly mají možnosti brzdění upravené.
Indukované napětí a brzdný proud přímo závisí na nastavení tvrdosti brzdy u regulátoru MGM Compro!!!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 21.04.2010 0:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9129
Bydliště: Bratislava dnv SK
JMalik píše:
coro píše:
.....
Indukované napětí a brzdný proud přímo závisí na nastavení tvrdosti brzdy u regulátoru MGM Compro!!!

Možno, v nejakých konkrétnych prípadoch, pri nejakom vyšperkovanom spínaní brzdy podľa polohy motoru, niečo ako tyristorové riadenie...

Ale bežnejší príklad bude čínska obežka motor a čínsky regulátor a slepé PWM pri brzdení. V takom prípade, pri nejakých 8kHz PWM frekvencie, nebude mať pomer striedy na ten naindukovaný prúd, žiadny podstatný efekt.

, ale akože ak naozaj stačí nastaviť mäkšie brzdenie, tak načo potom sám ten pán Ing. Dvorský, ktorého sme spomenuli obaja, šaškoval s osciloskopom a roztrhanými varistormi?
Stačilo mu doplniť do firmwaru, že keď sa indukované napätie priblíži hranici deštrukcie reglu, zmäkčí regl automaticky tvrdosť brzdenia..... Leda že by to nefungovalo...? :)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 21.04.2010 15:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 13.11.2008
Příspěvky: 16930
Používáš správné teoretické předpoklady, ale špatně je aplikuješ.
Při chodu toho motoru naprázdno tam bude sice vysoké indukované napětí, ale v režimu brzdy motor pracuje jako generátor, jako zdroj energie na vstupu je právě ta vrtule. Takže při chodu naprázdno nepotřebuješ řešit jak utratit ten malý příkon.
Potom se to ale točí s vrtulí. Ta je protáčená náporem vzduchu a podle velikosti vrtule, stoupání, letové rychlosti, otáček...., musíš přeměnit ten příkon na teplo (proud). Indukované napětí je sice menší, ale nemůžeš to zabrzdit v ms, protože by jsi tu energii neměl jak na proudu (blížícímu se chodu nakrátko) vyztrácet.
Velikost indukovaného napětí je jeden problém, další problém je ten ztrátový příkon (a proud). To indukované napětí nepoleze do extrémů, protože by se s otáčkama roztrhla vrtule.
Takže :
- u těch regulátorů s možností nastavení brzdného účinku nenastavovat ostřejší brzdu než je nutné.
( u regulátorů, kde lze navolit jen aktivovanou a deaktivovanou brzdu, to vyjímečně nemusí při nějakých kombinacích motor - regulátor stačit k zabrzdění)

(Ale to jsem psal už na začátku)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 21.04.2010 16:28 
Mazák
Mazák

Registrován: 21.4.2008
Příspěvky: 2256
Bydliště: Královéhradecký kraj
coro píše:

Hmm...
"Paradoxně, čím lepší regulátor použijete (tedy čím má kvalitnější FETy a plošné spoje, nebo čím více má FETů a tlustší vrstvy mědi
na plošných spojích, tj. menší odpory FETů i spojů), tím je situace horší."

Takže nejlíp používat čínské šunty a je po problému :lol: :wink:

_________________
OPTIC 6 2,4Ghz Assan


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 21.04.2010 17:42 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 17.8.2008
Příspěvky: 6964
Bydliště: Moravský kras
Hoši já mám dojem, že hledáte za každou cenu problém tam, kde v podstatě není. Ten článek u MGM se týká modelů aut, kde se bržděním maří CELÁ konetická energie modelu. U letadel to je trochu jinak, tam se brzdí kinetická energie vrtule plus něco málo co vrtule sebere proudu vzduchu (kinetická energie hmoty vzduchu protékající průřezem vrtule, k tomu dost mizerná účinnost vrtule). U sklopky ani to ne, tam jde fakt o to utopit kinetickou energii rotující vrtule a potom už jen udržet docela zanedbatelné síly působící na sklaplou sklopku.

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 21.04.2010 20:20 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 3.10.2009
Příspěvky: 261
Bydliště: Praha, letiště Lipence
Tak první zkušenost. Zkusil jsem nastavit plnou brzdu u regulátoru Turnigy 40A (protože programovací karta umožňuje jen On/Off), za chvíli zasmrděl a odpálil jsem BEC. Jestli ještě napájí motor, jsem ani nezkoušel. Takže s Turnigy alespoň pro větroně končím.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: stř 21.04.2010 22:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.6.2007
Příspěvky: 5851
Bydliště: DNV
mangos píše:
za chvíli zasmrděl a odpálil jsem BEC

a čo má BEC spoločné s brzdou?

_________________
http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: čtv 22.04.2010 0:33 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 9.5.2006
Příspěvky: 9129
Bydliště: Bratislava dnv SK
JMalik píše:
Používáš správné teoretické předpoklady, ale špatně je aplikuješ.
Při chodu toho motoru naprázdno tam bude sice vysoké indukované napětí, ale v režimu brzdy motor pracuje jako generátor, jako zdroj energie na vstupu je právě ta vrtule
......
......
. To indukované napětí nepoleze do extrémů, protože by se s otáčkama roztrhla vrtule.
Takže :
- u těch regulátorů s možností nastavení brzdného účinku nenastavovat ostřejší brzdu než je nutné.
......


Nepochopili sme sa.

Motor pretáčaný vrtuľou generuje len napätie pevne dané otáčkami vydelenými jeho KV - nikdy to nebude viac voltov, ako má aku sada.

To o čom píšeš Ty, je problém s vysokým prúdom. Ano, máš pravdu - prúd pri danom napätí (z generátora, čiže aktuálne otáčky deleno KV) a odpore obvodu (vinutie, káble k reglu, fety - strašne málo miliOhm), vychádza astronomický, ale je zmiernený indukčnosťou statora a teda závisí na čase ako dlho je brzda zopnutá - na tom ako tvrdo sa nastaví. OK.

Ale ja píšem o tom že brzda nie je nikdy (dúfam...?) aktivovaná bez prerušovania PWM na nejakej frekvencii, a že aspoň tie menej premyslené regly to mäkšie brzdenie len sproste spínajú svojou PWM frekvenciou.
- A tam vzniká naindukované napätie - keď spínaš a prerušuješ obvod v ktorom je zdrojom napätia motor ako generátor, a celý obvod má odpor len pár miliOhm, v momente prerušenia brzdenia sa ten brzdný prúd indukuje vinutím - ako cievkou spínaného zdroja, nie ako generátorom. Ten prúd sa musí zachytiť kondíkom reglu, prinajhoršom aku sadou (ale tá je ďaleko)..
Ak by sa prúd nemal kam zachytiť, napätie vylezie extrémne vysoko a prerazí čokoľvek by tam bolo pripojené.
m2: a práve tam je pripojený ten BEC. :(
Ak vydrží menej vstupného napätie ako fety, odíde prvý ten BEC.
Ak je to externý BEC, tak.. aj tak.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz