Abu
|
Napsal: úte 20.04.2010 13:11 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 10798 Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd Obrázky: 11
|
Je to presne naopak nez pises. Volne se protacejici vrtule brzdi model DALEKO vic nez kdyz je vrtule zastavena. U "akrobata" se na pristani prave nechava vrtule protacet, brzdi to vic.
U vetrone si brzdu zapni, bude to litat podstatne lepe. A pokud pouzijes sklopnou vrtuli, tak po zabrzdeni se vrtule sklopi k trupu a poleti to jeste lip.
_________________ Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
Naposledy upravil Abu dne úte 20.04.2010 13:15, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
mangos
|
Napsal: úte 20.04.2010 13:12 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 3.10.2009 Příspěvky: 249 Bydliště: Praha, letiště Lipence
|
Díky, sklopku mám, stejně se točí.
|
|
Nahoru |
|
|
Abu
|
Napsal: úte 20.04.2010 13:16 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2005 Příspěvky: 10798 Bydliště: ČR, P6 Dědina, Letiště: Trněný Újezd Obrázky: 11
|
Prave proto se toci, ze si ji nezabrzdil. Zustava otevrena tou odstredivou silou. Nastav brzdu na reglu a uvidis jak se pekne sklopi.
_________________ Abu (Tomáš S.) - MC19 - kanál č.90 na 40MHz
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: úte 20.04.2010 13:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
Všechno podstatné už napsal Abu, tak snad jenom:
Nenastavuj ostřejší (tvrdší ) účinek brzdy než potřebuješ (např. pro zaklopení vrtule), protože při brždění tam tečou značné proudy a na větších vrtulích by jsi mohl odpravit regulátor.
(Pokud je u regulátoru možnost volby nastavit brzdný účinek ve více stupních)
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: úte 20.04.2010 16:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Zabrzdená vrtuľa menej brzdí model.. Zapnutá brzda teda práveže nebrzdí.
Na sklopke sa musia listy skápať dosť ľahko, aby sa sklopili..
Poznamenám, že to prípadné odpravenie regulátora nezávisí na nastavení mäkkosti brzdy.
Ono totiž už žiadne normálne elektrozariadenie (regl) nepracuje s čiastočne otvorenými tranzistormi, to znamená že pri brzdení regl na moment tranzistory zopne a hneď zas vypne - takže brzdí akože menej - a prúd ktorý sa tým rozbehne z vinutia, je rovnaký ako keby brzdil trvale.. (frekvencia spínania je príliš malá..)
Problém je, že po prerušení brzdenia niekam ten naindukovaný prúd vo vinutí, musí pretiecť, a nemá moc kam. Prejde cez fety na vstup regulátora, kde je kondenzátor, a trochu aj ďalej na akumulátor. Ak to niečo z toho nezachytí, stúpne napätie, teoreticky aj na astronomické hodnoty.
Napríklad ak je kondenzátor starý a už vysušený (oficiálna životnosť elektrolytov je cca 2 roky), alebo sú vadné konektory k aku, alebo dlhé káble k aku ktoré potom bez ohľadu na kvalitu a hrúbku majú aj drobnú indukčnosť čo bráni zachyteniu tej špičky z vinutia...
Keď napätie stúpne čo len na moment nad maximum čo znesú fet tranzistory reglu, alebo aj BEC stabilizátor lebo je tiež pripojený na vstupe od aku, tak sa to prerazí - a v nasledovnom momente celé komplet vyhorí.
Je to dôvod mať kvalitné konektory a hlavne krátke káble medzi reglom a aku.
Možno by sa oplatilo po čase vymeniť kondenzátor na regli..
Ten prúd pri brzdení nezávisí na ničom inom, ako od vinutia motora (a otáčok ktoré určujú vstupné napätie), a odporu obvodu vinutie_motora-káble_k_reglu- fety_reglu.
To trošku nesúhlasí so závermi v popise od MGM, ale v princípe a hlavne pre predstavu čo sa tam deje aj keď je všetko dobre (priložil záznamy z osciloskopu) je to dobre pozrieť:
http://mgm-compro.cz/index.php?tid=dest ... ni-motorem
Prečo hlavne pri brzdení, a nie aj pri rozbehu motora? Lebo pri rozbehu síce vzniká rovnaký efekt, ale prúd vo vinutí sa "rozbieha" obvodom v ktorom sú aj tie káble medzi reglom a aku, a samotný odpor aku. Preto pri mäkkých aku je ten prúd nižší a vďaka tomu ho zachytia. Lenže pri brzdení sú mimo.
Jo a v tom brzdení - čím zaťaženejší je motor, t.j. dosiahne menšie otáčky, tým menšie počiatočné napätie a teda je to prardoxne menej náročné na zachytenie.
Naopak pre motor naprázdno, vďaka najvyšším otáčkam, pri brzdení je najvyššie naindukované napätie a teda aj prúdová špička, čiže najhorší stav pre prežitie reglu.
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: úte 20.04.2010 22:56 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
coro píše: ..............Poznamenám, že to prípadné odpravenie regulátora nezávisí na nastavení mäkkosti brzdy............. ............Ten prúd pri brzdení nezávisí na ničom inom, ako od vinutia motora (a otáčok ktoré určujú vstupné napätie), a odporu obvodu vinutie_motora-káble_k_reglu- fety_reglu. To trošku nesúhlasí so závermi v popise od MGM.......
Jednoduše řečeno = nemáš pravdu.
Koncem roku jsem toto řešil shodou okolností právě s ing. Dvorským (MGM Compro). Měl jsem problémy s brzdou na 160A reglu MGM ve spolupráci s jednozávitovým NEU. Dořešilo se to vzájemnou spoluprácí ke spokojenosti a regly mají možnosti brzdění upravené.
Indukované napětí a brzdný proud přímo závisí na nastavení tvrdosti brzdy u regulátoru MGM Compro!!!
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: stř 21.04.2010 0:54 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
JMalik píše: coro píše: ..... Indukované napětí a brzdný proud přímo závisí na nastavení tvrdosti brzdy u regulátoru MGM Compro!!!
Možno, v nejakých konkrétnych prípadoch, pri nejakom vyšperkovanom spínaní brzdy podľa polohy motoru, niečo ako tyristorové riadenie...
Ale bežnejší príklad bude čínska obežka motor a čínsky regulátor a slepé PWM pri brzdení. V takom prípade, pri nejakých 8kHz PWM frekvencie, nebude mať pomer striedy na ten naindukovaný prúd, žiadny podstatný efekt.
, ale akože ak naozaj stačí nastaviť mäkšie brzdenie, tak načo potom sám ten pán Ing. Dvorský, ktorého sme spomenuli obaja, šaškoval s osciloskopom a roztrhanými varistormi?
Stačilo mu doplniť do firmwaru, že keď sa indukované napätie priblíži hranici deštrukcie reglu, zmäkčí regl automaticky tvrdosť brzdenia..... Leda že by to nefungovalo...?
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: stř 21.04.2010 15:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
Používáš správné teoretické předpoklady, ale špatně je aplikuješ.
Při chodu toho motoru naprázdno tam bude sice vysoké indukované napětí, ale v režimu brzdy motor pracuje jako generátor, jako zdroj energie na vstupu je právě ta vrtule. Takže při chodu naprázdno nepotřebuješ řešit jak utratit ten malý příkon.
Potom se to ale točí s vrtulí. Ta je protáčená náporem vzduchu a podle velikosti vrtule, stoupání, letové rychlosti, otáček...., musíš přeměnit ten příkon na teplo (proud). Indukované napětí je sice menší, ale nemůžeš to zabrzdit v ms, protože by jsi tu energii neměl jak na proudu (blížícímu se chodu nakrátko) vyztrácet.
Velikost indukovaného napětí je jeden problém, další problém je ten ztrátový příkon (a proud). To indukované napětí nepoleze do extrémů, protože by se s otáčkama roztrhla vrtule.
Takže :
- u těch regulátorů s možností nastavení brzdného účinku nenastavovat ostřejší brzdu než je nutné.
( u regulátorů, kde lze navolit jen aktivovanou a deaktivovanou brzdu, to vyjímečně nemusí při nějakých kombinacích motor - regulátor stačit k zabrzdění)
(Ale to jsem psal už na začátku)
|
|
Nahoru |
|
|
zdekar
|
Napsal: stř 21.04.2010 16:28 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.4.2008 Příspěvky: 2204 Bydliště: Královéhradecký kraj
|
coro píše:
Hmm...
"Paradoxně, čím lepší regulátor použijete (tedy čím má kvalitnější FETy a plošné spoje, nebo čím více má FETů a tlustší vrstvy mědi
na plošných spojích, tj. menší odpory FETů i spojů), tím je situace horší."
Takže nejlíp používat čínské šunty a je po problému
_________________ OPTIC 6 2,4Ghz Assan
|
|
Nahoru |
|
|
JirkaA
|
Napsal: stř 21.04.2010 17:42 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 17.8.2008 Příspěvky: 6902 Bydliště: Moravský kras ČR
|
Hoši já mám dojem, že hledáte za každou cenu problém tam, kde v podstatě není. Ten článek u MGM se týká modelů aut, kde se bržděním maří CELÁ konetická energie modelu. U letadel to je trochu jinak, tam se brzdí kinetická energie vrtule plus něco málo co vrtule sebere proudu vzduchu (kinetická energie hmoty vzduchu protékající průřezem vrtule, k tomu dost mizerná účinnost vrtule). U sklopky ani to ne, tam jde fakt o to utopit kinetickou energii rotující vrtule a potom už jen udržet docela zanedbatelné síly působící na sklaplou sklopku.
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
mangos
|
Napsal: stř 21.04.2010 20:20 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 3.10.2009 Příspěvky: 249 Bydliště: Praha, letiště Lipence
|
Tak první zkušenost. Zkusil jsem nastavit plnou brzdu u regulátoru Turnigy 40A (protože programovací karta umožňuje jen On/Off), za chvíli zasmrděl a odpálil jsem BEC. Jestli ještě napájí motor, jsem ani nezkoušel. Takže s Turnigy alespoň pro větroně končím.
|
|
Nahoru |
|
|
m2
|
Napsal: stř 21.04.2010 22:53 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.6.2007 Příspěvky: 5838 Bydliště: DNV
|
mangos píše: za chvíli zasmrděl a odpálil jsem BEC
a čo má BEC spoločné s brzdou?
_________________ http://galerie.rcserver.cz/index.php?sum=72
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: čtv 22.04.2010 0:33 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
JMalik píše: Používáš správné teoretické předpoklady, ale špatně je aplikuješ. Při chodu toho motoru naprázdno tam bude sice vysoké indukované napětí, ale v režimu brzdy motor pracuje jako generátor, jako zdroj energie na vstupu je právě ta vrtule ...... ...... . To indukované napětí nepoleze do extrémů, protože by se s otáčkama roztrhla vrtule. Takže : - u těch regulátorů s možností nastavení brzdného účinku nenastavovat ostřejší brzdu než je nutné. ......
Nepochopili sme sa.
Motor pretáčaný vrtuľou generuje len napätie pevne dané otáčkami vydelenými jeho KV - nikdy to nebude viac voltov, ako má aku sada.
To o čom píšeš Ty, je problém s vysokým prúdom. Ano, máš pravdu - prúd pri danom napätí (z generátora, čiže aktuálne otáčky deleno KV) a odpore obvodu (vinutie, káble k reglu, fety - strašne málo miliOhm), vychádza astronomický, ale je zmiernený indukčnosťou statora a teda závisí na čase ako dlho je brzda zopnutá - na tom ako tvrdo sa nastaví. OK.
Ale ja píšem o tom že brzda nie je nikdy (dúfam...?) aktivovaná bez prerušovania PWM na nejakej frekvencii, a že aspoň tie menej premyslené regly to mäkšie brzdenie len sproste spínajú svojou PWM frekvenciou.
- A tam vzniká naindukované napätie - keď spínaš a prerušuješ obvod v ktorom je zdrojom napätia motor ako generátor, a celý obvod má odpor len pár miliOhm, v momente prerušenia brzdenia sa ten brzdný prúd indukuje vinutím - ako cievkou spínaného zdroja, nie ako generátorom. Ten prúd sa musí zachytiť kondíkom reglu, prinajhoršom aku sadou (ale tá je ďaleko)..
Ak by sa prúd nemal kam zachytiť, napätie vylezie extrémne vysoko a prerazí čokoľvek by tam bolo pripojené.
m2: a práve tam je pripojený ten BEC.
Ak vydrží menej vstupného napätie ako fety, odíde prvý ten BEC.
Ak je to externý BEC, tak.. aj tak.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|