Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 43 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: pát 14.11.2014 17:18 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie

Registrován: 22.7.2012
Příspěvky: 2190
Bydliště: Zvole u Prahy
TomasC píše:
Pokud se bavíme o hřídelce pro malou oběžku, kde je vrtule ideálně pevně spojena s rotorem. Pak si myslím, že namáhání hřídele na krut tam vlastně není. (asi nějaký odpor ložisek, ale to bude OK)

Obecně je uhlíková hřídel docela v pohodě.


Souhlas, ale já z přiložených fotografií to chápu tak, že tady plášť je připevněn červíky k hřídelce a k hřídelce je šroubován i unašeč.
Unašeč by se pak nový přilepil, ale plášť ne.

_________________
www.3dfrezovani.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: úte 18.11.2014 11:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.6.2005
Příspěvky: 610
Bydliště: Broumov/Praha
Přenos kroutícího momentu z rotoru na unašeč je řešen výstupkem na rotoru, který zapadá do unašeče (něco jako pero-drážka). Hřídel drží jen souosost a axiálně jeden ze šroubů unašeče drží rotor, aby nevyjel z hřídele (rotor-hřídel je jen suvně). Takže Tomáš má pravdu, že v hřídeli není žádný krut - maximálně tah mezi ségrovkou a šroubem unašeče.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: pát 05.12.2014 9:37 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.6.2005
Příspěvky: 610
Bydliště: Broumov/Praha
Tak jsem konečně pokročil. Kamarád mi na soustruhu obrousil uhlíkovou hřídel a stočil unašeč.

Takže úpravy byly následující:

STATOR - odřezání prstence a jedné montážní nohy - z 9,6 g na 9,1 g
ROTOR - bez změn 4,2 g
HŘÍDEL - výměna ocelové hřídele za úhlíkovou - z 1,0 g na neměřitelné 0,0 - 0,1 g
Příloha:
cobra_2202_05_hridele_th.jpg
cobra_2202_05_hridele_th.jpg [ 20.27 KiB | Zobrazeno 1817 krát ]

UNAŠEČ - odsoustružení přebytečného materiálu (není však hotovo) - z 2,2 g na 0,4 g
Příloha:
cobra_2202_06_unasece_th.jpg
cobra_2202_06_unasece_th.jpg [ 27.16 KiB | Zobrazeno 1817 krát ]

Takže současná váha motoru je 14,2 g. Ušetřil jsem 2,8 g. (Pozn. když ty váhy posčítáte, nesedí to, dostanete se na 13,8 g. Jelikož nemám přesnější váhy, budu spíš brát váhu celého motoru jako směrodatnou :lol: )
Příloha:
cobra_2202_07_komplet_upraveny_th.jpg
cobra_2202_07_komplet_upraveny_th.jpg [ 33.26 KiB | Zobrazeno 1817 krát ]


Unašeč budu muset ještě doladit. Uvažoval jsem o svrtání vrtule s unašečem a použití plastových šroubů M2. Ale místa je tam velmi málo a nechal jsem si tam jen 1 mm materiálu, což není na závit moc. Takže nejspíš bude asi nový unašeč ze sklotextitu. O víkendu se do něj pustím.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: pát 05.12.2014 14:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.9.2005
Příspěvky: 1082
Bydliště: Doma
kdyz vidim takovy prace.. zkousel si uvazovat i o tom, ze bys proste koupil lehci motor?


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: pát 05.12.2014 14:50 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.6.2005
Příspěvky: 610
Bydliště: Broumov/Praha
Kuba78 píše:
kdyz vidim takovy prace.. zkousel si uvazovat i o tom, ze bys proste koupil lehci motor?


...jej, to mně nenapadlo... :lol:

Tak poraď 14 g motor za 18$ cca 400,- podobných parametrů - aby utáhl aspoň 9 palcovou vrtuli.

Scorpion
HonzaS už má od nich nějakou odlehčenou novinku, ale ještě normálně v prodjei není.
http://innov8tivedesigns.com/scorpion-s-1804-1650kv - $38,99

AXI
má nejmenší 2203/52 - 18,5 g za 1200,- (dole odkaz na /46)
http://www.peckamodel.cz/produkt/rc-mod ... xi-2203-46

Práce to zas tak moc nebude. Myslím, že teď je v článku v RCRevue, že stavba nejlepších modelů je i 100 h.
A už na začátku jsem psal, že chci zkusit vcelku nenáročné úpravy motoru, abych zjistil, jaký je jejich přínos - když nebude, tak to je taky výsledek. :)
valajda píše:
...Spíš mě zajìmá,kolik se v domácích podmínkách dá ještě shodit. A jestli to má cenu příště řešit. :wink:


Naposledy upravil valajda dne pon 05.01.2015 16:08, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: sob 06.12.2014 0:27 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.9.2005
Příspěvky: 1082
Bydliště: Doma
Nu, i mne napadlo ze tebe to uz taky napadlo.. Ale kdyz sem cet ze odlehcujes motor ktery stejne nezatezujes na plno, tak sem si jen trochu rypnul :-) napadlo me jestli neni nejaky mensi a lehci kterymu holt proste nalozis na maximum, nez tahat vetsi a lechtat ho na pul plynu.. Chapu ze tuhle praci beres tak trochu jako challenge.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: sob 06.12.2014 15:28 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.6.2005
Příspěvky: 610
Bydliště: Broumov/Praha
Přesně tak - challenge. :lol:

Zkusím pak pohledat, jaký menší motor by byl. Ale když člověk ví, že se bude pohybovat okolo 100g (na stavebnici je dokonce tuším 120 g) chce u toho motoru mít rezervu. Ubrat se dá vždycky, přidat bohužel ne a Watty potřebného výkonu jsou stejné u malého i velkého motoru.

Éro mám bez aerodynamických brzd - pouze na směrovce takový to rozšíření ala rybí ocas v půdorysu. Takže mi nejvíc brzdí plocha vrtule. Menší motor mi velkou vrtuli neroztočí.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: sob 03.01.2015 15:09 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 24.2.2013
Příspěvky: 144
Bydliště: Brno Slatina
Hm :) ,parádní váhový výsledek :!: :!: :D :D ,cobru mám taky a její váha mě taky zarazila,ale nenašel jsem pustit se do odlehčování tu správnou kuráž. Jinak motor chodí výborně. No a dnes už je v prodeji T motor 14,9 g za dobrou cenu a chodí taky dobře,takže asi ani odlehčovat nebudu :(


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: sob 03.01.2015 19:00 
Helimaniacs Brno
Helimaniacs Brno
Uživatelský avatar

Registrován: 12.12.2010
Příspěvky: 4401
Bydliště: Brno
Obrázky: 8
Tmotoru jsem bez gumičky navážil 15,5g - tedy asi o gram víc, než udává výrobce....Takže také žádná hitparáda.
Chodí pěkně a zdá se mi na halový speciál zbytečně silný.
Ubíral jsem výkon na křivce.
Vypadá to, že pro těch pár halolétačů se nikomu nevyplatí
vyrobit motor akorát. Tím nemyslím dražší kontrapropy, ale "obyčejnou"
oběžku na jednu vrtuli.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: čtv 15.01.2015 9:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.6.2005
Příspěvky: 610
Bydliště: Broumov/Praha
Zdravím pánové,

tak jsem se konečně dobral k finálnímu výsledku. Dlouho jsem řešil axiální zajištění, aby to bylo rozebiratelné. Nechtělo se mi to lepit, drážka pro ségrovku by se brousila špatně, i když by to asi taky šlo. Nakonec vše vyřešila podložka typu Quicklock / Starlock. Je bohužel dělaná na ocelový hřídele, takže nasazením na uhlík bych vytrhal vlákna a navíc už asi nikdy nesundal. Ale stačilo jemně projet jehlovým pilníkem a zvětšit vnitřní průměr - i tak to axiálně drží až až. Doufám, že nebudu brzy zkoušet měnit vrtuli. :roll:

Přenos momentu z unašeče na vrtuli, která je nasazena dost natěsno, je pojištěn svrtáním unašeče s vrtulí a kolíčkem z 1,0 mm uhlíku.
Příloha:
cobra_2202_09_final_detail_th.jpg
cobra_2202_09_final_detail_th.jpg [ 42.5 KiB | Zobrazeno 1433 krát ]


A tady je ještě celkové porovnání původní verze motoru s gumičkovým unašečem a vrtulí PT 9x2,3 a nového řešení.
Příloha:
cobra_2202_08_final_porovnani_th.jpg
cobra_2202_08_final_porovnani_th.jpg [ 35.28 KiB | Zobrazeno 1433 krát ]


Úspora !!! 3,0 g !!!

Tak to je vše. 8)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: čtv 15.01.2015 18:16 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 7767
Bydliště: Praha, ČR
Obrázky: 286
Blog: Zobrazit blog (3)
Ahoj,
myslím, že to za to stojí. Lehký model je o dotažení VŠECH detailů.

Udělal jsi mi velkou radost.
Mrkni na článek, skoro ke konci: http://www.sysala.cz/modely/CDROM/CDROM.htm
není tam datum, ale v prosinci 2004 už existoval.
http://web.archive.org/web/200412142140 ... /CDROM.htm :D


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: čtv 15.01.2015 18:23 
Helimaniacs Brno
Helimaniacs Brno
Uživatelský avatar

Registrován: 10.11.2010
Příspěvky: 4749
Bydliště: Brno, CZ
Blog: Zobrazit blog (4)
Pěkná práce, gratulace k výsledku ;)
Už jsi ho měl roztočený? To upevnění pomocí podložky je super, jen mě zajímá, jak se chová v letu - neuvolňuje se? Nevibruje vrtule?

_________________
Tom


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Odlehčení motoru
PříspěvekNapsal: čtv 15.01.2015 21:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 28.6.2005
Příspěvky: 610
Bydliště: Broumov/Praha
TomasC píše:
....lehký model je o dotažení VŠECH detailů. Udělal jsi mi velkou radost...

Díky, na tenhle článek jsem nenarazil.

baui píše:
Pěkná práce, gratulace k výsledku ;)
Už jsi ho měl roztočený? To upevnění pomocí podložky je super, jen mě zajímá, jak se chová v letu - neuvolňuje se? Nevibruje vrtule?

Díky i tobě, v tom článku v odkazu Tomáše je psáno 25N, to ta vrtule neurve. Je ale fakt, že je to na ocelové hřídeli, na tom uhlíku zatím drží, v letu to ale nebylo.
- pro jistotu můžu konec hřídelky omočit v kanagomu a udělat tam vrstvu, která případně sundat.
- měkkost hřídelky je na jednu stranu dobrá, že se podložka zasekne, ale na druhou stranu se obávám, že při případných výměnách vrtule se to rozvolní a hřídel vymačká/odře (zatím jsem to sundal asi 3x a už je to znát okem na povrchu - na funkci zatím ne)

Motor se točil jen v ruce. Trochu jsem se divil, protože v radiální rovině vrtule házela o 3-4mm. Při tom unašeč je dělán na soustruhu a vrtule vůli na něm nemá. Ale je možné, že dost záleží na dotlačení té podložky a vrtule k unašeči. Po chvilce ladění dosedla vrtule asi správně a nepřesnost vymizela.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 43 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz