RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Odlehčení motoru
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=6&t=69414
Stránka 1 z 3

Autor:  valajda [ stř 12.11.2014 9:39 ]
Předmět příspěvku:  Odlehčení motoru

Včera jsem udělal rozborku mnou používaného motoru COBRA 2202/70 (prý vyšli z PULSOa 2202/70). Na Cliku EVO (103 g) mi točí vrtulí PT 9x2,3i. Na křivce plynu mám omezený max.výkon, takže je v něm větší potenciál, než je potřeba.

Příloha:
cobra_2202_01_komplet_th.jpg
cobra_2202_01_komplet_th.jpg
[ 22.81 KiB | Zobrazeno 5670 krát ]



Co mi na něm ale vadí, je zbytečná hmotnost. Bez unašeče má 15,0 g. Unašeč je strašně masivní a má dalších 2,2g.
Příloha:
cobra_2202_03_hridel_unasec_th.jpg
cobra_2202_03_hridel_unasec_th.jpg
[ 15.1 KiB | Zobrazeno 5670 krát ]



Stator a rotor klasika
Příloha:
cobra_2202_02_stator_rotor_th.jpg
cobra_2202_02_stator_rotor_th.jpg
[ 26.6 KiB | Zobrazeno 5670 krát ]



Chtěl bych udělat několik úprav. Pokud máte někdo zkušenosti, ozvěte se, jak jste to vyřešili vy

1) Nejjednodušší úprava mi připadne výměna unašeče za lehčí - zkusím ho asi zaformovat a odlít třeba jen z pryskyřice, místo šroubků dát uhlíkové tyčky. Pokud se to nepovede, odlehčit ten původní zpilováním ze stran a použitím uhlíku. Případně zbastlím úplně jiný.

2) PULSO mělo uhlíkovou hřídel. Vím, že ocelová hřídel má 1,0 g (navíc by mohla být kratší, bude-li unašeč přilepen na rotor). Problém je v tom, že hřídel o průměru 3 mm (večer změřím mikrometrem) je nejspíš trochu do plusu, zatímco uhlíkové kulatiny jsou do mínusu - prostě v ložiscích kloktají. Pokud jste někdo měnili hřídel za uhlíkovou, vybrousili jste ji na míru z většího polotovaru nebo se vám povedlo sehnat kulatnu s trochu větším průměrem.

3) Axiální zajištění nové hřídele zařídím asi jen nalepením nitě/rovingu na konec uhlíkového hřídele.

4) Na statoru mě napadá jen uříznutí jedné upevňovací nožičky - ze 4 na 3. Vím, že tím strašně utrpí tuhost uložení motoru :lol: , ale i teď mi motor visí jen na 3 závitových tyčkách.

5) Úprava rotoru by mohla spočívat v zúžení ramínek, které drží střed - ze 4 třeba na 2 mm. Někde na netu jsem viděl i osoustružený plášť, ale za prvé to neumím a za druhé obě dvě úpravy budou produkovat špony, které se pak musí z magnetů vyčistit. Pokud je to dural / slitina Al, mohlo by to jít, pokud ne, bude problém.

Až nějak pokročím, dám vědět. :wink:

Autor:  HavelAircraft [ stř 12.11.2014 9:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

Hřídelku můžeš udělat i duralovou. nebo tu stávající zkrátit a odvrtat vnitřek.
Celý rotor jde udělat nový (ale to se už nemůže vyplatit) rovnou s unašečem vrtule jinak pokud budeš na něm dělat nějaké úpravy možná by stálo za to ho potom vyvážit,Alespoň staticky.
Napadá mě převinutí motoru tenčím drátem pokud nejede na max.jak jsi popisoval.
na statoru by jsi mohl ořezat i ty tyčky které jsou kolem pláště.
je to jen názor co by ještě šlo udělat jinak :D

Autor:  dudaj [ stř 12.11.2014 10:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

mohutnost unašeče taky určitě odebírá účinně teplo magnetům.
uhlíková hřídel se dá doplnit vteřiňákem a osoustružit - ale nedělal bych to. Nechal bych z pevnostních důvodů ocelovou.
Osobně si myslím že odlehčováním si akorát přiděláš práci, ale nic ti to nepřinese.
(kromě pár nevýznamných gramů)

Autor:  valajda [ stř 12.11.2014 10:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

HavelAircraft píše:
Hřídelku můžeš udělat i duralovou. nebo tu stávající zkrátit a odvrtat vnitřek....Napadá mě převinutí motoru tenčím drátem pokud nejede na max.jak jsi popisoval.

Dobré nápady. I když do toho převíjení se mi moc nechce - nikdy jsem to nedělal, ale prý to až taková věda není (alespoň u výroby motorů z CD mechanik jsem to slyšel).

HavelAircraft píše:
...na statoru by jsi mohl ořezat i ty tyčky které jsou kolem pláště...

Jj, ty mi tam taky připadnou zbytečné. :wink:

dudaj píše:
mohutnost unašeče taky určitě odebírá účinně teplo magnetům.....ale nic ti to nepřinese (kromě pár nevýznamných gramů)

V této konfiguraci jsem si nevšiml, že by se motor hřál - možná dobře chladí unašeč.
I pár gramů je znát - na letovém projevu (rychlosti) se dá poznat, jestli letím se se 120 mAh baterkami nebo s o 5g těžšími 180 mAh. Holt je to 5% vzletovky.

Autor:  paveld [ stř 12.11.2014 10:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

dudaj píše:
mohutnost unašeče taky určitě odebírá účinně teplo magnetům.
uhlíková hřídel se dá doplnit vteřiňákem a osoustružit - ale nedělal bych to. Nechal bych z pevnostních důvodů ocelovou.
Osobně si myslím že odlehčováním si akorát přiděláš práci, ale nic ti to nepřinese.
(kromě pár nevýznamných gramů)

Ale o to Valajdovi přeci jde :D
Pulso má hřídel uhlíkovou a stará POT20 také.
Na F3P modelu se při stavbě honí desetiny gramu
a motor je zpravidla jeho nejtěžší součástí.
Momentálně také řeším pořízení dalšího motoru.
Další Pulso už neseženu, Tiger má 15g(těžký)
a nový Škorpion je u nás zatím nedostupný.
Takže Valajdovi moc fandím :!:

Autor:  valajda [ stř 12.11.2014 10:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

paveld píše:
Takže Valajdovi moc fandím :!:


Díky. Ty COBRY mám dvě, tak kdyby se výsledek líbil, můžu jednu odprodat :wink:

Autor:  igorb [ stř 12.11.2014 12:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

z toho rotoru by som nesustruzil, tvoj motor nepoznam, ale urcite ma ocelovy prstenec, ten je tam na to aby uzavrel magneticke pole, ak to odsustruzis, 1/ stupne ti KV 2/ klesne ucinnost a zaplatis to na vahe betareky ... to same sa stane previnutim tensim drotom, klesne plnenie medou a z motora mas prd, to su nezmyselne upravy

ten rotor by sa mal skladat z dvoch casti, prstenca a armatury ktora ho pripaja na hriadel, to by malo byt nemagneticke a lahke, ale mozno tam bude nejaky material ktory by siel dat dole

Ak vymenis hriadel za uhlikovu, s vyhodou mozes urobit jednoduchy unasac z uhlikoveho laminatu a priamo to nalepit na tu uhlikovu hriadel, to nebude vazit nic ... myslim nieco ako na obrazku ... to je vecsi motor, ale myslim ze je jasne o com hovorim

Přílohy:
DSC02710.JPG
DSC02710.JPG
[ 33.24 KiB | Zobrazeno 5504 krát ]


Autor:  valajda [ stř 12.11.2014 12:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

igorb píše:
z toho rotoru by som nesustruzil....

Já raději taky ne. A aspoň vím, proč ne.

igorb píše:
Ak vymenis hriadel za uhlikovu..

Jj, to bude jednoduché. Jen musím udělat osazení pro vrtuli - PT má díru 5,5 mm.

Autor:  igorb [ stř 12.11.2014 12:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

vyrezes z laminatu ako dalsiu vrstvu unasaca

Autor:  valajda [ stř 12.11.2014 12:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

igorb píše:
vyrezes z laminatu ako dalsiu vrstvu unasaca


Jasné, díky. :wink:

Autor:  dudaj [ stř 12.11.2014 17:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

paveld píše:
Na F3P modelu se při stavbě honí desetiny gramu


Nevím jestli na 100 g řešit desetiny gramu má význam, kdo chce ať si řeší.
Nevšiml jsem si že unašeč není součástí čela motoru, takže jsem s tím chlazením magnetů řekl blbost.
(příště se podívám na všechna fota :) )

Ale tady http://hackaday.com/2014/11/11/tiny-rc- ... t-3-grams/ věřím že desetiny gramu opravdu řeší a že to má obrovský význam :D .

Začínám se stydět, že jsem si na své edf stíhaččce o rozpětí 50 cm neudělal zatahovací podvozek.
Budu to muset napravit :)

Autor:  valajda [ stř 12.11.2014 19:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

dudaj píše:
Nevím jestli na 100 g řešit desetiny gramu má význam, kdo chce, ať si řešì.

Desetiny gramu je asi přehnané.Spíš mě zajìmá,kolik se v domácích podmínkách dá ještě shodit. A jestli to má cenu příště řešit. :wink:

Autor:  baui [ stř 12.11.2014 20:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

Ten prstýnek na statoru a jednu nožku bych taky asi oddělal, ty jsou tam k ničemu.

Co udělat hřídel z 3mm trubičky s 1mm dírou, na kterou v místě osazení navlečeš a lehce zalepíš kroužek vyrobený z trubičky 5mm s dírou 3mm? To pak celé provrtat a umístit do toho kolík, který bude držet gumičky vrtule. Taková hřídel s integrovaným unašečem. Použitelnost závisí na tom, jestli se vrtule může opřít přímo o čelo motoru.

Jinak držím palec, na tom motoru je na řádění s dremelem místa... :D

Edit: Hmm, když to teď čtu napsané, tak mi tam chybí kus materiálu pod vrtulí, aby se neopírala o ten kolík. Takže to běz nějaké opory stejně nepůjde.

Autor:  dudaj [ čtv 13.11.2014 10:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

valajda píše:
Spíš mě zajìmá,kolik se v domácích podmínkách dá ještě shodit. A jestli to má cenu příště řešit. :wink:

Asi bych zkusil pastelínou přidat 2 g a zkusil bych létat.
Jestli to bude znát, tak dobře, ale nevěřím že se to na letovém projevu ukáže.
Ten unašeč těžkej je , ale odfrézovávat motor, měnit hřídel za kvalitativně horší a ušetřit 1,5 g a riskovat poškození motorku ?

Autor:  baui [ čtv 13.11.2014 10:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odlehčení motoru

dudaj píše:
Asi bych zkusil pastelínou přidat 2 g a zkusil bych létat.
Jestli to bude znát, tak dobře, ale nevěřím že se to na letovém projevu ukáže.
Ten unašeč těžkej je , ale odfrézovávat motor, měnit hřídel za kvalitativně horší a ušetřit 1,5 g a riskovat poškození motorku ?

To ma mezi aktivnimi haloletci (alespon v presne akrobacii) vetsina lidi za sebou ;) Tady usetris gram, tady dva, najednou je to deset a ze 100g letadla to dela 10% letove hmotnosti a to uz je na rychlosti a letovem projevu hodne znat.

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/