RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Horten 229 Gotha
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=5&t=42400
Stránka 2 z 4

Autor:  RiMr [ úte 04.10.2011 11:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

chastra píše:
Po zkušenosti s Torrem 900 posílám delty za křídlo. Je jedno jestli s motorem nebo bez něj každopádně se ti ruka neplete někde u vrtule :!:


Bohužel u samokřídel s velkým plošným zatížením to je dost nesnadné... To se musí prostě "posadit na koleje"... :)

Autor:  coro [ úte 04.10.2011 11:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

RiMr píše:
...
U 2m Vulcana budu mít otevírací pumovnici, v ní madlo za které budu éro držet a házet a po odhození ji zavřu.

Predstavil som si to a nezdá sa mi to - budú tam tlačné vrtule?
To si nimi budeš švihať ponad hlavu zapnutými??

Ja hádžem za odtokovku, mám tam vrtuľu ale vždy vypnutú. 1,2m Tornado 11 s hmotnosťou cca 1kg chce švih aby sa chytilo a "zaplachtilo" na tú chvíľku kým zapnem motor, ale dá sa to v pohode - no pre väčší model už asi bude vhodné použiť kolieska.

Autor:  chastra [ úte 04.10.2011 11:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

Co mě ještě zaráží je, že na modelu nejsou vinglety nebo směrovka. Pokud nebudou nakroucený negativy na křídle jako blázen, tak to nepoletí rovně ani náhodou a ani to nebude stabilní.
Když máš dostatečně výkonný motor, tak se nemusí házet. Stačí přidržet vodorovně za nábězku voroštovat na 2/3 a pustit pod mírným úhlem nahoru. Neco jak předváděl Brixler s Maxiswiftem.

Autor:  RiMr [ úte 04.10.2011 12:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

coro píše:
RiMr píše:
...
U 2m Vulcana budu mít otevírací pumovnici, v ní madlo za které budu éro držet a házet a po odhození ji zavřu.

Predstavil som si to a nezdá sa mi to - budú tam tlačné vrtule?
To si nimi budeš švihať ponad hlavu zapnutými??

Ja hádžem za odtokovku, mám tam vrtuľu ale vždy vypnutú. 1,2m Tornado 11 s hmotnosťou cca 1kg chce švih aby sa chytilo a "zaplachtilo" na tú chvíľku kým zapnem motor, ale dá sa to v pohode - no pre väčší model už asi bude vhodné použiť kolieska.


Přesně tak Coro :)
To de, jen se musí rychle ucuknout :D

S kolieskama mám ten problém, že nemám z čeho startovat. Ono to bude relativně velmi lehké, plošné zatížení bude muší. Při tom 2m rozpětí je to jak vrata od stodoly (131 dm2...).

Autor:  pert [ úte 04.10.2011 19:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

Samokřídlo jde dobře vypouštět i za čumec. Chce to trošku cviku a potom jde vše normálně. Já jinak než za špici minitornádo nevypouštím. Je jen z obyč polyše a motor není zrovna žádnej žebrák. Ten by mi promasíroval prsty kdybych je dal do vrtule. Ani pomyslet. :?

Autor:  petr64 [ úte 04.10.2011 21:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

2RiMr: Ten autor na tom videu to háže tak, že má prsty v tom otvoru na vrtuli a palcem a malíčkem drží balanc. Mrskne křídlem a pak teprve přidá plyn. Ale mě se to moc nezamlouvá - stačí si nechtěně brnkout o plyn bundou/svetrem a na "šití" je zaděláno. Já házím svý samokřídla tak, že se postavím bokem ke směru hodu a křídlo uchopím svisle cca za polovinou rozpětí za náběžku, pak dám v klidu levou rukou půl plynu (co udržím tah vrtule) a křídlo současně sklápím do vodorovné polohy a švihnu (a otočím se u toho o 90*) s ním vpřed. Pak hned plyn přidám a kontroluju úhel stoupání. No prostě to hodím, jak když se hází létající talíř. Zatím na 100 hodů 1 pád :). Vysílačku mám vyváženou na krku na popruhu.

To mám vyzkoušeno i s křídlem o rozpětí 1800, ale je lehké. S rozpětím 2m a více a váhou přes 1kg to už asi nepůjde. Napadá mě ten vystřelovací "prak" (gumicuk se stojánkem) nebo jak se tomu říká. ale je to další krám, který sebou musí člověk tahat. Podvozek by byl ideální a efektní, ale ve svém okolí žádný letiště s vhodným povrchem nemám - holt Moravský kras, samej les a jeskyně :).

Autor:  petr64 [ úte 04.10.2011 21:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

coro píše:
petr64 píše:
Proč se držet odporu vinutí?

Lebo keď máš vybraté na akom napätí to chceš použiť, ten odpor určuje straty v závislosti na prúde - v motore vznikne teplo P= R krát I na druhú.
Takže pre 20A to je ten odpor krát 400, pre 40 A je to ten odpor krát 1600..
Je rozdiel či to násobíš 0,045 alebo 0,13 Ohm.
A pri danom napätí je to jedine ten prúd čo určuje aký tam bude príkon - z neho odrátaš to teplo a dostaneš veľmi približne výkon na hriadeli.
(straty v železe sú závislé len na otáčkach, sú teda dané fixne odberom motoru naprázdno a dali by sa pre vyšší výkon takmer zanedbať).


P=R*I^2 ... to mi je jasné. To tvoje "teplo" - tím myslíš ztráty způsobené ohřevem? Dalo by se to Teplo odpočítat tak, že Výkon na hřídeli = Příkon * Účinnost motoru (se zahrnutím tepelných ztrát) a vrtule?

Účinnost motoru s danou vrtulí se většinou u motorů uvádí.

Nejlepší to bude hodit do DriveCalcu a podle výsledku najít podobný motor.

díky p64

Autor:  petr64 [ úte 04.10.2011 22:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

coro píše:
petr64 píše:
2chastra: Hm, takže jediný důvod proč dal autor motor a vrtuli dovnitř (skoro do těžiště) křídla je to, aby nemusel dovažovat v předu? Tam má ale poměrně dost těžkou aku. Ještě mě ten důvod není zcela jasný.

Možno len aby to vyzeralo polomaketovejšie?
Alebo nechcel príliš rušiť aerodynamickú čistotu nejakým prídavným držiakom?
Možno len nechcel, aby mu po pri hádzaní modelu rukou so zapnutým motorom osekalo prsty?
Ja dávam motor dozadu a trochu vyššie (nie o celú 6" vrtuľu), ale práve na takýto model sa to možno moc nehodí..
Ešte tak sklopku (tlačnú a ten predĺžený systém ako bol popísaný na MPX Xeno) alebo normálne na motor dopredu.. To by tam mohla byť aj väčšia vrtuľa, lenže to je potom aj o otáčkach pri ktorých je primeraný výkon, a na druhej strane aby bola aj dostatočná rýchosť, a zároveň aby sa bežne kúpiteľné vrtule nerozthli.
Na dmychadlá neverím - na napríklad 1200mm model a nie úplne čistý by tam podľa mňa musel byť brutálny výkon aby to nejak letelo..


... myslím, že chtěl dodržet tvar Hortena a motor v předu nebo na konci by mu komplikoval vyvážení, tak udělal ďouru uprostřed - ono to není od věci, když je motor v těžišti.

... on má motor taky trochu "nad" křídlem. S tím počítám (ale kolik? 3, 5 cm? ). Motor máš vyosen (předpokládám že dolů) ?

... motor dopředu bych nedával, to už by nebyl Horten.

... EDF, pravda láká mě to, ale jak píšeš "to by musel být brutální výkon" - já přidám "a akumulátor za 3-5minut v háji". Někdy příště :)
EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=MMWJiS-t4AU ... zde je se spalovacími turbínami. Masakr.

Finálně zkusím tu jeho "štěbinu" a když to bude moc ječet, tak to můžu zalepit a laborovat dál.

Díky za rady.

Autor:  chastra [ úte 04.10.2011 22:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

petr64 píše:
P=R*I^2 ... to mi je jasné. To tvoje "teplo" - tím myslíš ztráty způsobené ohřevem? Dalo by se to Teplo odpočítat tak, že Výkon na hřídeli = Příkon * Účinnost motoru (se zahrnutím tepelných ztrát) a vrtule?

Účinnost motoru s danou vrtulí se většinou u motorů uvádí.

Nejlepší to bude hodit do DriveCalcu a podle výsledku najít podobný motor.

díky p64


Dobrý nápad s tim drivecalkem.
Jinak bych tvuj vzorec trochu upravil na výkon pohonu=Příkon x účinnost pohonu.
Pohon - zahrnuje účinnost vrtule, motoru, převodovky,baterek atd. Je nutné se dívat ne jen na motory, ale i s jakými vrtulemi jsou provozovány.

Autor:  petr64 [ úte 04.10.2011 22:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

2chastra: jo, jo, přesněji si to napsal. Celý pohon, ne jen motor.

Autor:  petr64 [ úte 04.10.2011 22:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

chastra píše:
Co mě ještě zaráží je, že na modelu nejsou vinglety nebo směrovka. Pokud nebudou nakroucený negativy na křídle jako blázen, tak to nepoletí rovně ani náhodou a ani to nebude stabilní.

Ale mu to na tom videu (odkaz je v mém prvním příspěvku v tomto vlákně) letí rovně nebo kam on chce!. Podívej se jaký má náklon v zatáčkách a křídlo drží. Od toho (stabilizace směru) vymyslel ten ZigZag. Normální profil KFm4 je zakončen rovně. Zkombinoval profily KFm3 a KFm4. Výsledek je profil KFm6 na který aplikoval ty "zuby pily". Jak ale odvodil ty úhly zubů "pily" to nevím (úhly nejsou stejné - viz můj plánek). A proč jsou zrovna tak jak jsou ?

Viz přiložené obrázky

Přílohy:
KFm Airfoils.jpg
KFm Airfoils.jpg
[ 75.24 KiB | Zobrazeno 1530 krát ]

KFm Family with descriptions2-1.jpg
KFm Family with descriptions2-1.jpg
[ 84.17 KiB | Zobrazeno 1530 krát ]


Autor:  coro [ úte 04.10.2011 22:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

Pri malých výkonoch (do tých cca 200-300W, alebo presnejšie pre malé vrtule kde je výkon nahnaný otáčkami a nie veľký krútiaci moment), a strieďákoch, je podľa mňa bezpečnejšie vrtuľu držať - aj po nechcenom pridaní sa reglu nepodarí roztočiť ju a motor sa len tak trasie ako ryba na suchu...

Robím to napr. pri pripájaní bateriek - než mať kdesi z ucha kúsok odfrézovaný, radšej to pevne držím. Aj tak je motor na trupoch to najpevnejšie miesto na chytenie..
Pre pohon s výrazne vyšším "krouťákom" by som váhal, ale najväčší mám AXI2820/10 (ako čínske 3548) a ten udržím.
Ale nesmie sa roztočiť, keby sa už roztočil tak ruky preč - nie výkon ale zotrvačnosť na to krájanie prstov a podobné nechutnosťí, stačí.

K tej účinnosti - samozrejme ano, pár meraní, poriadny prepočet a názorne nakreslený v DriveCalc, nikdy neuškodí.
Ale nie všetky tam nájdeš zmerané, a to čo sa uvádza v cenníkoch je maximálna účinnosť - často to je pre smiešne malý prúd, napr pre 8A, a pritom to je motor od ktorého chceš použitie napr. pri 30A..
- Časť strát nie je na odpore, ale je "v železe" - v bode maximálnej účinnosti sa rovnajú stratám "v medi" čiže na tom odpore. Ale tie sa nemenia podľa prúdu, len podľa otáčok, a vcelku nebývajú moc vysoké (nech napríklad cca 10W - pre motor s prúdom naprázdno pri 10V nejaký cca 1A) - dovolil som si o nich zbytočne veľa nepísať..
Takže v skratke môžem zopakovať jednoduchú radu : orientuj sa podľa odporu vinutia.

O účinnosti vrtule by som sa tu radšej nerozpisoval. Voľba vrtule je kompromis medzi ťahom a rýchlosťou, a účinnosť v reálnych letových režimoch nie je daná len veľkosťou.

Autor:  chastra [ úte 04.10.2011 22:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

petr64 píše:
Ale mu to na tom videu (odkaz je v mém prvním příspěvku v tomto vlákně) letí rovně nebo kam on chce!. Podívej se jaký má náklon v zatáčkách a křídlo drží. Od toho (stabilizace směru) vymyslel ten ZigZag. Normální profil KFm4 je zakončen rovně. Zkombinoval profily KFm3 a KFm4. Výsledek je profil KFm6 na který aplikoval ty "zuby pily". Jak ale odvodil ty úhly zubů "pily" to nevím (úhly nejsou stejné - viz můj plánek). A proč jsou zrovna tak jak jsou ?

Viz přiložené obrázky


Tak na to už sem fakt krátkej :( Ty zuby asi plněji při obtékání funkci stabilizace.

Autor:  petr64 [ úte 04.10.2011 23:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

eště jedno video od toho autora http://www.youtube.com/watch?v=L1EZeEe64DQ.

Vyfotil jsem tam jednu pasáž, kde je ještě větší Horten než o kterém se tady bavíme a taky je tam Horten bez motoru.

To video je skvělý ... i muzika (kdo má rád subsonické bassy, tak sluchátka na hlavu).

Přílohy:
Hortens.jpg
Hortens.jpg
[ 83.28 KiB | Zobrazeno 1524 krát ]


Autor:  TomasC [ čtv 06.10.2011 13:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

Musím říci, že ten typ profilu mě dost překvapil.

Pro běžné létání je zoufalý, ale na rychle lety to bude OK.

Přílohy:
Bez názvu.JPG
Bez názvu.JPG
[ 91.95 KiB | Zobrazeno 1723 krát ]


Stránka 2 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/