RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Horten 229 Gotha
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=5&t=42400
Stránka 1 z 4

Autor:  petr64 [ pon 03.10.2011 15:23 ]
Předmět příspěvku:  Horten 229 Gotha

Letu zdar,
pořád mě to nedá spát ... samokřídla mě chytly (HotWing 1200, Zagikiller 1500). Oslovily mě Horteny a Northropy.

Chtěl bych:
- něco do slušně létá
- něco co je rychle postavené a finančně nenáročné
- něco co je neotřelé

Prostudoval jsem toho poměrně dost a moje směrování postupně dospělo k modelu Horten 229 Gotha s profilem KFm4 ZigZag. Nákres přikládám k posouzení a připomínkám.

Video co mě uchvátilo: http://www.youtube.com/watch?v=wbgKLOFxzcE

Co myslíte: je model s profilem KFm4 slepá ulička ?

Díky za názory
P64

Přílohy:
Horten_IXa.png
Horten_IXa.png
[ 408.97 KiB | Zobrazeno 3496 krát ]

Horten_IXa.pdf [588.85 KiB]
207 krát

Autor:  petr64 [ pon 03.10.2011 15:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

Originál (na videu) létal s motorem:
Himax 2815-2000 Brushless Inrunner

Průměr motoru: 28mm
Délka motoru: 38mm
Váha: 86gr
Průměr hřídele: 3,175mm
Otáčky na volt: 2000kv
Výkon: 275W
Odpor vinutí: 0,057Ohm
Doporuč. váha modelu: 1,2kg

Jaký ekvivalent v provedení Outrunner doporučujete? Nebo zůstat u Inrunneru (je uchycen sponou - snadno se dá mírně posouvat vpřed/vzad - pro doladění opt. polohy)

Autor:  chastra [ pon 03.10.2011 16:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

Hodil bych tam 28-36/1200KV nebo axi 2217 Na 3S. Podle toho jaká by ti vyšla váha by se tam dal dát i menší motorek. Akorát mám torchu obavy z té štěrbiny pro vrtuli, protože to bude hotová siréna.

P.S: Podle výkresu sem chvilku tápal. Zkus si tam nastavit kótování v milimetrech (ne v metrech), přece nestavíš barák :lol:

Autor:  corsair [ pon 03.10.2011 17:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

slepá ulička........neřekl bych, ale zkus prostudovat první dvě vlákna :

http://www.rcgroups.com/foamies-scratchbuilt-428/

a máš co číst na pár nocí

Autor:  petr64 [ pon 03.10.2011 22:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

2chastra: štěrbina - ječivý zvuk? to by mohlo být zajímavé :) Ne, vážně.
Není právě to ofukování zbytku křídla důležité ? pokud ne, tak by se to dalo obejít - nechat motor, kde je a dát vrtuli na prodlouženou hřídel podepřenou ložiskem. Někde jsem to viděl - na MPX Xeno? Z čeho se taková hřídel dělá - podrží uklíková tyč/trubka takový kroutící moment (při rozběhu) ?

2corsair: Ok, to jsem už četl (jasné je, že i po druhé to stojí za přečtení - hustota informací je tam velká). Dík. Zajímaly by mě něčí osobní názory/zkušenost s profily KFmX.

Nikdo nic s nimi nestavěl ?

Autor:  coro [ pon 03.10.2011 22:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

petr64 píše:
Originál (na videu) létal s motorem:
Himax 2815-2000 Brushless Inrunner

Průměr motoru: 28mm
Délka motoru: 38mm
Váha: 86gr
Průměr hřídele: 3,175mm
Otáčky na volt: 2000kv
Výkon: 275W
Odpor vinutí: 0,057Ohm
Doporuč. váha modelu: 1,2kg

Jaký ekvivalent v provedení Outrunner doporučujete? Nebo zůstat u Inrunneru (je uchycen sponou - snadno se dá mírně posouvat vpřed/vzad - pro doladění opt. polohy)

Mne vyhovuje RCTimer BL2212-06 KV:2200 , 50 gramov - lietam ho na Tornado 11 na 4s A123/2300 a s APC 6x5.5 žerie cez 30A pri cca 18500rpm - a stále žije. Ložiská bude po čase určite potrebovať z Tobex.cz
Ale inak to je len nástrel, podľa mňa hociaký vysokootáčkový motor urobí dobrú službu - teba sa orientovať podľa odporu vinutia.
Ak inrunner, tak radšej nejaký typhoon z highendrc alebo zo Satrie, alebo teda megu - záleží od požadovaného výkonu..
Veľká vrtuľa to zbytočne pokazí a bude to ťažší pohon (motor s menším KV na 3s).
To že keď je niečo blízko vrtule hlavne z prednej strany, robí to strašný hluk, je pravda.

Autor:  petr64 [ pon 03.10.2011 22:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

2coro: dobrý tip! těch 2200kv je mi také sympatické. Prostuduji ten motor.
Ložiska změnit na Japan, ok.

Proč se držet odporu vinutí?

Autor:  chastra [ pon 03.10.2011 22:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

petr64 píše:
2chastra: štěrbina - ječivý zvuk? to by mohlo být zajímavé :) Ne, vážně.
Není právě to ofukování zbytku křídla důležité ? pokud ne, tak by se to dalo obejít - nechat motor, kde je a dát vrtuli na prodlouženou hřídel podepřenou ložiskem. Někde jsem to viděl - na MPX Xeno? Z čeho se taková hřídel dělá - podrží uklíková tyč/trubka takový kroutící moment (při rozběhu) ?


Hotové sci-fi :-D S Tou hřídelkou bych to nedělal, protože bys pak mohl klidně motor dát dopředu. Ofukování křídla zkutečně potřebné neni. Podívej se na 90% vyráběných samokřídel. To co je za vrtulí dělali kuli plošnému zatížení, jinej funkční důvod nevidim. Blbé je, že co je za vrtulí, tak se pak ve špici těžko dohání. Neni moc místa nebo to bude těžké. Co se týče motoru, použij nízké KV a co největší vrtuli, čim menší vrtule tim menší účinnost.

Autor:  petr64 [ pon 03.10.2011 22:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

2chastra: Hm, takže jediný důvod proč dal autor motor a vrtuli dovnitř (skoro do těžiště) křídla je to, aby nemusel dovažovat v předu? Tam má ale poměrně dost těžkou aku. Ještě mě ten důvod není zcela jasný.

Autor:  petr64 [ pon 03.10.2011 22:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

Citace:
Co se týče motoru, použij nízké KV a co největší vrtuli, čim menší vrtule tim menší účinnost.

Ale to je přesný opak toho co radil Coro - držet se KV. A co včil, babo raď ? :)

Autor:  chastra [ pon 03.10.2011 23:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

petr64 píše:
Citace:
Co se týče motoru, použij nízké KV a co největší vrtuli, čim menší vrtule tim menší účinnost.

Ale to je přesný opak toho co radil Coro - držet se KV. A co včil, babo raď ? :)


Poletí to tak či tak, tah motoru tam bude. Jen de o akustický hluk, mno pak možná i o nějakou účinnost, aby se třeba zbytečně nepálila energie baterky na teplo, tím se zkracovala doba letu, to je nepodstatné. :wink:
S tim těžištěm ti neporadim,mám to na jazyku, ale pravděpodobně bych plácal nesrozumitelně.

Autor:  coro [ úte 04.10.2011 7:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

petr64 píše:
Proč se držet odporu vinutí?

Lebo keď máš vybraté na akom napätí to chceš použiť, ten odpor určuje straty v závislosti na prúde - v motore vznikne teplo P= R krát I na druhú.
Takže pre 20A to je ten odpor krát 400, pre 40 A je to ten odpor krát 1600..
Je rozdiel či to násobíš 0,045 alebo 0,13 Ohm.
A pri danom napätí je to jedine ten prúd čo určuje aký tam bude príkon - z neho odrátaš to teplo a dostaneš veľmi približne výkon na hriadeli.
(straty v železe sú závislé len na otáčkach, sú teda dané fixne odberom motoru naprázdno a dali by sa pre vyšší výkon takmer zanedbať).

Autor:  coro [ úte 04.10.2011 7:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

petr64 píše:
2chastra: Hm, takže jediný důvod proč dal autor motor a vrtuli dovnitř (skoro do těžiště) křídla je to, aby nemusel dovažovat v předu? Tam má ale poměrně dost těžkou aku. Ještě mě ten důvod není zcela jasný.

Možno len aby to vyzeralo polomaketovejšie?
Alebo nechcel príliš rušiť aerodynamickú čistotu nejakým prídavným držiakom?
Možno len nechcel, aby mu po pri hádzaní modelu rukou so zapnutým motorom osekalo prsty?
Ja dávam motor dozadu a trochu vyššie (nie o celú 6" vrtuľu), ale práve na takýto model sa to možno moc nehodí..
Ešte tak sklopku (tlačnú a ten predĺžený systém ako bol popísaný na MPX Xeno) alebo normálne na motor dopredu.. To by tam mohla byť aj väčšia vrtuľa, lenže to je potom aj o otáčkach pri ktorých je primeraný výkon, a na druhej strane aby bola aj dostatočná rýchosť, a zároveň aby sa bežne kúpiteľné vrtule nerozthli.
Na dmychadlá neverím - na napríklad 1200mm model a nie úplne čistý by tam podľa mňa musel byť brutálny výkon aby to nejak letelo..

Autor:  RiMr [ úte 04.10.2011 9:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

Normálně to poletí... Akorát ten profil mi přijde "podezřelý" :)
Já jsem pro svého nového Vulcana naporcoval křídlo z Xena a profil okopčil :)

Ale co důležité, důrazně doporučuju promyslet jak to budeš házet, za co to budeš držet. Tady ty samokřídla jsou jak úhoři co se nedají za nic chytit :D
Jestli to chceš nějak házet drža za zadek trupu/křídla, nevím nevím... Doporučuju nějaké vybrání v trupu zespodu, kde to chytíš.
Už jsem tak rozbil model, jen proto, že nebyl za co chytit a nedokázal jsem ho dobře posadit do vzduchu... :)

Kometa jsem držel vzadu před motorem a taky měl párkrát pěkně seknul.

U 2m Vulcana budu mít otevírací pumovnici, v ní madlo za které budu éro držet a házet a po odhození ji zavřu.

Autor:  chastra [ úte 04.10.2011 11:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Horten 229 Gotha

Po zkušenosti s Torrem 900 posílám delty za křídlo. Je jedno jestli s motorem nebo bez něj každopádně se ti ruka neplete někde u vrtule :!:

Stránka 1 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/