|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Autor |
Zpráva |
pepin
|
Napsal: pon 12.12.2022 19:29 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12768 Bydliště: praha 5
|
Ahoj, jak je to skutečně s kapacitou baterie v závislosti na její teplotě? že zmrzlý lipolky netáhnou je známá věc, ale jak je to s jejich kapacitou mi přesně jasný není, jestli netáhne jen díky tomu, že studená dodá jen nižší proudy, nebo jestli jí i klesne kapacita a pokud ano, jestli se s nižší kapacitou samovybije a kapacita se už nezvýší ani po jejím ohřátí.
Třeba když dám večer do auta plně nabité lion, lipol baterie, přez noc mrzne, než jdu létat, tak ty baterie nejdřív ohřeju, ale stejně už bude jejich kapacita nižší, než pokud bych je po nabití skladoval až do startu v teple.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Libor
|
Napsal: pon 12.12.2022 22:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
|
Netáhne jen díky tomu, že studená dodá jen nižší proudy. Sníží se využitelná kapacita, protože při nižší teplotě se vybíjecí křivka posune dolů. Když se baterka ohřeje, bude využitelná kapacita vyšší, protože se vybíjecí křivka posune nahoru.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: pon 12.12.2022 22:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12768 Bydliště: praha 5
|
Libor píše: Netáhne jen díky tomu, že studená dodá jen nižší proudy. Sníží se využitelná kapacita, protože při nižší teplotě se vybíjecí křivka posune dolů. Když se baterka ohřeje, bude využitelná kapacita vyšší, protože se vybíjecí křivka posune nahoru. Já si ted ještě znovu pročetl tady dole vlákno--téměř vše o pb bateriích a tam zminují, že když je nižší teplota, zvyšuje se pro nabijení--pokud to nabiječka umožnuje-- koncové napětí. pokud je to stejné v i v případě lion, tak jsem asi doma, proč se mi ted naposled zdálo, že mi neobvykle rychle kleslo kempovací napětí. Sice jsem před kempováním venku auto připojil na nabiječku, ale vzhledem k nižší venkovní teplotě dobil zřejmě méně než když bylo ještě tepleji. Zkusím nějaké testovací měření, ale nejdřív to chci probrat tady abych neměřil nějaký nesmysl. Já mám na ty lion baterie v autě na nabiječce nastaveno že vypne okamžitě při dosažení napětí 4,2v, normálně bez toho mi vypíná při nějakých 4,3V---cyklonabiječka. Já budu asi muset změřit jaká je teplota u těch lion baterií z boku od okna, v autě mám sice teplo, ale od toho okna muže jít i přez termofolii na tu baterii z boku chlad . Odběr mám ale z té lion baterie nula nula prd, tak mi byl ten neobvykle rychlejší pokles napětí divnej.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: úte 13.12.2022 0:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12768 Bydliště: praha 5
|
Libor píše: vybíjecí křivka při různých teplotách díky, sice ohledně napětí mi to vubec, ale vubec nepřijde reálné---alespon co mám lionky já, tak při napětí cca 3,5V jsou už v podstatě vybitý, ale co by sedělo, že s poklesem teploty klesne napětí i když ta kapacita zase o tolik neklesne. já si budu muset změřit u těch baterek teplotu, tutově je jim u toho okna zima, tak je asi přestěhuji na zimní kempování na teplejší místo a prodlužkou se píchnu u toho okna jen do jedný málokapacitní s elektronikou která mi z 10čl lion baterie dělá 12V z kterých pak udržuji PB autobaterii z který pak už jede bufik a ruzný usb nabiječky.
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: úte 13.12.2022 6:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7121 Bydliště: Vsetín
|
3,5V jsou vybité pro nás dle našich zvyklosti s Li-Pol. Li-ion nemají prostě tak plochou vybíjecí křivku a jsou použitelné do nižšího napětí (tím se nám zvětší rozdíl napětí mezi nabito - vybito) což je pro nás nepříjemné. Výrobce uvádí kapacitu při nabití na 4,2V a vybití a 2,5V.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: úte 13.12.2022 8:21 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12768 Bydliště: praha 5
|
blesk píše: 3,5V jsou vybité pro nás dle našich zvyklosti s Li-Pol. Li-ion nemají prostě tak plochou vybíjecí křivku a jsou použitelné do nižšího napětí (tím se nám zvětší rozdíl napětí mezi nabito - vybito) což je pro nás nepříjemné. Výrobce uvádí kapacitu při nabití na 4,2V a vybití a 2,5V. Při napětí 3,5V respektive v desetisadě 35V už je v té sadě některý z článku na napětí 3,2V jiný 3,7V těch 3,5 je pruměr celkové sady a při tomto napětí už to jde dolu opravdu rychle, vypínací napětí BMS je 3V/článek--35V, navíc s klesajícím napětí se zvyšuje odběr--co ta sada nedodíá ve voltech musí dohnat v ampérách. V modelu je odběr většinou jen vrknutí, od vrknutí k vrknutí se sada trochu zmátoří, tady ne, to je konstantní odběr a jen to padá postupně dolu.Navíc to BMS nejspíš neřeší, že studenou sadu by šlo sosat na nižší napětí, prostě při 3v na článek vypne---ale to už je stejně některý z článku v této fázi na těch 2,5V.V každém případě pod 3,5V už tam v energii není nic, co by mě ještě nějak vytrhlo.
|
|
Nahoru |
|
|
blesk
|
Napsal: úte 13.12.2022 10:21 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.11.2005 Příspěvky: 7121 Bydliště: Vsetín
|
To je ale chyba BMS a špatné volbě článku (selekci) že ty články neudrží na stejném napětí. Ano že pod 3,3V tam už toho tak moc není je pravda...
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: úte 13.12.2022 11:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12768 Bydliště: praha 5
|
blesk píše: To je ale chyba BMS a špatné volbě článku (selekci) že ty články neudrží na stejném napětí. Ano že pod 3,3V tam už toho tak moc není je pravda... ty články v té sadě podle toho kde jsou pracují při ruzných teplotách, vnitřním je stále trochu tepleji než vnějším, tak se časem jejich parametry mění, bms s tím nic moc nezmuže když je časem kapacita článku nepatrně rozdílná, v reálu, rozdíl mezi napětím 3,4v nebo 3v na kole znamená navíc ujetý tak kilometr, dva.smysluplnost bms je s píš v tom, že vadnou sadu nenabiješ, bms to nedovolí, sadě bez bms je uplně jedno, že jedna sekce je mrtvá , takže místo 10 sekcí je funkčních jen 9, nabiječka ji bude nabijet jako 10čl sadu---to jsou ty videa, jak to někomu při nabijení hoří.bud bez, nebo s vadným bms, nabiječka s bms nijak nespolupracuje, ta si jede svejch plus mínus 42v jak to zrovna čínanovi vyšlo i kdybys ji zapojil do 5 článkové sady.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: úte 13.12.2022 14:22 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12768 Bydliště: praha 5
|
Tak to asi bude opravdu tou nižší teplotou. Zkoušim měřit teplotu pod tou baterii mezi tapecirunkem a podběhem a přestože mi slunce sviti na tento bok auta teplotu tam mam cc 12 stupnu. Tak to odiozoluji trochu v tom podběhu a baterky taky podložim něčim trochu termo. S nedostatkem energie nezápasim, ale proč tahat pět baterek když by měli stačit na vikend tak max 3. Příloha:
1C39A23F-1B53-4307-8D60-A6473A225739.jpeg [ 71.08 KiB | Zobrazeno 4034 krát ]
Jinak počasi dnes naprosto luxusni. Až mě mrzi že jsem si nevzal větroně. Zkoušel jsem dat do funrae vario a nějaky pidibubliny tam jsou. Na funrae je to ale málo. Lipolku co jsem nabijel do plna předvčirem a celou dobu byla v autě u okna a v mrazu byla dnes po připojeni na nabiječku stále nabitá na 100 procent. Tak to vybijeni mrazem se naštěstí neděje.
Naposledy upravil pepin dne úte 13.12.2022 14:26, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: úte 13.12.2022 14:26 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
|
Ten vnutorny odpor nie je len o tom ze skorej vypnes pri vybijani, ale aj o tom kolko z baterky dostanes vykonanej prace (Wh) pri tej istej kapacite naboja v mAh. Ja napriklad v lete s uputancom kde odlietanie zostaby je dost presne definovane, spotrebujem za let napriklad 1900mAh ale v zime 2100 a viac. Merane podla dobiteho naboja. Pri tom aby som dodrzal rovnake parametre letu (napriklad rychlost na kolo) musim v zime ubrat vykon (je tam governor takze nastavim nizsie otacky). Rovnako to budes mat aj na tej kolobezke. Vsetko to este zhorsi zvyseny odpor studeneho vzduchu. Proste na tu istu baterku pri nizsej teplote prejdes poznatelne menej. Ale ze by som vychladenim baterky stratil nejaky naboj ktory potom po zahriati dobijem som nespozoroval
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 13.12.2022 16:23 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7417 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
* Ještě si všechny příspěvky párkrát podrobně přečtu. Studená baterka má řadu změněných parametrů, Mimo mnoha jiných i sníženou pohyblivost nabitých částic účastnících se reverzibilní fáze vybíjení (Discharge). Žádné mW ani mAh se z ní (mimo procesu samovybíjením) neztrácí. Důkaz o opaku je na Nobelovu cenu. Jen to co lze z vychladlé baterky dostat je o něco méně než to co v ní je (co z ní lze dostat po ohřátí na obvyklou (pokojovou) teplotu. V tuhých mrazech dávám baterku (skladovanou v chladnu, ale ne velkém mrazu) do auta až před startem. Na okraj: Mám pocit, že byly konány pokusy ohřevu baterky vytápěním odporovým topením, napájeným z téže baterky. Získaný nárůst W co se získaly byl větší než spotřeba vložená do ohřevu. Ale přesně si to ani odkaz už nevybavím. Porovnání poklesu kapacity accu, kterou lze z baterie za nižší teploty dostat, se většino dělá pro baterie standardně nabité (tedy při obvyklé pokojové teplotě. ** Na rozdíl od vybíjení Li-Pol, které je exotermické (vzniká teplo) při rozumném nabíjení dobrých Li-Pol teplo téměř nevzniká. Takže pokud budou vybíjené v izolačním termoboxu, je možno je ventilátorem aktivně chladit. Tím by se mohlo zmenšit nerovnoměrné rozložení teplot článků v baterii. A dosáhnout možnost odběru blízkému nominálnímu výkonu. Totéž lze aplikovat při nabíjení za mrazů. Jen jako vháněné teplo do baterie by sloužilo odpadní teplo nabíječky. Trochu složité. Polárním cestovatelům by se to možná hodilo. Edit02: "Termální management baterie je u elektromobilů jedním z klíčů k efektivnímu využití kapacity baterie" Tesla pracuje na předehřívání baterie pro chladnější klima, 19. 12. 2017 - od Jan Horčík Ideálním řešením aktivní termální management Accu-packu, který teplotu článků zvýší řízeně "Vliv nízké teploty na kapacitu vybraných Li-ion akumulátorů, 4.1.2021doc. Ing. Tomáš Kazda, Ph.D., Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT v Brně," Edit03: Vliv teploty na parametry baterií Omezení podrobně, Diplomka Edit04 Citace: "Obecně vzato nízké i vysoké teploty mohou baterii nevratně poškodit. Téměř všechny akumulátory je tak výhodné provozovat při pokojové teplotě. Vždy toho samozřejmě nelze dosáhnout, a tak je třeba dalšího přídavného chladícího či topícího zařízení, které udržuje baterie v optimálních podmínkách. S klesající teplotou se zpomalují elektrochemické reakce a roste tak vnitřní odpor. I díky tomu pak při nižších teplotách klesá využitelná kapacita akumulátoru,"
Naposledy upravil guchar dne úte 13.12.2022 17:59, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: úte 13.12.2022 17:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12768 Bydliště: praha 5
|
guchar píše: * V tuhých mrazech dávám baterku (skladovanou v chladnu, ale ne velkém mrazu) do auta až před startem. Já jsem loni zvažoval varianty---na střechu solár, vešel by se mi tady na to malý auto jen jeden a v zimě spoléhat na solární dobijení mi uplně nejsmysluplnější nepřišlo. Přídavný PB trakční baterie místo rezervy dozadu pod kufr---na zimu si do tý caddyny dávám 100Ah autobaterku a stejně je to bída s nouzí jak je venku na mrazu, tak jsem se rozhodl pro ty cyklobaterie dovnitř do tepla, to mi funguje v pohodě, jen se mi loni zdálo, že mi dají méně, než za tepla na koloběžce i když z nich sosám podstatně nižší trvalé proudy a zdá se, že to bude právě tím, že v teple jsou pouze z jednoho boku, ale z druhého a zespoda už jsou v chladu. Loni jsem to provozoval tak, že měnič cyklobaterek jsem nastavil na nějakých 12,5 voltu a propojil s autobaterií z který jsem pak komplet sosal potřebnou energii, letos to zkouším jinak a zdá se že je to efektivnější, autobaterka honí v podstatě jen bufík plus usb nabiječky, modelářský baterky a jiný zásadněji náročnější odběry sosám rovnou z těch cyklobaterií a do autobaterky si modelářskou nabiječkou z cyklobaterek pouštím přez program Life pouze cca 600ma--podle procent nabití vidím jestli klesám---mám přidat, nebo stoupám, mohu snížit. V zimě jezdíme na koloběžkách na silvestra do Prahy a jak jen poskakujeme, tak se nám ty dojezdy zdají poloviční než v teplotách výrazně nad nulou.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 14.12.2022 17:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12768 Bydliště: praha 5
|
Tak hotovo. V autě jsem si topil ale po odstranění mřížky reproduktoru se vyvalil znatelně studenější vzduch. Příloha:
66756C0A-E3EE-4D90-931A-4C5193D99D3A.jpeg [ 104.68 KiB | Zobrazeno 3637 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|