Autor |
Zpráva |
novfra
|
Napsal: pon 09.05.2022 20:15 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
ddano007 píše: No, nikto nespochybňuje, že fungujú, ale: - nenabijú sa za 45 minút z nuly na 100%, ako si naznačoval pár príspevkov dozadu. Systém je schopný sa nabiť za 45 minút na 6 hodinové zálohovanie a to je niečo diametrálne iné. Chvilku jsem přemýšlel, jestli vůbec reagovat.... Tak jsem si pročet celý strom, ale nějak nevidím, že bych někde i jen naznačoval, že se Pb akumulátor dobije za 45 minut. Pokud jsem něco přehlédl, budu vděčný za upozornění. V úterý 3.května v 22:04 jsem napsal toto: Jsou Pb akumulátory, kde do napětí 14,4V mají formulku "bez omezení proudu". To je právě u akumulátorů, kde je vyžadována rychlá obnova plné zálohy. Musí se s tím počítat při výpočtu kapacity akumulátorů. Jen pro představu, v praxi se používá proud 2-3C, podle použitých akumulátorů. Co jsem měl možnost vidět tak se jedná o 160-300A nabíjecího proudu.Považuješ snad plnou zálohu (zde je hodnota plné zálohy vyjádřená v čase, tedy hodiny) jako náznak nabití Pb aku na 100% za 45 minut? Tedy záměnu "plná záloha" za "plné nabití"? Nebo snad něco z 5. května z 13:05, kde jsem psal že: Musíš si to nabíjení rozdělit do několika úseků. První, no limit, je důležitý jen a pouze pro požadavek obnovení zálohovacích schopností. Absorb time jednak dobije akumulátor do plného stavu, druhak jedenkrát za rok srovná články, takové kondiční čtyř hodinové (srovnávací?) nabíjení. No a když navrhuješ zálohu, kde je požadavek po obnovení napájení za 45 minut dodat tolik energie, aby pokryla další možný výpadek 6h, musíš vybrat baterky a jejich dobíjecí proud tak, aby se za těch 45 minut dokázaly dobít na kapacitu, která 6 hodinový výpadek opět pokryje.ddano007 píše: - síce majú deklarovaných 12 rokov životnosti, ale pri 20oC. Pokud je 20oC 20°C, tak ano a je to běžné. Tyhle baterky se prostě klimatizují. Ono se to totiž vyplatí. Navíc se podle teploty řídí max. dobíjecí napětí a to v některých aplikacích na setiny voltu. ddano007 píše: - nabijú sa za 4 hodiny - čo je pokrok v porovnaní s klasickým Pb aku, ale zase aj cena je pomerne brutálna. Není důležité, za jak dlouho se dobijí, ale za jak dlouho jsou schopné poskytnout opětovnou plnou zálohu. Myslím, že o tom mluvím od začátku jasně. ddano007 píše: Takže zrátané a podčiarknuté - keďže táto debata je o olovených akumulátoroch a nie o zálohovacích systémoch: Pb aku sa pre niektoré aplikácie hodia, ale pre solár, alebo pohon v dnešnej dobe LiIon alebo LiFePo4 stoja za úvahu, keďže ich o niečo vyššia cena môže byť vyvážená inými benefitmi. Jo, souhlas, ale Pb aku v zálohovacích systémech jasně převažují. Proč nezmínit něco, kde jsou tyto baterky doma? A taky se můžeme podívat do aut se spalovacím motorem na startovací akumulátor a co že tam převažuje (mírně řečeno). Asi by bylo jednodušší vypsat auta, kde se Pb akumulátor, jako startovací nepoužívá. Možná by stálo za zmínku jen pár typů se start stop systémem a 48V technologií a LiFe. Mám ji na dílně od českého výrobce, ale ani nevím, jestli se to dnes ještě někde používá. A proč vlastně zmiňovat soláry, nebo pohon, kde už jsou dnes jiné a parametry vhodnější baterky než Pb? A proč jsem tedy zmínil systémy zálohování v souvislosti s Pb akumulátory? Protože se tam dodnes tyto akumulátory používají snad ve všech typech, kromě jednoho. Pb Ca. Ten jsem nikde na zálohách neviděl. Prostě pokud je řeč o Pb akumulátorech, zálohování elektrické energie nelze pominout. Taky se můžeme podívat, jak dopadnou LiFe na solárním systému po necelém roce provozu. Mě z ničeho neviň, tohle montovala "firma" s certifikátem. A pokud se chceš zeptat, tak ano, byla to chyba firmy a ne baterek. Příloha:
IMG_20170311_154049.jpg [ 115.85 KiB | Zobrazeno 2647 krát ]
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 10.05.2022 21:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
A můžeš prozradit, v čem byla chyba firmy? Baterky jsou zapojeny sériove a pravá půlka bloku není žádný poškození vidět. Nadproudem to teda asi nebylo.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: stř 11.05.2022 8:39 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Celeron píše: A můžeš prozradit, v čem byla chyba firmy? Baterky jsou zapojeny sériove a pravá půlka bloku není žádný poškození vidět. Nadproudem to teda asi nebylo. Není tam balancování článků. Teoreticky tam něco mohlo být připojeno, co není na obrázku, ale výkonné balancery pro tento účel jsou montovány přímo na články. Takže dle mého názoru balancování minimálně mizerné, pokud vůbec nějaké bylo.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 11.05.2022 9:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
dudaj píše: Není tam balancování článků. Teoreticky tam něco mohlo být připojeno, co není na obrázku, ale výkonné balancery pro tento účel jsou montovány přímo na články. Takže dle mého názoru balancování minimálně mizerné, pokud vůbec nějaké bylo.
Ta nutnost balancování je přesně ten důvod proč se mi do tohoto typu baterií v autě nechce. Mě by v tom menším autě vyhovovalo jako nejjednodušší řešení dat hned k bufiku 4life články paralelně k autobaterií. Mám k bufiku dlouhý kabel ,při žhavení mi padá napětí a někdy to díky tomu při žhaveni v mrazech hulí
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: stř 11.05.2022 13:47 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
Celeron píše: A můžeš prozradit, v čem byla chyba firmy? Baterky jsou zapojeny sériove a pravá půlka bloku není žádný poškození vidět. Nadproudem to teda asi nebylo. Tam bylo nastavené úplně špatně všechno. Balancer žádný, ani tam nebylo hlídání napětí, tedy stavu vybití jednotlivých článků. Zapojeno to bylo tak, že se nejdříve úplně vybily baterky. Byla tam možnost při provozu na 230V a levném tarifu dobíjet i baterie, alespoň na nějakou hodnotu - nebylo nastaveno. Takže když se měl ohřívat venkovní bazén + TUV a nesvítilo slunce, střídač udržoval baterie na nejspodnější hranici vybití. I když je zdeformovaná jen pravá strana baterií, tak špatné jsou komplet všechny. Pokračování už není z hlediska akumulátorů důležité, ale bylo výživné. Ani druhá sada akubloků dvou výrobců a různých dat výroby (monobloky byly vyměněny) nepřežila víc, než pár týdnů.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: stř 11.05.2022 18:31 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
pepin píše: Ta nutnost balancování je přesně ten důvod proč se mi do tohoto typu baterií v autě nechce. Mě by v tom menším autě vyhovovalo jako nejjednodušší řešení dat hned k bufiku 4life články paralelně k autobaterií. Mám k bufiku dlouhý kabel ,při žhavení mi padá napětí a někdy to díky tomu při žhaveni v mrazech hulí Když koupíš 13V baterku life, vše už v ní je. Nic neřešíš.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 11.05.2022 19:22 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
dudaj píše: Když koupíš 13V baterku life, vše už v ní je. Nic neřešíš.
Nemáš odkaz? nedaří se mi něco takového na netu najít. Ten bufik si při žhavení bere cca do 10A, jistotu nemám, ale myslím, že to občasné hulení zpusobuje právě pokles toho napětí, svíčku už jsem čistil, to nepomohlo a v druhym autě ten samý bufik s přívodem na krátko v pohodě.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: stř 11.05.2022 19:35 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
pepin píše: Nemáš odkaz? nedaří se mi něco takového na netu najít. Ten bufik si při žhavení bere cca do 10A, jistotu nemám, ale myslím, že to občasné hulení zpusobuje právě pokles toho napětí, svíčku už jsem čistil, to nepomohlo a v druhym autě ten samý bufik s přívodem na krátko v pohodě.
A co malý AGM (cca 12Ah) nebo 10 SCR NiCd?
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: stř 11.05.2022 19:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
novfra píše: A co malý AGM (cca 12Ah) nebo 10 SCR NiCd? Nicd 10čl SCR 1700 jsem zkoušel, připojil jsem je zkušebně k autobaterii a celé to dal na nabiječku. druhý den nicd horhý že se stáhla smrštovačka--je ale možné, že jak mi X let doma leželi ladem, tak už byli špatný, mám ještě jednu sadu,tak mohu experimentovat dál Větší baterka, než nicd, případně 4 life 2200ma se mi dovnitř auta nevejde, varianta ještě je natáhnout zepředu pod autem od autobaterie tlustý plusový kabel, to by bylo asi ideál, už i z toho duvodu, že v kufru auta mám modelářský nabiječ na modelářské a nářadové baterie, ted mi to celé jede přez origo rozvod v autě pro zásuvky zapalovače--jsou pod proudem i bez klíčku, tak jsem šel prvotně tou nejjednodušší cestou. Ona je ještě možnost dát dolu místo rezervy, kterou stejně nevozim plato pro další baterie, ale vzhledem k zijštění, že ta malá caddyna žere víc a jede na dálnici--nad 90kmh huř než větší Vivaro tak už pro mě mimo práci má víkendově smysl tak max s modýlkem někam kam bych se blbě šplhal s vivarem, nebo v zimě na hory---zateplovat vivaro, to bych se z toho podělal, navíc na horách a ve sněhu s 2Wd dodávkou do toho se mi moc nechce. Na těch horách mám ale elektřinu z cyklobaterií, takže v podstatě řeším jen to čouzení bufiku. Ono mě to nevadí, ale když stojím na horách na parkovišti a najednou se mi začne z auta čoudit, tak jsou lidi docela vykulený
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: stř 11.05.2022 20:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.4.2010 Příspěvky: 10498 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
novfra píše: Ani druhá sada akubloků dvou výrobců a různých dat výroby (monobloky byly vyměněny) nepřežila víc, než pár týdnů. Baterky na soláru je zcela zbytečná blbost, vyloženě vyhozený peníze i když by to bylo vše udělaný a nastavený správně. Tedy dokud bude u ČEZu spotřebovaná kWh sakum prásk i s DPH 5,50 CZK a vyrobená nespotřebovaná, tedy přebytek ze soláru necelých 16 CZK za kWh. Aspoň v únoru a březnu to tak bylo. V létě bude asi cena silovky na energetický burze možná i o polovinu nižší ale stále bude lepší přebytky prodat, než to cpát do drahejch baterek.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: čtv 12.05.2022 8:13 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: čtv 12.05.2022 8:51 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4515 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Celeron píše: Baterky na soláru je zcela zbytečná blbost, vyloženě vyhozený peníze i když by to bylo vše udělaný a nastavený správně. Tedy dokud bude u ČEZu spotřebovaná kWh sakum prásk i s DPH 5,50 CZK a vyrobená nespotřebovaná, tedy přebytek ze soláru necelých 16 CZK za kWh. To se nedá takhle jednoduše smáznout. Je tam spousta vlivů. Je potřeba vzít v úvahu, že když nemáš baterku, tak příklad: Je dopoledne pod mrakem. solár dává 1kW. Potřebuješ 2 hodiny 2,5 kW. Pokud nemáš baterku, 1,5 kW jede ze sítě. Vyjasní se obloha a ty potřebuješ už jen 0,5 kW, ale solár vyrábí 3kW. Takže do sítě cpeš 2,5 kW. (za 1,5). Takže zjednodušeně od Čezu koupíš 3kWh za 13 kč a prodáš mu elektřinu za 2 hodiny za 7,50 Kč. Nevím kolik je aktuální výkup, ale mám dojem, že 1,50. Ovšem tahle situace je ve skutečnosti mnohem horší. S baterkou jedeš v pohodě dalších 14 hodin a nic od Čezu nebereš. mám 4,3 kWp a aktuálně se vší "ruční" logistikou (jsem odpojen od DS) dokážu spotřebovat 16 kWh denně. Důvod je jednoduchý. Mám baterku 3,6 kW a je to málo. Potřeboval bych ještě jednu. Baterka při mraku dá max. 1,6 kW výkonu. Ostatní chrání BMS a já nemohu nikdy zapojit víc spotřebičů než je 1,6 +cca 0,8 kW, aby mi to nespadlo. Takže můžu použít jen bojler + barák. Když to použiji jako hybrid, budu cucat pravidelně ze sítě , to zatím nechci. Buď dám 25 000 za papíry abych se mohl připojit, nebo 36000 za baterku a jsem v klidu. No ale to hlavní. Elektřina nezlevní. Aktuálně nové ceníky Čezu jsou přes 10 Kč pro nové zákazníky. Zkrátím to - to je cena, kterou do dvou let budou platit všichni. Ale budou i dražší ty baterky. Takže můj názor po cca týdenním provozu FV je, že bez baterky ani ránu a přes léto, část jara a část podzimu být odpojen a jet ostrovní režim. Zbytek roku nabíjet TÚV. Z baterky jde cca 0,5 C, takže jejím výkonem zajistit souběh některých spotřebičů. Mně to vychází na ty dvě baterky 3,6 kW.
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: čtv 12.05.2022 12:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 30.4.2008 Příspěvky: 12767 Bydliště: praha 5
|
dudaj píše: https://www.tipa.eu/cz/lifepo4-li-ion-n ... motoma:202Bráchovi jsem doporučil 80 Ah a zatím maximální spokojenost. Akorát je trochu zdražily - zase. Díky za ten odkaz, bohužel i ta malá 20Ah https://www.tipa.eu/cz/baterie-lifepo4- ... -192280/je pořád veliká, aby se mi vešla dovnitř za tapecirunk. Nejdřív zkusím natáhnout ten tlustší plusový kabel, stejně bych měl modelářský nabiječ raději mimo origo rozvod po autě a přez klasickou autopojistku, na ten tlustší plusový kabel od autobaterky bych si dal klasický páčkový jistič 220V. Asi by to šlo vyřešit přez klasické buřty life A123 tuším 2200ma a jako balancer použít modelářský https://profimodel.cz/cs/balancery/4130 ... wcB#41309k#41309kDkde si nastavím od kolika voltu to má balancovat--mohl bych si ho umístit mimo tu baterii někam trochu na oči kde bych na něj mohl občas mrknout, ale raději bych to vyřešil bez nutnosti jakékoli složité elektroniky, v tom je to olovo pokud nevadí váha z mého pohledu nejoptimálnější a nejvíc blbuvzdorný. Ono by mi možná stačilo pouze si tu žhavící life A123 baterii když parkuji na horách mít možnost připojit jen na to kempování, stejně tam mám vyvedený konektor na připojení těch cyklobaterií z kterých trvale dobijím autobaterii, tam mám na výstupu nastaveno 12,8V, tak by nemělo hrozit nějaké přebití té life baterie.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: pát 03.11.2023 14:57 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
● V minulém století jsem si v autech Š (120, Favorit, Felicie) užil Pb klasiku, tedy zaplavené elektrody, šroubovací zátky do článků pro odvětrání, možnost kontroly hustoty elektrolytu v článcích. ● Prakticky denní použití cca 15km ráno tam a odpoledne zpět. So Ne tři až čtyřikrát výlety nejčastěji 100km tam a zase 100km zpět. Běžná kontrola a údržba 1x až 2x (jaro/podzim) informační test kapacity: dobít - 0.1C vybít měřit čas - nabít. Stejně se měnil, až se začaly opakovat neúspěšné starty se startérem. Na rovině se roztlačil. Na svahu se (se zapnutým zapalováním) po rozjetí na dostatečnou rychlost pustila spojka. A jelo se někam (So Ne na benzinku) pro nový nabitý odpovídající accu. Životnost do výměny cca 3 roky. První koupený s autem vydržel cca o rok déle. ● Proto mne hodně překvapil první s autem koupený accu novějšího typu - "bezúdržbový," který se do výměny dožil celých 10 roků. Akumulátory S4 pro startování, osvětlení a zapalování (SLI), 0 092 S40 070 Přičítal bych to typu SLI patentované mřížky (elektrody) se speciální technologií PowerFrame, důslednému vypínání Start - Stop režimu, a přiměřené péči syna který o auto pečuje. Taky TSI 1.4 motorizaci a výbavě jen málo nad standard. V letech pořizování (a příliš se to nezměnilo) bylo hluboko do kapsy.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|