Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 26 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: čtv 14.01.2021 22:16 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 496
Bydliště: Frýdek-Místek
Rád bych se zeptal, co všechno u LiPolky způsobí, když ji budu trvale skladovat při napětím blízkému plně nabitému stavu nebo plně nabitou? To, že časem "změkne" vím. Ale může to mít vliv i něco jiného, např. bezpečnost skladování?

Jde o to, že jsem si pořídil polní nabíječku a k ní jako zdroj LiPolku 4S 6600mAh. A protože dost často chodím na letiště spontánně, tak bych se rád nezdržoval ještě nabíjením zdrojové baterky. Jak jsem psal výše, změknutí mi nevadí, do letadla ta baterka nikdy nepůjde a při nabíjení z ní budu tahat maximálně 2C.

Díky


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 14.01.2021 22:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.7.2020
Příspěvky: 643
Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK
Obrázky: 6
Dlhodobe skladovanie okrem ineho casom nenavratne znizi kapacitu LiPol baterie.

Videl som niekolko testov , ale boli to len amaterske a s malo presnymi meraniami. Pokles kapacity po niekolkych rokoch skladovania na full oproti Storage bol pomerne vyrazny (desiatky percent) , ale boli to len kusove testy s malou vypovednou hodnotou. Na kvalitne testy by okrem presnejsich testov boli nutne aj velke mnozstva baterii na testy aby sa vylucila alebo aspon zmensila chyba vzniknuta pri nahodne horsej ci lepsej bateii.

_________________
Radiomaster TX16s / FrSky Horus X12s / Spektrum Dx8 G2 + pár lietadielok....


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: čtv 14.01.2021 22:53 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 31.10.2006
Příspěvky: 239
Bydliště: Strakonice
Takhle jsem si jednou nabil baterie, že půjdu lítat, ale nakonec z toho sešlo, samou pečlivostí jsem se na ně zapomněl. Smůla byla, že přišla zima a já je našel po zimně nafouklé. Měli pár cyklů, dvě sady 4s 4000Ah. Od té doby baterie vždy do Storage.
:cry: toť moje zkušenost :cry:


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 0:03 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 21.7.2010
Příspěvky: 5790
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Z pohledu vrtulníkáře je uživateli pohonnné lipol accu vlastní se starat o pohonné baterie jelikož je to to co nás drží ve vzduchu a pokud za letu "vyschne" tak pak má člověk velké problémy. Z pohledu udržení co nejdelší životnosti a dobré kondice pohonné sady u mě platí dlouhodobým provozem odzkoušené ukončování nabíjení na 4,10V. A po dolétání aby pohonná accu ukazovala něco okolo 3,7V - v ten moment považuji sadu za připravenou pro uskladnění. V případě že nejdu létat a mám nabito, ještě ten večer (nebo nejbližší termín :D ) baterku vybiji na 3,8V.

Toť vše z pohledu péče už při samotném provozu pohonné accu.

U Tebe a v tvém případě je ale potřeba se kousnout do jazyku a uvědomit si, že tu baterii máš prvoplánově na to aby jsi ji záměrně ničil tím že bude pohotovostně nabitá. Jediné co pro ni můžeš udělat je, že ji nebudeš nabíjet do plna ale taky třeba na nějakých 4,0 - 4,10V a jednou za nějaký čas jí uděláš jeden vybíjecí, nabíjecí a druhý vybíjecí cyklus na nabíječce.

Na tvém místě bych se spíš poohlídl po jiném řešení - třeba vyřazené autobaterii -pokud to můžeš sebou vozit v autě. Pokud chodíš na letiště pěšky nebo někam na svah - pak se musíš kousnout do jazyku.

_________________
Futaba T8FGS FASST

LAheli ³
Mikado Logo


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 0:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6526
Bydliště: Vsetín
Případně pořiď Liion baterii, té skladování nabité vadí o trochu méně. Nicméně se vší co psali kolegové se můžu totožnít.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 0:19 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5862
Bydliště: ČR
Obrázky: 5
Veškeré záložní zdroje (i přes odlišný typ výstupu DC nebo AC, úložiště - PowerBank) mají smysl pouze potud
pokud ve stavu připravenosti (většina provozní doby) mají akumulátory blízko stavu plného nabití.

PowerBank (PB) užívané jako nabíječky pohonných RC LiPo akumulátorů, mívají režim rekuperačního
vyb/nab (-íjení )pohonných accu. Vybíjená energie se ukládá do ACCU v záložním zdroji. Rekuperační vybíjení
může mít dán podmíněný konec vybíjení při Uaccu_pohon na hodnotu pro skladování (Storage Voltage LiPo)

Z uvedeného je patrno, že není LiPo jako LiPo. Jejich chemie jim může dát odlišné vlastnosti
výhodnější pro pohon nebo výhodnější pro skladování (úložiště) elektrické energie PowerBank.

Pokud je nutná nepřetržitá pohotovost PB, dobíjí se jejich accu na 100% vždy po návratu z výjezdu.
Jsou-li výjezdy plánovány s předstihem, je možno nabíjet na 100% potřebnou dobu před plánovaným výjezdem

A protože nejlepší údržbou accu je jejich pravidelné používání. je dobré 1 až 2x ročně cvičně provést sled
procesů NABÍT - VYBÍT - NABÍT. V každém sledu měření Ah, a na začátku a konci sledu info test Ri (článků).


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 1:44 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10158
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 295
Blog: Zobrazit blog (3)
BoBik_CZ píše:
jako zdroj LiPolku 4S 6600mAh
Mám to tak. Sadu 4S 16Ah na menší akce. A 50Ah 4S na celodenní akce. Moc to neřeším. Sady mám tak nějak nabité, když vím, že jdu létat, tak nabíjím. Ale nabíjím na 4,1V.

Několik let bez problémů.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 8:28 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 496
Bydliště: Frýdek-Místek
TomasC píše:
Mám to tak. Sadu 4S 16Ah na menší akce. A 50Ah 4S na celodenní akce. Moc to neřeším. Sady mám tak nějak nabité, když vím, že jdu létat, tak nabíjím. Ale nabíjím na 4,1V.

Několik let bez problémů.


Díky to jsem chtěl slyšet. :) Nebudu nabíjet do plna, a jinak se nestarám. Když vydrží pár let, tak super, pak se koupí nová.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 8:32 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 496
Bydliště: Frýdek-Místek
OPR píše:
Z pohledu vrtulníkáře je uživateli pohonnné lipol accu vlastní se starat o pohonné baterie jelikož je to to co nás drží ve vzduchu a pokud za letu "vyschne" tak pak má člověk velké problémy. Z pohledu udržení co nejdelší životnosti a dobré kondice pohonné sady u mě platí dlouhodobým provozem odzkoušené ukončování nabíjení na 4,10V. A po dolétání aby pohonná accu ukazovala něco okolo 3,7V - v ten moment považuji sadu za připravenou pro uskladnění. V případě že nejdu létat a mám nabito, ještě ten večer (nebo nejbližší termín :D ) baterku vybiji na 3,8V.

Toť vše z pohledu péče už při samotném provozu pohonné accu.

U Tebe a v tvém případě je ale potřeba se kousnout do jazyku a uvědomit si, že tu baterii máš prvoplánově na to aby jsi ji záměrně ničil tím že bude pohotovostně nabitá. Jediné co pro ni můžeš udělat je, že ji nebudeš nabíjet do plna ale taky třeba na nějakých 4,0 - 4,10V a jednou za nějaký čas jí uděláš jeden vybíjecí, nabíjecí a druhý vybíjecí cyklus na nabíječce.

Na tvém místě bych se spíš poohlídl po jiném řešení - třeba vyřazené autobaterii -pokud to můžeš sebou vozit v autě. Pokud chodíš na letiště pěšky nebo někam na svah - pak se musíš kousnout do jazyku.


Upřímě, to s tím kousáním do jazyka jsem nepochopil. Jak to zlepší proces skladování baterky? :lol:

Teď vážně: kdybych chtěl Pb, tak mám Pb. Na letiště sice jezdím zásadně autem, ale létám RCEV a F5J, takže nabíjím malé kapacity a absolutně odmítám mít jako zdrojovou baterku něco, co se nevejde do kapsy. To že tím té baterce neprospívám je mi jasné, ale jak jsem psal, do letadla nikdy nepůjde. S tím, že její životnost nebude nekonečná jsem smířený. :wink:


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 9:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2011
Příspěvky: 721
Bydliště: Odolena Voda
Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
pokud déle leží, taky storage a v lednici. Po pár letech pořád v pohodě, nefouklé


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 17:27 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.6.2013
Příspěvky: 943
Bydliště: MidWest of Ireland
Prosim, v te lednici pri jake teplote priblizne?

_________________
Taranis B; F450 s APM 2.5; Bixler 2


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 17:34 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2011
Příspěvky: 721
Bydliště: Odolena Voda
Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
mám je hozený dole mezi bramborama :) V mrazáku ne. Prostě jsou v chladnu.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 18:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 9322
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Já jsem na nabíjecí Power banku použil 10S2P NiMH Saft 9Ah, velikost D, (celkem 12V/18Ah), co mi zbyly z nějakýho jinýho projektu. Mám dva bloky už 10 let a stále mají kolem 17Ah. Těm nabíjení na skladování na dorazu nevadí. :wink:
Tobě by stačilo 10S1P, dnes pořídíš kolem 4 tisíc.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 19:41 
Nováček serveru
Nováček serveru

Registrován: 2.12.2018
Příspěvky: 14
Já teda vycházím ze zde často prezentovaného názoru, že baterka je spotřebák . Takže baterie po návratu pokud jsou vybité, automaticky natlačím do plna. Nemíním řešit, když chci jít lítat, že musím nejdřív nabít, to bych tam taky už nemusel ten den třeba jít. Jen když chodím na svah, tak je většinou nevybiju, takže je mám třeba natřikrát. Asi bych storage dával třeba na zimu - ale při těchto zimách chodím chodím taky lítat, takže je mám nabité celý rok.
Je zajímavé, že výrobci elektrokol uvádějí, že kolo po výletu zásadně nabít do plna. Přitom se používají v principu stejné aku - lipol, lion. Režim storage se tam v podstatě vůbec nezmiňuje. Já takto baterii na elektrokole používám a subjektivně má po 6 letech provozu cca o čtvrtinu menší kapacitu. Takže co ?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 15.01.2021 20:17 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20091
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
hugon píše:
Já teda vycházím ze zde často prezentovaného názoru, že baterka je spotřebák . Takže baterie po návratu pokud jsou vybité, automaticky natlačím do plna. Nemíním řešit, když chci jít lítat, že musím nejdřív nabít, to bych tam taky už nemusel ten den třeba jít. Jen když chodím na svah, tak je většinou nevybiju, takže je mám třeba natřikrát. Asi bych storage dával třeba na zimu - ale při těchto zimách chodím chodím taky lítat, takže je mám nabité celý rok.
...

Kromě toho svahu (nemám svaháče) to mám zcela stejně. Místo toho kola mám elektrokoloběžku :-)
Pak ještě doplním - používám baterky max 20-25C a nikdy se výrazně nenafoukly ani neshnily, jen se jim malinko snížila využitelná kapacita což mě ale nevadí, protože mi to lítá na nějakých 10C.
Prostě z toho nedělám vědu :-)

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 26 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz