Autor |
Zpráva |
igorb
|
Napsal: čtv 06.02.2020 21:38 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
zdzd píše: [q...e="novfra"]Ono se to stejně postupně bude měnit. V autech už se objevují 48V technologie (ne pro pohon, ale jako palubní napětí) z několika důvodů a můžete si tipnout, jakou kapacitu takový akumulátor má. Mám ji zrovna na stole...[/q...e]
Malou. Jednotky Ah?
Záleží ale na tom, jestli to má živit taky start/stop kurvítko.
Start / stop? 48V palubna siet sa predsa dava do mild hybridov, takze nie je to len palubne napetie na ziarovcicky, prinajhorsom start stop, ale ma to schopnost asistencie pohonu (jeden z tych dovodov na vyssie napetie), limit je ak sa nemylim nejakych 10kw, takze aby to fungovalo, potrebuje to tak 10Ah ... napriklad KIA sportage ma nieco kolo 500Wh, takze to by tak vychadzalo ... takze tie baterky vychadzaju priblizne rovnako velke, alebo len o malo mensie ako 12V verzie vdaka vyssej ucinnosti 48V palubneho napetia u "konzervativnych" (malo vykonnych) mild hybridov
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
novfra
|
Napsal: čtv 06.02.2020 22:18 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
igorb píše: Start / stop? 48V palubna siet sa predsa dava do mild hybridov, takze nie je to len palubne napetie na ziarovcicky, prinajhorsom start stop, ale ma to schopnost asistencie pohonu (jeden z tych dovodov na vyssie napetie), limit je ak sa nemylim nejakych 10kw, takze aby to fungovalo, potrebuje to tak 10Ah ... napriklad KIA sportage ma nieco kolo 500Wh, takze to by tak vychadzalo ... takze tie baterky vychadzaju priblizne rovnako velke, alebo len o malo mensie ako 12V verzie vdaka vyssej ucinnosti 48V palubneho napetia u "konzervativnych" (malo vykonnych) mild hybridov Jdeš na to dobře Moje minulé auto, ještě jezdí u nového majitele, tak třeba v současném počasí potřebovalo na volnoběh 130A pokud jsem použil vše, co jsem považoval za užitečné a komfortní. Jo a nebylo zapnuté vyhřívání zadního okna, na to jsem tehdy při měření zapomněl. A to vše z 12V. Pokud takový "výkon" pošleš po 48V se stane co? Ubude Ti v autě pár kilo mědi. A výrobce to ví. Hybrid, jistě, ale kdy pomáhá? Stačí se podívat na tři křivky motoru. Výkon, max. zatížení a kroutící moment. Podle toho poznáš, kdy je potřeba elektrikou "dotovat" spalovák a hlavně jak dlouho to trvá. Napíchni si auto a dej vědět. Hlavně se podívej na maximální zatížení (to je ta chvíle, kdy do toho hrábne elektromotor). Jak dlouho trvá a kdy nastává. Malá nápověda. Při žádném jízdním režimu se mi nikdy nepodařilo vyvolat situaci "maximální zatížení". Plyn na podlaze, rychlostní stupeň, rychlost jako taková....nic. Jen v jednom momentu jde zátěž motoru na 100% a pak do toho (pravděpodobně-nemám hybrid) hrábne elektromotor. Na sekundu (možná víc, podle typu motoru). Co je ten moment? A ještě poznámku: z kapacity akumulátoru je to lehce odvoditelné.
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pát 07.02.2020 0:38 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
No vlastne nejdem na nic nijako, pisem priklad ako to ma kia.
A priznam sa moc nerozumiem co pises.
Nijako sa med v porovnani s 12V rozvodom nesetri, podstata je v tom ze ak ma baterka dat potrebny vykon, tak 12V baterka by musela davat povedzme 800A co je nerealne a 48V len 200A co sa v celku da. Proste nebolo vyhnutie a s 12V sa mild hybridy urobit nedali. Ked tu baterku potom nabijam 1000W alebo vybijam bezmymi spotrebicmi, tak pri 48 V je ten prud 1/4 co pri stratach R*I^2 mi dava na tych istych kabloch straty skoronic, takze ano, ta baterka moze byt malinko mensia - napriklad tych 500Wh namiesto 700 alebo 800Wh. Ked sa uribi LIxxova, tak este lepsie. Standardny hybrid ma 1500Wh (ako 125Ah u 12V baterky) takze nie je to nijaky radovy rozdiel.
A co sa tyka navysenia vykonu, tak ziadne nie je, ten motor nie je na to aby mi nadvihol vykon spalovaka, ale na to aby odstranil prechodove javy, pokryl turbodiery a podobne veci aby tym znizil emisie posunutim rezimu motora (eliminoval rezimy v ktorych dizel vypusti kudol dymu) do cistejsieho atd, proste druha metoda znizovania emisii a spotrebu okrem rekuperacie. A robi to tak, ze vykryva vykon pri zosliapnuti plynu a starte spalovaka. A ano, suhlasim, su to sekundy.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: pát 07.02.2020 8:27 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
igorb píše: A priznam sa moc nerozumiem co pises.
No, to vidím. igorb píše: Nijako sa med v porovnani s 12V rozvodom nesetri, AHA? To jako když potřebuji přenést 1,5kW po 12V, nebo 48V vedení, tak budu potřebovat stejný průřez kabelu? igorb píše: A co sa tyka navysenia vykonu, tak ziadne nie je, Ale je Kdyby nebyl, tak proč by se do těch aut elektromotor s baterií montoval? Pochopitelně, že jde o dotování spalovacího motoru, který v tom daném režimu už je na hranici (a to jsem tady už taky psal) max. zatížení. A to je režim, který nevyhovuje ničemu a nikomu. A rozhodně se nerovná max. výkonu! A taky jsem psal, že takový režim za běžné jízdy nejsem schopen dosáhnout. Pochopitelně do toho kecají věci okolo emisí, tomu je dnes snad podřízené v autě vše.... Tak se zeptám ještě jednou. V kterém momentě je (může být) spalovací motor v autě na 100% zatížení?
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: pát 07.02.2020 8:36 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
novfra píše: No, to vidím.
trosku viacej ucty by nezaskodilo novfra píše: V kterém momentě je (může být) spalovací motor v autě na 100% zatížení? ked ho zatazis na 100%, co sa furt vypytujes ako retard?
|
|
Nahoru |
|
|
automet
|
Napsal: pát 07.02.2020 8:38 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1879 Bydliště: Blatnica, SR
|
100% REÁLNE zaťaženie nedostaneš nikdy, lebo motory sú od výroby nastavené tak, aby ich maximálne reálne zaťaženie dosahovalo napr. 70% max. papierového zaťaženia. Aj preto existuje čipovanie motorov, kedy sa ten výkon posúva /odstraňuje sa ochrana/ až k max. hranici. No a potom je diskutabilné, či je motor viac zaťažený pri maximálnom krútiacom momente, alebo naopak keď je brutálne podtočený. Podľa mňa laika niektoré diely sú najviac namáhané, ak je motor podtočený. Ja ale beriem motor ako celok, teda motor, spojka, prevodovka.
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: pát 07.02.2020 8:41 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
|
sky59 píše: trosku viacej ucty by nezaskodilo
ked ho zatazis na 100%, co sa furt vypytujes ako retard?
Pravdu díš. Zmínky o retardu rozhodně uctivé nejsou...
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: pát 07.02.2020 8:42 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
sky59 píše: co sa furt vypytujes ako retard? Trochu víc úcty by nezaškodilo (Tvoje slova) novfra píše: V kterém momentě je (může být) spalovací motor v autě na 100% zatížení? sky59 píše: ked ho zatazis na 100%, Ano, jak toho dosáhneš? Kdy se to stane?
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: pát 07.02.2020 8:48 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
automet píše: 100% REÁLNE zaťaženie nedostaneš nikdy, lebo motory sú od výroby nastavené tak, aby ich maximálne reálne zaťaženie dosahovalo napr. 70% max. papierového zaťaženia. Aj preto existuje čipovanie motorov, kedy sa ten výkon posúva /odstraňuje sa ochrana/ až k max. hranici. No a potom je diskutabilné, či je motor viac zaťažený pri maximálnom krútiacom momente, alebo naopak keď je brutálne podtočený. Podľa mňa laika niektoré diely sú najviac namáhané, ak je motor podtočený. Ja ale beriem motor ako celok, teda motor, spojka, prevodovka. Tak to je. U některých aut se ale na těch 100% dostaneš. Je to jen okamžik, ale je. A to při rozjezdu. A je jedno, jestli se rozjíždíš pomalu, téměř bez plynu, nebo rychle. Pochopitelně nemám přehled o všech autech, ale alespoň u některých to tak je. Ta chvilka, než se těch 1,5t pohne. A proč to tak je, je také jasné. Podtáčení = 100% souhlas a navíc ta "ekologická" nápověda řazení u některých aut je pro pohonný agregát likvidační.
|
|
Nahoru |
|
|
automet
|
Napsal: pát 07.02.2020 9:00 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 28.2.2014 Příspěvky: 1879 Bydliště: Blatnica, SR
|
Nie je mi ale stále jasné, prečo presne ako píšeš tá "nápoveda" radí podtáčať. Pri podtáčaní má motor oveľa menší ťah /pri jazde do strmého kopca v optimálnom krútiacom momente pri zošliapnutí pedála mi auto začne spomaľovať, ak ho povolím, znova zrýchľuje - je to hovorovo povedané typické "dusenie motora"/, kvôli nedokonalému spaľovaniu, takže aj emisie musia byť vyššie. Alebo sú nižšie a ten nespálnený benzínový mix sa vracia späť do motora /EGR ventil/, neviem.
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: pát 07.02.2020 10:54 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1172
|
novfra píše: V kterém momentě je (může být) spalovací motor v autě na 100% zatížení? No, to je jednoduché - když je ten motor z toho auta vymontovaný a je na brzdě A jestli opravdu mohu poprosit, tak se toho z toho nebe (SkyXX) na nic už neptej - jednak je čirý očistec pak číst ty jeho nesmysly , navíc opravdu nemusím pacienty, co ostatní urážejí názvy typu "retard" a podobně. Zřejmě metoda: "podle sebe, soudím tebe"
|
|
Nahoru |
|
|
igorb
|
Napsal: pát 07.02.2020 12:24 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
novfra píše: AHA? To jako když potřebuji přenést 1,5kW po 12V, nebo 48V vedení, tak budu potřebovat stejný průřez kabelu?
Tak este raz a pomaly ... 12v baterka doda 1,5KW a 48 doda 10 KW ... skutocne potrebuje 48V mensi prierez? A ked ta 12v dodava tych 1,5 KW pol metra daleko, stale potrebuje 48V baterka umiestnena v zadu v paklaku, cize 3 alebo 4m daleko mensie mnozstvo medi na kable? Naozaj? Navyse ak si pripocitam ze v aute je stale aj 12V vetva s Dc/Dc konvertorom tiez vzadu v paklaku, tak nevidim nijaky priestor na nejake setrenie medou. novfra píše: [q...="igorb"] A co sa tyka navysenia vykonu, tak ziadne nie je, [/q...] Ale je Kdyby nebyl, tak proč by se do těch aut elektromotor s baterií montoval? Pochopitelně, že jde o dotování spalovacího motoru, který v tom daném režimu už je na hranici (a to jsem tady už taky psal) max. zatížení. A to je režim, který nevyhovuje ničemu a nikomu. A rozhodně se nerovná max. výkonu! A taky jsem psal, že takový režim za běžné jízdy nejsem schopen dosáhnout. Pochopitelně do toho kecají věci okolo emisí, tomu je dnes snad podřízené v autě vše.... Tak se zeptám ještě jednou. V kterém momentě je (může být) spalovací motor v autě na 100% zatížení? Doteraz si nepovedal co si predstavujes pod vyrazom "zatazenie motora" (aj ked podla toho co pises hadam ze to bude nejake ciselko tolko spominaneho "napichnutia volacoho na volaco" lebo sa programator tak rozhodol danu velicinu nazvat), lebo taku velicinu nepoznam. Poznam vykon, poznam moment, poznam max vykon, poznam max moment, poznam % zosliapnutia plynoveho pedala atd. Pod zatazou si viem predstavit napriklad % max vykonu alebo max momentu. Aj % okamziteho vykonu aj momentu, aj % zosliapnutia plynu. Takze preto hovorim ze netusim vobec o com rozpravas a to je aj dovod preco sa tvoje otazky neda odpovedat. V kazdom pripade mylis sa, ta asistencia alebo dotovanie ako to volas sa deje pri rozbehu aj malom zatazeni (v ktorom kolvek zmysle slova ako som to napisal vyssie) a ma za ulohu okrem zmysluplneho "spalenia" naakumulovanej energie pri brzdeni (to je cim sa lisi mikrohybrid od mild hybridu) aby sa mohlo akumulovat znova, posunut rezim motora primarne do lepsej ucinnosti a mensich alebo vhodnejsich exhalatov, prekryvat turbodiery pripadne nerovnomernosti a nedostatocnosti momentovej krivky atp, zalezi na naladeni. NEMA za ulohu navysovat vykon, ten je papierovo stale rovnaky (na rozdiel od klasickych hybridov, ktore priamo navysuju vykon zostavy a tym davaju momoznost este vecsieho downsizingu). Vykon sa samozrejme prisne fyzikalne sklada z vykonu spalovaka a plus elektriky ale ako hovorim papierove vykony su stale rovnake . Ten elektromotor proste "odlahcuje" (dufam ze hovorim tvojim slangom) to "zatazenie" motora. A trik je v tom ze vsetky moderne motory nemaju maximum ucinnosti a minumum exhalacie podla ocakavania v maxime momentu pri plnej pripusti plynu, ale pri ciastocnej, a to preto ze su tak naladene ... a to preto ze tak cely zivot bezia ... fyzikalne sa zda byt nezmysel ale je to tak, ak niekto neveri, da sa to nastudovat ... napriklad u Mackerleho ("automobil s lepsou ucinnostou", alebo tak nejak, uz je to davno). A len tak mimochodom sme uplne mimo temy, takze by som rad 48V baterky uzavrel.
|
|
Nahoru |
|
|
sky59
|
Napsal: pát 07.02.2020 12:39 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 21.9.2015 Příspěvky: 991
|
novfra píše: Tak to je. U některých aut se ale na těch 100% dostaneš. Je to jen okamžik, ale je. A to při rozjezdu. A je jedno, jestli se rozjíždíš pomalu, téměř bez plynu, nebo rychle. Pochopitelně nemám přehled o všech autech, ale alespoň u některých to tak je. Ta chvilka, než se těch 1,5t pohne. A proč to tak je, je také jasné. Podtáčení = 100% souhlas a navíc ta "ekologická" nápověda řazení u některých aut je pro pohonný agregát likvidační. uplne zle, ako vzdy pri rozjazde netahas z motora 100% vykonu ktory moze dodat da sa priblizit k maximalnemu vykonu a to tak, ze s plynom na podlahe bude auto zrychlovat (s plynom na podlahe sa snazi dat co moze) a v momente ked prechadza otackami motora kde je deklarovany max vykon motora tak to je ten moment co stale hladas a nie je to pri rozjazde kedy ma motor 2000(?) otacok
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: pát 07.02.2020 14:19 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
MPml píše: No, to je jednoduché - když je ten motor z toho auta vymontovaný a je na brzdě Nevěřil jsem, že na to někdo přijde
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: pát 07.02.2020 14:23 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 501 Bydliště: Frýdek-Místek
|
sky59 píše: uplne zle, ako vzdy
pri rozjazde netahas z motora 100% vykonu ktory moze dodat
da sa priblizit k maximalnemu vykonu a to tak, ze s plynom na podlahe bude auto zrychlovat (s plynom na podlahe sa snazi dat co moze) a v momente ked prechadza otackami motora kde je deklarovany max vykon motora tak to je ten moment co stale hladas
a nie je to pri rozjazde kedy ma motor 2000(?) otacok
Ale tady je řeč o 100% ZATÍŽENÍ motoru, ne o tom že podává 100% výkon. To je kapinku rozdíl.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|