Autor |
Zpráva |
varok
|
Napsal: sob 20.10.2018 19:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Ten pán někam jel. Vrátí se asi koncem týdne, tak s ním dám řeč. Zeptám se ho tedy na všechny vámi navržené otázky a uvidím. Né, já to nemyslel jako že dá více baterií nebo větší PB gelovou. Jen jsem si říkal, že LiPol baterie vyjde levněji, ale asi už od začátku jsem na to šel špatně jak jste psal. Jen takový příklad: Lodička si vezme z baterie řekněme 7A. Baterie Pb gelová 12V 7,2Ah umožní jízdu řekněme 10 minut jízdy. No a já jsem myslel, když se dá baterie LiPol třeba těch 2200mAh tak vydrží třeba 20minut. Ale jak jste psali, špatně jsem počítal. Jestli by musela být i ta baterie LiPol o kapacitě řekněme 7A a více, tak to se potom nevyplatí. Děkuji
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
jh
|
Napsal: sob 20.10.2018 20:00 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 15.1.2011 Příspěvky: 87
|
Není gelová baterie jako gelová baterie. Gelová baterie by měla být trakční, schopná hlubokého vybití a měla by mít dostatečnou životnost (počet nabíjecích cyklů). Jinak dojde rychle ke ztrátě kapacity. Chce to zjistit, jak často se jezdí a pak si na internetu najít gelovou baterii 12V/7.2 Ah , která má dostatečnou životnost (dostatečný počet nabíjecích cyklů). No a pak už jen zbývá otázka, zda si připlatit za kvalitní baterii, nebo koupit levnější a častěji ji měnit. JH
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: sob 20.10.2018 20:05 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Mají několik baterií, ale nějakou neznámou značku. Ukazoval mi ji a neznám.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: sob 20.10.2018 20:09 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
jh píše: Není gelová baterie jako gelová baterie. Gelová baterie by měla být trakční, schopná hlubokého vybití a měla by mít dostatečnou životnost (počet nabíjecích cyklů). Jinak dojde rychle ke ztrátě kapacity. Myslím, že nemusí být nutně gelová. Proč by nemohla vyhovovat třeba AGM? A trakční také být nemusí (cena) stačí rezerva 20-40%, už jsem to psal.
|
|
Nahoru |
|
|
Solim Namez
|
Napsal: sob 20.10.2018 20:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.1.2018 Příspěvky: 604 Bydliště: Trvalé Obrázky: 0
|
varok píše: Jen takový příklad: Lodička si vezme z baterie řekněme 7A. Baterie Pb gelová 12V 7,2Ah umožní jízdu řekněme 10 minut jízdy. No a já jsem myslel, když se dá baterie LiPol třeba těch 2200mAh tak vydrží třeba 20minut. Ale jak jste psali, špatně jsem počítal. Jestli by musela být i ta baterie LiPol o kapacitě řekněme 7A a více, tak to se potom nevyplatí. Děkuji Abych řekl pravdu, tak nevím, jestli si z nás tady neděláš srandu. V profilu máš jako zálibu elektroniku, jsi zkušený diskutér a přitom nemáš ani šajn, co to je kapacita akumulátoru, tedy ty Ah. Jsem přesvědčen, že to ví 99% aktivních Rc-maniaků a velká většina všech rc modelářů. Za mě tato diskuze končí, neměla by konce.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: sob 20.10.2018 20:20 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
varok píše:
Jen takový příklad: Lodička si vezme z baterie řekněme 7A. Baterie Pb gelová 12V 7,2Ah umožní jízdu řekněme 10 minut jízdy. No a já jsem myslel, když se dá baterie LiPol třeba těch 2200mAh tak vydrží třeba 20minut. Pokud si lodička bere 7A, na akumulátor 12V / 7,2Ah pojede hodinu. Nebrat za slovo, je to teoretický výpočet, do něj je potřeba dodat konstantu, tedy skutečnou kapacitu akumulátoru při vybíjení 7A. Dále je potřeba započítat bezpečnostní koeficient, který bude počítat s životností (počtem cyklů) a tady se dá čarovat. Majitel se nechce přes zimu o baterku starat, na ryby chodí 1x týdně, stačí mu tedy 30 cyklů a každý rok si koupí novou. Nebo chce jednorázově investovat xx peněz a počítá s životností 3 roky (nebo pět). A když se ví zadání, tak se dá splnit. Další věc je otázka peněz, kolik chce investor utratit. Ale bez vstupních informací je to hádání z ruky. Na ty Lipolky Ti to pojede (opět teoreticky) 3,2* kratší dobu, než na to olovo. Tedy do dvaceti minut.
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: sob 20.10.2018 21:05 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Solim Namez píše: Abych řekl pravdu, tak nevím, jestli si z nás tady neděláš srandu. V profilu máš jako zálibu elektroniku, jsi zkušený diskutér a přitom nemáš ani šajn, co to je kapacita akumulátoru, tedy ty Ah. Jsem přesvědčen, že to ví 99% aktivních Rc-maniaků a velká většina všech rc modelářů. Za mě tato diskuze končí, neměla by konce.
Proč bych si dělal z někoho legraci? Proto se ptám když nevím, ne? Kapacitu baterií jsem bral to, že když má třeba 1,5Ah, tak po dobu 1 hodiny je schopná dodávat 1,5A do zátěže. Tady mi psali, že tomu tak není. Teď mi zase píšete, že tomu tak je, tak jsem z toho docela zmatený. No slušně přiznám, v bateriích mám zmatek.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: sob 20.10.2018 21:12 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
varok píše: Proč bych si dělal z někoho legraci? Proto se ptám když nevím, ne? Kapacitu baterií jsem bral to, že když má třeba 1,5Ah, tak po dobu 1 hodiny je schopná dodávat 1,5A do zátěže. Tady mi psali, že tomu tak není. Teď mi zase píšete, že tomu tak je, tak jsem z toho docela zmatený. No slušně přiznám, v bateriích mám zmatek. Kapacita akumulátorů se běžně měří při proudu 0,1C. Olovo (Pb) má jinou normu, tam je kapacita měřená při vybíjení 20 hodin. Pokud u jakékoli chemie (chemické složení akumulátoru) zvedneš proud, bude kapacita menší. K orientačnímu hodnocení konkrétní baterky slouží dokumentace výrobce. Datasheet. Pro základní orientaci stačí, ne vždy je ale výrobce solidní a uvede pravdivá data. Pak už zbývá jen koupit a otestovat.
|
|
Nahoru |
|
|
jh
|
Napsal: sob 20.10.2018 21:18 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 15.1.2011 Příspěvky: 87
|
Olověný akumulátor nelze vybít na 100 procent, ale tak na 50 procent (navíc, kapacitu ovlivňuje rychlost vybíjení). V lodičce by měla být nějaká elektronika, která hlídá napětí akumulátoru. Pokud tam není, tak je riziko hlubokého vybití a baterie se rychle zničí. 30 cyklů s vybitím na 50 procent by měla zvládnout i běžná baterie. Doporučuji se podívat na technické údaje k olověným bateriím a porovnat si je. JH
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: sob 20.10.2018 21:20 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Aha, takže u baterií je to tak jak jsem psal, ale Pb baterie se kapacita označuje jinak? Tedy třeba ty NiCd, LiPol, LiIon apod. baterie to mají normálně jak je napsané, tedy třeba 1,5Ah, to je že dodají proud 1,5A po dobu 1 hodiny, ale u Pb je to jinak?
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: sob 20.10.2018 21:34 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 2.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
varok píše: Aha, takže u baterií je to tak jak jsem psal, ale Pb baterie se kapacita označuje jinak? Tedy třeba ty NiCd, LiPol, LiIon apod. baterie to mají normálně jak je napsané, tedy třeba 1,5Ah, to je že dodají proud 1,5A po dobu 1 hodiny, ale u Pb je to jinak? Ne! Baterie 1,5Ah (nebo taky 1500mAh) dodává proud 150mA po dobu 10 hodin.
|
|
Nahoru |
|
|
jh
|
Napsal: sob 20.10.2018 21:45 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
|
Registrován: 15.1.2011 Příspěvky: 87
|
Ano, je to v těch technických údajích. Většinou je uváděna kapacita při nejpomalejším vybíjení, při např. vybíjení 5 hodin už je podstatně menší. U trakčních baterií se uvádí, na kolik procent lze vybít a kolikrát při jakém poklesu kapacity. Příklad: Mám průmyslovou trakční baterii 105 Ah, vybíjím ji zhruba 5 hodin (uváděná kapacita pro 5 hodin je cca. 70 Ah a z těch 70-ti Ah využívám cca. 60 procent). Po 4-řech sezónách je stále OK. JH
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: sob 20.10.2018 23:45 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
jh píše: Olověný akumulátor nelze vybít na 100 procent, ale tak na 50 procent (navíc, kapacitu ovlivňuje rychlost vybíjení). Pokud si pořídí gelovku pro hluboký cyklický vybíjení, co se dává třeba na pohony invalidních vozejků, tak se může vybíjet až do úplnýho zastavení vozejku. Třeba Panasonic XCL 1228 vydrží tohle hluboký vybíjení bez problémů při nabití 2 x za týden skoro 5 let. Odzkoušeno u vzdálenýho příbuznýho, dvě sady po dvou kusech. Nabíjeno procesorovkou AcuMate + 12/24. Problém je, že těhle vyloženě Cycle Use je vyráběno jen pár větších kapacit. Menší se dělají jako Cycle and Trickle Use a je to takovej hybrid, co moc nesnáší hluboký vybíjení ale dává vyšší proudy než typ Back Up, co se dává do UPSek. U typu Back Up se počítá s tím, že jsou stále nabitý a jen občas se budou vybíjet. Ty bych rozhodně na pohon nekupoval. Na baterkách se tohle typový rozdělení nepíše, musí se do katalogu výrobce. Za mě jen Panasonic a Yuasa.
|
|
Nahoru |
|
|
varok
|
Napsal: ned 21.10.2018 0:10 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 4.7.2012 Příspěvky: 2704 Bydliště: Havířov Obrázky: 0
|
Kdybych teď trošičku odbočil a potřeboval bych gelovky pro sebe, tak jsou tedy dobré Panasonic a Yuasa? Teď to tedy ukončíme. Až ten pán přijede, tak se ho zeptám, jaké tam mají motory/or a jak dlouho vydrží jet loďka po jednom nabití. Zatím děkuji
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: ned 21.10.2018 1:44 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
@varok Do čeho ten Pb accu (gelovku / VRLA AGM) potřebuješ? Jaké napětí Ah? 12 V 7 Ah ? Panasonic LC-R067R2P - Říká ti něco tohle? datasheet LC-R067R2PZ grafů a tabulky vidíš že z 7.2Ah(20h, 0.36A) ti zbude 6.3Ah(5h, 1.26A) nebo 4.9Ah(1h, 4.9A) Ty lodičky podle rychlosti a zatížení budou mezi 1.26A a 4.9A . Jízda cca 2h je pak dostatečná. - U toho pána stojí za prověrku stav toho akumulátoru. Přechod na Li accu u zavážecích lodiček je za hodně peněz. a je z něj málo "muziky". Dost lodičkářů jezdí na nejlevnější gelovky. Někomu vydrží déle jiným míň. Za 400Kč no-problem ==edit02 některé "pohonné" na větší proudy http://shop.battex.cz/vyrobky/HR1224W.phphttp://shop.battex.cz/pdf/HR1224W.pdfhttp://shop.battex.cz/vyrobky/HRL1223W.phphttp://shop.battex.cz/pdf/HRL1223W.pdfhttp://shop.battex.cz/oblasti/ventilem-rizene.php?sort=priceasc&first=30===edit03 ... AGM baterie jsou široce používány v solární technologii, elektrické automobily, skútry, nákladní auta, UPS, systémy nouzového napájení, poplašné systémy, telefonní systémy a jako mini startovací akumulátory pro motorky. 12V/7Ah AGM12C-0007DEEP CYCLE Baterie 12V/9Ah AGM12D-0009 DEEP CYCLE
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|