Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 76 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 20.10.2018 8:46 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 1465
Bydliště: Dobruška
jyrry píše:
Proc vymyslet kolo kdyz uz to nekdo udelal...
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-pro ... 2v-dc.html

Tak tohle jsem nevěděl... Zajímavé

_________________
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 20.10.2018 11:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Včera jsem byl lítat s elektrikou a zase dělal pokusy s "vylepšením" kapacity za chladnýho počasí. Všechny baterky byly 4S1P Gens-Ace 2500, ze stejný série, stejnej počet cyklů. Venku bylo 12-14 stupňů. Mám v telemetrii dvě teplotní sondy, jednu lepím na baterku, druhá je natvrdo zablemtaná do reglu.
Letadlo bylo bublinovej Sbach FMS. Gensy dávaly v létě za teplot nad 22 st 2400mAh a po přistání nebyl žádnej článek pod 2,65V.
Když jsem letěl poprvé, baterky měly za letu maximálně 19 st a po přistání vylezly na 29 st. Po odebrání 2200 mAh se ozval alarm na malý napětí článku 3,5V. Ubral jsem a přistál. Baterka dala 2270 mAh.
Pak jsem na Sbachu ucpal obě boční čůni molitanem. Spodní ne, ta je samostatnej kanál k reglu, když jsem ji jednou ucpal, tak místo běžných 40 st teplota reglu vylezla na 75 st. Lítal jsem podobným stylem jako prvně. Teplota baterek byla za letu 27 st, po přistání 34 st.
Let jsem končil na alarmu odebraný kapacity 2300mAh po přistání jsem byl na 2390 a baterka vůbec nezahlásila alarm na 3,5V.
Takže jednoznačně za chladu pomůže omezení chlazení baterky. Ale asi bude problém u některejch letadel tohle nějak realizovat. Navíc bez teplotní telemetrie nikdo neví, jaký letový teploty tam skutečně jsou.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 21.10.2018 21:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 1465
Bydliště: Dobruška
Dnes jsem lítal s menším větroněm poháněným baterkou 1800 mAh. Bylo ale 10°C a víc. Na sluníčku ještě víc. Baterky jsem nabíjel doma v teple a druhou (než jsem ji použil) vyhříval za oknem auta, na sluníčku. To jsou ale dokonalé podmínky a teplota stále na příjemných +/- 10°. Co se bude dít, pokud budu chtít lítat v nižších teplotách (už se blíží) a baterka nebude mít 1800, ale jenom 600 mAh. Tady by se hodilo i nabíjení na ploše a k tomu v nižších teplotách, než tomu bylo dnes.

_________________
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 21.10.2018 23:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1265
Bydliště: Teplice v Čechách
Golfista píše:
Co se bude dít, pokud budu chtít lítat v nižších teplotách (už se blíží) a baterka nebude mít 1800, ale jenom 600 mAh.
Jestli Ti baterka v chladu dá jen 1/3 kapacity, tak je ta baterka špatná.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 22.10.2018 5:28 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20841
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Golfista píše:
... pokud budu chtít lítat v nižších teplotách (už se blíží) a baterka nebude mít 1800, ale jenom 600 mAh. ...

Předpokládám že jde o jinou, lehčí baterku (a proto má méně mAh, ne že je vyhnilá).
Nabíjet by to podle mě chtělo v tom termopytlíku; další věc je že některé nabíječky (určitě Revolectrix) snižují při nabíjení v nízké teplotě koncové napětí na myslím 4,1V.

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 22.10.2018 8:55 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 6037
Bydliště: Praha ČR
jyrry píše:
Proc vymyslet kolo kdyz uz to nekdo udelal...
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-pro ... 2v-dc.html


Jirko, mám k tomu dvě poznámky... Zaprvé jsem z Hobbykingu něco do jisté míry podobného na nahřívání už měl a dopadlo to špatně - ty vyhřívací bazmeky v ohybném obalu jaksi "začoudily" a to docela brzy. Rád bych věřil, že v tom novém pytlíku to bude udělané lépe, ale nějak se neubráním skepsi :-(

Zadruhé se mi to řešení moc nelíbí z hlediska efektivity - obrovská plocha, izolace asi nijak zázračná atd.
Ono to bude nejspíš fajn, když si v létě budu chtít baterky nahřát na 45st pro maximální výkon, ale docela by mne zajímal výsledek v zimě třeba při mínus 5...

Asi by to stálo za pokus, to ano, pokud by zkušenost byla dobrá, tak milerád změním názor, dělat něco jsem líný :-)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 22.10.2018 13:39 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 10795
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Pro mistrovství světa v Rakousku, které se létalo docela vysoko jsme měli zahřívací/chladící box. Box byla krabice olepená EPP pro lepší izolaci. Na čele byl Peltierův článek , něco jako Peltierův článekhttps://www.gme.cz/peltieruv-clanek-tec1-12706-vigan
Z obou stran chladiče a ventilátorky. Podle toho co člověk potřeboval, tak si článek otočil. Byla u toho i nějaké elektronik na stabilizaci teploty.
Prohřátá baterka se dala do trupu a bez problému vyčkala na start, kde se odvděčila vyšším startovním příkonem.

Nebyli jsme sami.
Rakušani měly vyříznuté EPP, v něm několik pramenců uhlíku zahřívali celý trup až těsně před startem.
Australané měly kolem baterek v trupu něco jako tohle vyhřívací folii.
Letos jsem nic takového neviděl. A sami to už taky nepoužíváme.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 22.10.2018 14:53 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 25.11.2008
Příspěvky: 1465
Bydliště: Dobruška
Používám baterky 650 mAh, 900 mAh a 1800 mAh. Každou do sice v podstatě stejného, ale jinak vážícího letadla. Šlo mi o to, že s 1800 můžu letět 4x, ale s tou 650 jenom jednou i v létě. U té malé nemám rezervu kapacity na chlad.

_________________
Snažím se stavět letadla tak, aby i po havárii jsem se nemusel stydět za to, jak vypadají vevnitř.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 10.11.2018 12:31 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Dnes jsem pokračoval v "zimních" testech. Viz tohle vlákno asi 7 příspěvků výše. Venku bylo 8-9 stupňů. Baterky stále Gens 4S1P 2,5Ah.
Po příjezdu na letiště jsem položil dvě na turbo v C4 Pikaču. Nevím kolik mělo stupňů, ruka se dala udržet, na letiště to mám asi 3-4 kiláky tak se to moc nerozšvicovalo.
Jednu studenou baterku včera dobitou ze storage stavu jsem strčil do Sbacha s ucpanejma bočníma čůňama a lítal. Po vycucnutí 2,4Ah z baterky (telemetrie žádnej článek pod 3,5V nehlásila) jsem přistál. Baterka měla za letu 22 st. a po přistání 29 st.
Pak jsem dal nahřátou baterku, telemetrie hlásila 32 st. Odstartoval a asi po minutě měla baterka jen 23 st. tedy skoro stejně jako ta první nenahřátá.
S druhou to samý. Všechny tři daly v podstatě stejně ať byly nahřátý nebo ne. Jedinný, čeho jsem si všiml, že nahřátý hned po startu daly na plnej proud o cca 8-10A větší, než studená.
Takže za mě v zimě zamezit průvanu kolem baterek aby se noc neochlazovaly za letu a ostatní je zbytečná práce. Mluvím o rekre lítání a o kloudnejch baterkách. Vloni jsem to zkoušel s půl roku starejma White Line 4S1P 2,6Ah a ty byly pod 12 stupňů naprostá katastrofa a nepomohlo jim vůbec nic.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 13.11.2018 22:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 1265
Bydliště: Teplice v Čechách
Celeron píše:
Takže za mě v zimě zamezit průvanu kolem baterek aby se noc neochlazovaly za letu a ostatní je zbytečná práce.
Moje zkušenost je, že za nižších teplot i při rekreačním létání držení baterek v teple zbytečná práce není. Když je kolem nuly, když je mínus pět, mínus patnáct ...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 14.11.2018 0:19 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Nojo, já už nejsem tak skalní, abych chodil lítat za mrazu. :) Mě už byla zima v sobotu a to bylo skoro 10 nad nulou. Samozřejmě že to chci odzkoušet ještě okolo nuly, izolační letovej fusak na baterky z fleece a z goratexu mám už ušitej. To by mělo totálně zabránit ochlazování baterek průvanem v trupu.
Jo a asi sis dobře nepřečet to mý měření teploty baterky ohřátý na 32 st, po minutě lítání spadla na 23 st a tam se držela. Na kolik si myslíš, že by spadla, když by bylo venku 0 nebo těch -15 st? :) Proto jsem psal, že nahřejvání nemá smysl ale je potřeba v zimě hlavně zabránit ochlazování za letu.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.11.2018 10:26 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 6037
Bydliště: Praha ČR
S tou teplotou jde o to, že pokud baterku udržíš před startem v teple, tak začneš s přijatelnějším výkonem. Při letu se sice baterka ochlazuje zvenku, ale zároveň se uvnitř zahřívá provozem, takže je výsledek relativně konstantní.
Pokud začneš studenou, tak bude výkon po startu měřitelně nižší, paradoxně se ale kvůli vyššímu Ri bude baterka "uvnitř" zahřívat výrazněji než v prvním případě a parametry se mění, což mimochodem pro ni nemusí být právě "zdravé". Zamysli se nad svým vlastním měřením - opravdu ti není divné, že "studená" baterka ti za letu ukázala o stupeň vyšší teplotu než zahřátá? To právě ilustruje vyšší Ri a z něj plynoucí větší ohřev...

Tvůj příklad, kdy jsi začínal někde u 10st C ještě není tak strašný, ale při poklesu o dalších 10 stupňů k nule (o mrazu nemluvě) se ale tento jev dost zrychluje.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.11.2018 12:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 23.4.2010
Příspěvky: 10507
Bydliště: Nový Bydžov ČR
Obrázky: 14
Jasně, na začátku je studená baterka znatelně línější a nedá stejnej proud jako při 20 a víc st. Spíš mě překvapilo, že po tom ohřátí na turbu auťáku nebyl až tak moc velkej rozdíl proti neohřátý. Možná to je tím, že se dotykem ohřály jen vnější články a vnitřní ne a nebo výrazně míň. No a baterka je tak dobrá, jak je dobrej nejslabší, či nejstudenější článek.
K tomu měření teplot: Rozdíl teploty baterky 1 st nic nevypovídá, záleží na tom, jak se podaří namáčknout čidlo na baterku. Dávám ho pod suchej zip co s ním je přitažená baterka v loži, dotýká se baterky jen ploškou na pouzdře TO-92, válcovou část "izoluje" ten suchej zip. Takže zcela opakovatelný přichycení to není.
Včera jsem byl lítat, bylo kolem 2 st. Před lítáním jsem udělal v Sbachovi pár úprav aby kanál baterek nebyl vůbec v průvanu a vše šlo jen kanálem reglu. Na baterku jsem navlíkl fleece futrál, kapsu, která je otevřená jen na stranu vývodů. Výsledkem bylo, že jsem vylítal z Gens 2500 necelých 2400 a žádná baterka za letu nezahlásila podpětí pod 3,5V. Teplota baterky ve futrálu nepřekročila 27 a po přistání vylezla na 35. Ale to čidlo TO92 bylo jen zastrčený do pytlíku.
Zbývá dořešit aby se baterka s fleece futrálem neposouvala. Bohužel mám zrovna suchej zip háčkama na druhou stranu, jinak by proti posuvu háčky baterku v futrálu udržely. A nějaký opakovatelný přichycení čidla teploty na baterku. Zkusím Lukoprén "modelínu" či něco podobnýho trvale vláčnýho.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.11.2018 12:20 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 6037
Bydliště: Praha ČR
Ten "ochranný fleece" je dobrý nápad, poukazuji jen na to, že je pro baterku "zdravější", když začíná při rozumné teplotě a tedy její Ri je nižší a zahřívání menší, než když začneš "studenou" a celé zahřátí je o ztráové energii uvnitř...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.11.2018 13:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 16.11.2009
Příspěvky: 543
Bydliště: Blízko D1 exit 66
LiFePO se taky nesmí používat pokud jsou pod nulou. Něco s chemií. Už si to přesně nepamatuju proč.

Nicméně ve velkejch autech se baterky běžně ohřívaj, pokud je nízká teplota.
Moje auto si umí do baterek fouknout teplej vzduch a v létě si tam umí fouknout zimu od klimtizace.

Takže pokud máte problém, že baterka za letu vychladne, tak si jí dejte do ponožky (či jinak vhodně tepelně zaizolovat) a přihoďte si k ní nějaké topné tělísko. Před použitím jí nahřát nejlíp tělesným teplem.

Problem solved.

_________________
Lítám letadla a malé koptéry, občas přes FPV. Zatím jen bubliny.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 76 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz