Switch to full style
NiCd, NiMH, LiPol, LiIon, LiFe, Pb...
Odeslat odpověď

"Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

stř 03.01.2018 20:44

Pánové, prosím o radu.
Udělal jsem si v létě radost koupí (ojetého) auta - roadster/cabrio BMW Z4
Auto je pochopitelně od podzimu do jara v garáži (nevytápěné) a řeším, zda je vhodné/potřebné se nějak "starat" o akumulátor.
Existuje nějaká "udržovací" nabíječka která udrží aku v kondici přes zimu? Pokud ano, nechat zapojené trvale? nebo jen "občas"?? Máte někdo radu??
díky předem

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

stř 03.01.2018 21:15

To by měli zvládnout ty procesorové nabíječky z lídlu a pod. Nebo se prodávají i jen takové krabičky, které se připojí na aku a do nich se napojí klasický adaptér do zdi.

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

stř 03.01.2018 22:20

Já používám na udržování všech olověnejch baterek (auto, gelovky, 6 nebo 12V) tohle.

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

stř 03.01.2018 22:45

Lidl nebo si kup C tek 5,,,/ ma konektory na kablach tak protikus mužes mit furt v aute pokut mas baterku v kufru/ po kut nemas nic nanabijeni...mam oboje a jeto Ok tu zlidlu kluci nejak merili akdesi cosik a zaty prachy super
v motorce to pichnu sem tam na nabijecku pres zimu a jeto ok nac to mit trvale....

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

stř 03.01.2018 22:59

V podstatě s žádnou udržovací nabíječkou PB neuděláš chybu. Doporučil bych ti již výše zmíněnou nabíječku z lídlu. ULGD 3.8 A1, http://www.vte.cz/zbozi/?detail=f05
Je absolutně blbuvzdorná :-D (nic ve zlém) Můžeš jí přepólovat, vyzkratovat, namočit a nic se jí nestane. A hlavně i po nabití s baterkou stále cvičí. Pokud je baterka zcela vybitá (7 - 10V) najede na pulzní nabíjení, pak nabíjí klasicky do 14,4V a přechází na udržování 100mA. Pokud během udržovacího dobíjení klesne napětí až na 12.7V, což se při neodpojené baterce v autě stává, automaticky začne dobíjet 800mA dokud nedosáhne znovu 14,4V. A stále dokola. Sám jsem je testoval a fungují tak. Mám jich několik, aby mi auta čekající na opravu nezvadly. Při ceně v lidlu 499kč je to skvělá nabíječka. Jo a ještě na ní vidíš, co právě dělá.
Takže ji v klidu na podzim připojíš na baterku v autě a na jaře vypneš.

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

stř 03.01.2018 23:28

Koli píše:... ULGD 3.8 A1, ...
Takže ji v klidu na podzim připojíš na baterku v autě a na jaře vypneš.

No jen aby... :wink:

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

čtv 04.01.2018 6:59

Nemusíš mít udržovací nabíječku
Stačí odpojit baterku. Maximálně na jaře před první jízdou dát baterku nabít. Stejně musíš udělat přípravu na první jízdu tak to udělat při tom
Vím o čem mluvím. Máme takhle 4 auta a motorku. Technicky vzato bych ani nechtěl mít v garáži neustále zapojené něco za 400kč z lidlu.

to vybíjení auta způsobuje neustálý odběr elektrického proudu z baterky i když to stojí. Takže si udržovací nabíječkou v autě budeš napájet "hodiny" (té elektroniky je víc)

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

čtv 04.01.2018 7:37

Ale u klasických pb batérií sa pri ich nepoužívaní doporučuje nabíjať min. raz za 2 mesiace /v mototechne hovoril, že lepšie raz za mesiac/, aj keď je vymontovaná na stole v garáži, kvôli ich údajnému veľkému samovybíjaniu.

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

čtv 04.01.2018 8:19

Kamarád,automechanik udržovací nabíječky nedoporučuje,už viděl několik zničených akumulátorů.Je opravdu lepší baterii občas zkontrolovat a dobít obyčejnou nabíječkou.

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

čtv 04.01.2018 8:39

Jardátor píše:Kamarád,automechanik udržovací nabíječky nedoporučuje,už viděl několik zničených akumulátorů.Je opravdu lepší baterii občas zkontrolovat a dobít obyčejnou nabíječkou.

A co ty baterky zničilo? Špatné udržovací napětí, nebo nevhodně zvolená udržovací nabíječka, nebo její porucha, nebo chyba obsluhy?
Udržovací neznamená dobíjecí. Baterka, která má U CC 14,4V může mít udržovací napětí 13,62V s kompenzací 0,01-0,02V / °C A jestli na ni někdo pověsí 14,2V na několik měsíců, tak ji popraví.
Ale pokud baterka dostane to, co dostat má, tak na udržovacím napětí vydrží dlouho. A tím dlouho myslím roky až desítky let. A další pravda je, že taková krabička vypadá úplně jinak, než krabička z Lidlu, nebo (třeba) ctek.
Ale jinak souhlas, raději jednou za měsíc dobít, než celou zimu udržovat. Ono totiž není čím. A když by bylo, tak to nikdo nezaplatí.

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

čtv 04.01.2018 9:50

@Doctor2 Zapotřebí začít od Manuálu = Návodu k roadster/cabrio BMW Z4. Možná tam lze najít jakou nabíječku a jak připojit.
On proces odpojení a zpětného připojení akumulátoru je někdy možný jen přes RESET "auto-diagnostiky".
Ona ta nabíječka si taky nemusí "rozumět" s trvale připojenou části ELEKTRONIKY BMW Z4 (či jiného auta).
V nevytápěné garáži samovybíjení nepříliš staré(od výroby) baterie, moderního typu mohlo být malé. Takže spíš jde o trvalý odběr.
Známý to řešil pro Tiguan. Nakonec pořídil CTEK, MULTI XS 5.0, 12V . Cca jednou za 4 týdny ji připojí
a nechá baterii nabít do dosažení "kroku" č. 8 (PULSE viz. návod). Po té ji odpojí A) od accu B) od zásuvky 230 V AC.
CTEK - Návod
Nabíječka CTEK MXS 3.8, 12V, 0,8/3,8A, 1,2-75/120Ah
Dnes je k dostání i verse s teplotním čidlem (záruka 5let)
CTEK MXS 5.0 12V, 0,8A/5A - s teplotním čidlem (záruka 5let)
Test nabíječky CTEK MXS 5.0
Důležitá je kvalita propojení nabíječky s akumulátorem ve vozidle. Malý přechodový odpor, a vyloučení náhodného rozpojení.

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

čtv 04.01.2018 12:48

No a teraz vazne:

Ako bolo spravne poznamenane vyssie, moze sa stat ze na jar nsjdes iba hromadku popola

Ziadne hi-tech veci nepripadaju do uvahy, ja mam toto riesenie:

V zasuvke transformatorovy zdroj 15Vdc, nie spinany!
Cez poistku 200mA to ide na 10W zenerku 13,7V, odpor si vypocitaj a over prud

Cez dalsiu kremikovu diodu a dalsiu poistku to ide do cigaretoveho zapalovaca, pokial
Sa nevypina cez rele

Na baterii mas mat 13V, plynovacie 14,4 je moc na tento rezim

Ja to pouzivam vyse 10rokov /auto je na sk a ja v esterajchu/

Bateriu som vymenil po 10 rokoch lebo som uz mal zly pocit, bateria je stale ok v zal9znom zdroji

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

čtv 04.01.2018 16:23

@sky59 Řekněme že "zdroj 15Vdc" je stabilizovaný, rozdíl napětí (úbytek na srážecím odporu ZD = 1.3 V),
pro Imax = 0.1 A (tep. ztráta na ZD menší jak 1.37 W - celý proud přes ZD), Rsraž = 13 (12) ohm.
Pokud bude bude napětí accu menší jak napětí ZD 13.7 V rozdělí se proud 0.1 A , nepřímo úměrně vnitřním odporům ZD a accu.
- Pokud pojistka 0.2 A není mezi ZD a accu, je nemilé připojení accu s napětím vyšším jak 13.7 V. Pojistkou budou přívodní vodiče.
- Accu v autě od roku 2009 znamená, že byl kvalitní a taky, že v dobrém stavu byla nabíjecí soustava auta.

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

čtv 04.01.2018 16:57

guchar píše:@sky59 Řekněme že "zdroj 15Vdc" je stabilizovaný, rozdíl napětí (úbytek na srážecím odporu ZD = 1.3 V),
pro Imax = 0.1 A (tep. ztráta na ZD menší jak 1.37 W - celý proud přes ZD), Rsraž = 13 (12) ohm.
Pokud bude bude napětí accu menší jak napětí ZD 13.7 V rozdělí se proud 0.1 A , nepřímo úměrně vnitřním odporům ZD a accu.
- Pokud pojistka 0.2 A není mezi ZD a accu, je nemilé připojení accu s napětím vyšším jak 13.7 V. Pojistkou budou přívodní vodiče.
- Accu v autě od roku 2009 znamená, že byl kvalitní a taky, že v dobrém stavu byla nabíjecí soustava auta.


Citaj pozornejsie 'kremikova dioda'...

A ked uz doplnam tak som si spomenul, ze zdroj je v sieti cez prepstovu ochranu

A 15vdc nie je stabilizovany a vzdy ma vyssie napatie, moj ma 18v naprazdno

Re: "Udržovací" nabíječka Pb aku - prosím o radu

čtv 04.01.2018 20:27

Přesně , jak bylo řečeno výše superodborníky.Nabíječka z Lidlu a ještě za 500kč,cha,cha.Musí stát minimálně 500 euro.Jestli ta z Lidlu funguje neni duležitý , hlavní je cena!!!
Odeslat odpověď