Autor |
Zpráva |
Standa Stuchlý
|
Napsal: sob 02.04.2016 19:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
když porovnáš cenu se životností a bezpečností ve vztahu k požáru při havárii, nevychází ta cena zase tak závratná. viewtopic.php?f=42&t=76666ddano007 sob 02. dub, 2016 20:10 píše: Chlapci, len tak pre zaujímavosť: ako tie články spájate? Páskové vývody to nemá...
Co se týká pájení, tak pájecí plochy jsou niklované. Na to nejde běžně pájet. Proto vymysleli soudruzi v NDR "pájecí kapalinu na nikl". Pak to jde samo. Běžně k dostání třeba v GMElektronic, GES, SOS elektronika a jinde.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
novfra
|
Napsal: sob 02.04.2016 19:50 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
Standa Stuchlý píše: Co se týká pájení, tak pájecí plochy jsou niklované. Na to nejde běžně pájet. Proto vymysleli soudruzi v NDR "pájecí kapalinu na nikl". Kapalinu na nikl určitě ne!
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: sob 02.04.2016 20:16 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
ddano007 píše: ... ako tie články spájate? Páskové vývody to nemá... Příloha:
20160402_210828.jpg [ 35.63 KiB | Zobrazeno 11953 krát ]
Je jí asi 25 roků, možná i víc... K tomu Kristall 505 a jde to luxusně.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: sob 02.04.2016 22:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
novfra píše: Kapalinu na nikl určitě ne! tak tohle používám již tolik let, že ani nevím kdy jsem to koupil a kolik to stálo Příloha:
20160402_225336.jpg [ 74.42 KiB | Zobrazeno 11885 krát ]
A nikdy, skutečně nikdy s tím nebyl problém . Proto nechápu, proč "na nikl určitě ne". Po připájení jen stačí utřít zbytky hadříkem, nanejvýš namočeným v lihu. A něco zaoxidované po tomto pájení.........to neznám . Ale každý podle svého, jak pravý klasik
|
|
Nahoru |
|
|
Bořík
|
Napsal: sob 02.04.2016 22:05 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 22.1.2016 Příspěvky: 758 Bydliště: Brno-Maloměřice
|
Na pájecí plochy článků jde nádherně pájet bez jakýchkoli agresívních kapalin - stačí obyčejná kalafuna a nebo přímo slušný trubičkový cín, popř. neagresivní pájecí pasta. Je ovšem potřeba těsně před pájením plochy obrousit modrým "gumosmirkovým" kotoučkem od Proxxona ( popř. vhodným ekvivalentem ). http://www.nakol.cz/proxxon-28294?utm_s ... 0wod9pAFdw Pájím pomocí měděných pásků šířky 5 mm. Jak pásky, tak plošky na baterce je třeba předem pocínovat ( pásky z obou stran ) a pak pořádným hrotem pásek přítisknout na plošku baterky. A hlavně pájet 1.5 až 2 vteřiny maximálně. Nejdůležitějším základem úspěchu jsou obroušené povrchy všech ploch ( obroušení zoxidované vrstvy ).
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: sob 02.04.2016 22:10 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Bořík píše: ... obroušené povrchy všech ploch ( obroušení zoxidované vrstvy ). Na tohle byla výborná mazací guma z trojdílné sady z NDR - červená, velmi tvrdá. Leštil jsem s tím i plošňáky před nanesením pájecího laku. Dneska jsem tak tvrdou gumu už nenašel. Občas použiju brusné rouno, má podobný efekt...
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: sob 02.04.2016 22:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
Boříku, nebudu Ti brát radost z držícího spoje, ale takové studeňáky nemám důvod riskovat, když jsou k mání materiály, které mne od studených a nedokonalých spojů ochrání. Věř, že vím o čem píšu.
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: sob 02.04.2016 22:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
jo, brousil a leštil jsem kdysi před 30ti lety, dnes jsou možnosti jiné, tak proč ne? A výsledek je zbytečné srovnávat.
|
|
Nahoru |
|
|
Bořík
|
Napsal: ned 03.04.2016 7:58 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 22.1.2016 Příspěvky: 758 Bydliště: Brno-Maloměřice
|
Ze svých "studeňáků" mám docela radost. Pájel jsem stovky baterek a za těch posledních 25 let se ani jeden spoj neuvolnil nebo nebyl příčinou nějakého přechodového odporu. Takže nemám důvod používat něco, co sice může pomoci ( třeba také těm, co to moc neumí nebo s tím nemají dost trpělivosti ), ale je to zbytečné. A to srovnání výsledku ? To je docela úsměvná záležitost. Opravdu bych ty rozdíly rád viděl. Hlavně podložené měřením. Stačí si přečíst návod na použití přímo na té lahvičce - proč je doporučováno po pájení důkladné omytí spoje a utření lihem a vysušení ? Kdyby to byla neškodná záležitost, nebyl by důvod něco utírat a zbavovat se těch zbytků. Ne všechno, co je nové, je lepší, než to staré. Např. stačí připomenout, jaké obrovské technologické problémy přineslo použití bezolovnaté pájky. Pájecí automaty s tím měly velké potíže a muselo se plno zařízení upravovat a měnit technologie. A je docela zajímavé, že elektronika pro lékařské a vojenské použití má pro používání bezolovnaté pájky výjimku. Druhou částí problému je životnost spojů - na to téma bylo publikováno dost materiálů s děsivými výsledky. V praxi pak stačí porovnat životnost spotřební elektroniky staré a nové ... výsledky jsou jasné.
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: ned 03.04.2016 10:13 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
souhlasím s Tebou, že bezolovnatá pájka je pěkné svinstvo a pájecí problém. Pájením se zabývám přibližně 50 let, z toho asi 20 let mne tato technologie i živí, tak o pájení jsem za tu dobu již něco zjistil . Někdy je potřeba pájet na místech, kde se plast taví dříve než pájkou prohřátý pájený materiál a tady brousit a leštit nestačí, proto se používají ony podpůrné chemikálie. A doporučení oplachu na obalu....jistě, když to někdo sleje i tam kde nemá, pak je to potřeba. Už si někdy viděl takové pájené místo pod mikroskopem? Já tu možnost jednou měl. Je to poseto krystalky, jako když posolíš, které stačí setřít hadříkem. Tam, kde se ten sajrajt neodpařil, tam je to stále živé, proto je potřeba to opláchnout lihem a setřít. Vše je to o tom, jak pájíš. Ale jak jsem psal, každý podle svého. 10 lidí, 10 názorů, který je ten jediný správný výklad?
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: ned 03.04.2016 16:06 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7415 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Pájecí kapaliny z GME mám a používám. I tu na nikl. Pokud jsem cínem pájené plochy na článcích nevyleštil, tak mi pájet nešly. Po radě Boříka stačilo přeleštit, a cín se roztéká a chytá okamžitě. Že drží ověřuji tahem. Modré Proxon kotoučky nemaje, leštím první tvrdou (tmavo-šedou) gumou ze šuplíku. Někdy pro dobrý pocit přídám i kapku pájecí kapaliny na nikl. Zatím nic neupadlo. Dřív došlo na konec životnosti článků. - Tím nechci znevažovat vědomosti a zkušenost jiných odborníků. Účinek leštění niklovaných ploch před pájením mne přímo fascinoval. Asi tak, jako když jsem pod olejem oškrábal hliník, a pak pod olejem na něj pájel cínem. Na hliníku ty moje pájené spoje nejsou zdaleka tak vzhledné a kvalitní, jako na leštěných niklovaných plochách. Jako řešení na hliníkové pláště mezifrekfenčních traf, nebo ulomené axiální vývody elytu to vyhovělo.
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: ned 03.04.2016 18:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
tak leštit a pájet poniklovaný kontakt u baterie v oleji, tak to mne fakt nenapadlo. Ale to je právě ono, že u baterie to věřím jde. Prakticky tím obcházíš nutnost pájení v ochranné N atmosféře, protože největší problém je kyslík. Ale jak jsem psal, v domácích podmínkách u jednoduchých předmětů .... snad jo. I když představa máčení baterie v oleji je pro mne dost ..... opruz. Tohle bych určitě nepoužil, když jsou k mání sofistikovanější způsoby pájení. Asi takto, poč zvedat auto rukama, když je po ruce hever. A zase až tak se bát chemie při pájení je nesmysl. Zeptej se zubaře, co Ti to dával na zub před plombováním, když by se stačilo napít Koka-koly . Napovím Ti, je to kyselina fosforečná. A u niklu na baterii bych se měl bát?
|
|
Nahoru |
|
|
JosefSvejk
|
Napsal: ned 03.04.2016 18:14 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.4.2011 Příspěvky: 6500 Bydliště: ČR Obrázky: 0
|
Standa Stuchlý píše: tak leštit a pájet poniklovaný kontakt u baterie v oleji, tak to mne fakt nenapadlo. To ale, myslím, nenapadlo nikoho. Píše se o pájení hliníku. Jde totiž o to, že hliník po obroušení zoxidované vrstvy v podstatě okamžitě zase zoxiduje a ten oxid na povrchu je nepájitelný. Proto se to brousí přímo pod olejem nebo třeba vazelínou, aby nemohlo k oxidaci dojít. Potom se pájí rovnou "do oleje", ze stejného důvodu.
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: ned 03.04.2016 18:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
problém je asi v tom, že z té lahvičky se toho vyleje docela až moc, i když to má nějakou jako kapiláru. Já to dělám tak, že na nějaký kousek plastu si kápnu onu pájecí kapalinu a pak vezmu špejli, které jsem před tím trochu natřepil na konci a tu do toho namočím. Funguje jako malý štěteček s velmi krátkým chlupem. No a tím potřu místo pájení. Nikam to nezateče, nic to nepolije a při pájení se vše bezezbytku odpaří. To je to na celé věci nejdůležitější. Pak stačí jen otřít, nebo použít v lihu namočený hadřík a vše je hotovo. Bez nějakého šmrdlání, či máčení v oleji. Páječku stačí přiložit snad jen na 1 sekundu, čímž nedojde k tepelnému přetížení baterie. Jednoduché, čisté, super rychlé a dokonalé. Asi takto.
|
|
Nahoru |
|
|
Standa Stuchlý
|
Napsal: ned 03.04.2016 18:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.5.2010 Příspěvky: 1891
|
to samé platí i pro hliník, i když se přiznám, že ten jsem pájel asi tak možná 5x.
Švejku, on oxiduje každý kov a když jej zahřeješ šmrdláním, tak ještě rychleji. Proto se v průmyslu používá ochranná atmosféra, nejčastěji N , dusík. Ale kdo to má doma, že?
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|