hackit píše:
Dobry den presel jsem se spalovacich motoru na elektro a jsem v tomto smeru uplny zacatecnik koupil jsem si dva motory jeden vyrobce uvadi 12S a druhy 30 clanku u napajeni a ted jsem s toho jelen muze mi nekdo poradit ? otazka zni : co je 20s a co je 30 clanku(to bych i chapal jenze jsou clanky 1.2v 3.3v atd.. tak jaky ?) popripade jak vyrobit atd..a jak nabijet.. diky
Asi si mal najprv zisťovať a potom kúpiť, ale to je už zbytočné písať - to len pre iných čo to tu budú čítať.
Neviem ako až si elektricky poučený, napríklad že U je napätie a I prúd? Aby bolo jasné že si rozumieme...
Otázka sa mi zdá byť viac na označovanie motorov než na akumulátory..
Ak s elektropohonom nemáš žiadne skúsenosti, podstatná zmena pre Teba je výkon - spaľovák má výkon a dokáže ho podať až pri určitých otáčkach. Elektromotor to má úplne naopak, ak ho zablokuješ (aby som bol presný tak nie úplne doslova, strieďák sa musí trochu točiť inak by to počítač v regulátore nepustil do výkonu), tak cez motor tečie niečo ako blokovací prúd, ten má šialene vysokú hodnotu (z ohmovho zákona I=U/R a R je odpor vinutia často pár miliOhmov). A teda aj keď sa roztočí ale je preťažený, len "o trošku" väčšou vtuľou, prúd potečie nezyselne vysoký a PRÍKON je samozrejme (P=UxI) úmerne vysoký - ten motor (prípadne baterku alebo regl) spoľahlivo a rýchlo zničí.
Preto by si mal mať možnosť merať prúd. Samozrejme to nejde multimetrom, musí to byť magnetické meranie (bez vloženého odporu bočníku). Volá sa to Watt-meter alebo nejak podobne a ušetrí Ti to určite mnohonásobok ceny, moja hlavmá rada je kúpiť si to ako prvú vec. A moho by to merať aj otáčky, ideálne.
Tvoja úloha je zladiť parametre motoru s napätím baterky a veľkosťou vrtule tak, aby prúd na plný plyn (čiže aj výkon) bol ešte pre motor znesiteľný (ale nespoliehaj sa na údaj o výkone z cenníkov -- to je len vynásobený maximálny prúd maximálnym napätím!!! - musíš si z neho vydeliť ten výkon maximálnym uvedeným napätím a dostaneš prúd, ktorý je pre motor maximálny, a ten musíš dodržať - napríklad 500W motor na 20V znamená 500/20=25A a ak ho použiješ na 2s lipo, bude maximálny výkon čo znesie 25A krát 7,4V=185W (vznikne v motore približne rovnaké teplo ako pri tom uvedenom 500W pri 20V). Aj to bude neisté či to naozaj vydrží.
Tým som Ti naznačil aj potrebu použiť správne napätie pre daný motor - ale ešte tu máme otáčky na volt (označené KV), ktoré určia pri akýchže otáčkach bude ten prúd takpovediac normálny (ľahký výpočet KV krát napätie = otáčky /minútu ale napätie tam vstupuje "efektívne", t.j. časť ktorá sa nemení na teplo v odpore vinutia). Ak Ti vyjde 20-30 a viac tisíc rpm, je to jednak blbý zvuk, jednak normálne nekúpiš vrtuľu ktorú by to neroztrhalo, a ani to nebude efektívne..
Takže aj samotný motor treba aby bol vhodný (je to boj o účinnosť, ak teda nechceme mechanickú prevodovku - čím menšie sa snažíme získať otáčky na volt, tým silnejšie magnety a viac závitov vinutia na to potrebujeme, ale to znamená vyššiu hmotnosť alebo odpor a teda horšie parametre..)
S tým efektívnym napätím som inak zase prešiel do ďalšieho tajomstva - keď vieš odpor vinutia, pri nejakom prúde sa na ňom stráca napätie (triviálny ohmov zákon U=RxI ) a teda vieš z pomeru napätia baterky a tej straty na odpore, aj pomer aká časť príkonu sa zmení na teplo a len zbytok je približne výkon čo motor dodá vrtuli (ak to vydrží uchladiť...)
A ak sa Ti nechce testovať a merať a občas možno niečo spáliť, je ešte schodná cesta použiť PRESNE takú zostavu ako má niekto odskúšanú.
Ale nepíšem o nejakom príklade z cenníku. Pri lipolkách bol už len medzi rôznymi typmi článkov (lepšie/modernejšie/masívnejšie vs obyčajnejšie/ľahšie rovnakej kapacity) taký rozdiel že to niekedy stačilo na na spálenie osvedčených pohonov, t.j. niekto lietal roky na 3s lipo 20C a potom kúpil novinku nejaké Hyperion G3 či čo, a tým že podržali možno volt alebo len pol voltu navyše pohon zhorel - a je to prekvapivo presné, motor sa snaží dodržať otáčky a až vrtuľa určuje aký výkon je na ne potrebný, a ten rasie s nejakou treťou mocninou otáčok. Takže nie ako u žiarovky že nejaký volt hore-dole je v pohode..
Rozumnejšie je voziť predimenzovaný motor. Aj to je rada - naše modelárske motory majú najvyššiu účinnosť pri úplne malých prúdoch voči maximálnemu čo vydržia, takže ak použiješ o tretinu menší prúd (t.j. výkonnejší motor s menšou/ľahšou vrtuľou) je to síce hmotnosť navyše, ale akoby bol motor o triedu kvalitnejší.
A to isté platí aj o baterkách, nevyužívať maximálny prúd čo si nejaký číňan často len "vysníva" a ani nevybíjať celú kapacitu, a vydržia oveľa dlhšie. (pod pojmom "celá kapacita" myslím 80% tej čo je napísaná na baterke, prípadne teda vybitie kedy na článku zostane len 3,6V - ten je úplne vybitý, aj keď by ochotne ešte trochu prúdu dal a tým sa zničil.)