RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

Ako poškodí úplne vybitie LiPo batériu?
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=42&t=31763
Stránka 6 z 7

Autor:  Speedy [ čtv 21.04.2011 22:06 ]
Předmět příspěvku: 

Byl bych rád. Díky.

Autor:  Ticcino [ pát 22.04.2011 1:22 ]
Předmět příspěvku: 

coro píše:
3,45V hranica poškodzovania.
3,6V = úplne prázdna ale ešte v poriadku
3,7V = bezpečné vybitie po lietaní, cca 20 percent zostáva
3,85V = polovica
4,05V vraj hranica nad ktorou by nemali zostávať
4,10V = 90 percent, max napätie pri nabíjaní pri nastavení programu LiIon
4,17V cca napätie plne nabitej lipol (pri správnom ukončení nabíjania pri 1/20 C.
4,20V max napätie pre nabíjanie, hranica ktorú nie je múdre prekročiť.


Hele, pánové, mám dotaz.
To, že 4,20V na článek je maximum, co tam cpou nabíječky, to souhlasím. Že by se hranice překračovat neměla, rozumím. Ovšem je tam stále ještě dost velká rezerva na to, než začne být akumulátor nebezpečný.
Ale nějak se mi nezdá těch 3,5V na článek jako vybitá baterka. Všude píšou, že totální vybití = 2,5V na článek.
Mně regulátor odpojil motor při 3V na článek. A jediný problém, který nastal byl ten, že nabíječka si myslela, že jde o dvoučlánek, což jsem jí rozmluvil (byl to tříčlánek).
Čili se ptám, není náhodou výše zmiňovaná hodnota 3,5V / článek mylně udávaná za "vybití" a je to jen kvůli tomu, aby méně inteligentní nabíječky nenabíjely menším napětím?

V žádném případě netvrdím, že je dobré baterky vylétávat "do mrtě", ale přijde mi poněkud nadsazené říkat, že 3,5V je minimum, pod které když vlezu, tak zničím baterku.

Díky za osvětu.

Autor:  Dovi [ pát 22.04.2011 7:23 ]
Předmět příspěvku: 

Ticcino píše:
coro píše:
3,45V hranica poškodzovania.
3,6V = úplne prázdna ale ešte v poriadku
3,7V = bezpečné vybitie po lietaní, cca 20 percent zostáva
3,85V = polovica
4,05V vraj hranica nad ktorou by nemali zostávať
4,10V = 90 percent, max napätie pri nabíjaní pri nastavení programu LiIon
4,17V cca napätie plne nabitej lipol (pri správnom ukončení nabíjania pri 1/20 C.
4,20V max napätie pre nabíjanie, hranica ktorú nie je múdre prekročiť.


Mně regulátor odpojil motor při 3V na článek. A jediný problém, který nastal byl ten, že nabíječka si myslela, že jde o dvoučlánek, což jsem jí rozmluvil (byl to tříčlánek).



To byl pouze zdánlivě "jediný problém", který jsi momentálně zaznamenal.
Další je ten, že jsi baterii zbytečně ubral na vlastnostech a na její životnosti o dost víc, než kdybys ji býval provozoval v bezpečnějším pracovním pásmu.

Udělej to takto ještě párkrát a baterie Ti už viditelně "změkne" - naroste její vnitřní odpor a už nebude schopna poskytovat takový proud jako dříve.

Tím pak už sám i laicky zjistíš, že už nemáš jenom "jediný" problém - projeví se Ti tak, že při zatížení se u baterie znatelně zmenší její využitelná kapacita. Zkrátí se Ti doby letu, a v horším případě budeš mít problém dokonce už jenom s modelem vystoupat do výše i hned po nabití.
 

Autor:  Doktor [ pát 22.04.2011 7:30 ]
Předmět příspěvku: 

>Ticcino
Je třeba rozlišovat napětí aku při zátěži a naprázdno. To co napsal "coro" je napětí aku bez zátěže a lze s tim než souhlasit.
Jinak třeba tu něco o LiPol:
http://www.rcm-pelikan.cz/index.php?sec ... torage=126

Autor:  LV [ pát 22.04.2011 8:32 ]
Předmět příspěvku: 

Ticcino píše:
Díky za osvětu.

Tak ja ťa osvietim....
Pri vybíjacom prúde menšom ako 1C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,5V/čl
Pri vybíjacom prúde 1C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,3V/čl
Pri vybíjacom prúde 10C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,0V/čl
Pri vybíjacom prúde 20-50C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 2,8V/čl
Po odpojení od záťaže sa takto vybitým akumulátorom vráti napätie približne na hranicu nominálu, to jest okolo 3,6-3,7V/čl

Autor:  StrycAlois [ pát 22.04.2011 9:02 ]
Předmět příspěvku: 

Tak, pánové.
Přesto, že se tady s Lacem občas škádlíme, vždyť co se škádlívá, to se vlastně rádo mívá, tak tady v tom: Laco má naprostou pravdu.

Autor:  Dovi [ pát 22.04.2011 22:46 ]
Předmět příspěvku: 

LV píše:
Ticcino píše:
Díky za osvětu.

Tak ja ťa osvietim....
Pri vybíjacom prúde menšom ako 1C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,5V/čl
Pri vybíjacom prúde 1C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,3V/čl
Pri vybíjacom prúde 10C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 3,0V/čl
Pri vybíjacom prúde 20-50C je minimálne vybíjacie napätie (pod záťažou) 2,8V/čl
Po odpojení od záťaže sa takto vybitým akumulátorom vráti napätie približne na hranicu nominálu, to jest okolo 3,6-3,7V/čl



Bohužel Ticcino asi dal tomu svému tříčlánku pěkně do těla a napětí na článcích se proto (po odpojení zátěže) už nevrátilo do nominálu - píše, že nabíječka tuto vybitou 3S baterii pak detekovala jako dvoučlánkovou...
 
 

Autor:  Ticcino [ sob 23.04.2011 1:06 ]
Předmět příspěvku: 

Do těla zjevně dostal. Nebyl v tom úmysl. Prostě se stalo. Regulátor je původní, letadlo Beta. Motor vypnul a fungovala jen serva. Čili jsem doplachtil, doma změřil napětí a bylo 2,98V na článek. Nabil, zapojil a byla to opět raketa (která bohužel zdechla, páč se mi povolila vrtule a bác - viz příspěvek v sekci Začátečníci).

Autor:  Dovi [ sob 23.04.2011 6:38 ]
Předmět příspěvku: 

Ticcino píše:
Do těla zjevně dostal. Nebyl v tom úmysl. Prostě se stalo. Regulátor je původní, letadlo Beta. Motor vypnul a fungovala jen serva. Čili jsem doplachtil, doma změřil napětí a bylo 2,98V na článek.



Ber to tak, že jsi získal zkušenost, která se bude hodit i do budoucna. LiPolky jsou spotřební zboží a náš koníček, jako i mnohé jiné, holt něco stojí.

Ta baterie s největší pravděpodobností není zničená, pouze se u ní trochu (nebo "trochu víc") zhoršily její vlastnosti. Pokud s ní Tvoje éro dál v pohodě lítá, buď jenom rád a baterii samozřejmě dál používej. Ale snaž se nyní už důsledně ukončovat let dříve, než by Ti musel regulátor odpojit motor - a baterie bude za toto chování jenom ráda... :)

Metod, jak zjistit "optimální okamžik", kdy už jít s letadlem dolů, je víc- Žádná sice není úplně stoprocentní, ale obecně se dá říct, že je lepší nechávat si raději nějakou rezervu.

Ideální je mít prostřednictvím telemetrie aktuální informaci o palubním napětí a zařídit se podle toho.
Telemetrii ale každý nemá, takže např. můžeš hlídat dobu motorového letu a z ní usuzovat, kolik času Ti zhruba ještě zbývá - mnohé lepší vysílačky disponují softvérovými stopkami a pomáhají to pilotovi pohlídat.

Nebo třeba taková jednoduchá a celkem pohodlná metoda, kterou může použít každý i s tou nejhorší výbavou - sledovat, jak motor ztrácí sílu.
Při průběžném plném využívání výkonu (třeba při akrobacii apod.) to po pár letech už dobře poznáš (přímo to uvidíš na jeho projevu).
Při pohodovém létání (myšleno s menším proudovým odběrem) pak je dobré zkusit občas (hlavně jak se blíží předpokládaný konec) let na plný výkon (třeba při prudkém stoupání) a uvidíš, zda má baterie ještě "sílu" nebo naopak jestli jí už dochází dech...
 
 

Autor:  LV [ sob 23.04.2011 7:48 ]
Předmět příspěvku: 

Ticcino píše:
Do těla zjevně dostal. Nebyl v tom úmysl. Prostě se stalo. Regulátor je původní, letadlo Beta. Motor vypnul a fungovala jen serva. Čili jsem doplachtil, doma změřil napětí a bylo 2,98V na článek. Nabil, zapojil a byla to opět raketa (která bohužel zdechla, páč se mi povolila vrtule a bác - viz příspěvek v sekci Začátečníci).

Ak takto vybitú LiPolku nabiješ do pár minút, nič katastrofálne by sa u zdravých článkov nemalo stať. Samozrejme na nich zostane "jazva".
Pri dobití do pár hodín by to tiež malo byť OK, ale "jazva" bude väčšia.
V režime odberu do 10-15C by to nemuselo tak bolieť. Pri väčších odberoch 30C a viac sa však "jazva" skôr či neskôr ozve...

Autor:  Ticcino [ sob 23.04.2011 22:43 ]
Předmět příspěvku: 

OKI, díky za názory pánové. Pomohlo mi to.
Letu zdar.

Autor:  birkoff [ úte 10.06.2014 10:48 ]
Předmět příspěvku:  Odešla?

Ahoj, nechal jsem lipol akumulátor omylem připojený a totálně se vybil, je s ním konec, nebo to lze nějak oživit?
Nabít standartním způsobem nelze, i když ho nechám připojený k nabíječce dlouho, dává pořád ca.0,6 voltu.
Dík

Autor:  VTjr [ úte 10.06.2014 11:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odešla?

Opatrně a pod neustálým dohledem (sleduj teplotu, pokud se začne moc hřát tak okamžitě přeruš nabíjení) :!: ho trochu nabij v režimu 10článkového NiMH. Proud nastav 0,1C (čili např pro 2200mAh kolem 0,2A). Až se napětí vyšplhá na víc jak 3,5V na článek, čili u 3S sumárně 10,5V, tak tenhle režim nabíjení přeruš a dál už nabíjej standardně v režimu LiPol jak jsi zvyklý (ale první cyklus-dva taky pod dohledem, nebo v prostoru, kde se nemůže nic vznítit) . :wink:
Ale určitě se to podepíše na životnosti a vlastnostech té baterky. Dost záleží i na tom jak dlouho a při jaké teplotě se to v tom plně vybitém stavu nacházelo. :(
Třeba i mně se z nevím jakého důvodu u jedné baterky stalo, že se do nuly vybil pouze jen jeden článek ze tří. Oživil jsem ho sice samostatně přes servisní konektor, už i s ním lítal asi 10 cyklů, ale ten jeden článek je pořád trochu slabší, musí se dlouho balancovat a trpí nepatrným samovybíjením, čož by u LiPol být nemělo. :(

Autor:  Bucker131 [ úte 10.06.2014 11:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odešla?

Co je to za LiPolku?
Dones hodně daleko od baráku a někam to zahrab nebo spíše do sběrných surovin jako hazardní odpad... O.6 voltů je opravdu hodne mrtvá lipolka. Jestli seš ale pyroman a nebojíš se o tak MOŽNÁ pujde oživit, že na nabiječce dáš program na Pb baterky a dáš nabijet chvilkově (5-10s) třeba 5A. Ono pak napětí naskočí (na chvilku) na nějákou reálnou hodnotu pro lipolku, kterou nabíječka přijme na LiPol program. Ale aspoň si na to udělej hodně dlouhej nabíjecí kabel a dělej to venku na betonu. Takhle sem pár baterek oživil když to bylo hodně nutné, ale byly to NiCd (ty jsou spolehlivě cyklovat a získaj pak i slušnou proporci původnéí kabacity ale s lipolkama nevim - A VARUJU

-_- možná tady za piromanskej nápad a radu dostanu BAN co? :D takže "disclaime" nakonec

NEZKOUŠEJTE DOMA

Autor:  Vaillante [ úte 10.06.2014 11:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Odešla?

je to jeho předčasný konec.ale určitě se dá ještě nabít.jednou jsem to zkoušel,ale už si nepamatuju,ak přesně to bylo.musíš k tomu mít chytrou nabíječku,která dokáže nabít i jiné články než li-pol( třeba accucell c-8,nebo alespoň i-max B-6).tuším,že si ji musíš nastavit na Ni-Mh baterie a nabíjet ji nejlépe 0,1V dokud se nedostaneš na jednotlivých článkách nad hodnotu asi min.3,4V(všechny články musí mít více než 3,4V) a potom ji necháš standartně vybalancovat,ale zase malým proudem,asi tak 1/2C.samozřejmostí je nenechávat ji bez dozoru a pořád kontrolovat,zda se ti nějak moc nehřeje.pak samozřejmě vybít a nejlépe několikrát a vždyckz nechat zas vybalancovat.
já to tenkrát nechal třikrát vybít a 3jsem balancoval 1/2C a baterie má za sebou dalších 50cyklů a funguje,jen je nějaká nafouklá,ale to přisuzuju tomu,že jsem ji poddimenzoval(místo vybíjecího proudu 25C jsem koupil 20C :mrgreen: )

PS:než jsem to stihnul napsat,tak mě kluci přeběhli :(

Stránka 6 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/