Pravidla fóra


Pokud bude tlachání ve Smetišti zcela mimo téma modelářství, případně ohrožující pověst modelářství, bude příspěvek/téma odstraněno.
Životnost vláken bude 31dní. Pokud se neobjeví nový příspěvek tak bude vlákno likvidováno.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 64 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 10.01.2018 21:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.5.2003
Příspěvky: 1183
Bydliště: Jaroměř
Obrázky: 0
Ale z ničeho Tě nezkouším. Jen se pokouším upozornit na problém, že když se při nabíjení vyvaří elektrolyt, tak je něco hodně špatně. Dolití vodou to neřeší, oxidaci to už stejně nezabrání (přirovnání k pádu z 15m)


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 10.01.2018 21:50 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3846
Bydliště: SK Bratislava
To som rad ze nie. Pri nabijani spomenutym sposobom tak ako sa stare klasicke akumulatory nabijali vzdy voda ubudala a vzdy sa dolievala. A dolievala sa vzdy PO nabijani. Nikto tu netvrdil ze akumulator pri konci nabijania ziadnu vodu nemal (nacucnutelnu hustomerom). Len ju proste bolo treba doplnit, pretoze klasicke nabijacie metody (dvojfazove nabijanie) proste s ubytkom vody jej rozkladom pocitali. Staci si pozriet stare specifikacie AKUMA a je jasne. Mozem kludne odrecitovat, pretoze si to pametam dodnes kedze som par takych akumulatorov mal za onych casov na krku.

Takze nabijes, skontrolujes hladinu, dolejes, zavries. Ziadne vybitie ako nasledok doliatia sa nekonalo, to je proste nepochopenie co ten hustomer vlastne ukazuje.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 10.01.2018 21:57 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.5.2003
Příspěvky: 1183
Bydliště: Jaroměř
Obrázky: 0
igorb píše:
To som rad ze nie. Pri nabijani spomenutym sposobom tak ako sa stare klasicke akumulatory nabijali vzdy voda ubudala a vzdy sa dolievala. A dolievala sa vzdy PO nabijani. Nikto tu netvrdil ze akumulator pri konci nabijania ziadnu vodu nemal (nacucnutelnu hustomerom). Len ju proste bolo treba doplnit, pretoze klasicke nabijacie metody (dvojfazove nabijanie) proste s ubytkom vody jej rozkladom pocitali. Staci si pozriet stare specifikacie AKUMA a je jasne. Mozem kludne odrecitovat, pretoze si to pametam dodnes kedze som par takych akumulatorov mal za onych casov na krku.

Takze nabijes, skontrolujes hladinu, dolejes, zavries. Ziadne vybitie ako nasledok doliatia sa nekonalo, to je proste nepochopenie co ten hustomer vlastne ukazuje.



Hladina elektrolytu se doplňuje vždy a jedině před nabíjením. Nabíjení probíhá tak, aby k žádnému (žádnému problémovému) úbytku nedošlo.
Nabitou a po nabíjení dolitou baterku dej na mráz a pak řekni, jak si dopadl (jak dopadla baterka)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 10.01.2018 22:06 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3846
Bydliště: SK Bratislava
V tom pripade odporucam nastudovat prislusnu dobovu dokumentaciu od tych akumulatorov o ktorych ide rec. Prepokladam ze si ju nikdy nevidel. A zmienenou nabijackou taky akumulator bez plynovania v podstate nabit nejde.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 10.01.2018 22:14 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.5.2003
Příspěvky: 1183
Bydliště: Jaroměř
Obrázky: 0
igorb píše:
V tom pripade odporucam nastudovat prislusnu dobovu dokumentaciu od tych akumulatorov o ktorych ide rec. Prepokladam ze si ju nikdy nevidel. A zmienenou nabijackou taky akumulator bez plynovania v podstate nabit nejde.


Plynování je známka (na starých "černých" - otevřených akumulátorech) nabití. Pokud baterka plynuje 1 hodinu, úbytek elektrolytu je tak bezvýznamný, že není důvod doplňovat vodou. A baterka je dobitá.
Jestli se při nabíjení vypaří tolik elektrolytu, že je nutné po nabití dolévat, je vše špatně.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 10.01.2018 22:41 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 3846
Bydliště: SK Bratislava
1/ nie je pravda ze plynovanie zacne az pri nabiti baterky, bez rekombinacneho katalyzatora plynuju pri akomkolvek prude, mnozstvo plynu je zavisle od ucinnosti baterky (chemickej - stratova energia ide hlavne do plynovania) takze plynuju viac ked ucinnost klesa na konci nabijania (preto dvojfazove nabijanie). A rovnako plynuju cierne aj biele, na farbe nezalezi, ide len o to ci maju alebo nemaju katalyzator, ten funguje len do urcitej miery, ked neucinnost prevysi rekombinacnu schopnost, nastane plynovanie ostrejsie ako u klasickych. Rozdiel vo farbe akumulatore je len v tom ze tie biele maju rysky, tak sa to da dobre urobit aj pred nabijanim (ja som na zaciatku nepisal ze sa to MUSI urobit PO nabijani) ... lebo je cez nich vidiet, takze sa da dolievat rozumnejsie. Konecne doliatie sa ale vzdy robilo na konci (minimalne u tych ciernych). Kazdy navod na nabijanie to mal napisane rovnako. PRED nabijanim (presnejsie bolo napisane "okamzite") sa dolievalo pokial elektrolyt bol tak nizko ze sa zacali objavovat separatory, alebo nizsie (odhalene elektrody).

2/ A nech je to plynovanie akokolvek male, vzdy nastne stav ked doliat treba. Dolievat netreba az uz modernych akumulatorov s legovanymi elektrodami a rekombinacou. Tie neplynuju lebo stihaju rekombinovat presne tolko ako zodpoveda plynovaniu v parametrami baterky stanovenych limitoch (CV rezim dany legurou - cim vyssie vnutorne napetie baterky = vyssia miera nabitia = mensia ucinnost nabijania = mensi nabijaci prud = stale rovnaka miera disociacie = portreba stale rovnakej schopnosti rekombinacie). Rozdiel je len v tom ze ta stratova energia ide do tepla - a teplo vodu priamo neodnasa. Takze pokial pouzivatel nezacne robit nezmysly ako nabijat baterku na nedovolene napetia v snahe vyzmykat z nej posledne % kapacity (cize presny opak snahy konstruktera postavit mu protinapetie aby sa proces nabijanie ukoncil par % pred nabitim) tak ubytok vody v priebehu zivotnosti baterky nastane presne v momente ked niektory clanok zacne umierat. Co je znamkou ze akumulator to ma za sebou. Alebo sa otvori a zacne sa pouzivat metodou udrzboveho akumulatora so vsetkymi dosledkami.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 22:25 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 1769
Bydliště: Havířov
Dobrý večer, taky bych se rád zeptal. Když bych si chtěl vyrobit jednoduchou dobíječku, jaké napětí a proud zvolit?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 24.02.2018 22:59 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 715
Bydliště: Česká republika
Nedelejte to, myslim, ze tomu vubec nerozumite. Radsi kupte za petistovku lidlovku.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 25.02.2018 8:28 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 1769
Bydliště: Havířov
Mám koupenou stavebnici. Je to sice na gelové baterie, kdy se nabíjí určitým proudem, který se dá nastavit ve třech krocích, nebo není problém nastavit jiný a po nabití se nabíječka sama přepne do udržovacího modu. Ale nevím kolik je ideální stav napětí, kdy by se měla nabíječka už přepnout. Originál je na 14V, ale jak tady čtu příspěvky třeba uživatele novfra, který tomu rozumí hodně jak koukám, tak jsem se raději zeptal. Podle jeho příspěvků je těch 14V asi moc. I když teď mám v autě baterii Ca.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 25.02.2018 8:31 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3138
Obrázky: 1
@varok Pokud to má být něco univerzálnějšího pro obecné použití, platí rada od "Kreyson". Když
potřebujete něco jednoúčelového-jednoduchého(a jste průměrně elektro zdatný),jde o tom uvažovat
Volba napětí a proudu(-ů) odvisí od akumulátoru a zamýšlené metody nabíjení.
Velkou výhodou (celé řady) kupovaných jsou vestavěné ochrany, případně měření(záznam) hodnot.
==edit02 @varok "teď mám v autě baterii Ca" Máte k té Ca autobaterii návod od výrobce?
Jakou nabíječku pro vaši baterii návod doporučuje?


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 25.02.2018 12:59 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 1769
Bydliště: Havířov
Chtěl bych to jen čistě na dobíjení té baterie v mém autě. Návod je takový stručný u záručáku co jsem k baterii dostal. Nabíječku tam žádnou nedoporučují, tak nevím jestli mohu používat klasickou trafonabíječku?
V tom návodu k údržbě je napsané, že je doporučené po nastartování vozidla ujet alespoň 12km, aby se stačila baterie dobít. A tady je ten problém. Do práce to mám jen zhruba 5km. I když to trošičku kompenzuji a hlavně teď v zimě nechám auto po nastartování chvíli bublat na volnoběh. Nabíjecí napětí v autě doporučují 13,8-14,4V.
Při nabíjení mimo vozidlo se baterie považuje za plně nabitou, když všechny články rovnoměrně plynují a hustota elektrolytu je 1,28kg/l a napětí na baterii bez připojené nabíječky 12,6V a více.
Vybitá baterie je když je hustota elektrolytu 1,18g/l a napětí naprázdno pod 12,2V.
I když s tím elektrolytem je blbost, protože to už je baterie bez špuntů.
Jinak tam nic není.

A právě proto, že jezdím do práce krátké trasy, i když občas jedu někam dále na nákupy, tak bych chtěl baterii dobíjet přes víkend v garáži. Moc se mi líbí nabíječky Ansmann co tady někdo na začátku dával odkaz. Jsou kvalitní? Ale koupil jsem si nabíječku ve stavebnici, která je původně na gelové baterie, ale to by nemělo vadit, ne? Má hlavní nabíjecí proud, který se dá nastavit ve 3 krocích a to 0,4 0,8 a 1,2A. napětí je nastaveno na určitou hodnotu, tedy 14V a když baterie dosáhne této hodnoty, tak se nabíječka přepne do udržovacího módu, kdy jde do baterie myslím 100mA. Tak nevím jestli to tak mohu nechat, nebo mám parametry upravit. Prostě bych chtěl baterii přes noc nebo přes víkend dobít do plna, hlavně teď v mrazech to baterie potřebuje jako sůl.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 26.02.2018 6:14 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 3138
Obrázky: 1
@varok Je zde ještě jedno důležité kriterium (mimo ceny pořizované nabíječky), a to zda chceš
baterku při dobíjení nechat v autě oběma póly připojenou, nebo zda minimálně 1(asi -) pól odpojíš.
Pokud má zůstat zapojena v autě, konstrukce nabíječky musí garantovat nepoškození elektr. auta.
- Pokud ta stavebnice pro GEL. při 14 V přejde do udržovacího tak pro(Ca accu alternátor 13.8-14.4)
vyhovuje.Otázkou je jak funguje v udržovacím režimu a)proud klesající k nule / b)konstantní proud?
- Ptal jsi se na nabíječku od Amsmanna, jaký konkrétní typ byl zmíněn?
1)Ansmann ALCS 2-24, 9164015-510, 2/6/12/24 V 2)Ansmann BCV 12-15 nabíječka, 6 až 300 Ah ?


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pon 26.02.2018 17:00 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 1769
Bydliště: Havířov
guchar: Ne, nabíječka nabíjí přednastaveným proudem, tedy 0,4, 0,8 a oprava 1,4A, záleží co si nastavím. Nabíjí tak dlouho, dokud napětí na baterii dosáhne 14V, potom elektronika přepne do udržovacího modu, když udržuje napětí na baterii těch 14V, ale proud už je oprava 80mA. To je ale v podstatě jedno, na udržování to snad bude stačit. Ještě není hotová, raději jsem se předem zeptal.
Děkuji


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 26.02.2018 17:14 
Mazák
Mazák

Registrován: 3.11.2011
Příspěvky: 715
Bydliště: Česká republika
S takovymi hodnotami nabijecka baterii urcite neublizi.
Ale doplna ji taky nenabije.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 26.02.2018 18:25 
Mazák
Mazák

Registrován: 4.7.2012
Příspěvky: 1769
Bydliště: Havířov
Tak samozřejmě ne na 100%, ale prostě ať není vyšťavená. Na těch krátkých cestách do práce se nemá šanci moc dobít, každý den ráno a odpoledne nastartovat, tak to už v takových mrazech dá baterii dost zabrat.


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 64 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: doubravka, Lark, YenyaKas a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz