px




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 70 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Bodove svareni baterii 18650
PříspěvekNapsal: sob 01.06.2019 20:26 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4850
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Těch věci co tvoří a ovlivňují proměnné dílčí odpory v cestě od jedné elektrodě k druhé (obě měděné) je víc.
Určitě nejčastěji popisovaná klasika je 1.elektroda nahoře 2.dole mezi nimi pláty s menší vodivostí než Cu
Styk mezi dvěma pláty je další odpor v cestě proudu. Na rozhraní plátů vznikne svařovací ČOČKA/NUGET.
Velikost závisí od přítlaku, a doby svařování (pro nastavený proud) Tvar ovlivněný difuzí je ovlivňován
i průběhem svařovacího proudu užívané 1fáz 50Hz, 3fáz 50Hz, usměrněný a část vyhlazený, vyšší kmitočty
Zajímavý případ: dva pláty se k sobě vaří řadou bodů. Aby 1. byl shodný s dalšími, propojí se pláty na kraji
Další vedení proudu (spojením plátů na kraji, blíž k elektrodám u 1. bodu) změní tvar "NUGETU"
U dalších bodovaných bodů funkci kovových přítlačných kleští (spoje) převezmou dříve vytvořené NUGETY
Resistance Spot Welding - How It Works - Shunting - (7:10) "
https://youtu.be/AwL1CAg43PU?t=430
b) Největší část proudu co nejmenším odporem nejkratší cestou (svisle) proteče přes horní plát a přechod
bude mít tendenci se uzavřít v Cu nejkratší cestou. Energeticky nevýhodné, velká část I nejde přes nuget
c) Odpor v cestě proudu v kovu roste úměrně délce dráhy. Ten na rozhraní přitlačených plátů je větší.
Vytvoří se dva NUGETY na rozhraní (možná protažené k 1. a 2.) elektrodě.
b) a c) asi podobné, u b) se měď za rozhraním bude méně zahřívat nuget bude roztažený plátu do větším R


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Bodove svareni baterii 18650
PříspěvekNapsal: ned 02.06.2019 6:01 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19447
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
No... akorát že to s bodováním plechů na čepičky 18650 moc společného nemá. Tam jsou elektrody jinak a "nechtěný" proud teče jinudy.

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bodove svareni baterii 18650
PříspěvekNapsal: ned 02.06.2019 8:54 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4850
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Elektrody jen z jedné strany (čepičky 18650) - v náznaku 01.06.2019 20h 26min:
b) Největší část proudu co nejmenším odporem nejkratší cestou (svisle) proteče přes horní plát a přechod
bude mít tendenci se uzavřít v Cu nejkratší cestou. Energeticky nevýhodné, velká část I nejde přes nuget
c) Odpor v cestě proudu v kovu roste úměrně délce dráhy. Ten na rozhraní přitlačených plátů je větší.
Vytvoří se dva NUGETY na rozhraní (možná protažené k 1. a 2.) elektrodě.
b) a c) asi podobné, u b) se měď za rozhraním bude méně zahřívat nuget bude roztažený plátu do větším R


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bodove svareni baterii 18650
PříspěvekNapsal: ned 02.06.2019 11:31 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19447
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Prostě z toho vyplývá (a potvrzuje to realitu) že spoje budou stát za starou bačkoru :-D

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bodove svareni baterii 18650
PříspěvekNapsal: ned 02.06.2019 14:27 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4850
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
jyrry píše:
Prostě z toho vyplývá (a potvrzuje to realitu) že spoje budou stát za starou bačkoru :-D

Řekl bych, že po bodování jsou v povrchu pásku, "provařené" viditelné dolíky = větší tlak než elektrody proti sobě
taky jiné požadavky. Preferována VODIVOST, při přijatelné mechanické odolnosti (testy síly odtrhu)
S kategorizací kvality "za starou bačkoru" bych byl opatrný. Určitě to platí pro exponované RC pohony.
V podmínkách "míň céček" "SLUŠNÉ" bodování může vyhovovat Životnost z důvodu menšího prohřátí - nevím
V podmínkách accupack aut Tesla (a jiných e-cars) se na čepičku boduje DRÁTEK s průřezem tavné pojistky.
Ten se nejspíš v celém průřezu prohřeje tak, aby v povrchu čepičky vznikla žádoucí "čočka svaření povrchů".


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bodove svareni baterii 18650
PříspěvekNapsal: ned 02.06.2019 20:04 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19447
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
guchar píše:
... S kategorizací kvality "za starou bačkoru" bych byl opatrný. ...

Rozebíral jsem v poslední době několik akupaků z vrtaček nikoli "noname". Ač fabrické bodování, rozptyl kvality byl takový že cítím že jsem oprávněn k takovému výroku.

A přenos proudu - vodivost - jdou podle mě ruku v ruce s mechanickými vlastnostmi = provařením spoje, velikostí svarové čočky.
Nepíši "nuget", neb jsem ovlivněn oficiálním českým názvoslovím z české literatury o odporovém bodování - při nástupu do práce (1986) jsem byl jako technolog pověřen dozorem nad veškerým svářením ve fabrice. Nemám tedy ty povědomosti vyčtené z netu ale zažité z praxe. Až tak se od té doby fyzikální zákony nezměnily, jen se při sváření uplatňují trochu jiné postupy a vychytávky; základ ovšem zůstává - jak jinak...

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bodove svareni baterii 18650
PříspěvekNapsal: ned 02.06.2019 22:45 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4850
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Za "nuget" místo ČOČKA se omlouvá. Tu ČOČKU jsem měl taky na jazyku (a taky PECKU). Když jsem si ¨
našel, že NUGET (možno psát i jako NUGGET) je slovem spisovné (běžné) češtiny tak jsem je nechal.
- Pokud by tvá fabrika dělala baterie do nářadí nebo do aut s elektro pohonem, jak by články spojovala?
- (Nebavím se o doma dělaných/upravovaných pohonných baterkách. Modeláři jsou extra sorta.
Zažil jsem 15 min nabíjení prvních sintrovaných 1/2 AA Varta. Většina přežila, pár ne. Modeláři přežili všichni.
Návod tehdy říkal NiCd 0.1 C po dobu 15 h. Články a nabíječky s nabíjením 1/4 h přišly tuším až po r. 2000.)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bodove svareni baterii 18650
PříspěvekNapsal: ned 02.06.2019 23:52 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19447
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Nemám fabriku na baterky a proto se tím nemusím zabývat jak by to bylo kdyby... Ale jak to bodování, respektive příprava, má vypadat aby to mělo alespoň trochu šanci, to už tu zaznělo vícekrát. Rozhodně rozdvojené spojovací pásky s výstupky.
Pro sebe pohonné NiCd (kdysi) a v poslední době i LiIon pájím. Nepotřebuji na to žádnou speciální výbavu a věřím tomu.
Jen jsem si sehnal niklové (niklované?) propojovací pásky, které jsou olovnatou pájkou velmi dobře smáčené a jde to s nimi pohodově a rychle.

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bodove svareni baterii 18650
PříspěvekNapsal: pon 03.06.2019 0:31 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 4850
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
- k problematice jsme si už pár slov řekli: Pájení pouzder článků 18650
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=42&t=76729&start=15
Orion Pulse 250iEV - Pulse arc, pulse arc through weld and resistance welder. - o mědi, u niklovaných trochu potíž
Weld 10mil Copper Tabs to 18650 Cells
https://www.youtube.com/watch?v=tqhJyy2hUdw
odkaz je ze SVARFORUM - » TIG/WIG svářečky a svařování » Svařování článků 18650 měděnými plechy
https://svarforum.cz/forum/viewtopic.php?id=6306
- praxe je praxe, ale ani parketa vědomostí z www (se základy znalostí a selským rozumem) není marná
- Tohle je pro zinkované auto karoserie, citace řady norem (i užití pojmu ČOČKA) -
str. 10 3.1.1 Rozdělení bodového svařování, str. 11 Obr. 2: Různé typy bodového svařování [4]
"... nepřímé bodové svařování: a) dvoubodové rovnoběžnými elektrodami, ... " na odpověď to nestačí
https://dspace.cvut.cz/bitstream/handle/10467/63685/F2-BP-2015-Malkov-Artem-bakalarska%20prace%2C%20Artem%20Malkov.pdf?sequence=1&isAllowed=y
malá mápověda (použity protilehlé elektrody) str. 13 Obr.5: Odbočování proudu [4]
Co mne fascinovalo byly odporové bodové sváry kruhových profilů, měly tvar kuličky symetricky na křížení
křížový klíč na projekčním bodovacím lisu - Projection welding machine for cross welding of wheel spanner
https://www.youtube.com/watch?v=3aRczzrgQtA
jyrry: ned 02.06.2019 23:52 - rozumím a chápu, když vstanu od netu, dost věcí dělám podobně


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bodove svareni baterii 18650
PříspěvekNapsal: pon 03.06.2019 0:44 
Moderátor serveru
Moderátor serveru

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 19447
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Jo, tím TIGem s krátkým pulzem, to je zajímavé. Ale asi to bude choulostivé na přesné nastavení, aby se oblouk neprotavil do vnitřku pouzdra, ale aby při tom dobře stavil propojku s povrchem pouzdra.

Jo a ty klíče, tohle běžně zvládají firmy které svařují drátěné sítě - bereme je od Dratpro.

Než nám náš akcionář sebral výrobu a převedl ji na Moravu, dělali jsme klasické hevery do aut (statisíce až miliony ročně), tam se třeba svářelo "téčko" z kulatin 8mm, nebo se kulatina 8mm navařovala příčně na horní hrany "U" z trojky plechu...
Dobrý maso bylo taky odporové navařování 6mm tlustého kroužku nastojato, axiálně na závitové vřeteno zvedáku... :mrgreen:

Samostatnou kapitolou bylo odporové přivařování unašeče kliky na vřeteno. Našimi průsery jsme k nám přilákali jednoho z nejobávanějších auditorů VW pana Trundelberga, před níž se třásli i Boleslavští náčelníci :lol:

_________________
jyrry.cbcnet.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 70 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz