scarabeus
|
Napsal: stř 20.02.2019 13:38 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 10.12.2006 Příspěvky: 2695 Bydliště: Praha 5 Obrázky: 7
|
No to se nam to tu pekne rozjelo Koupil jsem Sanyo GA 18650. Vyhovuji mi kapacitne a i kvalitivne. No a k bodovani - puvodne jsem chtel koupit bodovacku, co je postavena na Arduinu (k tomu autobaterie). Delka pulzu se da krasne nastavit atd., ale pro me jsou to vyhozene penize, neb toto je jednorazova akce, kdy delam upgrade baterie v elektrokolobezce. Bodovani bude pomoci niklovych plisku (ne poniklovanych, ale skutecny nikl) a u kazdeho clanku alespon 2x bodnout. Jde o plisky 8mm, tloustka 0.15mm. Firmy jsem oslovil, ale nektere se neozvaly vubec a jine jsou vytizene natolik, ze me odmitly. Zatim mam prislibeno, ze pokud nikoho nesezenu, jeden pan mi tu bodovacku kratkodobe pujci, abych si to kdyztak udelal sam. Ad flaska dobreho moku - ano, cca 500 jsem ochoten do toho vrazit plus minus. Pajeni se vyhybam co to jde, byt vybaveni bych na to mel. Nechci riskovat prehrati clanku a kdyz vidim, jak je bodovani jednoduche a funkcni, jdu touto cestou.
|
|
Nahoru |
|
|
jio
|
Napsal: stř 20.02.2019 15:11 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.8.2005 Příspěvky: 4945 Bydliště: Šternberk, ČR Obrázky: 0
|
Taky stříhám zemnící pásky. Ten drát je ale doma vždy někde k nalezení, takže když pásek dojde a není zrovna po ruce, tak to není špatná volba.
Dík za tip. Zatím jsem to nedělal spíše proto, že jsem byl na pásky naučený a jinou variantu jsem ani neřešil.
|
|
Nahoru |
|
|
koko
|
Napsal: stř 20.02.2019 15:50 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 28.7.2004 Příspěvky: 1266 Bydliště: Škvorec
|
Trochu mimo téma, balancování neřešíte? Jako u těch od Jeti?
|
|
Nahoru |
|
|
scarabeus
|
Napsal: stř 20.02.2019 16:10 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 10.12.2006 Příspěvky: 2695 Bydliště: Praha 5 Obrázky: 7
|
Balancovani toho packu? Samozrejme, pujde k nemu samostatny BMS. Na jednotlive sady v packu prijdou vyvody z BMS.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: stř 20.02.2019 17:26 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
koko píše: Trochu mimo téma, balancování neřešíte? Jako u těch od Jeti? Balancování řeším až u opravdu velkých sad. A je zcela nezávislé na nabíjení, nebo vybíjení, vyrovnává stále. Nikdy se neodpojuje. Max. balanční proud je 5A (podle rozdílu napětí) a energie se nikde "nepálí" ale silnější článek nabíjí slabší. Pro představu: 3S90P 135Ah. Z jednoho jediného článku jsem vybil 50Ah a do dvou dnů bylo srovnáno. Pak jsem jeden jediný článek nabil naplno a do dvou byly všechny články na stejné úrovni. To jsou zatím jen zkoušky, později tento vyrovnávač bude spolupracovat s větší baterií. EDIT: Jeden jediný článek = 1S / 90P
|
|
Nahoru |
|
|
MartinMartin
|
Napsal: stř 20.02.2019 17:43 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.1.2010 Příspěvky: 875 Bydliště: Hluk ČR Obrázky: 88
|
koko píše: Trochu mimo téma, balancování neřešíte? Jako u těch od Jeti? U PowerIon od Jeti nemám na jediném packu balanční konektor, standardně jej ani nedělají a podle mích zkušeností není potřeba. Co se týká spojování článků tak Jeťáci to letují.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: stř 20.02.2019 18:16 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
jyrry píše: No, me stacilo kdyz jsem rozebiral ty sady z Hilti vrtacek. Jen to podporilo moji neduveru v bodovani baterek... HavelAircraft píše: Bodování baterek nestojí za nic. Solim Namez píše: V amatérských podmínkách. Tohle generalizování fakt nemám rád. Že by si to u HILTI nachali sbodnout u někoho v garáži? A jako "přidám body ať to drží"... no, když si to někdo myslí... budeme držet palce ať to tak je... Asi 20 roků jsem se staral o odporové sváření v jedné firmě (automotive) a tuším co asi tak obnáší vícebodové spojení, zvlášť když se to dělá postupně. Proud s každým dalším "spojem" odbočuje víc a víc, je nutné mít odzkoušenou a odladěnou krokovou funkci kdy řízení s přibývajícím počtem bodů přidává parametry tak, aby i nové body držely jako ten první. Proto jsem vícebodové sváření řešili na svářecích lisech, kde se větší počet bodů zhotovil najednou - i to ovšem má svá specifika - vedení proudu (desítky kA) tak aby se správně rozdělil, plovoucí elektrody - hydraulické vyrovnávání přítlaku... U baterek je to o to libovější že se nedá použít spodní strana té čepičky = proud teče nejen do spoje ale i mezi hroty tím vrchním materiálem... si to nakreslete... Už takhle to stojí za starou bačkoru (je snad vidět kudy všude teče proud u nového bodu když jsou blízko ty dříve udělané?), natož když se elektrody opřou jen z jedné strany - ilustrační obrázek jsem nenašel, je to jeden z nejhorších možných způsobů jak odporový spoj zprznit. edit: našel - https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... _id=128324 str. 13
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Solim Namez
|
Napsal: stř 20.02.2019 18:28 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.1.2018 Příspěvky: 604 Bydliště: Trvalé Obrázky: 0
|
jyrry píše: Že by si to u HILTI nachali sbodnout u někoho v garáži? A podle jedné "asi sprasené" baterie se dá tvrdit, že "bodování baterek nestojí za nic"? Určité procento zmetkovosti je navíc normální u každé výroby. Nebo jsi ten kvalifikovaný výzkum provedl na více kusech? stovkách? tisících? Nakonec by asi bylo nejlepší, kdyby si to ti "hilťáci" nechali letovat u nějakého modeláře .
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: stř 20.02.2019 19:00 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
Solim Namez píše: ... A tohle jsi četl? novfra píše: ... Když si vezmu, kolik mi toho prošlo rukama za posledních cca 25 let (tedy i v době, kdy se to baterkami ještě myslelo vážně) byla vyhovující kvalita bodování tak do 20% a později to šlo ještě dolů. ... Já ano. A znám kolegu již delší dobu. A ty baterky zdaleka nebyly první které jsem pitval. Víc k tomu nemám.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: stř 20.02.2019 19:09 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
Solim Namez píše: A podle jedné "asi sprasené" baterie se dá tvrdit, že "bodování baterek nestojí za nic"? Určité procento zmetkovosti je navíc normální u každé výroby. Nebo jsi ten kvalifikovaný výzkum provedl na více kusech? stovkách? tisících? Nakonec by asi bylo nejlepší, kdyby si to ti "hilťáci" nechali letovat u nějakého modeláře . Stav se, než to odvezu do ASA. Pokud Ti bude jako vzorek stačit asi tak 250-300kg baterek různých výrobců, můžeš se v tom pohrabat. Od "nedrží vůbec" až po "zase to propálil" Zavřu obě oči a 20% by mohlo projít. A když je otevřu, tak 10-15%. To už uvidím teplem namodralé propojky. Ne od svařování, ale od přechodových odporů. Ale abych jen nekritizoval. Mám tady jednu baterku z elektrokola, skládaná v ČR a to je tak luxusní práce! A je bodovaná (a bodování skutečně nemám rád) ale tohle by mi do baráku mohlo. To je těch 10%, kdy to někdo umí, baví ho to a je radost se na to podívat a používat to. A za 25 let praxe s baterkama jsem těch bodovaných spojů viděl desetitisíce. Jako vzorek, si myslím, dostačující.
|
|
Nahoru |
|
|
Solim Namez
|
Napsal: stř 20.02.2019 20:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.1.2018 Příspěvky: 604 Bydliště: Trvalé Obrázky: 0
|
jyrry píše: A tohle jsi četl?
Četl. A co má být? Pro mě je to tvrzení neznámého člověka, který navíc bodování nemá rád. Proč bych zrovna jemu měl všechno věřit? Taky jsem četl reklamní slogany a lákání desítek jiných opravářů "renovátorů", kteří o sobě tvrdí, že jsou to právě oni, kteří to umí nejlépe. A myslím, že nikdo z nich články neletoval . Já si zkrátka myslím, že ta technologie je v pořádku a vycházím jednoduše z toho, že je nejrozšířenější. A osobně jsem ještě taky na vyloženě špatný spoj z prvovýroby nikdy nenarazil.
|
|
Nahoru |
|
|
Chlummik
|
Napsal: čtv 21.02.2019 9:05 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 10.1.2009 Příspěvky: 231 Bydliště: Liberec Obrázky: 1
|
scarabeus píše: Pajeni se vyhybam co to jde, byt vybaveni bych na to mel. Nechci riskovat prehrati clanku a kdyz vidim, jak je bodovani jednoduche a funkcni, jdu touto cestou.
nevím jak "jednoduché" je bodování ale rozhodně moc funkční není, leda tak že z packu nebudeš tahat velký proudy. proti tomu u pajeného spoje máš jistotu že z packu nebudeš mít ještě radiátor. i když pro zimní provozy se může zdát přídavné topení v místě bodových spojů jako výhodné, z pohledu elektro už to tak výhodné není. Každopádně když při pájení použiješ pájecí kapalinu na nikl a silný trafo, spoj budeš mít hotovej do 5s a to se článek moc neohřeje.
|
|
Nahoru |
|
|
novfra
|
Napsal: čtv 21.02.2019 10:02 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 1.5.2003 Příspěvky: 1696 Bydliště: Jaroměř, ČR Obrázky: 0
|
Chlummik píše: .... spoj budeš mít hotovej do 5s a to se článek moc neohřeje. Spoj letuji do 1s. A jde to i 30W pájkou, ale pokud se toho letuje víc, tak se musí počkat na prohřátí hrotu. Se 100W už bez omezení, hrot nestačí vystydnout. To už se dá letovat 80-100 baterek v řadě.
|
|
Nahoru |
|
|
jyrry
|
Napsal: čtv 21.02.2019 10:49 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 28.2.2005 Příspěvky: 20822 Bydliště: Rakovník, CZ Obrázky: 0
|
takový kvíz, otázka... možná i k zamyšlení. Zkuste si rozmyslet, kudy poteče proud v případech a), b) a c) a jak se také rozdělí... a jak to asi ovlivní tvorbu svarové čočky. Příloha:
bodování.jpg [ 47.41 KiB | Zobrazeno 3294 krát ]
Nemusíte odpověď vypálit hned; dejte si kafe, promyslete to a pak napište.
_________________ jyrry.webnode.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 20 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|