Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 55 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 10:18 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 11.9.2018
Příspěvky: 55
VTjr píše:
Jde o to, kdy "umřou" ty HV serva (jinak taky Futaba).



Tohle ti nikdo neřekne, a u každého typu serv to bude jiné.
Rozumné je vyhledat si u výrobce serva při jakých parametrech servo pracuje. Některé HV jsou uváděné jako 7,2-8,4V jiné jako 4,8-8,4V a některá úplně jinak :lol:

U 3D letadla a spalováku asi nechces ryskovat a provozovat serva v režimu, na který nejsou stavěné a nikdo ti tím pádem nic nezaručí.


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 10:45 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 11.9.2018
Příspěvky: 55
[/quote]
Ne, to je proto, že NiMH mají rozptyl napětí plné nabití - plné vybití výrazně vyšší než staré NiCd. :P
A tvrdost má taky svůj význam. Staré měkké akumulátory to vyšší napětí po plném nabití i při poměrně malém odběru neudržely, takže se nic stát nemohlo.

[/quote]


Odpověděl jsi si sám ... pokud máš měkký zdroj a klesne napětí při zátěži, tak servo pracuje při nižších V (vše je v pořádku) ... ale takto žádný rozumný výrobce neuvažuje!
Tvoje Enelopka má jmenovite napětí 1,2V 5x1,2 je 6V ...tím popiráš svoje tvrzení o jmenovitém napětí, nebot je podle něho vše v pořádku (přesto ti to nefunguje)
Podle mě nabítá Enelopka ma 1,5V 5x1,5 je 7V (což je víc než serva dlouhodobě snesou) a navíc je namáháš větším výkonem, než je povolený výrobcem protože pracuji rychleji a jsou silnější....
4x 1,2 -1,5V u Enepolky je přesně to rozmezí, kde to funguje OK

Ale Enelopka NiMh není v žádném případě tvrdý zdroj!!! možná při pohledu 20let nazpátek v závislosti s čím porovnáváš, ale ani v té době to tak nebylo. Jako tvrdý zdroj se používali některé NiCd


Naposledy upravil AlešM dne stř 20.05.2020 11:25, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 10:52 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5462
Bydliště: Žilina SR
Jistě, tvrdý jen v porovnání s těmi historickými, Každopádne na 5 standartních serv jejich tvrdost v pohodě stačí.
Já ale netvrdil nikde, že u budoucí instalace v modelu zmiňovaném v úvodě vlákna uvažuji o použití Enelopek. :o V některém z dalších příspěvku jsem již napsal, že to budou buď LiFeP (A123) nebo NiCd Sanyo 2/3C. :P

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 14:06 
Mazák
Mazák

Registrován: 2.3.2012
Příspěvky: 2411
Bydliště: Ústí nad Labem
VTjr píše:
Jistě, tvrdý jen v porovnání s těmi historickými, Každopádne na 5 standartních serv jejich tvrdost v pohodě stačí.
Já vím, že pohled současných tvrďáků na Eneloopy je značně skeptický. Nevyvracím jim to, ale také mě to nechává v klidu (nelétám žádné extrémy). Také jsem začínal s "niklákama" ze Slaného, které by z dnešního pohledu nebyly hodné napájet ani teploměr - a šlo to, muselo, protože nic jiného nebylo. Ale teď již hodně let létám na zmíněné Eneloopy, některé již letité. Dosud ŽÁDNÝ problém. Např. ve zde zmiňovaném Bambíkovi, i když to tak na první pohled nevypadá, živí 8 serv.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.05.2020 20:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5462
Bydliště: Žilina SR
Myslím si, že s 3D to snad nebude tak strašný s tĕmy momenty. Je pravda, že řídíci plochy jsou velké, výchylky taky, ale tyto modely jsou pomĕrnĕ pomalé.
Diablotin-mini (1300mm, ale s desítkou MVVS) asi není pro ortodoxní 3D-čkáře to pravé ořechové, ale bez problémů to funguje, 5 serv a dokonce ne na Enelopy, ale 4-článek VARTA Acu plus, které mi dle mých zkušeností připadají stejnĕ dobré jako Enelopy.
Teď ale osazuji trochu vĕtší model (Harlekyn 1670, to je defacto jako velke Diablo) a bude tam motor MVVS 1,44 Twin.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 7:14 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 11.9.2018
Příspěvky: 55
Před cca 20-25 lety jsem létal standartního diablotina s 12,7 MVVS, a jednou sadou 4 článku NiMh
Létal jsem i Diablotina 2000 s 26 MVVS benzínem a dvěma sadami čtyřčlánku napřímo do přijímače.
Fungovalo to vcelku dobře a bezproblémově, to ano ….
Diablotin a podobná letadla nejsou a nikdy nebyla 3D, jsou to FUN-FLY. V době jejich vzniku nikdo tento pojem ani neužíval, to se vžilo až později. Stejně tak, s tímto druhem letadla, jsem snad ani nikoho 3D letět neviděl (splašeně se motat po obloze, to ano, mockrát, to není 3D)
Že to letí pomalu, dokáže utažený přemet a třeba závisí, není 3D (to dokáže i třeba FUN-CUP Multiplex) .
Letadlo pro 3D je úplně jiný stroj a pokud chceš létat 3D, jak jsi psal v prvním příspěvku, i nároky jsou úplně někde jinde! Požadavky na 3D je velký rozsah rychlosti, vysoká obratnost, rychlá reakce na kormidla, schopnost letadla ve vzduchu přesně zastavit v jakékoliv poloze, ovladatelnost na vysokých úhlech náběhu a čitelnost chování letadla ve všech režimech letu.
Sám si odpověz, jestli to ten diablotin splňuje …ale je také pravda, že pokud 3D nelétáš (a ani vice než 50% lidí s 3D letadly to neumí), že si nedokážeš odpovědět, protože nevíš….

Souhlasím, u tohoto typu letadla - FUN-FLY nároky na serva nejsou velká a bude ti to fungovat i s bežně vykonnými servy a zakladním napajením více než dobře :D
Dokonce i u 3D letadel se dá vcelku spokojeně létat se slabými servi (pokud nevíš, že jsou slabá), ale s jejich silou a rychlostí roste výkonnost letadla (znatelně), ovládaní je příjemnější a pilot je jakoby lepší (pocitově)


Naposledy upravil AlešM dne čtv 21.05.2020 7:43, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 7:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9214
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
AlešM píše:
Před cca 20-25 lety jsem létal standartního diablotina s 12,7 MVVS, a jednou sadou 4 článku NiMh
Létal jsem i Diablotina 2000 s 26 MVVS benzínem a dvěma sadami čtyřčlánku napřímo do přijímače.

- predpokladám, že servá , ktoré si v tej dobe použil mali odber v špičke do 500mA, pretože iné neboli. V dnešnej dobe si aj HV mikroservá vypýtajú 1,5A.
- 4x NiMh, široký to pojem. To mohli byť aj tvrdé vo veľkosti SC.
Takže veľká výpovedná lehota.
Inak niekedy okolo roku 84 sme mali elektrolet na Nikláče s kapacitou pod 1Ah, motor Mabuchi a ako sa nám to páčilo... pár minút letu a pol dňa sa nabíjalo. Eufória vypršalo a vrátili sme sa k lanku a kladke.

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 7:41 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 11.9.2018
Příspěvky: 55
pro LV
Máš pravdu!
Serva úplně obyčejná slabá, pomalá (cca 4-4,5kg, rychlost 0,2 asi tak)... ,ale byl jsem rád, že je mám
Baterky nějaké bezejmenné, tužkové (jejprve NiCD, později moderní opěvované vysokokapacitní NiMh) Jednoznačně měkké a špatné zdroje z dnešního pohledu, ale v té době jsem byl rád, že je mám...

Dříve se i létalo jinak, … spalovací motor v malém (tehdy ne, dnes ano) letadle a jeho vlastnostem (v tomto elektro je jednoznačně obrovské +, dnes, ne dříve :D )
Ale chtěl jsem naznačit, že i když dříve to fungovalo, dneska a s dnešními možnostmi bych toto řešil UPLNĚ jinak....


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 9:11 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 12.3.2009
Příspěvky: 393
...volně k tématu
Když jsem začínal s benzíny, měl jsem Diablo 2000 a na směrovku si dal v té době špica servo HS 925 MG - papírový síla 7,4 kg při 6V, rychlost 0,08 s ( a stálo tehdy 1790 Kč - uff ). Model jsem napájel přes 5ti článek tehdy nových skvělých Eneloop. To vše přes kvalitní vrtulníkářský BEC ( 6 A :lol: ), protože po nabití bylo napětí vyšší než 6 V. Ale kromě toho, že to spolehlivě fungovalo a strávil jsem s letadlem mnoho hodin krásnýho polítání, Diablo nechtělo a nechtělo udělat pořádný souvrat... Nejdřív jsem chtěl dát silnější servo, ale pak jsem jenom vyměnil zdroj za 2s LiFe A123. A děly se věci, byť vše ostatní bylo stejné - souvrat bez problémů. Prostě na tvrdosti záleží....ale dědkovsky ( sám jsem dědek ) si člověk taky polítá...
PS stejný Eneloopy od té doby používám na nastavování serv při stavbě - byť už jsou vetchý, ale pro tento účel naprosto vyhovují - a mám je jinak všude - v hodinách laseru, ovladači k televizi.....
Podruhé - v Kmotrovi ( 4,4 m ,14 kg ) mám od roku 2008 všechna serva analogová, napájená opět 2s LiFe A123, pohodový autobus, spotřeba skoro žádná, serva se jenom líně převalujou - ale s tvrdým zdrojem
Postavil jsem podobný stroj ( Stingray, 3,8 m, 11 kg ), všechna serva digitální o stejné síle jako v Kmotrovi - a nestačil jsem se divit - spotřeba proti Kmotrovi 2-3 větší - a taky to jenom lítá...A tvrdý zdroj je podmínkou.
Ještě malá úvaha - jistě je dobré vědět, kdy mi serva chcípnou při malém napětí, ale podle mě je důležitější dokázat využít ze serva maximum při zachování spolehlivosti chodu serva - a k tomu malému napětí se nikdy ani nepřiblížit. Příklad - dlouho jsem používal zase " historická " serva HS 225 na povolených 6 V - ale jen do té doby, než mi během cca tří měsíců odešla 4 stejná serva. Po opravě u pana Č. jsem viděl příčinu - uhořelé kartáčky...přestože serva byla " papírově " na 6 V. Stejná serva mi chodí na 4,8 V dodnes...
Jen můj závěr k této problematice - vždy používám nejtvrdší zdroj a velice obezřetně vybírám serva. A síla je vždy ku prospěchu lítání.
Jinak elektrickou soustavu v jednom letadle 6 - 7,4 V jsem si také vyzkoušel - při troše selského rozumu to není problém,ale jen větší, než zbytečná komplikace při drátování...


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 21.05.2020 10:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 5462
Bydliště: Žilina SR
Jakmile jsem napsal spojení znaků 3D, tak jsem hned tušil, že se dříve nebo později rozpoutá bouřka vysvĕtlovačů co je a co není 3D. :roll: :roll: :roll:
Nesoutĕžím, lítám rekreačnĕ, pro radost a je mi absolutnĕ jedno do které kategorie se to "správnĕ" zaškatulkuje. :P

Jinak pánové, pod 3D se myslí 3 dimenze, tedy 3-rozmĕrný prostor. Každý RC model letadla lítá v 3-rozměrném prostoru, čili defacto všechno je 3D, jen Vy jste si tu značku sprivatizovali. :mrgreen:

Ale jestli to nĕkteré uspokojí, tak nestavím model 3D ale FunFly.
Už je Vám lépe? :lol: :lol: :lol:

Tak bych poprosil krotit vášnĕ a vrátit se k napájeni serv. :wink:
I když všechny vaše příspěvky pokládám za podnĕtné, za což dĕkuji. 8) Ale není asi dobré aby se vlákno dál ubíralo tímto smĕrem. :mrgreen:

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 55 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz