Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 64 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: stř 29.04.2020 14:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
prikrylm píše:
Lítám s různě starými baterkami a opravdu končí na stejném napětí. Takže prakticky vylítaná "správná" kapacita. Pokud bych lítal déle, budou články padat pod nechtěné napětí.

Áno, pokiaľ sa bavíme o tvojej koptére, ktorá má relatívne stabilný prúdový odber. Čím stabilnejší odber, tým lepšie vieš odhadnúť kapacitu nastavením napäťového alarmu podľa dobíjanej kapacity.
Inak povedané - a tým trochu reagujem aj na elleta - ak sa ploužím po oblohe, tak aj z napäťového cidla môžem pomerne presne odlietať bezpečnú kapacitu.
Problém s presnosťou bude ak som doteraz pri lietaní trénoval akrobačku a ďalší let sa idem "ploužit". Baterku vycucám viac, lebo mi alarm začne "dostatočne vrieskať" neskôr - nebudú tam tie poklesy napätia od zvýšeného zaťaženia pri obratoch.

prikrylm píše:
Jak se toto zajistí, když lítám na kapacitu? Řekněme, že mám stejné baterky v létě a v zimě? Vychází to (díky větším proudům v zimě) stejně? Nepadají během zátěže články pod nechtěné napětí?

Jednotlivé články pozerám len pri nabíjaní, ale v zime je poznať, že je zima z napäťového alarmu - je to poznať už aj pri desiatich stupňoch :mrgreen:

prikrylm píše:
A však vybíjí se malým proudem a do tuším 3V, ne do nuly. Tohle je kapacita, která se měří. Výrobci tuším píší, že se má měřit napětí při proudu 0,5C.

Do nuly som myslel do nulovej kapacity, nie napätia. A pochybujem že by to výrobca doporučoval merať užívateľom, on to tak meria pre určenie kapacity.

ellet píše:
...Moje doporučení. Pokud začínáš provozovat rekreačně menší větroň s maximálním proudem motoru cca 15A a používáš baterii cca 2200mAh, nekomplikuj si život a hlídej pouze napětí. Důležité je ale hlídat napětí každého článku.

S prvou vetou súhlasím, s druhou nie. Pri rozumne nastavenom celkovom alarme tak, aby v baterke zostalo cca 30% kapacity je meranie jednotlivých článkov zbytočná komplikácia - hlavne keď to čidlo jednotlivých článkov musí začiatočník pri každom lete strkať do balančáku. A je len otázka času, kedy ho tam strčí naopak, a to ešte len začne byť sranda :lol:

ellet píše:
... Vrátil jsem se s rovnými 10% a vím, že jsem nebyl pod bezpečnou hranicí žádného článku.

Tak s touto radou začiatočníkom absolútne nesúhlasím, nechávať v baterke 10% kapacity nepokladám za dobrý nápad...

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: stř 29.04.2020 14:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
ddano007 píše:
..Tak s touto radou začiatočníkom absolútne nesúhlasím, nechávať v baterke 10% kapacity nepokladám za dobrý nápad...
Sice jsem to nikde nepsal, ale souhlasím s tebou. :D. No, a strkat do konektoru obráceně zástrčku, to je opravdu problém pro jinou odbornou kategorii (mimoto u mých současných čidel minus na měřící straně není připojen, můžeš to i otočit, sice to neměří, ale nic se nestane) Dano já jsem napsal, co bylo odzkoušený, několika kolegy po dobu několika roků, tak to prosím klidně ber jako výsledek praktických cvičení.


Naposledy upravil ellet dne stř 29.04.2020 15:08, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: stř 29.04.2020 15:08 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 19.8.2005
Příspěvky: 4373
Bydliště: Šternberk, ČR
Obrázky: 0
ddano007 píše:
Áno, pokiaľ sa bavíme o tvojej koptére, ktorá má relatívne stabilný prúdový odber. Čím stabilnejší odber, tým lepšie vieš odhadnúť kapacitu nastavením napäťového alarmu podľa dobíjanej kapacity....

Mám za to, že zrovna u koptery není právě kvůli tomu stabilnímu odběru znalost odebrané kapacity až tak důležitá. Z doby, kdy jsem ještě kopteru provozoval vím, že stačilo mít nastaveno hlídání 3,5V a jak to jednou píplo, že je to pod 3,5V, tak bylo dost času na to zvolnit a přistát.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: stř 29.04.2020 18:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1753
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
ddano007 píše:
(u koptery) ... - nebudú tam tie poklesy napätia od zvýšeného zaťaženia pri obratoch.

OK, jiný log, tentokrát z něčeho, co má pevné křídlo a dokud byla baterka hodně nabitá, tak jsem ho moc nešetřil. Nic méně baterka končí zase na příjemných 3,7V, což je opět "správně" vylítaná kapacita.


ddano007 píše:
Jednotlivé články pozerám len pri nabíjaní, ale v zime je poznať, že je zima z napäťového alarmu - je to poznať už aj pri desiatich stupňoch :mrgreen:

Takže v zimně lítání na kapacitu nefunguje? A spoléhá se na napěťové čidlo?


Přílohy:
volt_log.png
volt_log.png
[ 38.77 KiB | Zobrazeno 690 krát ]


_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)
Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: stř 29.04.2020 20:31 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1753
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Ještě jsem našel: https://www.rcgroups.com/forums/showpos ... ostcount=1 , kde píšou, že tento PDF je dobrý a uznávaný zdroj.

Pokud tomu tak je, tak mi z něj vyplývá, že měření odebrané kapacity je sice údaj zajímavý, ale pro hlídání stavu baterky nic moc. Tedy jak jsem psal ekvivalentní s měřením času.

Zajímavé jsou údaje o tom, že zatěžováním studené baterky se sice zahřeje, ale samotný provoz studené baterky jí nedělá dobře.
Pak je zajímavé, že optimální teplota provozu (nabíjení i vybíjení) je 30-40°C.
Kapacita baterie se časem zmenšuje.
Prodloužení životnosti pomáhá (používané a zmiňované) využití 70% kapacity. Další prodloužení životnosti zajistí nabíjení max na 4,1V - s tím, že se i tak dá využít 70% kapacity.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: stř 29.04.2020 21:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
prikrylm píše:
OK, jiný log, tentokrát z něčeho, co má pevné křídlo a dokud byla baterka hodně nabitá, tak jsem ho moc nešetřil. Nic méně baterka končí zase na příjemných 3,7V, což je opět "správně" vylítaná kapacita.

Čo je to "správně" vylítaná kapacita?
1, Koľko si z baterky reálne vylietal vidíš na nabíjačke, inak nie. To, že mal niektorý článok na konci 3.7V je fajn, ale koľko si z baterky vyčerpal neviem. Chlapci síce tuná spravili nejaké meranie napätie vs kapacita
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=220&n=zavislost-napatia-lipol-baterie-od-mnozstva-zostavajucej-energie
ale je tam niekoľko ale..
... ale to meranie vždy robili na nezaťaženej baterke po piatich minútach
... vybíjali tú baterku po 0,2C a potom spravili tú niekoľko minútovú pauzu na meranie
... vybíjali tú baterku prúdom 8-9A
... nie som si istý, či tie namerané hodnoty platia pre všetky baterky od všetkých výrobcov
A teraz: ak sa pozrieš na tú tabuľku tak, pri napätí 3,7V zostáva v baterke menej, ako 18,2% kapacity, čo už je na hrane.
Ak si pozrieš, akú je rozdiel v zostávajúcej kapacite pri napätí 3,7 až 3,8V, tak je to 18 - 45%. Čiže pri zostávajúcej kapacite 30% bude napätie 3,75V, čo je OK, ale 3,7V je už necelých 20% a to je málo, a pri tom tvojom predchádzajúcom logu, kde si mal tuším 3,65V je ani nie 9% a tu už je málo.
Ty si ale mal - predpokladám - reálne napätie naprázdno vyššie, pretože... ten log je z modelu, ergo baterka nebola naprázdno, ale pod - aj keď malou, ale predsa len - záťažou.

prikrylm píše:
Takže v zimně lítání na kapacitu nefunguje? A spoléhá se na napěťové čidlo?

To napäťové čidlo som spomenul preto, že už pri +10 je poznať vyšší vnútorný odpor, preto som povedal, že zo začiatku v zime lietam na ploužáka, aby sa zahriala baterka.
Meranie kapacity má tiež svoje ale:
- v zime budeš mať určite reálne menšiu využiteľnú kapacitu kôli vyššiemu vnútornému odporu
- ale o koľko je nižššia som nikdy nemeral a na lietaní som to nespoznal
- ak je to možné, snažím sa v zime trochu pripchať vetracie otvory, aby baterka nebola ofukovaná studeným vzduchom
- pri heli je to najhoršie, s tým nič nenarobíš
- tuto je jedna zaujímavá tabuľka...
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=4&n=vyuzitelna-kapacita-lipol-baterie
... ktorá napríklad hovorí, že pri odbere 10A a Ri 20mOhm sa na baterke "roztopí" asi 2% výkonu. Ak by sa vnútorný odpor zvýšil dvojnásobne, tak sa zníži využiteľná kapacita o 2%. Čo v reále asi moc poznať nebude.
Síce podľa tabuľky v tomto článku...
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=121&n=zmena-vnutorneho-odporu-lipol-clankov-pri-zmene-teploty
sa pri zmene teploty z +20C na 0C zmení vnútorný odpor 1,5 - 2,5x ale... aká je reálna teplota baterky v zime som nikdy nemeral, ergo mohli by sme zase ďalšie vlákno teoretizovať...

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 7:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
Teplotu baterky síce nemeriam, ale v jednom poletuchu meriam teplotu regulátora.
https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=43543865&postcount=163
Možno aspoň pre rámcovú predstavu, čo sa deje na palube.
Zelená je vonkajšia teplota, červená je teplota regulátora.
Prvý log je z januára, vonkajšia teplota 2,5C:
Příloha:
066_120_TUNDRA - logs Temp.jpg
066_120_TUNDRA - logs Temp.jpg
[ 34.36 KiB | Zobrazeno 632 krát ]


Toto je pred dvomi dňami, vonku 23,4C:
Příloha:
066_122_TUNDRA - logs Temp.jpg
066_122_TUNDRA - logs Temp.jpg
[ 37.04 KiB | Zobrazeno 632 krát ]


V oboch prípadoch sa regulátor zohrial o cca 15C oproti vonkajšku. Ten nárast teploty regulátora na konci logu ( červená ) je preto, že éro stálo na zemi, ergo regulátoer nebol ofukovaný, ako pri lietaní.
Keby som vedel, že budeme riešiť baterky, mohol som čidlo teploty prehodiť pod baterku :lol:

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 7:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
A ešte jeden log pre úplnosť :roll:
Skipper, baterka Turnigy 3S/ 1250mAh, vylietaná kapacita podľa telemetrie 861mAh ( dobité podľa nabíjačky 855mAh ), t.j. 68,9%, zostatok 31.1% ( alarm mám nastavený na 35% zostávajúcej kapacity ).
Na konci podľa logu napätie vyšlo na cca 11,1V= 3,7V/čl.
Příloha:
Skipper Ubat vs Cnsp.jpg
Skipper Ubat vs Cnsp.jpg
[ 39.96 KiB | Zobrazeno 630 krát ]


_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 10:47 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
Nechci nikoho dráždit :lol: , ale podělím se taky o poslední graf. Rekreační polétání s malým érem, baterie pouze 2S, takže neměřím ani jednotlivé články, pod min. napětím článku jsem zřejmě nebyl a v baterce zbylo zase hdně málo..., pro serva a přijímač pořád dost, chce to trochu citu. (Ten konec grafu je zbytečně dlouhej, leželo to chvíli na zemi, protože jsem se zakecal.)


Přílohy:
graf_01.jpg
graf_01.jpg
[ 99.83 KiB | Zobrazeno 602 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 11:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
ellet píše:
Nechci nikoho dráždit :lol: , ale podělím se taky o poslední graf. ...

Nedráždiš, daj aj kapacitu vs napätie a prípadne trochu väčší graf. A kapacitu baterky, prosím. Díky.

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 11:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
Když na graf klikneš, bude čitelnější než tvůj. No, napětí tam máš a baterka byla 2200mAh a opět nebyla zcela nabitá. Proto se zabývat kapacitou nedává smysl. Ale dávám to pro představu lidem, kteří nějakou představu potřebují, ne k polemice co je lepší.
Ještě poznámku. Jeden kolega, je mu dost přes 70 roků a nenávidí něco hlídat. Létá s malými modely víc jak 10 let tak, že přistává až mu ESC "sebere" plyn. Že je to nezdravý k baterkám, je zbytečný mu říkat, dávám to k dobru jen proto, že i tato zvrhlost funguje. Jen se podle toho musí zařídit hlava.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 11:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
ellet píše:
...bude čitelnější než tvůj.

Kurník šopa, prečo ten ten obrázok taký skreslený? Uploadoval som ho ako 1770x801px... :evil:

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 11:39 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
To bude asi tím, že portál automaticky chrání uživatele před podezřelým obsahem :lol: Nazval bych to Obranný Mechanismus Portálu, zkatka - OMP :lol:
(Musím teď nechat blbin a jít za ženou na zahradu...)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 15:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1753
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Chci se dobrat k tomu, že "lítání na kapacitu" je super věc, ale pořád se mi to nedaří a vážím si toho, že mě nepřestáváte přesvědčovat a vysvětlovat. Mimo jiné mě to nutí si spoustu věcí dohledat. Mimo jiné jsem se naučil hojně používat tlačítko "Náhled".

Nějaké dodatky:
Teploty baterek jsem zmínil na okraj, protože jsem si myslel, že +- 20°C je optimální.
To, že je baterka při nějakém napětí (3,7V) nějak vybitá ("správně"?) jsem vyčetl z grafů a tabulek, kterých jsou po internetu mraky. A vzhledem k tomu, že se opakují, považuji je tak nějak za pravdivé. A vzhledem k tomu, že se pořád bavíme o LiPol, "chemie" u všech možných výrobců bude když ne stejná, tak hodně podobná. Napětí naprázdno bude tedy dobře odpovídat vybití baterky. A ano uvádí se že po nabití na 4,2V je 3,7V přibližně při 80-85% vybité kapacity.

3,65V jsem jednou u baterky skutečně naměřil (tuším jsem byl na baterku záměrně zlý), ale většinou je to víc. Opravdu typicky kolem 3,7V - ale záznamy si nevedu.
Napětí z logů končí takovou podivnou čárou (spojnice mezi body po vypnutí staré baterky a zapnutí nové). Takže konečné napětí (oba logy, co jsem ukázal jsou celkem přesně na 3,7V) je na začátku té dlouhé čáry a je to napětí, kdy se (chvíli) z baterky živí systém s vypnutým motorem. Tipnul bych, že to bude do 1A, spíš míň, neměřil jsem. Naprázdno to napětí moc větší nebude.

Pak vidím:
"(moje baterka - prikrylm) -> ale 3,7V je už necelých 20% a to je málo, a pri tom tvojom predchádzajúcom logu, kde si mal tuším 3,65V je ani nie 9% a tu už je málo."
...
Pak: "(ddano007 baterka) -> zostatok 31.1% ( alarm mám nastavený na 35% zostávajúcej kapacity ). Na konci podľa logu napätie vyšlo na cca 11,1V= 3,7V/čl."

A je to v obou případech 3,7V s vypnutým motorem, takže jak to je? 3,7V je míň jak 20%? Máš pak špatně nastavenou kapacitu na měření tvé baterie?

----
A až se někdy potkáme (v Brně?), tak u piva/vína (zvu vás) se můžeme "přít" z oči v oči... Kdybyste jen souhlasili byla by to nuda.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: čtv 30.04.2020 15:38 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
prikrylm píše:
...Pak vidím:
"(moje baterka - prikrylm) -> ale 3,7V je už necelých 20% a to je málo, a pri tom tvojom predchádzajúcom logu, kde si mal tuším 3,65V je ani nie 9% a tu už je málo."
...
Pak: "(ddano007 baterka) -> zostatok 31.1% ( alarm mám nastavený na 35% zostávajúcej kapacity ). Na konci podľa logu napätie vyšlo na cca 11,1V= 3,7V/čl."

A je to v obou případech 3,7V s vypnutým motorem, takže jak to je? 3,7V je míň jak 20%? Máš pak špatně nastavenou kapacitu na měření tvé baterie?...

No, treba dočítať do konca:
ddano007 píše:
...Ty si ale mal - predpokladám - reálne napätie naprázdno vyššie, pretože... ten log je z modelu, ergo baterka nebola naprázdno, ale pod - aj keď malou, ale predsa len - záťažou...

Ja som to mal tiež zapojené v modeli, t.j. pod záťažou.
Aby som overil tú tabuľku z rcmodely.cevaro.sk napätie vs kapacita, musel by som odpojiť baterku z modelu a zmerať ju tak za pár minút voltmetrom. Čo som ale nespravil... :(

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 64 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz