Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 64 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2020 20:55 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 4.12.2003
Příspěvky: 423
ellet píše:
Já bych rád slyšel seriozní odpověď na otázku - jaké minimální napětí článku si můžu dovolit při jeho zátěžování, bez negativního vlivu na životnost baterie. Názor na sledování si potom udělám sám. Už jsem tuhle otázku jednou položil ale odpovědi jsem se nedočkal. Proto hlídám napětí článků taky, není co zkazit a na poli mě zbývající kapacita moc nezajímá (stav baterie časem stejně odhadnu i z odebíraného proudu pohonem). Nakonec doma zjistím, že jsem prakticky na dně. Píšu samozřejmě o rekreačním využití.


Heh, to záleží na vnitřním odporu článku. Blbost je si myslet, že existuje jedna kouzelná hodnota, která vše vyřeší, jedna univerzální hodnota prostě neexistuje. Alarm odebrané kapacity slouží především k tomu, aby člověk věděl, že vylétal kolik si nastavil. Alarm na minimální napětí baterie nemá s možnou dobou letu nic společného, ten signalizuje, jak moc jsou baterky v prdeli, tedy jaký mají vnitřní odpor. Pokud jeden chce létat na baterky v prdeli, musi si snižit kapacitu, na které má alarm.

Pokud někdo řekne, že toto nepotřebuje, určitě se na podobné věci ani nemusí ptát.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2020 21:20 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
Běžně se uvádí nějaká napěťová hranice poklesu napětí článku, pod kterou dochází, vlivem vnitřních pochodů, ke zkrácení životnosti článku. Samozřejmě s vnitřním odporem článku souvisí proud, při kterém se na tuto hranici dostanu. To ale neřeším. Ještě jednou - uvádí se škodlivý pokles napětí článku a mě zajímá, kam až můžu jít. S vyhnilou baterkou stejně kapacitu využít nelze, takovou vyhazuju, protože kapacitu sleduji taky, ale hlídám napětí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2020 21:30 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1753
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Nabitá baterie má jiné napětí jak vybitá.
Nabitá baterie pod zátěží má jiné napětí jak vybitá pod zátěží.
Z hlediska chemie je "špatné" dostat baterky (LiPol) pod 2,8V/čl a je jedno jestli v zátěži nebo ne - tvrdí výrobci.

I z napětí v zátěži se dá poměrně přesně odhadnout, jak je baterka vybitá. Nechávám se upozornit, pokud napětí klesá pod 3,3V - v zátěži. To už je čas myslet na přistání.

Pokud baterku zatěžuju hodně, dokážu z ní dostat méně energie (i když už je na konci s kapacitou, změřím méně odebrané kapacity).
Když lítám "pianko" a létám na kapacitu nastavenou na vysokou zátěž, zbude mi v baterce (zbytečně) ještě nějaká energie.

Takže krom nové baterie, jedné konkrétní teploty okolí a jednoho konkrétního stylu létání neznám kapacitu baterie, respektive kapacitu, kterou jsem schopen odebrat.

Tvrdím, že lítání na kapacitu je stejné jako lítání na čas, pokud čas řídí % plynu a jediná opravdu vypovídající hodnota je napětí.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2020 21:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1753
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
Teoreticky by se dalo spolehnout na ESC, který při poklesu napětí na nastavenou hranici vypíná nebo omezuje výkon. Problém může být ale v tom, že ne všechny články mívají na konci kapacity stejné napětí. Takže je užitečné, hlídat napětí nejhoršího článku. Pokud se hlídají všechny, tak např. 2 ze tří by mohli mít napětí OK a třetí už by šel pod kritické napětí - typicky prostřední článek z trojčlánků je hůř chlazený a bývá kapku horší..

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2020 21:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
prikrylm píše:
... je "špatné" dostat baterky (LiPol) pod 2,8V/čl a je jedno jestli v zátěži nebo ne - tvrdí výrobci.

Tenhle výrok se nabízí a pokud je toto tvrzení pravdivé, v podstatě s tebou souhlasím, závěr by byl docela jasný, ale jsme hodně mimo téma.

Edit: ESC, který hlídá napětí jednotlivých článků jsem v minulosti nahradil malým udělátkem pověšeným na servisní konektor. Při poklesu kteréhokoli článku to ubralo plyn na polovinu právě nastaveného, druhá hranice byla plyn 0 , teda dneska -100 (doba předtelemetrická). Ještě jich mám několik, můži ti jeden i věnovat. Je v tom jen malý "8-mi nohý" proc, takže hlídá jen max 3S, víc jsem nepotřeboval.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2020 22:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
Chlapci, ste tu šikovní bastliči, je taký problém si upraviť niečo takéto
https://hobbyking.com/en_us/current-sen ... s_products
prípadne si ubastliť s Arduinom a niečím takýmto
https://www.ebay.com/itm/1PCS-ACS758LCB ... SwtnpXnFsD
prúdové čidlo a lietať aj na kapacitu? Mňa zatiaľ zase nikto nepresvedčil, že je to blbosť :lol:

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: pon 27.04.2020 23:23 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
ddano007 píše:
Chlapci, ste tu šikovní bastliči, je taký problém si upraviť niečo takéto
https://hobbyking.com/en_us/current-sen ... s_products
prípadne si ubastliť s Arduinom a niečím takýmto
https://www.ebay.com/itm/1PCS-ACS758LCB ... SwtnpXnFsD
prúdové čidlo a lietať aj na kapacitu? Mňa zatiaľ zase nikto nepresvedčil, že je to blbosť :lol:
Dano, to samozřejmě problém není a taky to mám. Mám i lepší profi konstrukci v podobě Unisens-E. A taky jsem nikdy nenapsal, že hlídat kapacitu je k ničenu. Já jen říkám, stejně jako prikrylm, že je to pro mě zbytečný, přesněji - používám to jen u některých ér, jinde jen občas a to ještě hlavně proto, že když se nudím, nějaký čidlo občas spíchnu (teď Tadango). O kapacitách mých baterek přehled mám. Takže je to pohled z trochu jiného úhlu, taky rád bastlím ale nebudu nikdy tvrdit, že to bez toho nejde, ale hlídám vždycky napětí, protože bez napětí to opravdu nejde :D. A když mně dáš baterku kterou neznám, klidně ji můžu strčit do éra, protože ji uhlídám. Je to jednoduchý, bez zbytečný režie a je to bezpečný. Jen zdůrazním - pro rekreační polétání.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 0:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1334
Bydliště: Brno
Nevím jak vy, ale já si neznámou baterku proženu pár cykly na nabíječce, právě proto, abych věděl, co od ní čekat. V akrobatech létám na čas, heliny a větroně primárně na kapacitu, a když už tam mám i měření napěti, tak i napětí - to ale proháním filtrem. První filtrované napětí mám nastavené na 3,6V bez zátěže - stažený plyn, druhé většinou na 3,3V. Ale zatím vše zvládám s kapacitou, samozřejmě vylétávám 2/3 kapacity. Správnost postupu si kontroluji při nabíjení.

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, MXS 64",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 7:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
ellet píše:
... A taky jsem nikdy nenapsal, že hlídat kapacitu je k ničenu.

To nebolo myslené na Teba, len som chcel natiahnuť prikrylm za tú minulú diskusiu :roll:
Inak vďaka za tip na Tadango, vyskúšam na tom midelicovom FW.

ellet píše:
... ale hlídám vždycky napětí, protože bez napětí to opravdu nejde ...

Hej, hlavne keď človek zabudne nabiť baterku a všimne si to až vo vzduchu podľa vrieskania telemetrie. Holt, starší páni, a bude to už len horšie ...
Ale štandardne lietam na kapacitu, keď na to po očku človek hodí, tak vidí, že musí ísť dole už po šiestich minútach a nie po ôsmych ako obvykle, lebo sa viac odviazal.

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 8:59 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
ddano007 píše:
..Inak vďaka za tip na Tadango, vyskúšam na tom midelicovom FW.
...Midelic má stejný senzor v softu rx, vrací stejné hodnoty jako Tadango, testoval jsem to (krátce), je prostě dobrej. :D


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 10:06 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2008
Příspěvky: 2766
Bydliště: Nové Mesto nad Váhom
ellet píše:
Já bych rád slyšel seriozní odpověď na otázku - jaké minimální napětí článku si můžu dovolit při jeho zátěžování, bez negativního vlivu na životnost baterie. ... Už jsem tuhle otázku jednou položil ale odpovědi jsem se nedočkal...


V našej PC Telemetrii meriame spotrebovanú energiu (el. náboj), ale aj (viac-menej pre istotu) napätie článkov.
Za zhruba 10 rokov, čo s ňou spolunažívame, sme si (hlavne akustické) alarmy nastavili tak, že väčšinu letového času telemetria čuší (okrem vyžiadaných hlásení) a až ku koncu začína niečo "mrmlať".

Podstatné (aspoň pre nás) sú hlásenia o spotrebovanej energii: hlásenia sú odstupňované:
- spotrebovaných 50% energie
- blíži sa vyčerpanie nastavenej energie (5% pred nasledujúcim hlásením)
- nastavená energia bola vyčerpaná

To znamená, že v LiPolke zostala "rezerva" - 35% energie z kapacity LiPolky.

Ak sa niečo stalo a nemôžem pristáť, nevadí, veď mám ešte 35% energie. Po odčerpaní každých 5% z rezervy sa ozve varovanie, takže sa nemôže stať, že by som na hlásenie o vyčerpaní nastavenej energie zabudol.

Za normálnych okolností sa alarm nízkeho napätia článkov ani neozve. Ten je tam naozaj len pre istotu, ak by som omylom založil batériu, ktorá nemá kapacitu, ktorá je v trelemetrii nastavená.

Na akú hodnotu máme nastavený alarm poklesu napätia:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... su-napatia

A na akú hodnotu (a prečo) máme nastavený alarm spotrebovanej energie:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ej-energie

_________________
Realistické RC modely - http://rcmodely.cevaro.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 10:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1526
Bydliště: Vysočina, ČR
Rozbory na cevaro jsem samozřejmě četl (už je to dost dlouho). Já "umím" svoje baterky a éra natolik, že vylítám baterku na převolenou kapacitu i s pouhým měřením napětí. Komu to nevyhovuje, nechť se zařídí podle sebe, mně se jen nelíbí tvrzení, že to jinak nejde.
Nejsem zatvrzelý laik a kapacitu si umím spočítat třeba i zpětně ze starého logu, kdybych teda chtěl vidět nějaký změny v používání časem. A ano občas mě i podobné věci napadají, ale při létání mě prostě stačí hlídat napětí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 12:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 1753
Bydliště: Brno
Obrázky: 0
mior píše:
Na akú hodnotu máme nastavený alarm poklesu napätia:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... su-napatia

A na akú hodnotu (a prečo) máme nastavený alarm spotrebovanej energie:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id= ... ej-energie

Znovu (cituji z výše zmíněných zdrojů):
"A vnútorný odpor LiPol batérií je silno závislý od teploty."
...
" Ak bude vonku väčšia „kosa“, tak to môže byť ešte horšie: modelár sotva odštartuje a už sa ozýva alarm (napätia), že treba pristáť.

Povedzme si rovno, že takýto alarm – takáto telemetria je na dve veci: jedna na NIČ a druhú radšej nevyslovíme, lebo sa tam spomínajú fekálie ."

S tím nelze než souhlasit. A pokud budu lítat navzdory alarmu, půjdu s napětím pod kritickou úroveň a baterky půjdou do kopru.


pak:
"Preto skôr preferujeme takú telemetriu, ktorá meria aj odobratý elektrický náboj (v mAh), alebo ako ľudovo hovoríme: spotrebovanú energiu. Takáto telemetria sa teplotou a meniacim sa vnútorným odporom LiPoliek „oblafnúť“ nedá. "

To sice ne, ale taky se tento náboj z venku nedá změřit.

A teď mě opravte jestli se mýlím - i to je možné.
To, co měřím z venku je odebraný výkon, tedy proud krát napětí. Ale výše napsané je, že na napětí se spolehnout nedá. Takže neměřím náboj, který se z baterie ztrácí, ale náboj, který je předávaný přes konektor. To, co se v baterce ztratí nikdo nezměří.

Jak se tedy mám spolehnout na měřený náboj?

Pokud bude zima a napěťové alarmy budou vřískat, ale já budu lítat, protože "tam přece mám kapacitu", tak napětí článků půjde pod kritickou mez a baterky půjdou do kopru.

Je to tak nebo je v úvaze logická chyba? A jestli jo, tak kde?

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 12:50 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 10979
Bydliště: Břeclav
prikrylm píše:
To sice ne, ale taky se tento náboj z venku nedá změřit.


I x t

Snadné


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Základní telemetrie jinak
PříspěvekNapsal: úte 28.04.2020 13:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 18.3.2010
Příspěvky: 2576
Bydliště: Zavar, SK
prikrylm píše:
...Pokud bude zima a napěťové alarmy budou vřískat, ale já budu lítat, protože "tam přece mám kapacitu", tak napětí článků půjde pod kritickou mez a baterky půjdou do kopru.
Je to tak nebo je v úvaze logická chyba? A jestli jo, tak kde?

Ono je chyba skôr praktická, než logická:
1, Keď lietam pri mrazoch, prvých pár minút nechám baterku zahriať, nech sa mi zníži vnútorný odpor.
2, telemetria je dobrá vec, ale aj k nej treba skúsenosť a poznať baterky, ako napísal ellet: mám baterky, ktoré sú v dobrej kondícii, a mám baterky, ktoré viem, že už idú " na dojížďáka " a s tými v zime lietam veľmi opatrne. Keď som toť v nedeľu odštartoval s nedobitou baterkou tiež to moc nevrieskalo, ale skúsenosť hovorí, že to vrieskať nemá vôbec, tož stačil kuk na diplej, aby bolo jasné, že treba ísť dole.
3, pri lietaní na kapacitu tiež treba rozmýšľať: mám modely, pri ktorých idem dole pri zostávajúcich 30% baterky, lebo môžem v pohode pristáť do ďateliny. Ale pokiaľ potrebujem pristávať na poľnej asfaltke, kadiaľ občas chodia ľudia, tak idem na pristátie pri odlietaných cca 1300mAh z 2200mAh baterky, lebo niekedy musím aj tri - štyri minúty krúžiť, kým sa mi uvoľní dráha...

_________________
X9D & T16Pro & TX16S & nejaké lietadlá, heli a koptéry www.rcmodelytt.sk


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 64 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz