Switch to full style
Přijímače, serva, regulátory, BEC, palubní napájení, ale i telemetrie
Odeslat odpověď

Špagomatik, magnet, rohatka

úte 25.06.2019 14:30

PeZet píše:Dobré ráno,

negativy nic nezkazíš. Křidélka jsou ale na takové éro zbytečná, vždyť to byl jednokanál bang-bang špagomatik (= nit od výškovky se navíjela na hřídel elektromotoru a kormidlo zpět tahala guma). Důležitější je se vejít do letové hmotnosti, nebo lépe pod ní a šetřit hmotností na ocase, má to krátký čumák.
Poletování s Lionem je příjemný relax a jednou za čas se sejdeme na chalupě kde "vstupenkou" je právě Lion. Někteří osadili do čumáku elektromotor se sklopkou namísto běhání pro gumicuk, viz foto.

Letu zdar!


Jen bych upřesnil, resp. upravil - špagomatik ( nebo taky "spag-O-matic :-) ) tahal za nit směrovky, nikoliv výškovky. ;-)
Výchylka na stanu špagomatiku pak byla větší než na stranu gumy (pruziny).

Re: větroň Lion - negativy na křídle

úte 25.06.2019 20:01

Steve píše:
Jen bych upřesnil, resp. upravil - špagomatik ( nebo taky "spag-O-matic :-) ) tahal za nit směrovky, nikoliv výškovky. ;-)
Výchylka na stanu špagomatiku pak byla větší než na stranu gumy (pruziny).
Ty špagomatiky byly dost nespolehlivé. 3pólové motory (jmenuji to správně?) vedly k tomu, že z některé polohy se motor nerozběhnul, nebo taky zůstal viset mezi dorazy. Proto se dělávala výchylka bez signálu menší, aby model dělal jen sestupnou zatáčku (né šturcku) a k sešroubování z termiky sloužila zatáčka se signálem. Já měl ale výchylky na obě strany stejné. Taky se mi stalo, že směrovka zůstala viset mezi dorazy a model mi v širokých kruzích uletěl. Jo - a ještě jsem si vzpomněl, že vysilače Mars fungovaly na 27 a 40MHz. později měly multivibrátor a kormidla ovládacích páček v neutrálu rovnoměrně kmitala na obě strany. Jedn šikula (možná jich bylo víc) spojil 2 vysilače dohromady v pravém úhlu. 1 špagomatik ta ovládal směrovku, ten druhý na jiném kmitočtu výškovku. Fungovat jsem to neviděl, asito byl pěknej vopruz. Byla to česká varianta na systém Galloping Ghost. Tam 1 kmitající motor působil současné kmitání obou kormidel. A tak upravený 1 kanál (se spec. klíčováním) umožňoval řízení S + V. Když mi padnul to ruky časopis USA nebo GB ze 60. let, tam se to inzerovalo, Ing. Schubert ve svých knížkách to popisoval, ale reálně jsem to neviděl. Zaplať Pán Bůh za dnešní proporcionály.

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 14:12

Jj. Bylo to 27,120 a 40,68 MHz.
Ten šikula tedy obsadil kompletní modelářské pásmo jedním dvoukanálem.
:-) :-)
Ano. Neřízená zatáčka mírné klesání, řízená strmé, jinak klíčování.

K tomu motoru - pokud zůstal kartáček mezi kontakty, pak by jej ta pružina či guma měla přetáhnout na svou stranu z té mrtvé polohy.

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 15:00

Teoreticky ano, ale mně se to opravdu stalo. Pokud jde o to obsazení pásma, na soutěžích tak do r. 1974 lítal vždy jen 1, ostatní koukali. Takže soutěž se 30 účastníky trvala dost dlouho. Naštěstí se hodně rozbíjelo.

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 15:08

Steve píše:Jj. Bylo to 27,120 a 40,68 MHz.
Ten šikula tedy obsadil kompletní modelářské pásmo jedním dvoukanálem.
:-) :-)
Ano. Neřízená zatáčka mírné klesání, řízená strmé, jinak klíčování.

K tomu motoru - pokud zůstal kartáček mezi kontakty, pak by jej ta pružina či guma měla přetáhnout na svou stranu z té mrtvé polohy.

Ono to s tou Iglou obecně fungovalo "tak nějak". První problém byl v tom, že na rozdíl od třeba Micromaxu T3 a T5 měla igla nemalý západkový efekt (daný konstrukcí mg obvodu Igly - micromax má zvonovou kotvu, takže západkový efekt u Micromaxu je nula) - to dělalo problém s vracením bez signálu. Navíc Igla měla takové "pseudoložiska" (vylisovaný plechový mosazný kyblík :mrgreen: a pár volně sypaných lož. kuliček) - pro lehký chod, čistá sabotáž. Pozdější Igly pak měla místo těch "ložisek" odstříknutá kluzná pouzdra z Silamidu - pro změnu - posun z bláta do louže.
Naopak rozběhový moment byl spíš menší, ovšem když už se to točilo, tak by to urvalo kormidlo - takže se to muselo velice pečlivě dohnat do "akorát" gumičkou nebo pružinou - no a když kleslo napětí baterek, tak samozřejmě všechno bylo jinak.
Prostě špag-o-matic byl typické "servo" chudého socialistického muže (viz tehdejší článek v Modeláři) - cena sice dobrá (17+0.50 Kčs) - výsledek pak odpovídající tehdejšímu stavu techniky v socialismu.
Btw - kdyby někdo nevěděl proč se tomu tak zrovna říkalo - čistá narážka na Graupnera a spol.- - servomatic, servoautomatic, bellamatic, bellamatic II, trim-o-matic.......
https://f.aukro.cz/images/sk6939969124/ ... f92577c3bc

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 16:14

Dobrý, no.... akorát... že na origo plánu Lion je nakreslený elektromagnet... 8)
Tak a teď můžete pokračovat :lol:

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 17:34

Jirko, troška osvěty neuškodí ;-)
I když.. .. Pro některé by se mělo začít úplně od nuly :-)
Ještě můžeme probrat rohatkový vybavovač poháněný gumovým svazkem
:-) :-) :-)

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 17:51

Steve píše:Jirko, troška osvěty neuškodí ;-)
I když.. .. Pro některé by se mělo začít úplně od nuly :-)
Ještě můžeme probrat rohatkový vybavovač poháněný gumovým svazkem
:-) :-) :-)

A ten rohatkovy vybavovac mal negativy, alebo nie?

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 18:11

LV píše:A ten rohatkovy vybavovac mal negativy, alebo nie?

měl - zásadním negativem u něj bylo, to, že jsi musel od někoho kdo létal gumáky vyžebrat kus gumy na tu smyčku a že bylo třeba mít vrtačku nebo natáčedlo na svazky (abys to nemusel točit rukou jako píp).
Takže v Lionu jsi pak měl tři až čtyři :D negativy - dva na uších, dva v trupu.
Čeština je totiž docela tvárný :) jazyk.
https://www.youtube.com/watch?v=S4VCPsBGYPE

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 18:13

jyrry píše:Dobrý, no.... akorát... že na origo plánu Lion je nakreslený elektromagnet... 8)
Tak a teď můžete pokračovat :lol:

Je, a málokdo ho vydržel nenahradit čímkoli jiným. V mém okolí bylo Lionů řada, u magnetu vydržel akorát Ludva S. (a to jenom díky jeho zcela specifickému :mrgreen: stylu letu).

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 18:55

btw - kdyby někdo se chtěl o tom magnetu dozvědět víc - vyráběl se z rele HC 100 (mj. se myslím vyrábělo v Budějcích), popis a výkresy přestavby jsou v Modeláři 8/68, str. 8-10.
Špagomatik (Lev Lichtblau) je v 3/66, str. 5-6.
A hlavně nezapomenout - nejlepší je chirurgická niť Spofa č.5 a nebo 6A (n.p. Léčiva Modřany). :)

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 19:06

. .. klucí, tak již víme jaká negativa má rohatkový vybavovač ( souhlas) a já přihodím, že negativy má i F 35 . . . .
To nemám z vedra, ale z vobrázků a videí na trubce . . .
:-)
L

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 19:17

Byl plný negativů ;-)
Třeba omezený počet cyklů... ;-)

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 19:23

jyrry píše:Dobrý, no.... akorát... že na origo plánu Lion je nakreslený elektromagnet... 8)
Tak a teď můžete pokračovat :lol:


Tak tak. Asi před čtyřiceti lety jsem na Liona vysochal všechna žebra s přepážkami a pořídil i ten magnet. Pak jsem to odložil do krabice pro nedostatek času. Pořád to tam ještě je...

Re: větroň Lion - negativy na křídle

stř 26.06.2019 19:36

Vývoj debaty jde od negativů přes špag-o-matic k rohatkovému vybavovači. Ten byl součástí soupravy Gama. Stála 720 Kč sakumprásk. to byly velké peníze, i když jsem shromáždil prospěchové stipendium, furt mi nějaká stovka chyběla, rodiče mi na to přidali k Vánocům. Ten rohatkový vybavovač měl tu rohatku udělanou z mizerného hliníku, byla katastrofa to nastavit na normální funci. Přijimač občas chodil, občas ne, měl jsem to i na vojně u radistů. Až nakonec vstoupil k nám do klubu starší pán, zkušený radioamatér, který mi našel v přijimači studeňák. Tak nakonec se mi podařilo lítat s rohatkou, ale bylo to líné, po každém letu se musel natáčet gumový svazek. Na nějaké kroužení v termice nešlo pomyslet. Tak jsem přes zimu instaloval ten špagomatic a od té doby přes dost časté havárie začal pravidelně lítat.
Odeslat odpověď